307 - ESP/ASR not functioning - antipollut~
Fra : Mureren

Dato : 08-07-06 10:36

Hejsa...

For 14 dage siden var jeg på vej til møde i Kbh. i min 307'er 2,0 HDi fra
2002.
Lidt før lavbroen ved Korsør blinkede infodisplayet pludselig, med fejlen
"ESP/ASR not functioning", og sekundet efter en "Antipollution fault"
Bilen gik i nødprogram, og kunne ikke tage mere end 2.500 rpm, hvilket
svarer til 130 km/t i 5. gear, så helt slemt var det ikke
Anyway, jeg ringede til mit lokale Peugeot-værksted, som arrangerede at jeg
kunne komme "akut" ind hos Peugeot Slagelse og få kigget på fejlen.
De kunne ikke slette fejlene, og måtte efter deres udsagn have fat i et
call-center i Stockholm, så jeg fik en lånebil og kørte videre til mødet.
Sidst på dagen kom jeg tilbage efter bilen, og de havde fået slettet
fejlene, og dermed fået bilen ud af nødprogrammet.
Men...deres forklaring på fejlen var at "vi har byttet om på nogle ledninger
bag radioen, det gør vi nogle gange og så virker det igen"!
Jeg blev egentlig lidt beskyldt for at have rodet for meget med ledningerne,
fordi jeg har uoriginal radio, forstærker, Ipaq og handsfree i min bil, men
alt det er installeret for flere år siden, og har fungeret uden problemer
indtil den dag. Skidt pyt tænkte jeg, sådan er det at have bil, så jeg
betalte og kørte hjem.

I går var jeg så på vej til Robbie Williams koncert, 5 personer i bilen, og
lige før jeg kørte på lavbroen kom de samme 2 fejl igen, og bilen gik i
nødprogram.
Aarrghh...ind i Kbh. med et mylder af mennesker, og en bil der knapt kan
accelerere, men det gik OK, og turen hjem til Silkeborg gik også fint.

Jeg har egentlig noget radiobølger/radar elller et eller andet i den dur
mistænkt for at være synderen, siden fejlen opstår samme sted, og de
ledninger Peugeot i Slagelse efter deres udsagn har byttet om, har jo
tydeligvis ikke været fejlen. (det troede jeg nu heller ikke på)

Mandag ryger bilen til Peugeot i Silkeborg.

Hvad ville _i_ sige på værkstedet?

Jeg forestiller mig egentlig at jeg vil bede dem kontakte Slagelse, og blot
gå derfra med en bemærkning om at jeg ikke forventer at se en regning på det
arbejde de måtte udføre, da jeg allerede har betalt én gang for at få fejlen
rettet, er det rimeligt?

Mvh.
Mureren
(PS: Jeg aner ikke om ESP rent faktisk ikke virker, det tester man ikke lige
på motorvejen synes jeg

Fra : Cyber.

Dato : 08-07-06 18:45

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Lidt før lavbroen ved Korsør blinkede infodisplayet pludselig, med fejlen
> "ESP/ASR not functioning", og sekundet efter en "Antipollution fault"

ESP/ASR og Antipollution fault, har IMHO intet med hinanden at gøre, med
mindre at de rent elektrisk har en sammenhæng, forstået på den måde at de
feks 'sidder' på samme stik forbindelse eller sådanne noget lignende, og
fejlen opstår pga dårlige forbindelser, jeg ved ikke hvordan systemet er
bygget mht databusser om det er serielt feks CANbus.

et er sikket en mekaniker kan sgu ikke finde ud af at fiske en 'rigtig'
fejl, hvor man skal vise at man også kan bruge hovedet til at analysere sig
frem til fejlen, og ikke bare glo på udskriften fra et instrument....

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-07-06 20:11

Cyber. skrev:

> et er sikket en mekaniker kan sgu ikke finde ud af at fiske en 'rigtig'
> fejl, hvor man skal vise at man også kan bruge hovedet til at analysere sig
> frem til fejlen, og ikke bare glo på udskriften fra et instrument....

Dum bemærkning du der kommer med. Giv mig lige logikken i at man laver
et system der melder fejl på krumtapssensor ved brændstofmangel?. Det er
realiteten på mange biler. F.eks er mange koder slettet på nyere
versioner af Vito, da de var helt hen i vejret. Men nævnte fejl mener
jeg har været fremme før. Netop som en falsk fejl. Men skulle den have
noget på sig, så er det nok noget med en lambdasensor, en EGR-ventil der
sidder fast som på mange andre franske biler.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Mureren

Dato : 09-07-06 00:48

> [...]
> er det nok noget med en lambdasensor, en EGR-ventil der sidder fast som på

Jeg synes bare ikke det virker sandsynligt at den lambdasensor eller EGR
ventil fungerer fint i nogle uger, hvorefter den bliver defekt samme sted i
landet som sidst
(og jeg nægter simpelthen at tro det er et tilfælde at det sker samme sted!)

Mvh.
Mureren

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-07-06 09:11

Mureren skrev:

> [...]
> landet som sidst
> (og jeg nægter simpelthen at tro det er et tilfælde at det sker samme sted!)

Nogen gange er der mere mellem end man tror. Som f.eks pendlere, der
kører nøjagtig samme rute året rundt. Jeg har oplevet at en stoppet
tankudluftning giver driftsstop inden for få kilometer efter 300 km
kørsel. Man hører så meget om elektronisk støj. Rygtet siger at de
første Mercedes lastbiler med elektronisk gear skulle have sprunget i
frigear når de passerede lufthavnen ved Frankfurt. Så hvad med en
kraftig radar på broen?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Cyber.

Dato : 09-07-06 18:41

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> er det nok noget med en lambdasensor, en EGR-ventil der sidder fast som på

well så er der jo endnu en indtægtskilde til at franarre de dumme kunder
nogle penge...og så stikke dem en sludder for en sladder.

jeg har endnu ALDRIG oplevet at de gange jeg har reklameret eller været til
service med en bil (på mærkeværksted), at de har evnet at lave det på en
måde som var tilfredsstillende, altid, og jeg gentager ALTID har der været
en ting som var glemt eller klyttet, det kan være stempel i bogen, eller
sætte en udstødning skævt på så den banker imod..

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-07-06 22:08

Cyber. skrev:

> well så er der jo endnu en indtægtskilde til at franarre de dumme kunder
> nogle penge...og så stikke dem en sludder for en sladder.

Se den kommentar forstår jeg ikke. Men det kan være en svaghed fra min
side.

> [...]
> en ting som var glemt eller klyttet, det kan være stempel i bogen, eller
> sætte en udstødning skævt på så den banker imod..

Det er trist at der åbenbart er mange der sjusker. Det lader til at der
er nogen der trænger til en opsang. Men ser man på gennemsnitsalderen på
værksteder, så taler det sit tydelige sprog. Den er lav. Det er lønnen
også. Set ud fra hvad andre håndværkere får. Men det en helt anden snak.
Den med servicebogen har jeg en anden version af. Ved service mangler
den i bilen i 2/3 af tilfælde. Lige som låsetoppen til alu-fælgene.

Men lad være med at udråbe alle mekanikere som dumme. Jeg kam komme med
lige så mange udsagn om murere, it-folk osv. Men det gør jeg ikke for
der findes mange flere som er dygtige.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Cyber.

Dato : 11-07-06 19:10

> [...]
>
> Men lad være med at udråbe alle mekanikere som dumme. Jeg kam komme med
> lige så mange udsagn om murere, it-folk osv. Men det gør jeg ikke for der

Det er klart med de dårlige oplevelser brænder ligesom igennem, jeg betaler
for at få en service, og vil ikke acceptere andet end en prof. behandling,
man er professionel når man tager penge for at løse folks problemer, og
enddag i dette konkrete eksempel ser det jo ud til at det første værksted
overhovede ikke har det fjerneste kendskab eller ide om hvad problemet er!!,
mens det andet klart ser ud til at vide hvad de laver, og helt ærligt så
syntes jeg ikke en kunde skal betale for det!. Et andet eksempel er jo FDM
stikprøver som år for år viser enddag store problemer med fusk og svindel!,
det er ærgeligt at man ikke kan finde faglig stolthed over at løse et
problem, og vide at man har lavet et godt stykke arbejde, og samtidigt så
tage den betaling som man skal have for det!.

Fra : Mureren

Dato : 10-07-06 12:42

Blot til opfølgning:

Har været på værksted i dag, og de fandt følgende fejl:
Der sidder en sensor og måler differenstryk i udstødningen. (det har noget
at gøre med partikelfilteret)
Sensoren måler hvornår det er tid til at afbrænde/retablere
partikelfilteret, fordi filteret er fyldt med partikler (eller snavs om man
vil). Denne sensor meldte først antipollution fejlen, hvorefter bilen går i
nødprogram, og derefter slår bilen automatisk ESP/ASR fra.

Sensor skiftet, for partikelfilteret har kun kørt 30.000 kilometer, så det
burde ikke være det der er galt.

Om ovenstående så er den reelle fejl må tiden vise, men det er ihvertfald et
bedre bud end Slagelses første forklaring med ledninger bag radioen!
Jeg stod selv ved siden af manden i Slagelse, og så oven i købet at den
samme fejl var tilstede på deres diagnoseudstyr, men fejlen blev
(fejlagtigt?) ignoreret.

Nu kom fejlene jo omvendt i infodisplayet (men kun med et sekunds
mellemrum). Peugeot Silkeborg så at fejlene faktisk kom i "rigtig"
rækkefølge på deres diagnoseudstyr, hvilket hjalp til med at finde fejlen.

Tak for de bud der kom...jeg håber fejlen er rettet nu.

Mvh.
Mureren