Regler vedr. bredden på en bådtrailer i.h.~
Fra : Mic

Dato : 29-07-06 20:24

Hej NG.
Jeg er ved at købe en båd som skal transporteres fra hjemmet til vandet
hvergang den skal bruges. En af de modeller jeg tænker på er 2,5m
bred...Traileren er ikke målt endnu. Men der er kun få cm breddere.
Jeg har en VW Golf 2'er og evt. en VW Transporter T4 til trække køretøjet.
Vægten er ingen problem...
Hvor bred trailer må jeg trække efter en Golf 2ér? Den er ifølge VW 170 cm
bred.
mvh Mic

Fra : Sune

Dato : 29-07-06 23:09

"Mic" <Nospamf@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vægten er ingen problem...
> Hvor bred trailer må jeg trække efter en Golf 2ér? Den er ifølge VW 170 cm

Største bredde er 2,55 m.
Sune

Fra : Kim H.

Dato : 29-07-06 23:47

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Mic" <Nospamf@nomail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Største bredde er 2,55 m.
> Sune

Hvor har du de 2,55m fra?

Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 30-07-06 00:22

> Hvor har du de 2,55m fra?
>
> Kim

Det er max mål en standart bil/campingvogn/lastbil osv. må have, en kølebil
må vist være en smule bredere.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Kim H.

Dato : 30-07-06 12:52

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er max mål en standart bil/campingvogn/lastbil osv. må have, en
> kølebil må vist være en smule bredere.

Jeg mener bare at de nye 2,5m campingvogne ikke må trækkes af alle biler,
men kun af biler der har en vis brede, og der mener jeg bestemt ikke at en
Golf er bred nok, så derfor tror jeg ikke du må trække 2,55m i breden med en
Golf, da det er noget med at den max. må stikke 70 cm. ud over bilens brede,
og jeg tror det gælder alle påhængskøretøjer.

Kim

Fra : Sune

Dato : 31-07-06 10:47

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en Golf, da det er noget med at den max. må stikke 70 cm. ud over bilens
> brede, og jeg tror det gælder alle påhængskøretøjer.

Jeg må erkende, at jeg tog fejl. Det som senere er skrevet, med henvisning
til "Detailforskrifter for køretøjer" som hedder max 35 cm breddere end
bilen på hver side, er rigtigt. Dog stadig maks. 2,55.
Sune

Fra : Allan / Kolding

Dato : 29-07-06 21:07

2,40 meter.

Vejledningen om syn af køretøjer 3.02.200 (4):

Registreringspligtigt påhængskøretøj til bil må ikke have en bredde, der
overstiger
den trækkende bils bredde med mere end 0,35 m i hver side.

--
Allan / Kolding

Klip

Fra : Jørgen L.

Dato : 30-07-06 00:26

> [...]
> Vægten er ingen problem...
> Hvor bred trailer må jeg trække efter en Golf 2ér? Den er ifølge VW 170 cm

Hej.

Din trailer må max være 2 x 35 cm breder, dvs. golfen må trække 2,4m, så den
må ikke.
Hvor bred din transporter er ved jeg ikke men læg 70 cm til og du har
svaret, dog højest 2,55 m.

Nu skriver du vægten ikke betyder noget, men pas på, hvis du ikke BE
kørekort, kan du få problemmer med transporteren.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Mic

Dato : 30-07-06 14:44

> Din trailer må max være 2 x 35 cm breder, dvs. golfen må trække 2,4m, så
den
> må ikke.
Tak for dit svar.
Kan man evt. komme ud over den der 35 cm regel, når traileren får de der
sidemarkeringslygter. Dvs. Hvid fremad og rød bagud i samme lygte. Du ved
den der type som er i gummi...
mvh Mic

Fra : Allan J

Dato : 30-07-06 16:37

Mic har bragt dette til os:
> [...]
> sidemarkeringslygter. Dvs. Hvid fremad og rød bagud i samme lygte. Du ved

NEJ -

Fra : Anders Majland

Dato : 01-08-06 16:13

> NEJ -

Men jeg erindrer at have læst om noget med nogle skærmforøgere der fik en
lille firehjulstrækker til lige at blive bred nok til en stor campingvogn -
kan ikke huske kilden men måske værd at undersøge - altså mulighederne for
at gøre golf'en bredere...2

Fra : Kim H.

Dato : 01-08-06 19:38

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44cf6fa6$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> campingvogn - kan ikke huske kilden men måske værd at undersøge - altså
> mulighederne for at gøre golf'en bredere...2

Mon ikke det kræver en typegodkendelse med de skærme, før den den er holbar?
Men det er rigtigt at nogle 4hjulstrækkere kan eftermonteres med bl.a.
trinbrædt (eller hvad man kalder dem), og så er de brede nok til at køre med
f.eks. 2,5m campingvogne, men jeg mener kun den går, fordi disse biler
findes med typegodkendelse både med og uden trinbrædt.

Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 01-08-06 19:50

> [...]
> campingvogn - kan ikke huske kilden men måske værd at undersøge - altså
> mulighederne for at gøre golf'en bredere...2

Rigspolitiet, færdsels afdeling siger følgende.
Det er rigtigt, men kun hvis bilen findes i en typegodkendt udgave med disse
ting på.

eks. Suzuki Grand
--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Anders Majland

Dato : 01-08-06 21:51

> Rigspolitiet, færdsels afdeling siger følgende.
> Det er rigtigt, men kun hvis bilen findes i en typegodkendt udgave med
> disse ting på.
>
> eks. Suzuki Grand

Det skal nok passe at det var den jeg havde læst om. Men kan man ikke stadig
få lavet en enkeltgodkendelse eller hvad det nu hedder. Mange af de små
kinesiske motorcykler havde ikke tidligere en europæisk typegodkendelse og
de blev så godkendt enkeltvis. Jeg hørte det fra Geely importøren så det ved
han nok mere om - men det kan nok ikke svare sig for en golf

Fra : npw

Dato : 01-08-06 22:33

Prøv at spørge i dk.fritid.camping der er der altid nogen, der har
svar - også forkerte!
mvh Niels W.