Dyrt?
Fra : Patrick

Dato : 22-07-06 14:10

Er 500 kr dyrt for, at få lavet en sporing?

På forhånd tak

Patrick

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-07-06 14:19

On Sat, 22 Jul 2006 15:10:27 +0200, "Patrick" <svar@igruppen.dk>
wrote:

>Er 500 kr dyrt for, at få lavet en sporing?

Nej det er deromkring prisen ligger.

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-07-06 14:52

Patrick wrote :
> Er 500 kr dyrt for, at få lavet en sporing?

Jeg gav 440+moms for sporing af 2 hjul hos Ahlmann Dæk. Så det er vist
en ok pris.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-07-06 16:43

Patrick wrote:
> Er 500 kr dyrt for, at få lavet en sporing?

Næ. Blot bemærk at en "sporing" kun er en sporing.
Hvis det er det hele du vil have målt så skal du have lavet en
4-hjulsudmåling...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-07-06 16:50

It happens that Morten Fruergaard formulated :
> Hvis det er det hele du vil have målt så skal du have lavet en
> 4-hjulsudmåling...

Som på visse biler ikke giver nogen som helst mening idet der ikke kan
laves sporing på baghjulene. Men det ved mekanikeren jo nok.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-07-06 19:54

Henrik Stidsen wrote:
> It happens that Morten Fruergaard formulated :
>
> Som på visse biler ikke giver nogen som helst mening idet der ikke kan
> laves sporing på baghjulene. Men det ved mekanikeren jo nok.

Derfor kan man stadig kontrollere camper og carster på forhjulene, hvilket
ikke sker med en sporing...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-06 03:25

After serious thinking Morten Fruergaard wrote :

> Derfor kan man stadig kontrollere camper og carster på forhjulene, hvilket
> ikke sker med en sporing...

Og når det nu er baghjulene hvor der "ikke er noget at skrue på fordi
det er en fast aksel" (ca. den besked jeg fik da jeg fik min sporet) -
så er de vel ligegyldigt om man kontrollere det ene eller det andet på
forhjulene, det bliver kun til en 2 hjuls sporing/styretøjsudmåling ;)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-07-06 07:00

Henrik Stidsen wrote:
> Og når det nu er baghjulene hvor der "ikke er noget at skrue på fordi
> det er en fast aksel" (ca. den besked jeg fik da jeg fik min sporet) -

Hvorfra ved du at Patricks bil ikke kan justeres på bagakslen?

> så er de vel ligegyldigt om man kontrollere det ene eller det andet på
> forhjulene, det bliver kun til en 2 hjuls sporing/styretøjsudmåling ;)

Du kan ikke sætte en "/". Det er præcis det jeg prøver at gøre opmærksom på.
De to ting _sporing_ og _styretøjsudmåling_ er IKKE det samme...
Sporing = Sporing/toe in/out
4-hjulsudmåling og styretøjsudmåling er meget mere, bl.a. carster, camber og
ved 4-hjulsudmålingen sågar hjulenes sidevejrs placering i forhold til
hinanden...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-06 21:11

Morten Fruergaard wrote :

> Hvorfra ved du at Patricks bil ikke kan justeres på bagakslen?

Det ved jeg heller ikke og det udtaler jeg mig heller ikke om.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-07-06 08:38

Henrik Stidsen wrote:

> Det ved jeg heller ikke og det udtaler jeg mig heller ikke om.

Godt så.

Men derfor er der stadig stor forskel på de to ting..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-07-06 22:36

on 24-07-2006, Morten Fruergaard supposed :
> Men derfor er der stadig stor forskel på de to ting..

Ganske sikkert, aner ikke hvordan de to ting foregår - det var blot en
gengivelse af hvad min mekaniker sagde da jeg spurgte hvorfor han kun
havde sporet forhjulene.

Fra : alexbo

Dato : 23-07-06 08:23

"Henrik Stidsen" skrev i

> Og når det nu er baghjulene hvor der "ikke er noget at skrue på fordi det
> er en fast aksel" (ca. den besked jeg fik da jeg fik min sporet) -

Der findes altid en løsning, men det kræver selvfølgelig lidt mere af manden
der udmåler, og billigt er det heller ikke.
Linket viser en baghjulsporing med shims af en Golf med fast bagaksel.

http://www.lillelund.dk/Specprod/Application/vw-mont.htm

mvh
Alex Christensen