Dæk typer
Fra : Kito

Dato : 17-07-06 07:19

Hej Gruppe, jeg har en ford escort som er født med følgene dæk 185/65/R14
Jeg har nu mulighed for at købe nogle nye Michelin 175/70/R14 billigt.
Hvad betyder tallene på dækket.
Jeg ved R14 er fælgen mål 14" men hvad betyder resten. Vil jeg kunne køre på
de nye dæk og hvis ikke, hvorfor?

vh
Poul

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-07-06 08:02

Kito wrote:
> Hej Gruppe, jeg har en ford escort som er født med følgene dæk
> 185/65/R14 Jeg har nu mulighed for at købe nogle nye Michelin
> 175/70/R14 billigt. Hvad betyder tallene på dækket.

I eksemplet 175/70/R14 ser det således ud:
175 = Bredden på dækket målt i mm
70 = Dækkets profil højde, det er målt i procent af dækkets bredde (altså 70
% af 175mm)
R = Radial dæk
14 = Fælgens diameter målt i tommer

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-07-06 09:52

> [...]
> 175 = Bredden på dækket målt i mm
> 70 = Dækkets profil højde, det er målt i procent af dækkets bredde (altså

Og da du skal holde omkredsen +/- 3%, kan du her prøve om du må benytte dem:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Fra : Bjørn

Dato : 17-07-06 10:12

> Og da du skal holde omkredsen +/- 3%, kan du her prøve om du må benytte
> dem:

Jeg mener det er +/- 5%

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra 24v - Rigtige biler når omdrejningsbegrænseren i 5. :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-06 12:59

Bjørn wrote:
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en
> meddelelse news:44bb4fa6$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg mener det er +/- 5%

Grænsen er 5% hvis du tænker i forhold til original og 3% hvis du tænker
fordæk i forhold til bagdæk. Det har vist noget med ABS´ens virkningsgrad at
gøre :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kito

Dato : 18-07-06 06:55

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad betyder tallene på dækket.
> Jeg ved R14 er fælgen mål 14" men hvad betyder resten. Vil jeg kunne køre

Tak for hjælpen, jeg har fundet et firma fra Hirtshals som har en
omregningstabel som jeg kan finde du af.
Det der var mit problem, var om der var en øvre og nedre grænse. Jeg har
ikke endnu fundet ud af, hvad fordele der er ved de forskellige dæktyper.
Se evt. denne side http://www.daekxperten.dk/default.asp?lang=da

vh
Poul