Klonk fra bagtøj Opel
Fra : Carsten Madsen

Dato : 20-07-06 09:53

Hej Alle

Har en Opel Vectra B 1.8 jeg har problemer med ?

Ved omkring 70 og igen 90 km/t hopper den ligesom den er ude af
sporing.( Kommer fra bagenden ). På ujævn vej kommer der sommetider et
klonk fra venste side i bag og jeg har skiftet de bøsninger der var
defekte ved bagtøj. Det skal dog siges der er 5 bøsninger i hver side
og jeg har kun skiftet den foreste på selve bærearmen. Det var den
eneste der var defekt.

Er der nogle evt. Opel ejere der kender dette problem og kan hjælpe en
stakkels mand ??

Mvh

Carsten

Fra : Brian

Dato : 20-07-06 10:04

"Carsten Madsen" <cm@REMOVEpalby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> defekte ved bagtøj. Det skal dog siges der er 5 bøsninger i hver side
> og jeg har kun skiftet den foreste på selve bærearmen. Det var den

Forsvandt klonk'et efter du skiftede bøsningerne?
Er hjulene afbalanceret for nyligt?

Fra : Carsten Madsen

Dato : 20-07-06 12:19

On Thu, 20 Jul 2006 11:04:13 +0200, "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:

>"Carsten Madsen" <cm@REMOVEpalby.dk> skrev i en meddelelse

>Forsvandt klonk'et efter du skiftede bøsningerne?
>Er hjulene afbalanceret for nyligt?

Nej desværre ikke og jeg har ikke fået den afbalanceret for nyligt.
Men jeg tror det er problemet med de klonk der gør det hele. Ved bare
ikke hvad der er galt..

Fra : isfugl

Dato : 20-07-06 19:48

Carsten Madsen wrote:

> Nej desværre ikke og jeg har ikke fået den afbalanceret for nyligt.
> Men jeg tror det er problemet med de klonk der gør det hele. Ved bare
> ikke hvad der er galt..

er hjulne spændt fast? har prøvet at det "klonket" en del fra mit forhjul,
men det var værkstedet der ikke have spænt det ordenlig fast.

--
steffen

Fra : Carsten Madsen

Dato : 21-07-06 09:32

Ja de sidder som støbt på

Fra : Karsten Andersen

Dato : 21-07-06 11:20

Fri, 21 Jul 2006 10:31:44 +0200, skrev Carsten Madsen, på 30 linier, i
<4541c2dkpe0rnaq423n78r7vfkp5kc7cll@4ax.com>, :

Og fjederen er ikke knækket?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : alexbo

Dato : 21-07-06 10:47

"Carsten Madsen" skrev i

> [...]
> defekte ved bagtøj. Det skal dog siges der er 5 bøsninger i hver side
> og jeg har kun skiftet den foreste på selve bærearmen. Det var den

Nu ved jeg ikke hvordan du har konstateret at de bøsninger du har skiftet er
de eneste der var defekte men,
Vectra med multilinkbagaksel, og det må være den du har, har 2 sfæriske
(kugleled) bøsninger i ophænget, de har tendens til at sætte sig.
Det giver dels lyde, mest knagen og knirken, men det giver også en urolig
bagende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 23:21

Hej
Kan ikke huske om der er tromler ibag på sådan en fætter. men hvis der er så prøv
at pille tromlerne af og blæs bremsestøv ud for der sker indnímellem at det sætter
sig og kan give en klonklyd.
Mvh. Dan

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.197.113.188)

Fra : Carsten Madsen

Dato : 07-08-06 14:56

Tror måske du har ret mht de bøsninger du nævner, jeg har nemlig
prøvet at brække i dem og de var ikke løse og regnede ikke med de
kunne sætte sig, så jeg gik ud fra de var ok..
Går ud fra du mener dem der sidder nederst på ophænget ( sidder ud fra
baghjulet ?? )
Bagenden er urolig men knirken og knagen er der ikke rigtig noget af?

Mvh
Carsten

Fra : alexbo

Dato : 07-08-06 21:16

"Carsten Madsen" skrev

> [...]
> kunne sætte sig, så jeg gik ud fra de var ok..
> Går ud fra du mener dem der sidder nederst på ophænget ( sidder ud fra

Hvis den ser ud som jeg mener, så er der en arm på langs af bilen, der hvor
du har skiftet bøsninger, og to arme på tværs af bilen over hinanden, de
arme har fat i selve det ophæng hjulnav,bremser og hjul sidder på.
De arme sidder i kugleled det vil sige at de skal let kunne bevæge sig både
op/ned, når hjulet bevæger op/ned, men også en smule sideværts, det skyldes
at den langsgående arm flytter ophænget lidt frem og tilbage når hjulet går
op/ned, den ændrer jo vinkel ved bevægelse af hjulet.

Jeg vil foreslå du enten køber eller låner en Haynes rep-bog over din bil,
den kan man lære noget af.

mvh
alex christensen