Standsning og parkering ved fodgængerfelt
Fra : Martin Andersen

Dato : 23-07-06 12:32

Er ved at tage kørekort til bil..

I bogen står der at det er forbudt at standse og
parkere på fodgængerfelt eller 5 meter foran feltet.
Vil det så sige at det er tilladt at standse/parkere
lige efter feltet ?

Jeg kan godt se at en parkeret bil lige før feltet skygger
for andre bilister, men også parkerede biler lige efter vil
vel skygge for bilister der kører den modsatte vej, så
de ikke kan se om der er fodgængere på vej ud i feltet..

Martin.

Fra : Lars Frandsen

Dato : 23-07-06 12:41

"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> parkere på fodgængerfelt eller 5 meter foran feltet.
> Vil det så sige at det er tilladt at standse/parkere

Kort sagt: Ja!

> [...]
> vel skygge for bilister der kører den modsatte vej, så
> de ikke kan se om der er fodgængere på vej ud i feltet..

Det kan du have ret i, men det har man åbenbart vurderet til at være en
mindre risiko (eller også har man ikke tænkt på det! )

Held og lykke med kortet.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Brian

Dato : 23-07-06 14:55

Martin Andersen skrev:

> I bogen står der at det er forbudt at standse og
> parkere på fodgængerfelt eller 5 meter foran feltet.
> Vil det så sige at det er tilladt at standse/parkere
> lige efter feltet ?

Hvad der er "lige efter feltet" for dig, er jo "lige før feltet" for dem på
den _anden_ side af gaden... eller har jeg misforstået spørgsmålet ?

/Brian

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-07-06 15:01

Brian wrote:

> Hvad der er "lige efter feltet" for dig, er jo "lige før feltet" for dem
> på den _anden_ side af gaden... eller har jeg misforstået spørgsmålet ?
>
> /Brian
Ja det er det..

Martin.

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 23-07-06 16:20

> [...]
> parkere på fodgængerfelt eller 5 meter foran feltet.
> Vil det så sige at det er tilladt at standse/parkere

Jeg ved ikke, om man må parkere lige efter feltet; men en parkeret bil efter
feltet skygger jo ikke for fodgængerens udsyn.
Biler fra hans højre side skal jo standse, når de ser ham i feltet - det
skal de under alle omstændigheder.

Ivan, Århus

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-07-06 18:43

Ivan Sparvath wrote:

> Jeg ved ikke, om man må parkere lige efter feltet; men en parkeret bil
> efter feltet skygger jo ikke for fodgængerens udsyn.

Nej, den skygger for bilister der kommer modsat af, mod
fodgængerfeltet, så de ikke så nemt kan se om nogen går
ud i feltet.

Martin.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-07-06 06:55

"Ivan Sparvath" <ivan.sparvathNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Biler fra hans højre side skal jo standse, når de ser ham i feltet - det
> skal de under alle omstændigheder.

Ja i teorien, men eftersom alle glemmer betydningen af et fodgængerfelt,
lige så snart styrebrevet er erhvervet, og forgangs-ret bliver til
forkørsels-ret, gør han klogt i at orientere sig til begge sider. Og tage
sine forholdsregler, fx. vent til biler er passeret..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-07-06 22:39

on 24-07-2006, Jørgen M. Rasmussen supposed :

> [...]
> gør han klogt i at orientere sig til begge sider. Og tage sine
> forholdsregler, fx. vent til biler er passeret..

Eller markere intentionen om at passere vejen ved at tage første skridt
ud på kørebanen - dog med passende opmærksomhed så han ikke sætter sig
selv i fare.

Desuden er det ikke alle der glemmer betydningen - og det er faktisk
sjovt som fodgængere bliver så glade og hilser når man stopper for at
lade dem gå over :)

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-07-06 11:03

Mon, 24 Jul 2006 23:38:37 +0200, skrev Henrik Stidsen, på 24 linier, i
<mn.c58a7d675728946d.34878@news.hs235.dk>, :

> [...]
>
>Desuden er det ikke alle der glemmer betydningen - og det er faktisk
>sjovt som fodgængere bliver så glade og hilser når man stopper for at

Jammen det er jo ikke normalt for fodgængere i det jyske.
Kan godt være sjælændere køre rødent men de holder altid for
fodgængere

Derimod er det sjældent i Jylland.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 19:16

It happens that Karsten Andersen formulated :

> Jammen det er jo ikke normalt for fodgængere i det jyske.

Næ, men vi er jo nogen der er unormale ;)

> Kan godt være sjælændere køre rødent men de holder altid for
> fodgængere

Langt fra dem alle. Det kommer meget an på hvor stor byen er, nogen
teoretiserer over at jo større byen er desto bedre er folk til at
stoppe.

> Derimod er det sjældent i Jylland.

Det syns jeg egentlig ikke - men nu bor jeg også i en stor by.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-07-06 21:42

Tue, 25 Jul 2006 20:16:07 +0200, skrev Henrik Stidsen, på 27 linier, i
<mn.ccc07d67c2a51c1b.34878@news.hs235.dk>, :

> [...]
>stoppe.

>Det syns jeg egentlig ikke - men nu bor jeg også i en stor by.

Hmmm jeg bor i Horsens men kommer da i Aarhus.
Og der holder de sgu ikke tilbage hvis de lige kan se en smutvej
udenom fodgængerne

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-06 22:42

Karsten Andersen brought next idea :
> Hmmm jeg bor i Horsens men kommer da i Aarhus.
> Og der holder de sgu ikke tilbage hvis de lige kan se en smutvej
> udenom fodgængerne

Jeg syns heller ikke helt det passer det med bystørrelsen, det kan
selvfølgelig være fordi der i nogen byer er mange "besøgende" fra
landet der ødelægger billedet ;)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-07-06 03:05

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Langt fra dem alle. Det kommer meget an på hvor stor byen er, nogen
> teoretiserer over at jo større byen er desto bedre er folk til at stoppe.

> Det syns jeg egentlig ikke - men nu bor jeg også i en stor by.

Det kommer an på hvor langt de er i udvikling, Det er elementer pædagogik,
at det er bedre at rose fremfor rise, ved at belønne god opførsel opnås mere
end det modsatte.