Et lille motor- spørgsmål til Mitsubishi f~
Fra : Thomas

Dato : 11-07-06 22:02

Hej NG

Et lille teoretisk spørgsmål her i sommervarmen....... ja den stiger jo en
til hovedet

Passer en Mitsubishi 4G93 motor (Galant og Carisma, med 115 hk og/eller 126
hk, 1834 cc) ned i en Lancer årg 95´med 4G92 motor ?(113 hk, 1597 cc)

Jeg har opgivet at finde ud af hvad der er lovligt nu om dage ang "tuning"
men effekten vil ikke overstige 20 % og der kan vel næppe være tale om et
identitetsskifte, når Lanceren ikke fås med den motor ? For jeg kan se på
www.biltorvet.dk at man vil få et væsentligt større moment og mindre
benzinforbrug ( og måske endda både et lav benzin forbrug og bedre
acceleration, da Lanceren vejer vejer 125 kg mindre end Carisma'en..... skal
dog ikke kunne sige hvor meget motoren evt. vejer mere)

Mvh

Thomas

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 12-07-06 14:24

Thomas <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev:
>Hej NG

> [...]

Gad vide om det ikke er samme motorblok som bruges i 1,8 GTI???

Prøv evt inde på http://www.mitsubishi-klub.dk de kan nok hjælpe.

Fra : Rune Larsen

Dato : 13-07-06 20:48

Thomas wrote:
> [...]
>
> Passer en Mitsubishi 4G93 motor (Galant og Carisma, med 115 hk og/eller 126
> hk, 1834 cc) ned i en Lancer årg 95´med 4G92 motor ?(113 hk, 1597 cc)

Jeg vil lige komme med den obligatoriske advarsel mod 1.8 GDI motoren,
som du har udset dig. Den soder til for mange og mister effekt og
benzinøkonomi. Undersøg det problem nærmere inden du køber en sådan maskine.

Mvh Rune Larsen
Honda Civic

Fra : Thomas

Dato : 13-07-06 21:50

"Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> som du har udset dig. Den soder til for mange og mister effekt og
> benzinøkonomi. Undersøg det problem nærmere inden du køber en sådan

tak tak.... som sagt kun rent teoretisk spørgsmål (med mindre det kan
lade sig gøre....... så kan det jo hurtigt blive realiseret)

Nu ved jeg ikke hvad GDI står for , men er det det, samme uanset om den 1,8
er fra en Carisma eller Gálánt ? Er det ikke kun Carismaen der
"reklamerer" med "GDI" ?

Og i så fald, skyldes det motorstyringen, der skal gøre den alt for benzin
økonomisk, som evt, kan programmeres om ? eller hvad ?

Mvh

Thomas

Fra : Rune Larsen

Dato : 14-07-06 00:43

Thomas wrote:
> Nu ved jeg ikke hvad GDI står for , men er det det, samme uanset om den 1,8
> er fra en Carisma eller Gálánt ? Er det ikke kun Carismaen der
> "reklamerer" med "GDI" ?

GDI står for Gasoline Direct Injection - altså direkte benzin
indsprøjtning. 4G93 er GDI - ved ikke om den motor også fås med andre
insprøjtningssystemer. Men det er GDI der har de imponerende fabrikstal
for effekt og benzinøkonomi.

> Og i så fald, skyldes det motorstyringen, der skal gøre den alt for benzin
> økonomisk, som evt, kan programmeres om ? eller hvad ?

Nej, GDI er en helt anden motor-type, hvor benzinen sprøjtes direkte ind
i cylinderen. Det har som sagt forårsaget problemer for mange her i
landet med tilsodning - nogle siger at det er pga. vores benzins høje
svovlindhold, og at dette er løst af benzinselskaberne, men jeg ville
undersøge det grundigt inden jeg kiggede videre på GDI-teknologien. Bare
et godt råd.
Efter tilsodning skal motoren i en såkaldt "blaster" og renses, hvilket
er en halvdyr affære, og ofte kun hjælper midlertidigt. Snak med nogle
GDI-ejere og hør deres historier - nogle er grufulde andre positive.

Mvh Rune

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-07-06 11:10

Rune Larsen wrote:
> [...]
> hvilket er en halvdyr affære, og ofte kun hjælper midlertidigt. Snak
> med nogle GDI-ejere og hør deres historier - nogle er grufulde andre

Hejsa....

En carbon rensning koster ca 2500,-

Det er korrekt at der har været mange historier om GDI'er.
De første årgange var ikke heldige og dem ville jeg holde mig fra.

Jeg har selv en 2000 Carisma Sport 1.8GDI, den er jeg faktisk ret glad for.
Nu har jeg kørt en del mere end gennemsnittet, har pt kørt 235000km og til
sodning har ikke været et problem.
Jeg har nu skiftet job og kører ikke mere end 12000km pr år. Så jeg er da
lidt spændt på om det bliver et problem.
Efter at have forsket lidt i det nye Ethanol brændstof fra Statoil, kører
jeg nu på det, det har en god effekt på GDI'er. Det brænder meget renere og
det giver mindre tilsodning, man mister dog lidt hk, men det er et minimum.

Det eneste minus ved at have en Mitshubishi er, at den krig det koster at
vedligeholde. Men stumperne holder godt og længe.

Leon
- Sejl blyfrit - Hobiecat

Fra : Fam. Olsen

Dato : 14-07-06 10:16

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke hvad GDI står for

Mitsubishi GDI = Mitsubishi Gør Det Ikke

MVH Niels