bødetakst - fartoverskridelse
Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-08-06 20:04

En bekendt har lige fået et billede tilsendt af politiet, med en bøde på
7500 kr.
Han har kørt 87 km igennem en mindre landsby hvor man må køre 50.

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan man er kommet frem til det beløb, så
vidt jeg kan se skal man betale 2500 for fartoverskridelsen + 500 kr som et
over 30% tillæg, er der andre der ved hvordan det ender med 7500??

Niels

Fra : Stefan

Dato : 04-08-06 20:04

> [...]
> vidt jeg kan se skal man betale 2500 for fartoverskridelsen + 500 kr som
> et over 30% tillæg, er der andre der ved hvordan det ender med 7500??

Er han blevet snuppet tidligere?

Stef

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-08-06 20:21

> Er han blevet snuppet tidligere?
>
> Stef

Ja, sidste år blev han tage med 56 hvor man måtte køre 50.

Niels

Fra : Mogens...

Dato : 04-08-06 20:29

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> vidt jeg kan se skal man betale 2500 for fartoverskridelsen + 500 kr som
> et over 30% tillæg, er der andre der ved hvordan det ender med 7500??

Ifølge bødeberegneren skal det koste ham følgende:
"Du kører for stærkt og får en betinget frakendelse af dit kørekort.
Derudover får du en bøde på 3000 kr. Der kan være særlige omstæn-
digheder, som gør at du får en større bøde eller frakendelse af kørekortet"
www.sikkertrafik.dk/2e1d3e80

Fra : alexbo

Dato : 04-08-06 21:14

"Niels Bengaard" skrev

> Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan man er kommet frem til det beløb, så
> vidt jeg kan se skal man betale 2500 for fartoverskridelsen + 500 kr som
> et over 30% tillæg, er der andre der ved hvordan det ender med 7500??

Med en trailer og en begrænsning på 40 km/t, men så ville det have stået i
bødeforlægget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 04-08-06 21:29

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>vidt jeg kan se skal man betale 2500 for fartoverskridelsen + 500 kr som et
>over 30% tillæg, er der andre der ved hvordan det ender med 7500??

Har han kørekort til den bil han er blevet fotograferet i?
Kender en der har fået lagt 5.000 oveni fordi han manglede et stempel
til bilen (bilen reg. som 10 pers. bus ved en fejl) og en anden fordi
hans kørekort var udløbet.

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-08-06 08:05

> [...]
> Kender en der har fået lagt 5.000 oveni fordi han manglede et stempel
> til bilen (bilen reg. som 10 pers. bus ved en fejl) og en anden fordi

Han er engelsk statsborger og bor i Dnamark, han har kørekort til personbil,
godt nok et engelsk, det er sgu nok derfor.
Jeg må hellere læse den bøde selv, der står nok noget om det, ellers må vi
ringe og høre.

Hvad så med den betingede frakendelse af kørekort og ny køreprøve, er det
bare som hvis man havde dansk kørekort?

Niels

Fra : AW på ZRX

Dato : 05-08-06 11:41

> [...]
> ringe og høre.
>
> Hvad så med den betingede frakendelse af kørekort og ny køreprøve, er det

Bare et gæt. Hvis de ikke kan give ham en betinget frakendelse fordi han er
englænder, så kan det være at bøden bliver forhøjet.

I Tyskland mener jeg at de ganger bøden med 2 eller 3 hvis man er udlænding
og foretager sig noget som skulle have haft indflydelse på kørekortet.

Allan

Fra : Rune Larsen

Dato : 05-08-06 11:41

Niels Bengaard wrote:
> Han er engelsk statsborger og bor i Dnamark, han har kørekort til personbil,
> godt nok et engelsk, det er sgu nok derfor.

Det kan være, den betingede frakendelse er blevet konverteret til en
bøde, fordi det danske politi ikke kan tage et engelsk kørekort?

Mvh Rune

Fra : stifinderen

Dato : 05-08-06 11:13

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> ringe og høre.
>
> Hvad så med den betingede frakendelse af kørekort og ny køreprøve, er det

Vedrørende frakendelse og køreprøve er der nok ikke det store at
politiet kan gøre ved manden, idet han er engelsk statsborger.
Politiet kan naturligvis indstille til deres engelske kolleger at
manden skal op til ny køre/teoriprøve. Alternativt kan de udstede et
køreforbud, men det ville nok også være et ganske glimrende
alternativ.

Sagen er lidt et sag i norge, hvor en norsk statsborger havde ført en
bil i england med en høj promille og efterfølgende blev dømt for
det, men da det kom frem i norge at manden nu var kommet hjem og kunne
fortsætte sin kørsel blev der et ramaskrig i fjell landet.

Det norske politi sagde blot at han havde ikke gjort noget i norge og
de havde ikke fået en henvendelse fra england og kunne derfor ikke
gøre noget.