/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
VAGCOM fejlkode
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 31-07-06 20:27

Hvad betyder

00519 Intake manifold pressure sensor (G71)
28-10 Short to B+ Intermittant

Det får motorstyringen til at gå i safemode når bilen belastes, f.eks. fuld
gas ved 1.800 omdrejninger op ad bakke i 500 meters højde med campingvogn
bagefter. Tænding off and on hjælper på det, men det er irriterende.

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



 
 
Klaus D. Mikkelsen (31-07-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 31-07-06 20:30

Per Henneberg Kristensen skriver:
>
> Hvad betyder
>
> 00519 Intake manifold pressure sensor (G71)
> 28-10 Short to B+ Intermittant

Kortslutning til pluspol på batteriet kortvarigt på trykmåleren i
luftindtaget.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (31-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-07-06 21:26


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44ce5974$0$3524$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad betyder
>
> 00519 Intake manifold pressure sensor (G71)
> 28-10 Short to B+ Intermittant
>
> Det får motorstyringen til at gå i safemode når bilen belastes, f.eks.
> fuld gas ved 1.800 omdrejninger op ad bakke i 500 meters højde med
> campingvogn bagefter. Tænding off and on hjælper på det, men det er
> irriterende.

Ny MAP sensor til ca. 2.000 Kr er mit bud.
Måske kan du bruge Jan's råd med at affedte trådende med isopropylalkohol.

--
Tom



Per Henneberg Kriste~ (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-08-06 07:18

Tom wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:44ce5974$0$3524$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hvad betyder
>>
>> 00519 Intake manifold pressure sensor (G71)
>> 28-10 Short to B+ Intermittant
>>
>> Det får motorstyringen til at gå i safemode når bilen belastes,
>> f.eks. fuld gas ved 1.800 omdrejninger op ad bakke i 500 meters
>> højde med campingvogn bagefter. Tænding off and on hjælper på det,
>> men det er irriterende.
>
> Ny MAP sensor til ca. 2.000 Kr er mit bud.

Er det det samme som luftmassemåleren?

Hvis ikke, hvad er dens funktion? :)

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Ukendt (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-08-06 14:38


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44cef201$0$3532$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tom wrote:
>> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
>> meddelelse news:44ce5974$0$3524$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Hvad betyder
>>>
>>> 00519 Intake manifold pressure sensor (G71)
>>> 28-10 Short to B+ Intermittant
>>>
>>> Det får motorstyringen til at gå i safemode når bilen belastes,
>>> f.eks. fuld gas ved 1.800 omdrejninger op ad bakke i 500 meters
>>> højde med campingvogn bagefter. Tænding off and on hjælper på det,
>>> men det er irriterende.
>>
>> Ny MAP sensor til ca. 2.000 Kr er mit bud.
>
> Er det det samme som luftmassemåleren?
>
> Hvis ikke, hvad er dens funktion? :)

Der er to typer. En MAF og en MAP. MAF måler flowet og MAP måler trykket.
Hvis vi skal dyrke flueerotik så har det ikke så meget med luftmasse at
gøre, da de ikke måler temperatur hvor temperaturen jo også indgår i
luftmassen. Man sætter derfor en ekstra temperatursensor i, som måler
lufttemperaturen.
Signalet de forskellige sensorer kommer med er ikke det samme, så det kræver
forskelligt elektronik for at omsætte signalerne.

--
Tom



Brian (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-08-06 15:52

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Tom wrote:

>> Ny MAP sensor til ca. 2.000 Kr er mit bud.
>
> Er det det samme som luftmassemåleren?

Nej, luftmassemåleren er den der sidder ved luftfilterkassen.

MAP sensoren sidder og måler noget tryk værk, jeg har ikke lige det dybere
indblik i det. Den sidder sammen med motorstyringen under plastafdækningen
på den udvendige side af forruden.

> Hvis ikke, hvad er dens funktion? :)

Google er som altid din ven:
http://autorepair.about.com/cs/generalinfo/l/bldef_495.htm

/Brian



Michael Jørgensen (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 01-08-06 09:05

[snip]
> Det får motorstyringen til at gå i safemode når bilen belastes, f.eks.
fuld
> gas ved 1.800 omdrejninger op ad bakke i 500 meters højde med campingvogn
> bagefter. Tænding off and on hjælper på det, men det er irriterende.

Vil det sige at du rent faktisk har haft behov for fuld gas på din sidste
tur sydpå?

Du skulle måske alligevel ha' skiftet ned i 3. gear nogle gange i Kassel
(kunne ikke dy mig ...

Mvh
Michael



Per Henneberg Kriste~ (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-08-06 09:57

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]
>> Det får motorstyringen til at gå i safemode når bilen belastes,
>> f.eks. fuld gas ved 1.800 omdrejninger op ad bakke i 500 meters
>> højde med campingvogn bagefter. Tænding off and on hjælper på det,
>> men det er irriterende.
>
> Vil det sige at du rent faktisk har haft behov for fuld gas på din
> sidste tur sydpå?

Jeg vil ikke sige at jeg har haft behov for det - men jeg har gjort det
alligevel ;) 1.800 rpm svarer til 90 km/t i 5. gear, så jeg har absolut ikke
noget at være ked af. Så længe jeg ikke gør det for længe ad gangen kommer
jeg normalt ikke over 120 km/t ;)

> Du skulle måske alligevel ha' skiftet ned i 3. gear nogle gange i
> Kassel (kunne ikke dy mig ...

3. gear??? Hvis det bare er Kassel, så har man slet ikke brug for 3. gear på
trods af campingvognen på krogen. Men jo - 4. gear, som sagt, og 3 gange
nogle hundrede meter ad gangen.

Den trækker jo som en benziner med turbo, turbine og skub bagpå :)

Jeg satser i øvrigt på at det er de tynde turboslanger der er ved at blive
for gamle og det passer da også med at fejlen har indtruffet oftere og
oftere det sidste år (60.000 km :)).

Desuden er det billigere end en ny MAF :)

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Michael Jørgensen (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 01-08-06 12:58

[snip]
> Jeg vil ikke sige at jeg har haft behov for det - men jeg har gjort det
> alligevel ;) 1.800 rpm svarer til 90 km/t i 5. gear, så jeg har absolut
ikke

Hvordan er det nu det er... Din bil er en Golf TDI 110 HK som har
standardmonteret 195/65-15 dæk. Bilen kører iflg. FDMs database 44,8 km/t
ved 1000 o/min.

44,8 * 1800/1000 = 80,64 km/t.

Hvis jeg nu naivt antager at du på den tur havde monteret dine 215/40-16
sutter, så kommer jeg frem til følgende regnestykke:

Rulleomkredsen på dine alubamser er 1763 mm. Originalmonteringen har 1937
mm. Forholdet mellem de to er 0,91.

Dvs. den reelle fart ved 1800 o/min i din bil er: 80,64 * 0,91 = 73,4
("rigtige") km/t.

Måske du skulle overveje en kalibrering af GPSen?

> noget at være ked af. Så længe jeg ikke gør det for længe ad gangen kommer
> jeg normalt ikke over 120 km/t ;)

Nej det kan jeg godt forstå. 120 (GPS) km/t svarer jo til - lad mig se -
ungefär 3000 o/min. Så lyder sådan en 8-ventilet traktormotor ikke godt
længere

[snip]
> 3. gear??? Hvis det bare er Kassel, så har man slet ikke brug for 3. gear

> trods af campingvognen på krogen. Men jo - 4. gear, som sagt, og 3 gange
> nogle hundrede meter ad gangen.

Du snyder jo også med dine "slæbesutter"

>
> Den trækker jo som en benziner med turbo, turbine og skub bagpå :)

Huh???

>
> Jeg satser i øvrigt på at det er de tynde turboslanger der er ved at blive
> for gamle og det passer da også med at fejlen har indtruffet oftere og
> oftere det sidste år (60.000 km :)).

Hvordan skulle det kunne give en kortslutning til +12V?

>
> Desuden er det billigere end en ny MAF :)

Givetvis. Det er stort set alt andet
Mvh
Michael



Per Henneberg Kriste~ (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-08-06 08:47

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]

>> Jeg vil ikke sige at jeg har haft behov for det - men jeg har gjort
>> det alligevel ;) 1.800 rpm svarer til 90 km/t i 5. gear, så jeg har
>> absolut ikke
>
> Hvordan er det nu det er... Din bil er en Golf TDI 110 HK som har
> standardmonteret 195/65-15 dæk. Bilen kører iflg. FDMs database 44,8
> km/t ved 1000 o/min.
>
> 44,8 * 1800/1000 = 80,64 km/t.
>
> Hvis jeg nu naivt antager at du på den tur havde monteret dine
> 215/40-16 sutter, så kommer jeg frem til følgende regnestykke:
>
> Rulleomkredsen på dine alubamser er 1763 mm. Originalmonteringen har
> 1937 mm. Forholdet mellem de to er 0,91.
>
> Dvs. den reelle fart ved 1800 o/min i din bil er: 80,64 * 0,91 = 73,4
> ("rigtige") km/t.

Jeg kan ikke sige dig imod - din udregning er formentlig rigtigt, men der er
alligevel noget der kikser et eller andet sted. Måske er det størrelsen på
originalmonteringen?

Mit speedometer viser for meget - det er meget normalt. Men hvis du har ret
i ovenstående, så er mit speedemeter temmelig meget foran. I dag viser det
4-5 km for meget ved 80 - det er 5-6%. Men gange din omregningsfaktor, så
skulle den med det du kalder original dækmontering vise 7 km mere for
meget - altså 12 km/t for meget ved 80 km/t. Det tror jeg ikke der er mange
biler der viser for meget :)

Jeg har - igen - haft min VAGCOM på bilen. Til orientering for dem der ikke
ved det er der et skjult stik i alle VAG-biler, i mit tilfælde til højre for
askebægeret, hvortil man kan tilslutte f.eks. en bærbar og med passende
software udlæse så mange data at man tror det er løgn. En af de ting der kan
aflæses er omdrejningstallet. Sammenholder jeg det omdrejningstal jeg
aflæser dagligt på omdrejningstælleren med det der kommer ud af datastikket
viser det sig at jeg ved den daglige aflæsning får 25 omdrejninger for lidt
aflæst over hele skalaen fra tomgang til 4.000 rpm.

Jeg har lige haft ringet til importøren af SMC - de siger dér at min
motormodel er godkendt med dæk i min størrelse (215/40x16) - og det burde jo
ikke være tilfældet, da dækstørrelser jf. en eller anden lov skal være inden
for plus minus 5% af original størrelse ...

> Måske du skulle overveje en kalibrering af GPSen?

GPS´er kan ikke kalibreres. De beror deres måling af hastigheden på
dopplereffekten, den samme effekt du udsættes for når en ambulance kører
forbi dig, blot bruges her oplysninger fra sattelitterne og lysets hastighed
i stedet for lydens ditto. Præcisionen er 0,18 km/t og udlæsningen er - i
mit tilfælde - med en decimal.

>> noget at være ked af. Så længe jeg ikke gør det for længe ad gangen
>> kommer jeg normalt ikke over 120 km/t ;)
>
> Nej det kan jeg godt forstå. 120 (GPS) km/t svarer jo til - lad mig
> se - ungefär 3000 o/min. Så lyder sådan en 8-ventilet traktormotor
> ikke godt længere

Jeg kører 135 km/t - ægte gps km/t :) - ved 3.000 omdrejninger. Hastigheden
er her aflæst på gps´en og omdrejningstallet på omdrejningstælleren.

Og motoren hører man slet ikke ved den hastighed ;)

>> 3. gear??? Hvis det bare er Kassel, så har man slet ikke brug for 3.
>> gear på trods af campingvognen på krogen. Men jo - 4. gear, som
>> sagt, og 3 gange nogle hundrede meter ad gangen.
>
> Du snyder jo også med dine "slæbesutter"

Niks!

>> Jeg satser i øvrigt på at det er de tynde turboslanger der er ved at
>> blive for gamle og det passer da også med at fejlen har indtruffet
>> oftere og oftere det sidste år (60.000 km :)).

> Hvordan skulle det kunne give en kortslutning til +12V?

Skæbnens veje er uretfærdige - også ifølge nogle fora jeg har besøgt. Det
_er_ faktisk meget muligt at det er slangernes skyld.

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Bo Velschow (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 02-08-06 10:32


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44d0585d$0$3526$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> GPS´er kan ikke kalibreres. De beror deres måling af hastigheden på
> dopplereffekten, den samme effekt du udsættes for når en ambulance kører
> forbi dig, blot bruges her oplysninger fra sattelitterne og lysets
> hastighed i stedet for lydens ditto.

Det er ikke helt korrekt. Doppler-effekten har intet med GPS at gøre;
derimod beror bestemmelsen af position (og de deraf afledte hastighed og
acceleration) på ekstremt nøjagtige atomure om bord på satelitterne,
forskellene i ankomsttidspunkter for signalerne fra GPS satelitterne, samt
nøjagtigt kendskab til satelitternes positoner.

http://www.nasm.si.edu/exhibitions/gps/work.html
http://www.trimble.com/gps/index.shtml

http://en.wikipedia.org/wiki/Doppler_effect
Doppler-effekten er absolut forsvindende, når vi taler om bilers hastigheder
(typisk langt under 100 m/s = 0.1 km/s) i forhold til lysets hastighed (~
300000 km/s). Derudover vil størrelsen af hastighedskomponenten i retning af
satelitterne være meget mindre end den samlede hastighed (fordi bilerne
typisk bevæger sig nogenlunde vandret), så Doppler-effekten er endnu mindre.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Per Henneberg Kriste~ (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-08-06 11:54

Bo Velschow wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:44d0585d$0$3526$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> GPS´er kan ikke kalibreres. De beror deres måling af hastigheden på
>> dopplereffekten, den samme effekt du udsættes for når en ambulance
>> kører forbi dig, blot bruges her oplysninger fra sattelitterne og
>> lysets hastighed i stedet for lydens ditto.
>
> Det er ikke helt korrekt. Doppler-effekten har intet med GPS at gøre;
> derimod beror bestemmelsen af position (og de deraf afledte hastighed
> og acceleration) på ekstremt nøjagtige atomure om bord på
> satelitterne, forskellene i ankomsttidspunkter for signalerne fra GPS
> satelitterne, samt nøjagtigt kendskab til satelitternes positoner.

Jeg beklager naturligvis at have bragt forkerte oplysninger om
dobbler-effekten hvad angår brug i forbindelse med gps. De 472.000
resultater google giver ved at søge på "gps dopplereffect" må således være
særdeles vildledende ;)

Jeg ved fra min egen gps at positionsbestemmelse ikke alene kan gøre det.
Når jeg kører under dårlige modtageforhold viser min gps som regel (=altid)
en mindre hastighed end den jeg reelt kører i størrelsesordenen 1-2 km. Jeg
ved at jeg holder en bestemt hastighed fordi jeg altid kører med fartpilot.
Skulle dette udligne sig når man kommer ud i fri sigt igen, så ville det
give anledning til visning af en større hastighed, men det har jeg endnu til
gode at se.

Jeg tror på at dobblereffekten bruges til at måle hastigheden med. Og jeg er
ikke alene :)

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Michael Jørgensen (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 02-08-06 12:17

[snip]
> Jeg kan ikke sige dig imod - din udregning er formentlig rigtigt, men der
er
> alligevel noget der kikser et eller andet sted. Måske er det størrelsen på
> originalmonteringen?

Er den ikke 195/65-15?

Der kan naturligvis være fejl i FDM's database, både for dækmontering og for
km/t ved 1000 o/min.

[snip]
> Jeg har lige haft ringet til importøren af SMC - de siger dér at min
> motormodel er godkendt med dæk i min størrelse (215/40x16) - og det burde
jo
> ikke være tilfældet, da dækstørrelser jf. en eller anden lov skal være
inden
> for plus minus 5% af original størrelse ...

Det skal jeg ikke kunne sige. Men hvis originalmontering er 195/65-15 som
jeg har antaget, så er der altså 9% forskel til dine sutter.

Følgende størrelser kan leveres til en '06 Golf som ekstraudstyr (tal i
parantes er rulleomkreds og forskel ift. original):
205/55-16 (1928 - minus 0,46%)
225/45-17 (1934 - minus 0,15%)

Måske importøren har hørt eller husket forkert??? Er du sikker på at dine
hjul er 16" og ikke 17"?

215/40-17 har nemlig en rulleomkreds på 1842 mm - "kun" en fejl på minus
4,9%

>
> > Måske du skulle overveje en kalibrering af GPSen?
>
> GPS´er kan ikke kalibreres.

Ved jeg godt. Det var en joke

[snip]
> Jeg kører 135 km/t - ægte gps km/t :) - ved 3.000 omdrejninger.
Hastigheden
> er her aflæst på gps´en og omdrejningstallet på omdrejningstælleren.

Det passer jo meget godt med de forudsatte 44,8 km/t ved 1000 o/min.

> Og motoren hører man slet ikke ved den hastighed ;)

Det er så formentlig pga. dækstøjen

>
> >> 3. gear??? Hvis det bare er Kassel, så har man slet ikke brug for 3.
> >> gear på trods af campingvognen på krogen. Men jo - 4. gear, som
> >> sagt, og 3 gange nogle hundrede meter ad gangen.
> >
> > Du snyder jo også med dine "slæbesutter"
>
> Niks!

Med mindre din Golf har f.eks. 185/60-14 som standardmontering, så 'snyder'
du. Standardmontering for dagens Golf er iflg. www.vw.dk:
- 4 stålfælge 6 J x 15 med hjulkapsler, 195/65 R 15-dæk

Dermed kører du på hjul der giver bilen ca. 9% lavere gearing end med
(dagens) standard montering. Så dit 5. gear svarer vel sådan ungefär til
andres 4½. gear

Hvilken årgang er din bil?

[snip]
> Skæbnens veje er uretfærdige - også ifølge nogle fora jeg har besøgt. Det
> _er_ faktisk meget muligt at det er slangernes skyld.

Ja man har i hvert fald lov at håbe.

Mvh
Michael



Per Henneberg Kriste~ (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-08-06 12:31

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]
>> Jeg kan ikke sige dig imod - din udregning er formentlig rigtigt,
>> men der er alligevel noget der kikser et eller andet sted. Måske er
>> det størrelsen på originalmonteringen?
>
> Er den ikke 195/65-15?
>
> Der kan naturligvis være fejl i FDM's database, både for dækmontering
> og for km/t ved 1000 o/min.

Jeg kender ikke originalstørrelsen - har altid kørt med 215/40x16 :)

> [snip]
>> Jeg har lige haft ringet til importøren af SMC - de siger dér at min
>> motormodel er godkendt med dæk i min størrelse (215/40x16) - og det
>> burde jo ikke være tilfældet, da dækstørrelser jf. en eller anden
>> lov skal være inden for plus minus 5% af original størrelse ...
>
> Det skal jeg ikke kunne sige. Men hvis originalmontering er 195/65-15
> som jeg har antaget, så er der altså 9% forskel til dine sutter.

Så må jeg konstatere at originalmonteringen _ikke_ er som du påstår :)

> Følgende størrelser kan leveres til en '06 Golf som ekstraudstyr (tal
> i parantes er rulleomkreds og forskel ift. original):
> 205/55-16 (1928 - minus 0,46%)
> 225/45-17 (1934 - minus 0,15%)

Det er kun de størrelser VW kan finde ud af. Hvis ejerne ikke er mere
opfindsomme end som så kommer vi ingen vegne :)

> Måske importøren har hørt eller husket forkert??? Er du sikker på at
> dine hjul er 16" og ikke 17"?

Importøren slog det op. Og mine hjul _er_ 16 - har lige checket.

> 215/40-17 har nemlig en rulleomkreds på 1842 mm - "kun" en fejl på
> minus 4,9%

Men det er så heller ikke min størrelse ;)

>>> Måske du skulle overveje en kalibrering af GPSen?
>>
>> GPS´er kan ikke kalibreres.
>
> Ved jeg godt. Det var en joke

Nahhhh .. jeg tror du ikke vidste det ;)

> [snip]
>> Jeg kører 135 km/t - ægte gps km/t :) - ved 3.000 omdrejninger.
>> Hastigheden er her aflæst på gps´en og omdrejningstallet på
>> omdrejningstælleren.

> Det passer jo meget godt med de forudsatte 44,8 km/t ved 1000 o/min.

Så konklusionen må være at den størrelse du mener er originalstørrelsen ikke
er den oprindelige størrelse ;)

>> Og motoren hører man slet ikke ved den hastighed ;)

> Det er så formentlig pga. dækstøjen

Eller ørepropperne ;)

>>>> 3. gear??? Hvis det bare er Kassel, så har man slet ikke brug for
>>>> 3. gear på trods af campingvognen på krogen. Men jo - 4. gear, som
>>>> sagt, og 3 gange nogle hundrede meter ad gangen.
>>>
>>> Du snyder jo også med dine "slæbesutter"
>>
>> Niks!
>
> Med mindre din Golf har f.eks. 185/60-14 som standardmontering, så
> 'snyder' du. Standardmontering for dagens Golf er iflg. www.vw.dk:
> - 4 stålfælge 6 J x 15 med hjulkapsler, 195/65 R 15-dæk

Der er langt fra dagens Golf til min fra 97. Lige så langt som fra min Golf
til den fra 88 ;)

> Dermed kører du på hjul der giver bilen ca. 9% lavere gearing end med
> (dagens) standard montering. Så dit 5. gear svarer vel sådan ungefär
> til andres 4½. gear

Jeg kunne da godt tænke mig et gear mere, men det skyldes min lille
chipning, der får min lille raket til at accellerere som en ... raket ;)

> Hvilken årgang er din bil?

97

>> Skæbnens veje er uretfærdige - også ifølge nogle fora jeg har
>> besøgt. Det _er_ faktisk meget muligt at det er slangernes skyld.
>
> Ja man har i hvert fald lov at håbe.

Dét har man :)

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Michael Jørgensen (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 02-08-06 13:03

[snip]
> Jeg kender ikke originalstørrelsen - har altid kørt med 215/40x16 :)

Prøv lige at hakke dit indregistreringsnummer ind på:
http://www.biltorvet.dk/hjulguiden/hjulguiden.asp

Mvh
Michael



Per Henneberg Kriste~ (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-08-06 14:41

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]
>> Jeg kender ikke originalstørrelsen - har altid kørt med 215/40x16 :)

> Prøv lige at hakke dit indregistreringsnummer ind på:
> http://www.biltorvet.dk/hjulguiden/hjulguiden.asp

Mit nummer er ikke at finde.

--
Per, Esbjerg
VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk
Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne



Michael Jørgensen (02-08-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 02-08-06 13:42

[snip]
> Jeg kender ikke originalstørrelsen - har altid kørt med 215/40x16 :)

Ifølge biltorvets fortrinlige service, er standardmontering for en (godt nok
90 HK) Golf TDI fra 1997 - 185/60-14. Med en rullediameter på 1763 mm. Jeg
antager at 90HK og 110 HK har samme standardmontering. Dvs. gearingen der
hidrører herfra er dermed - 0,00% !

Din bil er en smule ældre end jeg antog - sorry.

[snip]
> Det er kun de størrelser VW kan finde ud af. Hvis ejerne ikke er mere
> opfindsomme end som så kommer vi ingen vegne :)

Nem'li ja

[snip]
> Så konklusionen må være at den størrelse du mener er originalstørrelsen
ikke
> er den oprindelige størrelse ;)

Jeps!

>
> >> Og motoren hører man slet ikke ved den hastighed ;)
>
> > Det er så formentlig pga. dækstøjen
>
> Eller ørepropperne ;)

LOL!

[snip]
> Der er langt fra dagens Golf til min fra 97. Lige så langt som fra min
Golf
> til den fra 88 ;)

Der er ca. 1"

[snip]
>
> Jeg kunne da godt tænke mig et gear mere, men det skyldes min lille
> chipning, der får min lille raket til at accellerere som en ... raket ;)

Måske du skulle prøve med nogle rigtige herredæk - f.eks 235/35-17 på et sæt
8x17" fælge. Så får du 4,5% højere gearing (og dermed et retvisende
speedometer så du kan smide det der GPS på porten)!

>
> > Hvilken årgang er din bil?
>
> 97

Der er en forklaring på alt!

Mvh
Michael



Preben Riis Sørensen (01-08-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 01-08-06 10:45


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev
> Hvad betyder
>
> 00519 Intake manifold pressure sensor (G71)
> 28-10 Short to B+ Intermittant
>

Det er noget der kommer når de ødelæggende vibrationer fra alt for meget
sejtrækkeri efterhånden har raslet det hele fra hinanden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste