Startproblemer - Fiesta ST (lang)
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-06 12:57

------- FORHISTORIE ---------
Min nyeligt indkøbte Fiesta ST har stadig lidt problemer, selvom det meste
ellers er væk...
For at starte fra en ende af, så købte jeg for 1 md siden en Fiesta ST, 3
måneder gammel. Den oprindelige ejer har monteret en komplet
sportsudstødning (manifold osv.).
På vejen hjem fra forhandleren (nordsjælland), begyndte ESP lampen at lyse
(ESP systemet fungerede ikke). Det forsvandt efter jeg stoppede og startede
bilen og kom igen lidt senere. Siden har det lyst lidt, on/off - gerne efter
en halv times kørsel eller mere. Dagen efter var jeg ude for at bilen, efter
at være blevet startet, skrev "EAC FAIL" i displayet og gik meget ringe i
tomgang. Stoppede og startede, og alt var OK igen.
Senere på dagen ville den ikke rigtigt starte - efter et par forsøg lykkedes
det dog.
Få dage efter begyndte den at lyse med en motorfejl.

Omkring her var jeg sådan lidt tvivlende, om jeg måske havde købt den
forkerte bil

Min kammerat der er mekaniker, fik lov at kigge på den - der er trods alt et
stykke vej til forhandleren, så jeg tænkte at jeg kunne starte der. Det tog
ham ca. 10 sek at kigge ned i motorrummet, og sige "din lambdasonde er skyld
i motorfejlen"...

Det viste sig (jeg ved intet om sådan noget), at gutten der har monteret
udstødningen, har haft brug for at flytte lambdasonden. Normalt sidder den
vist helt oppe ved motoren, men med den nye udstødning skulle den sidde der
hvor rørene fra manifolden samles. Løsningen på dette har været at lodde to
alm. stykker ledning på og tape dem sammen med isoleringstape. Oven i det,
havde han ikke overvejet at trække kablet ordentligt, så det lå rent faktisk
og hvilede på manifolden (det var det min kammerat spottede).

Jeg fik selvfølgelig aftalt en tid ved forhandlerens værksted -der var ingen
problemer, og jeg kunne selvf. også få en gratis lånebil, så vi kunne komme
ind til Kbh. mens vi ventede. De skiftede begge lambda sonder og satte et
ordentligt skærmet kabel på, herefter nulstillede de computeren.

Siden da, har den ikke opførst sig underligt - bortset fra en ting...:

----------- FEJLBESKRIVELSE ----------

Når jeg har kørt en kortere tur - f.eks. 5-15 minutter, sker det af og til
at jeg efterfølgende ikke kan starte bilen. Det kan f.eks. være når jeg har
været inde for at tanke. Motoren snurrer rundt, men den tager ikke ved.
Kuren er dog rimeligt simpel - et lille tryk på speederen (hvilket jeg
normalt ALDRIG gør), og den springer i gang. Med andre ord er det altså som
om den ikke får brændstof. Det er endnu ikke sket efter en lang tur.
Hvad hulen kan det være? Bilen skal selvfølgelig på værksted - der er jo
garanti på - men det er rart at have lidt forhåndsviden.

På forhånd tak.

/Kasper Hansen

Fra : Klaus G.

Dato : 20-07-06 13:15

> [...]
> Hvad hulen kan det være? Bilen skal selvfølgelig på værksted - der er jo
> garanti på - men det er rart at have lidt forhåndsviden.

Jeg mener at kan huske, der vist nok var en gut der havde et problem magen
til, dog på en anden bil. Man blev så enig om at det var en føler som troede
bilen var varmere end den egentligt var, og derfor fik den mindre benzin end
den rent faktisk skulle have. Om det også er tilfældet her, ja det skal jeg
ikke kunne sige, men tænkte det måske kunne være :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-06 18:34

> [...]
> jeg
> ikke kunne sige, men tænkte det måske kunne være :)

Nu du siger det, tror jeg faktisk også at jeg har læst det en eller flere
gange... Men så er det bare lige hvad den sensor hed? Det lyder i hvert fald
100% sandsynligt...

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 18:48

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse

> Nu du siger det, tror jeg faktisk også at jeg har læst det en eller flere
> gange... Men så er det bare lige hvad den sensor hed? Det lyder i hvert
> fald 100% sandsynligt...

Mon ikke de kalder det en "temperature sensor"

--
Tom

Fra : Klaus G.

Dato : 20-07-06 19:04

> Mon ikke de kalder det en "temperature sensor"

Nej, tror nærmere det er "temp føler" ;)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-06 21:07

> Nej, tror nærmere det er "temp føler" ;)

Nå nå, nu ikke så næsvise... Det kunne jo godt ske at den hed noget
avanceret :)

Tak for hjælpen ;)

/Kasper Hansen

Fra : Brian

Dato : 20-07-06 21:38

Kasper Hansen [8270] skrev:

> Nå nå, nu ikke så næsvise... Det kunne jo godt ske at den hed noget
> avanceret :)

Nu er en Ford maskine jo ikke så avanceret, så på sådan en karl
hedder den jo nok bare temperatur måler

På et stykke avanceret Opel maskineri, kalder de sådan en dims
en CTS - Coolant temperature sensor

Måske Opel vil skære ud i pap, hvad den egentlig måler...

/Brian

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-06 21:47

> Nu er en Ford maskine jo ikke så avanceret, så på sådan en karl
> hedder den jo nok bare temperatur måler

Det var dog utroligt hvad man skal finde sig i

> På et stykke avanceret Opel maskineri, kalder de sådan en dims
> en CTS - Coolant temperature sensor

Kært barn har mange navne?

> Måske Opel vil skære ud i pap, hvad den egentlig måler...

Ja, det siger vel mere om Opel ejere, end om Ford ejere

/Kasper Hansen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-07-06 10:03

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Det var dog utroligt hvad man skal finde sig i

> Kært barn har mange navne?

> Ja, det siger vel mere om Opel ejere, end om Ford ejere

Ja de vil gerne have præcis og korrekt information.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 14:57

> [...]

> kunne komme ind til Kbh. mens vi ventede. De skiftede begge lambda sonder
> og satte et ordentligt skærmet kabel på, herefter nulstillede de

Hmm, JEG ville godt nok reparere kablet frem for at skifte en lambdasonde
som vel koster mellem 700 og 1.500 Kr.

--
Tom

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-06 16:04

> Hmm, JEG ville godt nok reparere kablet frem for at skifte en lambdasonde
> som vel koster mellem 700 og 1.500 Kr.

Selvfølgelig har de også sat et ordentligt skærmet kabel på :)
De har lavet det hele om, og skiftet begge sonder samtidig.

/Kasper Hansen