rette fejl fra syn...
Fra : anders

Dato : 08-07-06 17:41

Hej...

jeg har lige været til syn med min mondeo 1,8 fra 1994.. de hvde 2 fejl den
ene var lidt for dum dgen før syn da jeg gennem lygter og det sidste opdgde
jeg at pæren i højreside bagtil var sprunget, men jeg glemte sku at skifte
den... dumt af mig...

den anden fejl er værer der er skævbremsning på 1. aksel (31%)

nu ved jeg ikke hvad det skal betyde og det var min mekaniker der kørte den
til syn for mig, og han er lige taget på 3 ugers ferie... så jeg vil finde
en anden til at lave den... jeg vil nu høre om det kan være fordi jeg har
skiftet klodser for an og ikke skiver eller kan det være andet der er galt..
kom med nogle bud..

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-06 17:55

"anders" <ae(snabela@)givskudnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har skiftet klodser for an og ikke skiver eller kan det være andet der

Ja det kan det godt, men det kan også være en kaliber som hænger eller at
den bare trænger til en udluftning/ny bremsevæske

--
Tom

Fra : anders

Dato : 08-07-06 18:24

Tom skrev:
Ja det kan det godt, men det kan også være en kaliber som hænger eller at
den bare trænger til en udluftning/ny bremsevæske...
-------------------------

ok... jeg har set flere steder på nette anvisninger på hvordan man
resturer/fornyer en bremsekaliber men jeg har endnu ikke fundet nogle steder
der forhandler disse set til fornyelse... er der nogle der har en ide om
hvad det koster og om det holder???

vi luftede bremser ud da vi skiftede klodserne ud.. skal der engang i mellem
skiftes bremsevæske på en bil skal den ikke bare toppes op???

Anders

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-07-06 19:21

> [...]
>
> vi luftede bremser ud da vi skiftede klodserne ud.. skal der engang i
> mellem skiftes bremsevæske på en bil skal den ikke bare toppes op???

Anders, det lyder til du ikke kender særlig meget til bremser. Lad derfor
være med selv at lave dem. Få det gjort på et ordentlig værksted. Svigter
bremserne, kan det betyde liv eller død for dig og dine medmennesker.
Hilsen Matthias

Fra : anders

Dato : 08-07-06 19:29

matthias skrev:
> [...]
> være med selv at lave dem. Få det gjort på et ordentlig værksted. Svigter
> bremserne, kan det betyde liv eller død for dig og dine medmennesker.

jamen det er ikke mig der skal lave det... det er min svoger der skal lave
det han er "hobby mekaniker" uddannet kleinsmed... jeg er ung/nybegynder og
villig til at lære da jeg elsker at rode med biler men min viden er endnu
ikke til det men man får jo kun noget at vide hvis man spørger/prøver at
gøre det og får lidt hjælp...

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-06 19:33

> [...]
> steder der forhandler disse set til fornyelse... er der nogle der har en
> ide om hvad det koster og om det holder???

Man piller stemplet ud af kaliberen og sliber det med meget fint sandpapir
og sætter det tilbage igen. Men hvis det er mekanikertimeløn i billedet, så
er det måske lige så billigt bare at skifte kaliberen SÅFREMT at det er
denne som hænger.

> vi luftede bremser ud da vi skiftede klodserne ud.. skal der engang i
> mellem skiftes bremsevæske på en bil skal den ikke bare toppes op???

Det kan sagtens være at der er luft i systemet alligevel. Hvis man skifter
så skal alt det gamle ud. Det bedste er at lade ca en flaske væske løbe
gennem systemet i stedet for at tømme, fordi ellers kommer der virkelig
meget luft i systemet.
Bare det mindste luft i en af siderne og du vil få en skævbremsning

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-07-06 20:20

Tom skrev:

> Man piller stemplet ud af kaliberen og sliber det med meget fint sandpapir
> og sætter det tilbage igen.

ER der noget der skal slibes med sandpapir, så skal det smides væk.
Stemplet er som regel hårdforkromet og er der rust, så er det fordi
kromen er i stykker. Og så bliver det kun en lappeløsning.

> Bare det mindste luft i en af siderne og du vil få en skævbremsning

Min erfaring siger mig at der skal en del til før det kan mærkes som
skævbremsning. Men lad os udelade diskussionen om "en del" og "det
mindste". Det kommer mere an på hvordan de to kredse er fordelt. For/bag
eller over kryds og så videre.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-06 20:54

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ER der noget der skal slibes med sandpapir, så skal det smides væk.
> Stemplet er som regel hårdforkromet og er der rust, så er det fordi kromen
> er i stykker. Og så bliver det kun en lappeløsning.

Hmm de stempler jeg har haft i hænderne har nu ikke været forcromede på
nogen som helst måde. Det lignende almindeligt skøjtejern som ruster ganske
lystigt hvis der kommer vand til.
Jeg fik tippet fra en gammel mekaniker med at pudse stemplet hvis der er
kommet overfladerust og det virker ganske ok. Hvis det ikke virkede så ville
bremsevæske fosse ud fra kaliberen, så det er da et forsøg værd hvis man
selv laver det. Men det må man jo gøre op med sig selv om man vil smide en
kaliber væk på.
Har også brugt det meget da jeg kørte motocross hvor der ofte kom vand ind
til stemplet når man brugte højtryksrenser.

> [...]
> skævbremsning. Men lad os udelade diskussionen om "en del" og "det
> mindste". Det kommer mere an på hvordan de to kredse er fordelt. For/bag

Jeg har udluftet mange gange og det er aldrig blevet rigtig godt hvis jeg
brugte metoden med at trampe på pedalen og have en til at lukke og åbne for
skruen. Når jeg derimod bruger en bremseudlufter drevet af trykluft, så har
bremserne altid været 100% første gang.
Jeg har inden jeg investerede i en bremseudlufter, flere gange måtte opgive
selv at få luftet ordentligt ud med en hjælper når f.eks et bremserør var
skiftet. Den gamle mekaniker grinede ofte når jeg kom og det kun tog ham ca.
3 min pr. hjul at udlufte.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-07-06 23:43

Tom skrev:

> Hmm de stempler jeg har haft i hænderne har nu ikke været forcromede på
> nogen som helst måde. Det lignende almindeligt skøjtejern som ruster ganske
> lystigt hvis der kommer vand til.

Jo, det er de nu. Men mange gange ruster de der hvor tætningsringen ikke
glider. Altså der hvor de er drejet ned. Hvis du kikker lidt på
Budwegs hjemmeside kan du se det. Stemplerne er mange gange på
standarddiameter som bare skal tilpasses på længde og der hvor de
trykker på klodsen.

http://www.budweg.com/budwegweb/dansk/

> Jeg fik tippet fra en gammel mekaniker med at pudse stemplet hvis der er
> kommet overfladerust og det virker ganske ok.

Så må han være meget gammel. Jeg har været med næsten fra da skiver var
en ny ting og har aldrig set andet ved metalstempler. Men i dag findes
også kunststofstempler.

> Har også brugt det meget da jeg kørte motocross hvor der ofte kom vand ind
> til stemplet når man brugte højtryksrenser.

Det har også ødelagt mange lejer og stikforbindelser.

> Jeg har udluftet mange gange og det er aldrig blevet rigtig godt hvis jeg
> brugte metoden med at trampe på pedalen og have en til at lukke og åbne for
> skruen.

Det har jeg gjort i mange år med stor succes. Men det kræver et vist
sammenarbejde. Og er sikkert hver gang. Men man skal ikke pumpe for
hurtigt. Men på motorcykler, især med to skiver, kan det være nødvendigt
med andre metoder.

> Når jeg derimod bruger en bremseudlufter drevet af trykluft, så har
> bremserne altid været 100% første gang.

Der er biler hvor den ikke kan anvendes. Dem med proportionalventiler og
begrænserventiler. Der er kun den gamle metode tilbage.

--
MVH

Ib Jakobsen