Chiptuning og nye regler
Fra : Henning

Dato : 17-07-06 13:57

Vælger jeg at få chiptunet min diesel, skal den efterfølgende til syn.
Fair nok - men kan det overhovedet lade sig gøre i praksis?
Ifølge http://www.scantune.dk/ vil det kunne lade sig gøre at hæve min
bil (Mazda6, 136HK) til 165HK. Det er en forøgelse på lidt over 21% -
det kræver ny registreringsafgift på bilen, ikke sandt?
Så er der problemet med forurening. Kan det lade sig gøre at tune uden
at forurene og bruge mere brændstof?

Er der overhovedet nogen der får det gjort lovligt, eller tager I den
på chancen?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-07-06 14:54

Henning wrote:
> [...]
> bil (Mazda6, 136HK) til 165HK. Det er en forøgelse på lidt over 21% -
> det kræver ny registreringsafgift på bilen, ikke sandt?

Niks.
Kun hvis du udskifter motoren med en, som har over 20 % flere hk..

Fra : J.L.

Dato : 17-07-06 14:56

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> [...]
> at forurene og bruge mere brændstof?
>
> Er der overhovedet nogen der får det gjort lovligt, eller tager I den

Min optimering vil ikke kunne måles medmindre de finder på at sætte den på
rullefelt ....... så svaret på dit spørgsmål er, at jeg tager chancen ....
og kører til en synshal hvor der ikke er rullefelt

Mvh J.L.

Fra : Bjarne Haug

Dato : 17-07-06 15:01

> [...]
> rullefelt ....... så svaret på dit spørgsmål er, at jeg tager chancen ....
> og kører til en synshal hvor der ikke er rullefelt

Og hvor finder man lige en synshal hvor der ikke er rullefelt? Jeg har selv
en lille chip... Men i principper kan man vel lige smide den originale i
mens man er til syn.

vh
Bjarne

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-07-06 15:44

Bjarne Haug skrev:

> Og hvor finder man lige en synshal hvor der ikke er rullefelt?

Det er der vel ikke ret mange der har. Men de har alle en
bremseprøvestand. Men den kan ikke måle den slags effekt.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-07-06 15:22

> [...]
> at forurene og bruge mere brændstof?
>
> Er der overhovedet nogen der får det gjort lovligt, eller tager I den

Synsvirksomhederne kan ikke tjekke tingene som situationen er idag, idet en
evt. røggastest skal foretages med belastning af motoren for at kunne
bruges.
På et tidspunkt får synshallerne måske bedre udstyr og kan detektere at der
er ændret på bilens styring.
I princippet er det nok en umulig kamp, da man jo "bare" kan skifte chip før
synet.

I stedet har man valgt at forbyde salg af chip, hvor sælger ikke kan
dokumenteres at de overholder reglerne, dvs. de må ikke sælges i DK efter
1. august.

Niels

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-07-06 09:07

Hvordan kan det gøres ulovligt at sælge dem i DK, jeg tænker på andre ting
som er ulovlige at bruge men som lovligt må sælges i DK, f.eks
"politiscannere"?????

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-07-06 10:38

> Hvordan kan det gøres ulovligt at sælge dem i DK, jeg tænker på andre ting
> som er ulovlige at bruge men som lovligt må sælges i DK, f.eks
> "politiscannere"?????

Simpel lovgivning, man skriver i loven man ikke må forhandle disse produkter
fra dansk jord uden fornøden dokumentation.

Niels

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 18-07-06 10:45

"Thomas Jensen" <Thomas-Jensen@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvordan kan det gøres ulovligt at sælge dem i DK, jeg tænker på andre ting
> som er ulovlige at bruge men som lovligt må sælges i DK, f.eks
> "politiscannere"?????

politiscannere er da fuldt lovlige og har været det i en årrække..

Fra : Deaster

Dato : 19-07-06 13:37

Thomas Jensen skrev:
> Hvordan kan det gøres ulovligt at sælge dem i DK, jeg tænker på andre ting
> som er ulovlige at bruge men som lovligt må sælges i DK, f.eks
> "politiscannere"?????

Politiscannere er ikke ulovlige at bruge i Danmark.

--
Guldkorn fra Knud Thomsen:
Du skal hele tiden gøre opmærksom på, hvor lidt du ønsker

Fra : Klaus G.

Dato : 17-07-06 16:36

> [...]
> det kræver ny registreringsafgift på bilen, ikke sandt?
> Så er der problemet med forurening. Kan det lade sig gøre at tune uden
Du kan jo bare nøjes med 163hk, så er du unde 20% græsen, det kan nemt
ordnes sådan.

Min far har fået chippet sin VW Transporter(T4) 2.5 TDI 102hk, til 136hk.
Den skal til syn på Fredag, så den var lige forbi Ketner, for at blive
røggas testet, og der var ingen problemer. Den er blevet chippet ved
RH-Motorsport. Der får man de originale chips med, som men bare kan bytte
om.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-07-06 21:15

> [...]
> røggas testet, og der var ingen problemer. Den er blevet chippet ved
> RH-Motorsport. Der får man de originale chips med, som men bare kan bytte

En røggastest skal køres med motoren belastet for at kunne afsløre
chiptrimning, det er der ikke mange der kan.
Uanset hvad, så forventer man at dæmme op for salg af chip ved at
ulovliggøre det, man får ikke noget ud af at teste i synshaller.

Niels

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 18-07-06 14:00

> [...]
> røggas testet, og der var ingen problemer. Den er blevet chippet ved
> RH-Motorsport. Der får man de originale chips med, som men bare kan bytte

Kun såfremt bilen er af en ældre model, da alle nyere biler kører med
rullende startspærre og den ligger i samme chip - Så bilen kan ikke starte
på den orginale chip ligså snart den har kørt med en modificeret model

/Claus