Fortrydelsesret bilkøb?
Fra : MacX

Dato : 12-07-06 11:48

Hejsa

Jeg har købt/bestilt en helt ny bil, og underskrevet en standart DAF
slutseddel. På bagsiden står alt det med småt, men kan kun læse noget
om forhandlerens fortrydelsesret/ophævelse, men ikke købers? Hvordan er
man normalt bundet op?

Er måske blevet snydt lidt, og har tænkt mig at gå forhandleren på
klingen, for at få hvad vi har aftalt. I denne sitiutation kunne det
være rart at vide, om man bare kan give forhandleren fingeren eller om
man har håndjern på ;)

Mvh
Otto

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-07-06 12:37

MacX skrev:
> [...]
> klingen, for at få hvad vi har aftalt. I denne sitiutation kunne det
> være rart at vide, om man bare kan give forhandleren fingeren eller om

Som udgangspunkt er en aftale en aftale, så man må formode at det I har
aftalt står i slutsedlen, så jeg har svært ved at forstå at du føler dig
snydt?

Men hvis forhandleren har lovet mere end han kan/vil holde kan du da
forsøge at hæve købet med henvisning til at han ikke har overholdt
aftalen, det er bare svært at bevise hvis det ikke står i slutsedlen, da
den udgør det dokumenterede aftalegrundlag for jeres handel.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : MacX

Dato : 12-07-06 17:27

On 2006-07-12 13:37:01 +0200, Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk> said:

> Som udgangspunkt er en aftale en aftale, så man må formode at det I har
> aftalt står i slutsedlen, så jeg har svært ved at forstå at du føler
> dig snydt?

Hrmm det er rigtigt, men der står for eks. CD-Afspiller + måtter kr.
8630, men intet om hvilken model det er, og om den er med cd-skifter.
Vi havde aftalt en fast pris, og derudover har jeg bestilt ekstraudstyr
oveni i. Var ikke god nok til at studere priser, før jeg skrev under...
8630 for en cd-afspiller og måtter - det er jo helt vildt!!

> [...]
> aftalen, det er bare svært at bevise hvis det ikke står i slutsedlen,
> da den udgør det dokumenterede aftalegrundlag for jeres handel.

Ja det er rigtigt... Nu tager jeg en fornuftig snak med forhandleren om
priserne, og måske det bare er en lille twist...

Nu ved jeg da hvordan jeg står.

Tak for hjælpen

Mvh
Otto

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 12-07-06 14:41

MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev:
>Hejsa

> [...]

Er der ikke den normale på fortrydelsesret, hvis køber ønsker
købet ophævet, kan dette gøres indenfor x dage, men sælger har
ret til 1% af købssummen. Eller er det mig der husker forkert.

Men hvad er grunden til du føler dig snydt?

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-07-06 14:58

Jakob Skovgaard (slet X816L) skrev:

> Er der ikke den normale på fortrydelsesret, hvis køber ønsker
> købet ophævet, kan dette gøres indenfor x dage, men sælger har
> ret til 1% af købssummen. Eller er det mig der husker forkert.

Det eneste sted jeg har set sådan en fortrydelsesret er ved handel med
fast egendom.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 12-07-06 15:11

Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk> skrev:

>Det eneste sted jeg har set sådan
>en fortrydelsesret er ved handel med
>fast egendom.

Sorry, du har ret. Kender godt til fortrydelsesretten ved handel
af fast ejendom, men synes bare lige at kunne huske at den også
galt ved f.eks bilhandel. Men jeg tog fejl, har lige googlet
lidt nemlig.

Fra : Møller

Dato : 12-07-06 17:31

"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote in message
> [...]
> klingen, for at få hvad vi har aftalt. I denne sitiutation kunne det
> være rart at vide, om man bare kan give forhandleren fingeren eller om

Håndjern

Med modifikationer:

10% er urimelig, men hvad man er kommet frem til, kan du selv undersøg hos:
www.forbrug.dk

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/emner/20/gebyrer/gebyr-ved-annullation/
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/kontraktsvilkaar-og-aftaleindgaaelse/32/
Højesteret har i dom af 21. december 2001, stadfæstet dommen om, at
standardvilkåret var urimeligt og skulle tilsidesættes efter aftalelovens §
38 c, sammenholdt med § 36 publiceret: 27-04-2004

Om det kun var for brugtvogne gider jeg ikke undersøge i denne varme, det
kan du selv.

Møller