Nedslebne rustpletter op i niveau med rest~
Fra : sdsf

Dato : 23-07-06 19:10

Når jeg reparerer en rustplet i bilens lak,
sliber jeg helt ned til blank metal med en
stålbørste monteret på en boremaskine.

Jeg er så ca en halv millimeter under niveauet
af lakken omkring det nedslebne område.

For at få fordybningen fyldt ud, maler jeg hullet
flere gange med en grundmaling (rustværn),
hvorefter jeg sliber med fint sandpapir.

Jeg synes det er en langsom metode, og jeg
er ofte ikke helt tilfreds med resultatet.

Er det standardmetoden jeg bruger?
eller er der en bedre metode?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-07-06 19:18

sdsf skrev:

> Er det standardmetoden jeg bruger?
> eller er der en bedre metode?

I "gamle dage" var der sommetider en lille portion spartelmasse i
spraydåserne

Grundmaling skal du påføre så mange gange for at komme op i niveau at man
ikke gider, synes jeg - køb en én- eller tokomponent spartelmasse hos
farvehandleren og fyld ud og slib et par gange eller 3 inden du lakerer -
dét bliver nok det bedste
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : sdsf

Dato : 23-07-06 19:34

> I "gamle dage" var der sommetider en lille portion spartelmasse i
> spraydåserne
Jeg fornemmer at der var en joke her,
men den ryger altså hen over hovedet på mig, beklager.

> Grundmaling skal du påføre så mange gange for at komme op i niveau at man
> ikke gider, synes jeg
Hejt enig!

> - køb en én- eller tokomponent spartelmasse hos farvehandleren og fyld ud
> og slib et par gange eller 3 inden du lakerer - dét bliver nok det bedste

Er det et Plasticpadding agtigt produkt du mener her
som f.eks.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=23029&n=10&KundeID=

eller

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=83174

Jeg var ikke klar over at man brugte det i så tynde lag.
Det rustbeskytter vel lige så godt som grundmaling?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-07-06 19:43

sdsf skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Jeg fornemmer at der var en joke her,
> men den ryger altså hen over hovedet på mig, beklager.

Du behøver ikke at beklage - det var blot et hint om at bruge spartelmasse.

> Hejt enig!

Godtså!

> Er det et Plasticpadding agtigt produkt du mener her
> [...]

Præcis - tag bare den billige.

Da jeg var i lære brugte pladesmedene *vistnok* en én-komponent - men
tokomponent er i det mindste hurtig(ere).

> Jeg var ikke klar over at man brugte det i så tynde lag.

Jow jow.

> Det rustbeskytter vel lige så godt som grundmaling?

Lige dér bliver jeg dig svar skyldig - men jeg tvivler på at spartelmassen
beskytter lige så godt som en zink-grunder fx.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-07-06 20:02

Hans Paulin (6310) wrote:

> Lige dér bliver jeg dig svar skyldig - men jeg tvivler på at spartelmassen
> beskytter lige så godt som en zink-grunder fx.

Personligt ville jeg nok først behandle med zink-grunder eller lign.
derefter spartelmasse, og så lakere (evt. grunde spartelmassen hvis
påkrævet). Mindes at have hørt noget om at spartelmasse godt kan suge
lidt fugt... selvom jeg syntes det lyder lidt forkert.

Thomas

Fra : Basil

Dato : 23-07-06 20:36

Thomas Rasmussen kom med denne ide:

> [...]
> at have hørt noget om at spartelmasse godt kan suge lidt fugt... selvom jeg

Den billige 2-komp til biler fra 'tema eller THansen er rigtig god.
Den synker ikke, og forbliver en smule (meget lidt) fleksibel, modsat
en gipsspartelmasse, der bliver helt hård og kan knækkes.
Grundmal endelig inden spartling, kom kun det spartel på du skal bruge.
Vent 10 minutter og slib ned i niveau.
HUSK at rense din spartelkniv med det samme, for når det tørrer, så
sidder det altså fast.
Slib aldrig uden en eller anden klods bag papiret, ellers får du nemt
slebet bittesmå "Bilkabuler" ned i spartlingen, og det kan ses når der
kommer blank maling på.
Kai

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-07-06 21:59

Basil skrev:

> Grundmal endelig inden spartling,

Vælg en grundmaling der harmonerer med spartelmassen så malingen ikke "koger
op".
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 22:54

Hej

Brug Loctite rustomdanner efter du har slebet, og brug ikke stålbørste da rust
også kan blive blank af en sådan fætter.
Brug noget bere groft at slibe/raspe rusten væk med, smør rustomdanner på og
derefter kan du påføre nogen grunder og derefter nogen glasfiberspartel eller
plastspartel, men sørg for at det har nogle "kratere" at hæfte fast på og slib
derefter ned i lange bevægelser for ikke at lave et "hul" i det du har lavet og
mal derefter.
Dette fordi at det holder længere og du skal ikke til det igen sendere.
Mvh. Dan

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.197.113.188)