V8 og forhjulstræk ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-07-06 10:23

Sad lige og diskuterede lidt teknik med en ven i går og vi var lidt uenige.
Hvem var egentlig først med en V8'er med forhjulstræk ?
Svjh blev Citroen Tractian Avant også lavet med en V8'er i første halvdel af
30'erne (dog i meget lille antal) og den hed vist noget a'la CV22 (det var
vist 2 stk. CV11 motorer sat sammen).
Min ven mener at det først var meget senere.
Så kloge hoveder herinde, hvem var først ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 20-07-06 11:53

> Sad lige og diskuterede lidt teknik med en ven i går og vi var lidt
> uenige.
> Hvem var egentlig først med en V8'er med forhjulstræk ?

Måske Cord !

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-07-06 13:47

Awul Dasfilshabeda wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en
> meddelelse news:VXHvg.17$6j7.4@news.get2net.dk...
>
> Måske Cord !

Fra hvornår og hvilken model ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-07-06 15:25

Awul Dasfilshabeda wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en
> meddelelse news:aXKvg.33$fq2.14@news.get2net.dk...

> Denne er fra 1930 .

OK, ser ud til at jeg har ret ift min ven så
Han mente at vi skulle helt op i 60'erne for at finde en forhjulstrukket
V8'er.
Jeg tror at han har taget fejl og tænkt på Oldsmobile Toronado, men det var
vist så den første FWD V8 med automatgear.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 20-07-06 15:52

"Awul Dasfilshabeda" <th.nyhedsgruppe@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse

> Denne er fra 1930 .
> http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.cardatabase.net/photos/big/00003102.jpg&imgrefurl=http://www.cardatabase.net/search/photo_search.php%3Fid%3D00003102&h=525&w=700&sz=74&hl=da&start=31&tbnid=EwXcpAZt7p4kcM:&tbnh=103&tbnw=138&prev=/images%3Fq%3Dcord%2B%2Bfront%2Bdrive%26start%3D20%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da-DK:official%26sa%3DN

Ret beset er denne jo ikke en V8'er men en R8'er......

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-07-06 08:49

Peter Brandt Jørgensen wrote:

> Ret beset er denne jo ikke en V8'er men en R8'er......

Det havde jeg sq ik' engang lagt mærke til

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Møller

Dato : 20-07-06 12:06

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
> [...]
> vist 2 stk. CV11 motorer sat sammen).
> Min ven mener at det først var meget senere.
> Så kloge hoveder herinde, hvem var først ?

Googling.

http://www.cats-citroen.net/citroen_tractionavant/ta_history_22.html

Møller

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-07-06 13:47

Møller wrote:

> Googling.
>
> http://www.cats-citroen.net/citroen_tractionavant/ta_history_22.html

Jeg synes ikke jeg kan finde oplysninger om Citroenen var den første FWD
V8'er, men jeg har måske ikke set grundigt nok efter ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Møller

Dato : 20-07-06 19:23

> Jeg synes ikke jeg kan finde oplysninger om Citroenen var den første FWD
> V8'er, men jeg har måske ikke set grundigt nok efter ?

Linie 2:
The Traction Avant 22cv with Citroën's own V8 engine would be the first
European production 8 cylinder engined car.
History
October 6th 1934: The car with serial number 522 000 and engine number
008363 is granted type approval.
October 1934: Several cars and an engine at display on the Paris Salon
Motorshow and at the factory showrooms in Paris.

Men det er måske ikke tilstrækkeligt.?

Møller

Fra : Verner Johnsen

Dato : 20-07-06 23:28

On Thu, 20 Jul 2006 20:22:53 +0200, "Møller" <m1m@gton.dk> wrote:

> [...]
>The Traction Avant 22cv with Citroën's own V8 engine would be the first
>European production 8 cylinder engined car.

Hvor mange styk mon de mente, der skulle til for en produktion ?

Mercedes Benz byggede biler med 8 cylindrede motorer fra 1929.
Bugatti anvendte 8 cylindrede motorer fra 1922, og ikke kun til den
store Model 41.
Opel byggede en mindre serie biler med 8 cylindrede motorer i tyverne,
og De Dion Bouton byggede faktisk biler med V8 motorer fra 1910 til
1923.

Ja, der findes mange andre europæere, som byggede 8 cylindrede biler
før 1934: Alfa Romeo, Adler, Audi, Delage, Horch, Isotta-Fraschini,
Stoewer o.s.v.
For også lige at få et par enlændere med kan jeg nævne Lanchester og
Belsize.

Med hensyn til forhjulstræk og V8, så er den tidligste jeg lige kan
komme i tanker om: Stoewer Greif V8, som til forskel fra Citroën'en
rent faktisk blev produceret og solgt i 825 eksemplarer fra 1934 til
1937.

Jeg vil ikke udelukke, at kombinationen FWD+V8 findes tidligere, men
jeg gider ikke læse hele leksikon'et igennem for at se efter

Som tidligere nævnt lavede Cord forhjulstræk allerede i 1929, men med
8 cylindret rækkemotor.
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Møller

Dato : 21-07-06 09:58

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> wrote in message

FWD

> Hvor mange styk mon de mente, der skulle til for en produktion ?
KLIP
> Som tidligere nævnt lavede Cord forhjulstræk allerede i 1929, men med
> 8 cylindret rækkemotor.
> --
> Venlig hilsen Verner

Jeg troede at du var taget på ferie siden du ikke var der før vi andre
vågnede op

Men med vanlig grundighed slår du igen os alle med flere længder.

God sommer hr.Verner
Er det ikke varmt der, Nordenfjords?

Mølle

Fra : Verner Johnsen

Dato : 21-07-06 15:44

On Fri, 21 Jul 2006 10:57:44 +0200, "Møller" <m1m@gton.dk> wrote:

> [...]

Det gjorde Ruxton for øvrigt også ( også i 1929)

Så kom jeg til at tænke på, at Cord købte patentet til sit FWD system
af Harry Miller, som allerde i 1924 byggede sin første racerbil med 8
cylindre og forhjulstræk.
Det er selvfølgeligt ikke noget med serieproduktion at gøre - eller
har det ? På et tidspunkt i tyverne var hele 73% af alle bilerne i
Indy Car racing fremstillet af Harry Miller

Og nu vi er i gang med koriositeterne, kan nævnes at Bucciali
præsenterede en Forhjulstrukket bil med 8 cylindret række motor i
1926, men den kom vist aldrig i produktion.

Og for at vende tilbage til subject: En anden skør franskmand,
Voisin, designede i 1930 en forhjulstrukket bil med tværstillet V8
motor. Den kom heller ikke i produktion.

>Jeg troede at du var taget på ferie siden du ikke var der før vi andre
>vågnede op

Taget på ferie er så meget sagt
Taget på stranden er mere præcist. Nord-vestenvinden gjorde at det var
tåleligt at opholde sig udendørs.

>Men med vanlig grundighed slår du igen os alle med flere længder.

Jeg er en langsom starter, men kan godt være lidt at stoppe, nør først
jeg er kommet i gang

>God sommer hr.Verner

Tak i lige måde, Hr. Mølle

>Er det ikke varmt der, Nordenfjords?

Jo, selv om der i dag er overskyet viser termometret 27 °C ude i
haven.
Det kræver noget vædske

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-07-06 08:48

Møller wrote:

> [...]
> October 1934: Several cars and an engine at display on the Paris Salon
> Motorshow and at the factory showrooms in Paris.

Det fortæller jo ikke om der var en amerikaner der var først med ideen, kun
at det var den første i Europa.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-07-06 00:04

Per Beer Hansen wrote:
> Sad lige og diskuterede lidt teknik med en ven i går og vi var lidt uenige.
> Hvem var egentlig først med en V8'er med forhjulstræk ?

Skal det være serieproduceret?

Jeg mener at Chevrolet omkring 1905-1906 havde en forhjulstrukket V8
racerbil, som der blev sat hastighedsrekord med.

Knus
Regnar

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-07-06 08:51

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Skal det være serieproduceret?

Nope, det var Citroenen heller ikke.

> Jeg mener at Chevrolet omkring 1905-1906 havde en forhjulstrukket V8
> racerbil, som der blev sat hastighedsrekord med.

OK.
Jeg læste engang en artikel, om en amerikaner, som havde bygget en racer med
4WD tilbage omkring 1905-1910, så der har sikkert været flere enkeltstående
tilfælde, som bare lige blev flicket sammen hjemme i garagen

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-07-06 19:41

Per Beer Hansen wrote:
> [...]

Lidt mere præcist:

Fra

http://www.worldcarfans.com/classics.cfm/classicID/5050805.001/page/2/lang/eng/country/acf/chevrolet/chevrolet's-european-roots

http://makeashorterlink.com/?X1FB2417D

"In 1906, he joined Walter Christie to help with the design of a new
racing car with front-wheel drive and a Darracq V8 engine. The result
was another new world record – 191.5 km/h."

Jeg synes egentlig at Darracqs bil ser ret baghjulstrukket ud?!

http://video.google.com/videoplay?docid=6214172920864535386

Fra

http://www.darracq-v8.co.uk/

"25 January 1906. Took the American National Record at 117.64mph.
The car was driven by Louis Chevrolet."

Knus
Regnar