skævslidt fordæk
Fra : per_dyk@yahoo.dk

Dato : 22-07-06 21:17

Jeg har på min gamle Hilux opdaget at venstre fordæk er raspet ned
på indersiden.

Når det nu kun er i den ene side kan det vel ikke være sporingen der
er tosset vel ?

Hvad kan det så være ? en bærekugle måske eller en styrekugle ?
Jeg må nok hellere prøve at sætte donkraften under i morgen og
prøve at ruske lidt i skidtet.

mvh.
Per Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-06 23:22

per_dyk@yahoo.dk skrev:
> [...]
>
> Hvad kan det så være ? en bærekugle måske eller en styrekugle ?
> Jeg må nok hellere prøve at sætte donkraften under i morgen og

Det kan sagtens være sporingen i den ene side der er gal. Nu ved jeg
ikke hvordan styrtøjet ser ud på sådan en hilux. Men er det alt andet
end en styrestang på tværs mellem forhjulene kan den ene side godt gå ud
af sporing uden at berøre den anden side.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : ERLO

Dato : 23-07-06 08:51

Hej
Det er en typisk fejl når den nederste bærekugle som er slidt op. Ingen
dækfejl i den anden side.
Synsmanden burde have fundet fejlen sidst bilen var til syn.
Mvh ERLO

--
***STØDDÆMPERE***
til alle biler haves

Fra : Klaus G.

Dato : 23-07-06 10:12

> Det er en typisk fejl når den nederste bærekugle som er slidt op. Ingen
> dækfejl i den anden side.
> Synsmanden burde have fundet fejlen sidst bilen var til syn.
> Mvh ERLO

Det samme var tilfældet for min nabo. Hans dæk var slidt fuldstændigt ned
for inden. Helt ind til lærredet, eller hvad det hedder. Efter den episode
lærte han at tjekke dæk noget oftere :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : per_dyk@yahoo.dk

Dato : 23-07-06 11:17

ERLO skrev:

> [...]
> dækfejl i den anden side.
> Synsmanden burde have fundet fejlen sidst bilen var til syn.

Nu har jeg prøvet at løfte den op og ruske i hjulet, men jeg synes
ikke at jeg kan mærke noget slør.
Jeg har også prøvet med en kort brækstang, men det er svært at få
ordentligt "bid"
På Høyers autodeles hjemmeside står der:
Husk ved tjek af slitage skal bærekuglen være helt aflastet og
gummiet skal være helt intakt.
På min er gummiet absolut ikke intakt. Kan det være derfor jeg ikke
kan mærke slør, men "geometrien" alligevel er smuttet ?

Mvh.
Per

Fra : Sorensen

Dato : 24-07-06 17:57

Jeg er selv mekaniker og vi ser tit at venstre fordæk i din type bil, er
slidt meget mere end højre, pga at bilen ingen passagerer har med. Chauføren
sidder jo næsten lige ovenpå venstre forhjul og kører han meget alene, kan
man sagtens se på dækket at det er slidt mere end det højre, når dækkene har
kørt 20-30.000 km. Men selvfølgelig skal styretøjet undersøges for slid