Q:Seler bagi bilen
Fra : René Rattenborg \(30~

Dato : 05-08-06 20:18

Hvad siger loven, MHT: klip i kortet, hvis der kun er seler til 2 bagi
bilen, må der så kun være 2 bagi? og hvis det er børn?
Er der noget med hvor gammel bilen er?
Hilsen René

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-08-06 22:14

"René Rattenborg (3000)" <nicoline.rattenborgSLETMIG@vapnet.dk> skrev i en
meddelelse news:91b7$44d4eee4$5518414c$10233@news.arrownet.dk...
> Hvad siger loven, MHT: klip i kortet, hvis der kun er seler til 2 bagi
> bilen, må der så kun være 2 bagi? og hvis det er børn?
> Er der noget med hvor gammel bilen er?
> Hilsen René

Alle børn under 15 år skal sidde i sele, ellers kommer klippetangen i brug.

Lidt omskrevet, hvis et køretøj er så gammel at der ikke skal være seler er
det slut med børn i den.

MVH Hans

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-08-06 22:28

> Alle børn under 15 år skal sidde i sele, ellers kommer klippetangen i
> brug.
>
> Lidt omskrevet, hvis et køretøj er så gammel at der ikke skal være seler
> er det slut med børn i den.

Så vidt jeg kan se er reglen at føreren af bilen er ansvarlig for at børn
under 15 anvender sele, såfremt den er der.
Over 15 er det ikke længere førerens ansvar men personen selv.
Sele skal anvendes såfremt den findes i bilen.

Uddrag af færdslsloven herunder

Niels

Sikkerhedsseler

§ 80. Såfremt en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er forsynet
med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der
benytter siddepladsen, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Børn under 3 år skal i stedet for sikkerhedssele anvende barnestol
eller andet godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt. Børn,
der er fyldt 3 år, men ikke 7 år, kan i stedet for sikkerhedssele anvende
barnestol eller andet godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og
vægt. Der kan i kombination med sikkerhedssele anvendes selepude.

Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning eller
under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under
lignende forhold.

Stk. 4. Føreren skal påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år,
anvender sikkerhedsudstyr i overensstemmelse med stk. 1-3 samt regler herom
fastsat i medfør af stk. 5, nr. 1-3.

Stk. 5. Trafikministeren kan fastsætte regler om,

1) hvordan sikkerhedsudstyr til børn under 3 år skal anvendes,

2) at visse personer fritages for pligten til at anvende sikkerhedsudstyr,

3) fritagelse for pligten til at anvende sikkerhedsudstyr ved særlige former
for kørsel, og

4) at føreren af en bus helt eller delvis fritages for den i stk. 4 nævnte
pligt, samt om, hvilke foranstaltninger føreren i stedet skal træffe.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-08-06 01:05

Niels Bengaard skrev:
> [...]
> Over 15 er det ikke længere førerens ansvar men personen selv.
> Sele skal anvendes såfremt den findes i bilen.

Der kommer modstridende meldinger om det med seler og gamle biler.

Der er noget med at indtil nytår, eller nytår næste år kan man køre med
personer i en bil hvor der ikke er seler, herunder ingen seler på bagsædet.

Den version jeg mente var gældende (Udlagt af chefen for Rigspolitiets
færdselsafdeling i radioen flere gange) var at børn under 3 år skulle
være spændt fast hvis de skulle være i bilen, mens børn over 3 måtte
transporteres på bagsædet af biler der enten ingen seler havde eller
ikke havde seler på bagsædet. Og at dette var gældende som en
overgangsordning indtil nytår i år eller næste år. Hvor det så bliver
konsekvent at hvis der ikke er seler må der heller ikke være passagerer
på sædet.

Det modstridende kommer ved at der snakkes som om der ingen
overgangsordning er mere og at antal passagerer er lig med antal seler
allerede nu, for alle biler.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-08-06 06:55

Der står en del mere om det her.
http://www.sikkertrafik.dk/39e13e80

Niels

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-08-06 14:32

> [...]
>
> Det modstridende kommer ved at der snakkes som om der ingen
> overgangsordning er mere og at antal passagerer er lig med antal seler

Har der været nogen "overgangsordning" er den overstået.

Og ja børn under 15 som befordres uden sele giver klip i kortet.

For busser gælder følgende.
Chauføren kan hvis der er monteret piktogram med krav om brug af
sikekrhedssele, subsidiært at han eller anden guide/medhjælp på bussen,
oplyser passagerne om selekravet inden kørslen, friholdes for ansvar.

MVH Hans

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-08-06 21:45

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Har der været nogen "overgangsordning" er den overstået.

Nej:
Fra 1. maj 2009 skærpes reglerne yderligere
De nye regler kan være svære at forstå, ikke mindst fordi der i en del
informationsmateriale omkring reglerne allerede nu henvises til en
skærpelse, som først indtræder om 3 år:
Fra 1. maj 2009 må der kun transporteres så mange personer i bilen, som der
er siddepladser med sikkerhedsudstyr.
I realiteten er denne EU-lov gældende allerede nu, men de enkelte lande har
fået mulighed for at dispensere fra det ultimative krav indtil 1. maj 2009.
Hvilket det danske justitsministerium så har gjort, således at børnerige
familier mv. får en rimelig frist til at anskaffe en ny bil, der kan opfylde
de nye krav

Kilde FDM.

Kent Nielsen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-08-06 21:44

> [...]
> Hvad siger loven, MHT: klip i kortet, hvis der kun er seler til 2 bagi
> bilen, må der så kun være 2 bagi? og hvis det er børn?

Her er reglerne:

Alle børn under 135 cm i person- og varebiler indtil 3.500 kg skal være
fastspændt. Nye regler fra 1. maj 2006.

"Hvis en siddeplads i en bil, på motorcykel eller knallert er forsynet med
sikkerhedssele, skal denne under kørsel anvendes af den person, der benytter
siddepladsen. Der kan i kombination med sikkerhedssele anvendes selepude."
(Færdselslovens §80)

Højdekrav frem for alderskrav
Reglen om, at børn under 3 år skal være spændt fast i godkendt
sikkerhedsudstyr, der passer til alder, størrelse og vægt, er udvidet til at
gælde alle børn under 135 cm højde. Er der ikke plads i bagsædet til
sikkerhedsudstyr til et tredje barn, kan et overskydende barn på 3 år eller
derover nøjes med at anvende bilens almindelige sikkerhedssele uagtet, at
barnet er under 135 cm.
Barnestol eller selepude
Indtil dit barn er 3-4 år, bør det sidde i en barnestol. De lidt større børn
sættes på en selepude. Og fra ca. 8 år/25 kg (og nu mindst 135 cm høj) er
barnet som regel stort nok til at bruge bilens almindelige sele.
Forbud hvis airbag ikke er frakoblet
Hidtil har det været forkasteligt at anbringe et barn i en bagudvendt
barnestol foran en aktiv passagerairbag. Nu er denne placering direkte
forbudt. FDM fraråder under alle omstændigheder at placere en bagudvendt
barnestol op ad stedet, hvor passagerairbagen kommer ud.

Under 15 år er førerens ansvar
Føreren skal sørge for, at passagerer under 15 år er spændt fast i det
rigtige udstyr. Ellers koster det et klip i kørekortet.

Børn i varebiler og stationcars
Reglerne for fastspænding af børn gælder også for varebiler. Det er ikke
tilladt at køre med passagerer i varerummet. Hvis familien består af to
voksne og et barn, skal der være mindst tre fastspændingsmuligheder, så alle
kan anbringes sikkert.
I stationcars, der kører på hvide plader, kan man få monteret seler til
fastspænding af en barnestol bagerst i bilen. Kontakt et autoriseret
værksted.
Barnet med i taxi
Taxien har ikke pligt til at medbringe sikkerhedsudstyr til børn. Ifølge den
nye lov må et barn alligevel medtages, men kun på bagsædet. Børn på 3 år og
derover skal anvende taxien almindelige sikkerhedsseler uanset om de passer
perfekt til barnet eller ej. Det er nyt at taxi-chaufføren skal køre med
selen spændt.
Dispensation ved lejlighedsvis kørsel på korte ture
Der kan dispenseres fra kravet om, at børn på tre år eller derover skal
anvende særligt tilpasset sikkerhedsudstyr, når der er tale om lejlighedsvis
befordring over korte afstande i en bil, hvor der ikke er rådighed over
sikkerhedsudstyret (barnestol/selepude), og under forudsætning af, at barnet
sidder på bagsædet. Begrebet "korte afstande" vil ifølge Justitsministeriet
bero på en domstolsafgørelse.

Skal dit barn ud at køre med andre, bør sikkerhedsudstyret følge med. Det
meste udstyr kan du dog med fordel leje for kortere eller længere perioder.
Det kan være praktisk for bedsteforældre eller andre, som passer barnet.
Over 9 personer
Føreren af en bil, der er indrettet til brug til befordring af mere end 9
personer - føreren medregnet, er fritaget for pligten til at påse, at børn
under 15 år anvender sikkerhedsseler/sikkerhedsudstyr. Dog har føreren pligt
til, før køreturens start, at sørge for, at passagerer under 15 år bliver
oplyst om reglerne for anvendelse af sikkerhedsudstyr.
Orienteringen kan ske ved:
Orientering fra føreren
Orientering fra børnenes ledsager/gruppeleder
Audiovisuel orientering (video)

Fra : René Rattenborg \(30~

Dato : 06-08-06 22:57

Hej Igen
Vi har ringet til politiet, de gav os dette råd: hvis der er 2 seler bagi,
bør det være børn der bruger dem, hvis man vil ungå klip i kortet
Takker for alle svarene
MVH René

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-06 12:12

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Lidt omskrevet, hvis et køretøj er så gammel at der ikke skal være seler er

Vil det sige at hvis jeg køber en veteranbil uden seler i, så må der
ikke være børn i den ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-08-06 13:07

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]

> er
> det slut med børn i den.

Vil det sige at hvis jeg køber en veteranbil uden seler i, så må der

Ja..

--
MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 19:06

Hans L. Jørgensen skrev:
> Vil det sige at hvis jeg køber en veteranbil uden seler i, så må der
> ikke være børn i den ?
> Ja..

Den udlægning som chefen for rigspolitiets færdselsafdeling i
Sønderjylland kom med i en radioudsendelse lød som følger;

Indtil 2009;

Børn under 3 år *skal* være spændt fast i bilen. Så i biler helt uden
seler kan de ikke være.

Børn over 3 år må sidde på bagsædet af en bil hvis den ingen seler har.

Fra 2009; Ingen sele = ingen person på sædet.

Det havde særlig interesse for mig da min bil bliver lånt af en af mine
venner hvor de er to voksne og to børn, en under og en over tre. Og
netop den situation kom han med som beskrivelse, hvor han oplyste at i
såfald skulle den mindste (under tre) sidde i en godkendt barnestol i
selen på forsædet mens den store (over tre) skulle sidde på bagsædet
uden sele.

Efter det jeg kan læse mig til holder den vand overfor reglerne. Også
selvom andre betjente kommer med andre udmeldinger. (Min ven har ringet
til det lokale politi og fået en melding der fortæller at det, allerede
nu, ikke er tilladt at have den store (over tre) med i bilen hvis der
ikke er sele til hende. Kan ikke huske meldingen omkring voksne og ingen
sele.)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-08-06 19:46

> [...]
> er sele til hende. Kan ikke huske meldingen omkring voksne og ingen sele.)

Forklaringen af en jurist/betjent i en radioudsendelse var følgende. Et
veterankøretøj (husker ikke hvor gammel den skal være) som ikke skal have
seler monteret, må ikke transportere børn under 15 år..

--
MVH Hans