"kugle fedt"
Fra : anders

Dato : 03-08-06 17:50

hej...

jeghar lige fået træk på min bil og var for første gang ude at køre med
trailer det piber og synger der omme..... jeg har hørt at man skal bruge
"kuglefedt" ....

hvad er det???

jeg har en fedtpatron med noget rødt stas fra castrol kan det bruges???

anders

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-08-06 17:59

"anders" <ae(snabela@)givskudnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "kuglefedt" ....
>
> hvad er det???
>
> jeg har en fedtpatron med noget rødt stas fra castrol kan det bruges???

Hej Anders

Du kan bruge det meste fedt - kobberfedt er dog nog ikke så godt, da
kobberindholdet vel strengt taget er let slibende.

Dog skal du lige være sikker på at du får renset AL fedtet af, hvis du en
dag skal ud og køre med f.eks. en campingvogn med slingrekobling. Der sidder
faktisk et par små bremsebakker i koblingen - de presser mod trækkuglen og
dæmper nikke- og svingnings-bevægelser.
Men hvis der kommer fedt på de bremseklodser.....

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 03-08-06 19:50

Jesper Hedegaard wrote:

> kobberindholdet vel strengt taget er let slibende.

Ikke forstået.

mvh
Henning

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-08-06 20:09

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> Ikke forstået.
>
> mvh
> Henning

Kobberfedt indeholder - kobber. Dog i form af fine partikler, men der bliver
strengt taget metal mod metal og kan derfor slibe med risiko for at kuglen
en dag bliver for lille. Sker det kan anhængerens kobling ikke længere holde
fast om kuglen - ikke noget problem så længe koblingen trykker ned på kugle.
Men det gør den så heller ikke hele tiden under kørsel og så kan koblingen
faktisk slippe kuglen. Galt nok med en bremset anhænger, der har en
sikkerhedswire til bilen. Denne wire udløser anhængerens påløbsbremser, hvis
anhængeren falder af. Men en anhænger uden bremser kører videre hvis den
hopper af - indtil den enten løber farten af sig - eller kører ind i
noget/nogen !

Men kobberfedt er nok ikke reelt farligt - slid af megen kørsel med hænger
uden at smøre kuglen eller bare en ubeskytter trækkugle, der over nogle år
bare får lov at ruste er nok meget værre.
Faktisk siger loven at kuglen skal overholde de 50 mm i diameter, som den
har fra starten - men er der nogen, der har fået målt kuglen til syn ?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 03-08-06 22:57

Jesper Hedegaard wrote:

> Kobberfedt indeholder - kobber. Dog i form af fine partikler, men der
> bliver strengt taget metal mod metal og kan derfor slibe med risiko
> for at kuglen en dag bliver for lille.
Jeg tror nu ikke at kobbers slid på en stålkugle vil være noget problem i
dette tilfælde. Faktisk er slidet værre uden smørring. Faktisk vil kobberet
virke som smørring. Hvorfor tror du at man har brugt kobberfedt til bremser?

mvh
Henning

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-08-06 23:38

> [...]
> kobberet
> virke som smørring. Hvorfor tror du at man har brugt kobberfedt til

Så-så, Henning - man bruger altså ikke sådan bare kobberfedt på bremser !
Man bruger det udelukkende på nogle få, bevægelige dele - og det må IKKE
komme på hverken skiver eller kodser.
Bare lige for at undgå misforståelser herinde

Men grunden til at bruge kobberfedt på bremser er ikke at kobberet skal
smøre - fedtet er højtemperaturbestandigt og kobberet er faktisk kun i for
at hjælpe til med at lede varmen væk.

Men du har helt ret i at sliddet er meget større uden fedt på kuglen. Så
snart lakken er slidt af kuglen gnaver metal mod metal. Det støjer - og det
slider.

Og man behøver altså ikke nødvendigvis at skulle rense kuglen for at køre
med campingvogn - kun hvis campingvognen har slingrekobling !
Kører selv med skiftevis trailer og campingvogn - men aldrig uden fedt.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-08-06 23:48

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> falder af. Men en anhænger uden bremser kører videre hvis den hopper
> af - indtil den enten løber farten af sig - eller kører ind i

Ubremsede trailere skal da også have sikkerhedskæde/Wire på.

Mvh, Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 05:21

Uffe Ravn skriver:

> Ubremsede trailere skal da også have sikkerhedskæde/Wire på.

Avah ?

Så er "min" trailer ulovlig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-08-06 07:36

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Avah ?
>
> Så er "min" trailer ulovlig.

18 kr for en wire med en "lås" i Biltema, så kører det for dig igen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 15:25

Uffe Ravn skriver:

> 18 kr for en wire med en "lås" i Biltema, så kører det for dig igen.

Kan du henvise til hvornår den er blevet ulovlig ?

Den har aldrig været der.
Min fars nye trailer har heller ikke wire.

Fra : Esben Taersker

Dato : 04-08-06 16:27

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Uffe Ravn skriver:

> Avah ?
>
> Så er "min" trailer ulovlig.
>

> Klaus

Nej. Har lige taget BE-kørekort for ganske få måneder siden.

Min egen trailer uden bremser har godt nok sikkerheds-wire, men det var
også første gang min kørelærer havde hørt om en 700 kg's trailer med den
slags.

/Esben

Fra : Leonard

Dato : 04-08-06 08:08

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Ubremsede trailere skal da også have sikkerhedskæde/Wire på.

Hvor ser du den regel beskrevet henne?
- jeg har endnu til gode at se trailere uden bremser have
sikkerhedswire.

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Steen Andersen

Dato : 04-08-06 08:28

> Ubremsede trailere skal da også have sikkerhedskæde/Wire på.
>
> Mvh, Uffe Ravn

Øh..... never!

Fra : alexbo

Dato : 04-08-06 08:50

"Uffe Ravn" skrev

>Ubremsede trailere skal da også have sikkerhedskæde/Wire på.

Nej, kæden er en bremsekæde, det er for at opfylde nedenstående krav.

5.01.110 Påhængs-/sættevogn til bil
(3) Driftsbremsen skal være således indrettet, at køretøjet automatisk
bremses i tilfælde af brud på tilkoblingsanordningen mellem bil og
påhængs-/sættevogn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Madsen58

Dato : 04-08-06 10:49

Uffe Ravn wrote:

> Ubremsede trailere skal da også have sikkerhedskæde/Wire på.

Nej.
Hvordan vil du få den til at virke?
Wire har til formål at aktiver bremsen på anhænger, men uden bremser kan det
ikke lade sig gøre.
Desuden vil wiren sprænge i begge tilfælde og den vil kun være en fordel på
anhængeren med bremser.

--
Hilsen Madsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-08-06 10:59

Uffe Ravn skrev:

> Ubremsede trailere skal da også have sikkerhedskæde/Wire på.

Nej. Ikke i Danmark. I modsat fald er det lige lavet om, og så har du
måske en kildeangivelse.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-08-06 22:52

Ib Jakobsen wrote:

> Nej. Ikke i Danmark. I modsat fald er det lige lavet om, og så har du
> måske en kildeangivelse.

Det har jeg ikke, jeg gik blot ud fra at det var lovvkrav, da langt de
fleste af de ubremsede trailere jeg trækker rundt med, rent faktisk har
kæde/wire.

Jeg beklager hvis jeg har villedt.

Til gengæld har jeg talt med 2 der ønskede, at de havde haft kæde /wire på
da de tabte traileren i lav fart

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-08-06 10:57

Jesper Hedegaard skrev:

> Faktisk siger loven at kuglen skal overholde de 50 mm i diameter, som den
> har fra starten - men er der nogen, der har fået målt kuglen til syn ?

Ja, en enkelt gang. Man har da skiftet mange koblinger på trailere.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-08-06 21:48

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, en enkelt gang. Man har da skiftet mange koblinger på trailere.

Ja - det er faktisk altid koblingen på traileren der slides.

Har oplevet flere gange synsfolk dømmer koblingen slidt, men har endnu
første gang tilgode med kuglen.

Og nej der skal ikke være sikkerhedwire på trailer uden bremser.

MVH Hans

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-08-06 22:44

Hans L. Jørgensen skrev:

> Har oplevet flere gange synsfolk dømmer koblingen slidt, men har endnu
> første gang tilgode med kuglen.

Den her var virkelig slidt. Den har over to mm forskel på kryds og tværs.

> Og nej der skal ikke være sikkerhedwire på trailer uden bremser.

Til gengæld har jeg under søgt det der med at fjerne bremser fra
trailere under 750 kg. Det må man godt. Man skal bare pille dem af, og
gøre trækstangen fast. Og fremstille til syn.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-08-06 12:30

> Til gengæld har jeg under søgt det der med at fjerne bremser fra trailere
> under 750 kg. Det må man godt. Man skal bare pille dem af, og gøre
> trækstangen fast. Og fremstille til syn.

Hej Ib

Husker godt tråden.

Ifølge reglerne må man ikke, da du derved laver konstruktiv ændring i
forhold typegodkendelse/G-erklæring.

Jeg ved også at færdselstyrelsen mener noget andet, har selv foreholdt dem
deres udmelding.

Deres svar med hensyn til konstruktiv ændring var lidt omskrevet, at det er
dem der afgør om det henhører under begrebet "konstruktiv ændring".

Dog ville de godt medgive at der er tale om konstruktiv ændring, i så fald
skal der efter reglerne på området indhentes en dispensation, for at
lovliggøre ændringen.

Suma sumarum, hvis du møder op i synshallen og synsassistenten siger at han
vil se en dispensation, er har under alle omstændigheder på fast grund, og i
sin gode ret til at dømme "capis en ommer".

MVH Hans

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-08-06 17:59

Hans L. Jørgensen skrev:

> Suma sumarum, hvis du møder op i synshallen og synsassistenten siger at han
> vil se en dispensation, er har under alle omstændigheder på fast grund, og i
> sin gode ret til at dømme "capis en ommer".

Det var faktisk en en synsmand jeg spurgte. Han svarede at det kunne hen
helt klart svare på. Han havde selv en 600kg bådtrailer, og havde
spurgte tre forskellige i færdselsstyrelsen. Og fået tre forskellige
svar. Og så havde han fået tilsendt en officiel udtalelse fra dem og
hvilke krav der stilles. Den skulle efter hans oplysninger kunne hentes
i tvivlstilfælde.

Sjovt at der er så mange uklarheder i reglerne. Den du tidligere nævnte
med tilladt skævbremsning på håndbremsen er det ikke lykkes mig at finde
på skrift. Ingen i færdselsstyrelsen kan sige noget heller.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-06 08:24

Uffe Ravn wrote:

> Jeps, men da kun indtil man får bragt vogntoget til standsning.

Hvordan vil du gøre det ?
Lade traileren gnide sig op ad din kofanger ?
Tror du den holder retningen imens ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Leonard

Dato : 09-08-06 10:41

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

>Lade traileren gnide sig op ad din kofanger ?

Hellere det end at den bare kører frit i en tilfældig retning, fx
indover et fortov med en børnehave på gåtur eller over i en modkørende
motorcykel.

>Tror du den holder retningen imens ?

Ikke 100%, men hvis den er fastgjort til bilen, vil den følge med
bilen og blive bagved denne.

Fra : kim jensen

Dato : 03-08-06 18:02

Du kan sagens bruge det fedt du har, men husk at pudse den maling af der
sidder på kuglen inden. Det kan godt være med til at give "lyde"

mvh Kim

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-08-06 18:25

"anders" <ae(snabela@)givskudnet.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har en fedtpatron med noget rødt stas fra castrol kan det bruges???

Du kan bruge alt fedt el olie, jeg bruger WD40, og gentager efter behov. For
du kan være HELT sikker på, du nok skal få det på buksebenet, så det gør
ikke noget at det er til at fjerne igen ;).

Fra : Klaus G.

Dato : 03-08-06 20:59

> jeghar lige fået træk på min bil og var for første gang ude at køre med
> trailer det piber og synger der omme..... jeg har hørt at man skal bruge
> "kuglefedt" ....
>
> hvad er det???

Jamen er det nødvendigt med fedt? Jeg mener, på samtlige biler i firmaet er
der ikke fedt på trækkrogen, og der bliver kørt en hel del med trailer...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-08-06 21:20

Klaus G. skrev:

> Jamen er det nødvendigt med fedt? Jeg mener, på samtlige biler i
> firmaet er der ikke fedt på trækkrogen, og der bliver kørt en hel del
> med trailer...

Det er lissom en cykelkæde - det går uden smøremiddel men det slider (jern
mod jern)...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus G.

Dato : 03-08-06 21:33

> Det er lissom en cykelkæde - det går uden smøremiddel men det slider (jern
> mod jern)...
Erfaringen på arbejdet siger at selve traileren er slidt op længe før
"hovedet"(den der går ned op anhængertrækket) på traileren er det. Og en
trailer kan satme trille mange km. efter en bil. Så at begynde at bruge
fedt, for så bare at skal gøre knoppen fuldstændigt ren når der skal køres
med campingvogn... Ja jeg har sq lidt svært ved at se fidusen så :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-08-06 21:40

Klaus G. skrev:

> Så at begynde at
> bruge fedt, for så bare at skal gøre knoppen fuldstændigt ren når der
> skal køres med campingvogn... Ja jeg har sq lidt svært ved at se
> fidusen så :)

Jae - jeg kører aldrig med cv, men kun med trailer / camplet - men hos mig
er det mere et princip med at smøre to metalflader, der gnider mod hinanden
for at undgå rivninger.

Arbejder i metal-industrien, så er nok lidt belastet
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-06 12:08

Uffe Ravn wrote:

> Det har jeg ikke, jeg gik blot ud fra at det var lovvkrav, da langt de
> fleste af de ubremsede trailere jeg trækker rundt med, rent faktisk har
> kæde/wire.

Ingen, gentager ingen af de ubremsede trailere jeg har kørt med har
haft wire. Og det er efterhånden en del.
Til gengæld har alle de trailere med bremse jeg har kørt med haft
det.

> Jeg beklager hvis jeg har villedt.
>
> Til gengæld har jeg talt med 2 der ønskede, at de havde haft kæde /wire på
> da de tabte traileren i lav fart

Hvad skal sådan en tynd wire kunne gøre når der ikke er en bremse at
udløse ?
Den vil da knække lynhurtigt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 07-08-06 12:44

Christian B. Andresen wrote:

> Hvad skal sådan en tynd wire kunne gøre når der ikke er en bremse at
> udløse ?
> Den vil da knække lynhurtigt.

Mon ikke chaufføren ville opdage det inden?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-06 12:51

Uffe Ravn wrote:

> Mon ikke chaufføren ville opdage det inden?

Det er da ikke sikkert.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Madsen58

Dato : 07-08-06 13:33

Christian B. Andresen wrote:

> Det er da ikke sikkert.

Hvor tyk er wiren og hvilken brudstyrke troer du den har?
--
Hilsen Madsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-06 14:01

Madsen58 wrote:

> Hvor tyk er wiren og hvilken brudstyrke troer du den har?

2-3 mm, jeg kender ikke brudstyrken.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Madsen58

Dato : 07-08-06 15:51

Christian B. Andresen wrote:

> 2-3 mm, jeg kender ikke brudstyrken.

3 mm har en brudstyrke på ca. 500kg.
Hvis anhænger med læs vejer 500kg vil den springe ved det ryk der kommer når
wiren strammes op.
--
Hilsen Madsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-08-06 07:53

Madsen58 wrote:

> [...]
> wiren strammes op.

Så hvad skulle fordelen så være med en wire i en bremseløs trailer
Hvis der er bremse på vil den jo udløses inden wiren springer, den
bremse der var på den hestetrailer vi havde havde en pumpe på, så
den bare lige skulle udløses lidt, så strammede den selv til.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Madsen58

Dato : 08-08-06 10:26

Christian B. Andresen wrote:

> [...]

> bremse der var på den hestetrailer vi havde havde en pumpe på, så
> den bare lige skulle udløses lidt, så strammede den selv til.

Ja der har den sin berettigelse.
--
Hilsen Madsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-08-06 22:20

Madsen58 wrote:

> Netop den vil ingen virkning have, så hvorfor der er nogle der vil
> have en wire på en anhænger uden bremser vides ikke( vil mene at den
> er til mere skade end gavn).

Hvordan til skade?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Christian B. Andrese~