Fjeder problemer...
Fra : Dak

Dato : 24-07-06 11:49

Hej

Efter at have skiftet min højre forfjeder fordi jeg troede den var blevet
svækket så mit dæk rammer kanten eller hvad det nu hedder, kan jeg så
konstatere efter at have kørt den en lille testtur fra smørum til
knuthenborg safaripark, at den stadigvæk gør det. Fænomenet forekommer for
det meste kun når bilen kører ned i en "dal", altså ligesom efter et bumb
man kører over. Da det kun sker i højre forhjul hvad kan problemet så være?

Skal siges at den ikke gør det med mine original fælge, da der åbenbart er
meget plads og skal køre over en ko før den måske rammer, men kun med nogen
uoriginal "17 fælge. men det skulle vel ikke have noget at gøre med svaret.

Og sker der noget hvis man ikke strammer holderen af fjederen tæt nok
sammen?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 12:15

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det meste kun når bilen kører ned i en "dal", altså ligesom efter et bumb
> man kører over. Da det kun sker i højre forhjul hvad kan problemet så

Det er støddæmperen der skal modvirke at bilen banker for dybt sammen. Blev
den skiftet ved samme lejlighed?
Ellers er ET på dine fælge ikke ok. Det er ligemeget hvor mange tommer dine
fælge er på, det er ET der stjæler pladsen

Den skal da spændes HELT sammen

--
Tom

Fra : Dak

Dato : 24-07-06 12:51

> [...]
> Ellers er ET på dine fælge ikke ok. Det er ligemeget hvor mange tommer
> dine fælge er på, det er ET der stjæler pladsen

Nej, det blev den ikke. havde ikke råd til det hele.

ET? er der et rumvæsen i mine fælge? hvad er ET?

> Den skal da spændes HELT sammen

men hvordan ved man den er helt sammen? kan nemlig ikke lige greje den hvor
meget jeg mere kunne stramme bolten øverst oppe på stæddæmperen, da den
drejer med rundt eller jeg er bange for at knække værktøjet.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-07-06 12:59

Dak skrev:

> hvad er ET?

Det er groft sagt et mål for hvor langt dine fælge rager uden for skærmene

Hvis din bil som udgangspunkt har en ET på 45 må du (højest) sætte ET 35
på - så kommer hver fælg 10 mm tættere på skærmkanten.

ET-værdien plejer at være stemplet ind i godset på hver fælg.

Find din bils værdi hér:

http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.asp
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Dak

Dato : 24-07-06 15:00

> [...]
> på - så kommer hver fælg 10 mm tættere på skærmkanten.
>
> ET-værdien plejer at være stemplet ind i godset på hver fælg.

Det link du har givet mig fortæller kun noget angående stelnummer og syn når
jeg slår min bil op. Desuden så tror jeg da ikke at mine fælge måske er helt
lovlige. de stikker ihvertfald lidt ud af hulrummet som er beregnet til et
dæk. Men det er også lige meget, problemet er jo at den KUN gør det på det
ene dæk, så kan du bekræfte at det er støddæmperen som Tom også nævner?

Fordi så må jeg jo ud og købe en enkelt støddæmper. og hvis jeg har råd 2.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-07-06 15:07

Dak skrev:

> Det link du har givet mig fortæller kun noget angående stelnummer og
> syn når jeg slår min bil op.

Nej - søg og du skal finde:

Kig på "Hvilke dæk/hjul passer til denne...osv", hedder det vist.

> Desuden så tror jeg da ikke at mine
> fælge måske er helt lovlige. de stikker ihvertfald lidt ud af
> hulrummet som er beregnet til et dæk. Men det er også lige meget,
> problemet er jo at den KUN gør det på det ene dæk,

Er de overhovedet ens?

> så kan du bekræfte
> at det er støddæmperen som Tom også nævner?

Jeg skal ikke kunne sige det...

> Fordi så må jeg jo ud og købe en enkelt støddæmper. og hvis jeg har
> råd 2.

Lige dér ville jeg nu nok - i givet fald - anbefale dig 2 styks
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Dak

Dato : 24-07-06 16:08

> Nej - søg og du skal finde:
>
> Kig på "Hvilke dæk/hjul passer til denne...osv", hedder det vist.

Okay nu fandt jeg det. du linkede til en underside så den kom ikke frem
under "min bil" men kun på forsiden...

> Er de overhovedet ens?

Ja det skulle de meget gerne være, 215/45/17 og samme mærke osv. og de ER
pustet lige meget op.

> Lige dér ville jeg nu nok - i givet fald - anbefale dig 2 styks
> --

Ja det siger de jo også med fjedre. og der går det jo fint nok. Mon ikke
det går at skifte dem ud med en måneds forskel.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-07-06 16:16

Dak skrev:

> Okay nu fandt jeg det. du linkede til en underside så den kom ikke
> frem under "min bil" men kun på forsiden...

Jeg skal nok være mere omhyggelig inden jeg næste gang forsøger at hjælpe
dig

> Ja det skulle de meget gerne være, 215/45/17 og samme mærke osv. og
> de ER pustet lige meget op.

Hæ hæ - det var da nu os godtnok noen brede valser

> Ja det siger de jo også med fjedre. og der går det jo fint nok.
> Mon ikke det går at skifte dem ud med en måneds forskel.

Jo - hul i dét
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Dak

Dato : 24-07-06 16:34

> Jeg skal nok være mere omhyggelig inden jeg næste gang forsøger at hjælpe
> dig

ja selv Haynes manualen er ikke omhyggeligt nok for mit vedkommende.

> Hæ hæ - det var da nu os godtnok noen brede valser

Er det ikke standard for "17 fælge da? De passer som en sild i en dåse
bagpå. Det er kun lige foran de rager 1-2 cm ud.

> Jo - hul i dét
> --

Mener du at der går hul i skidtet? fordi så tør jeg da ikke at skifte
noget. jo måske lige bolten der holder fast i støddæmperen, den holder maks.
et par måneder før den knækker af.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-07-06 16:50

Dak skrev:

> Er det ikke standard for "17 fælge da?

Standard-dæk er vel en 165-175/xx-xx

> De passer som en sild i en dåse
> bagpå. Det er kun lige foran de rager 1-2 cm ud.

Ud under skærmkanten?

I så fald kan du få et forklarings-problem til syn (lissom mig )

> Mener du at der går hul i skidtet? fordi så tør jeg da ikke at
> skifte noget. jo måske lige bolten der holder fast i støddæmperen,
> den holder maks. et par måneder før den knækker af.

Har ik raget så meget i Ford - det er "Tom", der er ekspert dér

Køb en Kadett E GSi - så ka jeg lissom bedre hjælpe dig
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Dak

Dato : 24-07-06 17:39

> Ud under skærmkanten?

ja...

> I så fald kan du få et forklarings-problem til syn (lissom mig )

nej, fordi jeg har nogen originale "14 liggende med helårsdæk på. kører
ikke med alu om vinteren

> Køb en Kadett E GSi - så ka jeg lissom bedre hjælpe dig
> --

Skal vi bytte da?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-07-06 18:01

Dak skrev:

> nej, fordi jeg har nogen originale "14 liggende med helårsdæk på.

Skal jeg osse ha gaflet

> Skal vi bytte da?

Har haft 2 biler siden
Hans