Ny bil? Part 2
Fra : LL

Dato : 12-07-06 21:42

Hej igen gruppe...

Efter at have læst Karsten Feddersens svar til mit forrige indlæg, har vi
snakket lidt om størrelsen på den kommende bil... og er blevet enige om, at
så længe der kan være en sammenklappet barnevogn i den, er det jo egentlig
nok. Så jeg har kigget lidt på følgende modeller:

Ford Focus 1.6 - 1.8 fra omkring 1999
Opel Astra 1.6 - 1.8 fra omkring 1999
VW Bora 1.6 - 2.0 fra omkring 1999

Hvad er godt og hvad er skidt ved ovenstående modeller??? Opel ser ud til at
være endda noget billigere end de 2 andre - er der nogen grund til dette?

Er der nogen der har erfaringer med at proppe en Odde barnevogn i Astra og
Focus (ikke st.car) - jeg har mål bagagerummet på en Bora, og det ser
umiddelbart ud til at kunne lade sig gøre...

....og så er jeg lige blevet tilbudt en Bora 1.6 fra 1999 med 106.000 km på
klokken MEGET velholdt, alle service ok - det er konens onkel og moster der
har haft den fra ny, de er begge omkring 60 år gamle og har absolut kørt pæn
og mest lange ture - prisen er 100.000 kr. Lyde det ok???

LL

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-06 21:55

LL skriver:

> Er der nogen der har erfaringer med at proppe en Odde barnevogn i Astra og
> Focus (ikke st.car) - jeg har mål bagagerummet på en Bora, og det ser
> umiddelbart ud til at kunne lade sig gøre...

Kommer an på barnevognen.... se min private hjemeside.

> [...]
> har haft den fra ny, de er begge omkring 60 år gamle og har absolut kørt pæn
> og mest lange ture - prisen er 100.000 kr. Lyde det ok???

Bora er billige. Hverken den eller Jetta slog rigtigt igennem i DK, så
de er billige brugte. En dejlig bil, men personligt kan jeg ikke
forlignes med 1,6 motoren jeg finder for lille.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-07-06 22:05

"LL" <lenn@xxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er godt og hvad er skidt ved ovenstående modeller??? Opel ser ud til
> at være endda noget billigere end de 2 andre - er der nogen grund til

Er det ikke noget med at det var omkring det tidspunkt der var voldsomme
problemer med lakken på Astra'en (andre kan sikkert rette mig hvis jeg tager
fejl). Det kunne da i hvert fald indvirke på prisen i nedadgående retning..

> Er der nogen der har erfaringer med at proppe en Odde barnevogn i Astra og
> Focus (ikke st.car) - jeg har mål bagagerummet på en Bora, og det ser
> umiddelbart ud til at kunne lade sig gøre...

Her kan jeg desværre ikke hjælpe.

> [...]
> der har haft den fra ny, de er begge omkring 60 år gamle og har absolut
> kørt pæn og mest lange ture - prisen er 100.000 kr. Lyde det ok???

Det lyder som en OK pris. Især hvis man ved hvordan den er passet - og den
er passet godt.
Kig f.eks. på www.bilbasen.dk og se hvad tilsvarende biler står til. Så har
du en meget god indikator.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : JSM

Dato : 13-07-06 15:21

> [...]
> så længe der kan være en sammenklappet barnevogn i den, er det jo egentlig
> nok. Så jeg har kigget lidt på følgende modeller:

Om der er plads til barnevognen i bilen er en ting. Men efter min mening er
det lige så væsentligt hvor nemt det er at få barnevognen ud og ind af
bilen.
Personligt synes jeg, det er hammertræls, hvis man skal stå og skille
barnevognen ad hver gang man skal ud at køre og/eller skal til at bakse den
henover en høj læssekant.
Derfor valgte vi ved det første barn købe en stationcar. Ikke fordi
barnevognen ikke kunne være i den gamle bil. Men fordi vi st.caren's
bagagerum var mere lettilgængeligt og fordi vi kunne nøjes med at klappe
vognen sammen og stille den ind i bagagerummet. Ingen pillen hjul eller
kasse af. Bare knæk den på midten og smid den ind. (Og nu hvor vi har fået
tvillinger har vi skiftet st.caren ud med en Postmand Per model (Læs:
Renault Kangoo) som kan "sluge" tvillingevognen uden at man skille den ad.)
I har et barn i forvejen, så du ved selv hvor meget der skal pakkes ned bare
man skal en mindre tur. Så er der ingen grund til at man også stå og bøvle
en hel masse med at få barnevognen pakket ned.

mvh
Jesper

Som glæder sig til, at ungerne bliver så store at der ikke skal slæbes
barne- og klapvogne med og far igen kan få en "rigtig" bil

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 13-07-06 15:52

Tillader lige at skrive midt i tråden.........

>Ford Focus 1.6 - 1.8 fra omkring 1999
Gode køreegenskaber
OK motor, støjer dog lidt
Ruster
Dårlige baghjulslejer
Der kan sikkert godt værer en barnevogn bagi, men bliver træls i
længden.

>Opel Astra 1.6 - 1.8 fra omkring 1999
Ruster sikkert
Kedelig
Stabile motorer
Samme med barnevognen som ved Focus

>VW Bora 1.6 - 2.0 fra omkring 1999
2,0 motoren er fy, køb en 1,6 i stedet, den er ligeså hurtig, og
bruger kun 1/10 mængde olie som 2,0'eren
Rigtig godt skruet sammen, meget høj finish
Dårlig plads på bagsædet, husk når du skal have en barnestol
bagi i gruppen 9-18 kg fylder den altså meget, men den kan værer
der.
Bagarummet er nogenlunde, men det er svært at proppe en
barnevogn dernedi pga hullet ikke er så stort.(kender en der har
haft Bora med børn)
OK indkøbspris.

Hvorfor ikke vælge en Octavia, har et kæmpe bagerum, har selv
haft en O1'er, og tro mig, det er en bal sal. Det er næsten
irreterende somme tider at skulle kravle ind i bagarummet for at
hente den liter mælk som ligger helt inde bagved.
Samme motorer som i Bora/golf med samme svagheder/styrker
Mere undstyr end i VW
Gå gerne efter den faceliftede model (-<2001 kendes på andre
baglygter evt bagrude vasker, og andre interiør farver)
Du kan f.eks få en octavia her, koster godt nok lidt mere, men
er også væsentlig nyere end de andre du kommer med, har
endvidere fartpilot, AC, og alt i el.
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?
id=123700914&page=1
Findes dog i en lidt pænere interiør farve end denne (synes selv
den er ækel)

Blot mine ord.
Jakob