I forlængelse af min anden tråd -
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 06-07-06 10:56

Puhha har helt svedige hænder efter at have ringet og aftalt tid med
banken. Håber det er ok at oprette et indlæg her, men kan kun forstille
mig at der er mange herinde som har en ide om hvad tingene koster og
hvad mulighederne er.

Sagen er at jeg langt om længe har fået et job, og kommer til at have
mellem 7-8k udbetalt efter skat hver måned.. med en husleje på 1000kr og
div udgifter på 500 (og så selvfølgelig mad oven i)
Har jeg en del penge til overs og er i forvejen ikke den store spendere,
så nu vil jeg sgu tænke på en bil.

Tænker på at gå efter en polo 96-97, 1.4'er, classic. Den fåes fra
30-40k hvor den så har kørt en millard million kilometer, eller jeg kan
kaste 50k efter den og få den ned til 50-80k kilometer. Synes det virker
ret fornuftigt at smide de ekstra penge efter den og få en der ikke har
kørt ret langt så, så burde der stadigvæk være nogle år før problemerne
begynder at melde sig.. men kan man selvfølgelig aldrig vide :D

Forsikringen har jeg også været i gang med at undersøge og hos
topdanmark ligger den på 10k uden kasko og 16k med kasko (hvis jeg
samtidig tegner indbo hos dem, men det skal jo også gøres sådan noget :D)

Vægt afgift kom jeg frem til vist ligger på en 2500

Og så nummerplade til en 1300kr

Så vi ender op omkring de 70k..

Min far talte om at han mente at det ikke burde være noget problem for
mig at låne 50k af banken, og han mente det ca lå sådan at jeg så
betalte 1k hver måned i 4 år (slutteligt 60k)
Så der burde vel også kunne findes en løsning med 70k over 5 år eller
noget der ligner.

Så jer derude, der har været igennem det før. Tror i der er nogen reel
mulighed for at jeg som 20 årig, der netop nu endelig har fået et fast
job med en udbetaling på ca 7-8k om månenden kan få en lån på 70k over
f.eks 5 år - hos spar nord.

Skal så også siges, at de 7-8k ikke er et meget, men jeg er ivrig job
søgende og leder med lys og lygte efter et job mere og med en bil burde
der være bedre muligheder for at finde et da jeg så ikke er bundet op på
det skal passe med tog og busser, mit nuværende ligger fra 5 til 10, så
der burde være god mulighed for at finde et 5-7 timers job mere til at
have fra middag til aften.. og så taler vi lige pludselig 14-20k, og så
er det lån rimelig hurtigt betalt af igen.. men kan meget vel gå fra en
måned til et år før det lykkes mig at finde et.

Benzin, forsikring næste år, reperationer osv er der taget nogenlunde
højde for, for kan jeg få et lån med en afdrags ordning af noget der
ligner 1000-1500 månedligt er der rigeligt med penge(1500-2500) til at
smide til side til hvis der skulle ske noget.

Så lad mig høre hvad i har at sige, så jeg har en ide om jeg skal gå
grædende ned mod banken eller sætte forventningerne høje her på mandag :)

Fra : Deaster

Dato : 06-07-06 11:19

Daniel W Johansen skrev:
> [...]

> mig at låne 50k af banken, og han mente det ca lå sådan at jeg så
> betalte 1k hver måned i 4 år (slutteligt 60k)

Øhhh hvordan har du lige regnet den ud?

> Så der burde vel også kunne findes en løsning med 70k over 5 år eller
> noget der ligner.

Hvis du kan få dem til at låne dig 70000 kr. betalt med 1000kr. om
måneden i 5 år så vil jeg meget gerne have navnet på din bankrådgiver?

Jesper

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 06-07-06 11:40

Aner det ikke, går også op for mig lige nu at det da slet ikke hænger
sammen, at lytte for meget til sin far.. suk :D

Men nu prøvede jeg hurtigt at tjekke sparnord's hjemmeside under billån
og der er en masse tal og en masse forskelligt men der er noget der
hedder norminel årlig rente i %, 5,61 - 13,37
Går man fra den højste rente på 13,37 og så 70k. Så er slut beløbet 79k
smider vi det ud i 5 år og derefter 12 måneder ender jeg op med 1300
månedeligt. Der er garanteret en masse udgifter til det lån også.

Så hvis vi ændre det og så siger.

Tror i der er nogen reel mulighed for at jeg som 20 årig, der netop nu
endelig har fået et fast job med en udbetaling på ca 7-8k om månenden
kan få en lån på 70k over ca 5 år/til lånet er betalt af - med afdrags
ordening på ca 1500 månedeligt.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-07-06 12:13

Daniel W Johansen skrev:

> [...]
> månenden kan få en lån på 70k over ca 5 år/til lånet er betalt af -
> med afdrags ordening på ca 1500 månedeligt.

Ork ja. Jo hurtigere du kommer i lommen på banken,
jo bedre.
Min søn var i din situation for et par måneder siden
og banken stillede villigt op med 60.000,00.
Han betaler så 2000,00 af om måneden, sætter 1000,00
af om måneden til vedligeholdelse, og 2000,00 til
forsikring (kun ansvar) Dertil kommer for ca.
1000,00 kr benzin og så er din løn brugt op....
De 1000 til vedligelholdelse er så gået til stereo
og fælge og andre sager som forældre ikke forstår.
Personligt ville jeg nok starte med noget billigere..

Peter Schrøder

Fra : Bjørn

Dato : 06-07-06 13:07

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Han betaler så 2000,00 af om måneden, sætter 1000,00
> af om måneden til vedligeholdelse, og 2000,00 til

1.000 kr til vedligehold lyder fornuftigt - men der er jo ingen der siger at
han behøver at blive ved, hvis ikke bilen går i stykker... :)

2.000*12 = 24.000kr om året for en ansvarsforsikring - det lyder mig noget
vildt. Jeg siger ikke det er umuligt, men så skulle man nok have overvejet
en anden bil

> forsikring (kun ansvar) Dertil kommer for ca.
> 1000,00 kr benzin og så er din løn brugt op....
> De 1000 til vedligelholdelse er så gået til stereo

Nå, ja... det gamle stereo var sikkert gået i stykker ;) Og unge menneskers
biler kører ikke ret godt uden musik...

> og fælge og andre sager som forældre ikke forstår.
> Personligt ville jeg nok starte med noget billigere..

Jeg startede med 42.000 til bil, 1500kr/md i afdrag og vist nok 7k/år i
ansvar (99)... På en alm. værnepligtigs løn - mener det var noget der ligner
8k udbetalt...

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra 24v - Rigtige biler når omdrejningsbegrænseren i 5. :)

Fra : Hehe

Dato : 14-07-06 21:52

> [...]
> og fælge og andre sager som forældre ikke forstår.
> Personligt ville jeg nok starte med noget billigere..

ja, den holdning tilslutter jeg mig også gladeligt!

Man får sgu noget bil for 15000 kroner! og hvis man så er så uheldig at det
kun går til næste syn, altså i 2 år, så har man stadig været billigt
kørende!
der er mange ting i vores samfund der er baseret på en ok økonomi, og det
får man ikke ved at låne penge i banken til en bil...
på den anden side, synes jeg du lyder meget fornuftig, og overvejer det
grundigt, inden du springer ud i det, så gør bare det... Hvis alle gemte
deres sparekroner på en opsparingskonto, ville der ikke være noget der hed
økonomisk opsving : (

- Henrik

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Brian

Dato : 06-07-06 18:53

Daniel W Johansen skrev:

> [...]
> endelig har fået et fast job med en udbetaling på ca 7-8k om månenden
> kan få en lån på 70k over ca 5 år/til lånet er betalt af - med afdrags

Jo ældre bil du finder, det hurtigere skal lånet afvikles. Lånet skal gerne
tilbagebetales på en måde, så du ikke skylder mere i banken, end bilen
reelt er værd.

Pengene kan du sagtens låne, men jeg tror du skal regne med at betale
lidt mere om måneden, og få lånet kørt af hurtigere. Du får aldrig så
mange penge igen (relativt set), som når du bor hjemme ved mor og far

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-07-06 19:45

Brian formulated on torsdag :
> Jo ældre bil du finder, det hurtigere skal lånet afvikles. Lånet skal gerne
> tilbagebetales på en måde, så du ikke skylder mere i banken, end bilen
> reelt er værd.

En tommelfingerregel siger at bilen helst skal være betalt når den er
10-12 år gammel.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-07-06 19:46

Brian skriver:

> Jo ældre bil du finder, det hurtigere skal lånet afvikles. Lånet skal gerne
> tilbagebetales på en måde, så du ikke skylder mere i banken, end bilen
> reelt er værd.

Huhah, sig ikke det til min svoger...........

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-06 12:59

> Hvis du kan få dem til at låne dig 70000 kr. betalt med 1000kr. om måneden
> i 5 år så vil jeg meget gerne have navnet på din bankrådgiver?

Det kan man da nemt hvis man har et ordenligt forhold til sin bank...

Mvh
Morten

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-07-06 13:07

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> writes:

> Det kan man da nemt hvis man har et ordenligt forhold til sin bank...

5 * 12 * 1000 = 60000

Det kræver da vist mindst at man kender bankdirektørens elskerinde.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 06-07-06 13:40

Den 06 Jul 2006 14:07:02 +0200 sendte Peter Dalgaard

Eller at man _er_.....

--
Hr. Jensen

Getz er ikke noget man hører -
Det er noget man kører

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-07-06 14:16

Hr. Jensen <dslfjern83452dette@vip.cybercity.dk> writes:

> Den 06 Jul 2006 14:07:02 +0200 sendte Peter Dalgaard

> Eller at man _er_.....

Jo, men *så* langt gættede jeg på at Daniel ikke var parat til at gå....

> Getz er ikke noget man hører -
> Det er noget man kører

Havde du ikke solgt den?

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-06 16:27

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men *så* langt gættede jeg på at Daniel ikke var parat til at gå....

Hvis hun ser godt ud

--
Tom

Fra : Deaster

Dato : 06-07-06 13:58

Juel skrev:

> Det kan man da nemt hvis man har et ordenligt forhold til sin bank...

Ok, kender bare ikke så mange banker der hverken tager renter,
stiftelsesomkostninger og til allersidst lige forærer en 10.000kr. fordi
man er en god kunde, men du siger jo de findes.

Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-07-06 12:58

Daniel W Johansen skrev:

> Der er garanteret en masse udgifter til det lån også.

Jeps, der skal jo pant i bilen (som kræver du har fuld kasko på den).
Det koster nogle gebyrer og noget med procenter (promiller ?) af det
lånte i afgift til staten. Svjh kom jeg af med et sted mellem 4 og 6
tusind i afgifter til mit billån.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-06 19:15

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så lad mig høre hvad i har at sige, så jeg har en ide om jeg skal gå
> grædende ned mod banken eller sætte forventningerne høje her på mandag :)

Jeg kan rigtig godt li' den måde du skriver på.
Letforståeligt og du virker godt gammeldags oprigtig og
det stråler ud af dine linjer.:,o)

Ønsker dig held og lykke med handlen og lad os
endelig høre, hvordan sagen ender

pøj pøj.

ps: har du undersøgt hvad du kan få af bil
til det halve eks. ???
Så har du en god skilling til løbende reparationer
som altid vil komme.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-07-06 19:49

Daniel W Johansen skriver:

> Puhha har helt svedige hænder efter at have ringet og aftalt tid med
> banken.

Hvorfor ?

Husk på at du er kunden som de skal tjene penge på.
Det er sku dem der skal have svedige hændeer når du kommer!

> [...]
> kørt ret langt så, så burde der stadigvæk være nogle år før problemerne
> begynder at melde sig.. men kan man selvfølgelig aldrig vide :D

Nu fås en Polo classic også med et billigere skilt på fronten. Seat
cordoba. Overvej en sådan.

Hvor mange penge har du til udbetaling ?

> så
> der burde være god mulighed for at finde et 5-7 timers job mere til at
> have fra middag til aften.. og så taler vi lige pludselig 14-20k

20K udbetalt kræver godt og vel 36-37 før skat....

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-07-06 10:12

Juel skrev:

> Det kan man da nemt hvis man har et ordenligt forhold til sin bank...

Jeg tror lige du skal regne lidt på det...

5 år af 12 måneder = 60 måneder.
60 måneder af 1000 kr = 60.000kr

Hvem betaler så de sidste 10.000kr + renter ? :)