Carina E. 96 vs 97
Fra : Jan_Aalb

Dato : 09-07-06 10:40

Hej Ng.

Jeg går med tankerne om at anskaffe en Carina E. 1,8 XLi 96' eller Xi
97'. Jeg har læst inde på biltorvet.dk at 96' kører 15,5 Km/L og 97'

13,7 Km/L. Alle motordata ser ellers ud til at være ens. Kan nogen
sige mig om et er en trykfejl, eller noget andet logisk. Måske noget
med opgivelsen ifbm. grøn ejerafgift i stedet for vægt afgift.
Hvad er i øvrigt forskeller kr/øre. på de to afgifter?

Håber at nogen kan hjælpe mig

/ Jan_Aalb

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-07-06 23:08

Jan_Aalb skrev:

> Hej Ng.
>
> Jeg går med tankerne om at anskaffe en Carina E. 1,8 XLi 96' eller Xi
> 97'.

Lige en sidebemærkning:

FDM fraråder 1,8'eren da den er direkte sløv.

Vi valgte 2,0'eren (og havde en 1,6 i forvejen)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jens

Dato : 10-07-06 10:43

> Lige en sidebemærkning:
>
> FDM fraråder 1,8'eren da den er direkte sløv.
>
> Vi valgte 2,0'eren (og havde en 1,6 i forvejen)
> [...]

Det er fordi 1,8 er en Lean Burn motor, deraf den ringe effekt og dårlige
motorgang 1,8 har 107hk og 1,6 har 106hk, jeg vil anbefale at kigge efter en
1,6 GLX fra 97 den har nemlig aircon i GLX .
MVH
Jens

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 10-07-06 12:39

On 10-07-2006 00:08 Hans Paulin (6310) wrote:
> Lige en sidebemærkning:
>
> FDM fraråder 1,8'eren da den er direkte sløv.

Har selv en 1.8 fra 96, og ja, det er ikke nogen racerbil, men det er nu
stadigvæk en dejlig vogn.

Jeg kan ikke genkende FDM's beskrivelse af, at den ikke kan følge med på
motorvej - den render snildt 140-150 stykker, hvis man ikke er opmærksom.

Til gengæld har modellen nogle skavanker, som gør, at man skal vænne sig
lidt til at køre bilen. Som sagt kan det godt virke lidt sløv (stor bil
til ikke så mange HK'er), og "timingen" i Leanburn-systemet er ikke
altid så præcis, så når man f.eks. har været på motorvejen, så kan den
godt have lidt problemer med at få lavet den rette blanding (det er i
hvert fald min teori).

I øvrigt kører vores lige under 12 km/l ved ren bykørsel og mellem 14 og
15 når den kommer på motorvej.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-07-06 13:48

Mikkel Z. Herold skrev:

snip

> Jeg kan ikke genkende FDM's beskrivelse af, at den ikke kan følge med
> på motorvej - den render snildt 140-150 stykker, hvis man ikke er
> opmærksom.

Tjow.

Jeg kom fra min 8-ventilede Kadett GSi 2,0 over i min hustrus 16-ventilede
Carina E 1,6, og dér føltes elastikken *meget* slap ved lave omdrejninger
(har ikke lyst til at piske motoren rundt) - og dén fik endda et godt
skudsmål hos FDM.

Skulle 1,8'eren være sløvere var det i hvert fald ikke noget for mig.

Men smag og behag osv.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 11-07-06 08:14

On 10-07-2006 14:47 Hans Paulin (6310) wrote:
> Jeg kom fra min 8-ventilede Kadett GSi 2,0 over i min hustrus 16-ventilede
> Carina E 1,6, og dér føltes elastikken *meget* slap ved lave omdrejninger

Ja, den vil gerne have nogle omdrejninger, men det vænner man sig nu
hurtigt til - som forhandleren sagde til mig, "spark lidt til den, så
kører den som en raket"

Mikkel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-07-06 08:40

Mikkel Z. Herold skrev:

> Ja, den vil gerne have nogle omdrejninger, men det vænner man sig nu
> hurtigt til

Nogen gør - jeg gør ikke

>- som forhandleren sagde til mig, "spark lidt til den, så
> kører den som en raket"

Dét hader jeg - hører hjemme i en Fiat 600
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jan_Aalb

Dato : 10-07-06 09:12

> Hans Paulin (6310) skrev:

> Lige en sidebemærkning:
>
> FDM fraråder 1,8'eren da den er direkte sløv.
>
> Vi valgte 2,0'eren (og havde en 1,6 i forvejen)

Okay..
2.0'eren er jo også en del mere forslugen når vi snakker brændstof
økonomi, og ligeledes årlige afgift.

Det kunne være man skulle prøve at høre en sælger.

/Jan_Aalb

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-07-06 10:10

Jan_Aalb skrev:

> 2.0'eren er jo også en del mere forslugen når vi snakker brændstof
> økonomi,

2,0'en går 1,5 km/l kortere end 1,8'eren

> og ligeledes årlige afgift.

....og der er en årlig forskel på 240 kroner i "vægtafgift" ifølge et hurtigt
opslag i Bilbasen.

Men FDM's "MOTOR" skriver at man kan ligge med speederen i bund på
motorvejen for at følge med i en 1,8, da den er dårligt sat op i
indsprøjtnings-systemet.

Jeg ville selv have købt en 1,8'er, da den på papiret ser vældig fin ud, men
læste så FDM's test.

I dag ville jeg ikke røre den med en ildtang!

Dog ændrede Toyota motoren i Avensis 1,8 så den blev ok (til gengæld kan så
bl.a. sæderne så ikke holde dér! )

> Det kunne være man skulle prøve at høre en sælger.

Ja, så skal du nok få *host* klar besked!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-07-06 10:43

Hans Paulin (6310) skrev:

> 2,0'en går 1,5 km/l kortere end 1,8'eren

Glemte lige:

1,8'eren er en opboret version af 1,6'eren, der ikke - i mine øjne - er
særlig spændende, hvorimod 2,0'eren er en neddroslet Camrymotor, der til
sammenligning er nærmest fyrrig

2,0'eren er desuden mere lydløs og har et bedre gearskifte, 4 elruder og
el/varmespejle som udgangspunkt.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd