spørgsmål til dieselkassevognsejere
Fra : Christian

Dato : 12-07-06 23:22

hej Bilejere
Jeg står for at skulle anskaffe en nr.2 bil. Jeg skal bruge den til at køre
til jobbet og der er et stykke så den skal være økonomisk og rar at køre i.
jeg kan opsummere kravene; max 40000 kr. i anskaffelse. Diesel, Gule plader.
plads til 3 passagerer. behagelig at køre i, og billig i drift. Jeg har nu
kastet min kærlighed på VW Transportere fra midt 90'erne. Men tror ikke helt
på de 17 km/l som bilbasen opgiver for sådan en 2,4D. Jeg har også kigget
lidt på Vito og Hiace, og nu er jeg gudhjælpemig blevet tilbudt en billig
Transit. Jeg synes at Transitten er en rigtig "kasse" at køre i, men er
transporteren også det? er der modeller jeg har overset? Hvad kører sådan en
VW på literen? Og hvad kører transitten?
Ydermere står der "den lave vægtafgift" v nogle af dem til salg. Har det
nogen at gøre med årgang/misundelsesafgift?
Jeg håber i kan bære over med Spørge Jørgen her, og glæder mig til at høre
fra jer...

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 12-07-06 23:40

Christian wrote:
> [...]
> nogen at gøre med årgang/misundelsesafgift?
> Jeg håber i kan bære over med Spørge Jørgen her, og glæder mig til at høre

Den eneste kassevogn jeg har km/l på er en Ford Transit 2.8 Turbo
diesel. (Med stor alukasse og lad) På en tur på ~250 km kører den
omkring 8 km/l.

Fra : Xerox Business Servi~

Dato : 13-07-06 00:31

Jeg har selv en Transporter fra 1997. Der er aldrig noget med den slags
biler. Bare du holder service osv. iorden.

JEg kører meget, men ikke altid lange ture. Det er en 2,4 diesel, og den går
ca. 13 literen over en tank. Og det er med alle de små ture ned i brugsen
også.

Min er så til gengæld sænket 70mm, og med brede fælge. Det gør at bilen
ligger på vejen som en personbil, og det kan storme meget på broerne, uden
nogen betydning.

De eneste rigtige ulemper jeg lige kan komme på, er at MANGE Transportere
(T4) tikker i vakumpumpen. Det har ingen betydning, men det lyder ikke så
godt. Det hjælper kun i ca. 20k km, så begynder den igen. Og så er der jo
den med prisen i anskaffelse.

Jeg tror motoren skifter model i 1995, så det kan anbefales at købe en
derefter, for de andre motore står vist hurtigere af. Så det kræver ny
toppakning for hver 100k km har jeg hørt.

Den med vægtafgiften er for biler fra før 01.06.1998, derefter kommer der
"misundelsesafgift" på for den slags biler. Denne afgift er lige 5k oveni de
i forvejen lidt under ca. 5k den koster i vægtafgift.

Håber det er noget du kan bruge til noget. Endvidere holder i VW prisen
bedre (hvilket du sikkert allerede havde gættet, efter anskaffelsen er
betydeligt dyrer end eks. Trans(vest)it. (Ups undskyld Rasmus).

Peter

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 13-07-06 01:28

> [...]
> bedre (hvilket du sikkert allerede havde gættet, efter anskaffelsen er
> betydeligt dyrer end eks. Trans(vest)it. (Ups undskyld Rasmus).

Du behøver ikke undskylde, jeg tager da bare en anden model, hvis jeg
ikke gider køre Transit en dag. Ved min arbejdsplads har vi Opel
Movano, Ford Transit (ny og forrige model, både som "normal" kassevogn,
samt dem med lad), Mercedes Vito samt en masse små varevogne, som f.eks.
Peugeot Partner, Peugeot Expert og Ford Transit Connect.

Vi har forøvrigt også nogle Iveco Daily udlejningsbiler stående, men den
har jeg kun kørt en enkelt gang.

Jeg har desværre ikke styr på hvor langt de forskellige biler kører på
literen, da jeg ikke er den eneste der kører i bilerne.

Fra : mhjorth1@netscape.ne~

Dato : 13-07-06 07:32

Christian skrev:

> [...]
> jeg kan opsummere kravene; max 40000 kr. i anskaffelse. Diesel, Gule plader.
> plads til 3 passagerer. behagelig at køre i, og billig i drift.

3 passagerer? Du mener vel to passagerer foruden fører, ellers får du
den ikke på gule plader til privatbrug.

> [...]
> nogen at gøre med årgang/misundelsesafgift?
> Jeg håber i kan bære over med Spørge Jørgen her, og glæder mig til at høre

Som du kan se i en anden tråd her i gruppen havde jeg indtil i
tirsdags en Toyota HiAce 2,4D. Hvis den er velholdt med olieskift osv.
er motoren ikke til at slide op. Det en dejlig bil til transport af alt
muligt, jeg har brugt den dagligt indtil den blev stjålet. Den støjer
noget når man kommer over 100 km/t, men det vil jeg tro er generelt
for de gamle kassevogne. Den kører ca. 12 km på literen.

Michael.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 13-07-06 18:47

"Christian" <christianremovethis@lundbakinfo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen at gøre med årgang/misundelsesafgift?
> Jeg håber i kan bære over med Spørge Jørgen her, og glæder mig til at høre

Jeg har haft en Hiace 2,4D fra '95, udelukkende privatkørsel på overvejende
motor/landevej. Der kunne den holde 11 km/l.
Jeg tror at alle kassevogne i den størrelse normalvis kører ml. 9-11 km/l.
Diesel...Benzin udgaverne er en helt anden og helt vildt bekostelig affære..

VW holder prisen bedst af midt 90'ernes kassebiler, da det er den mest
personbilsagtige af dem alle.

Michael

Fra : Christian

Dato : 15-07-06 00:26

Hej Group

Tak for svarerne. det var meget lærerigt. Jeg er overrasket over at disse
biler ikke kører længere på literen, men kan godt selv se at det burde jeg
vidst ha regnet ud... Da mit behov primært drejer sig om økonomi, og
"kassen" (den bageste del af en kassevogn) i sig selv ikke er vigtig, har
jeg kigget på diesel personbiler i stedet, og fundet en TDI Golf III i
Karrebæksminde som jeg tror jeg vil køre ned og kigge på i weekenden. Atter
en gang tak for hjælpen.