/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ujævn motorgang ved brug af aircon med mer~
Fra : Henrik Høy


Dato : 04-07-06 16:43

Hej

Jeg har en Peugeot 306 hdi stc, fra 2001.

Jeg har konstateret nogle ting når aircon er slået til.


Ca. hver 7 sekund, opfører bilen sig som om at man trykker blidt på
bremsen, dvs. det giver et mindre men mærkbart ryk i bilen, er dette
normalt?

Hvis den står i tomgang, kan man se at omdrejningerne lige fald er en
smule ind i mellem, hvilket kun sker når aircon er slået til.

I venstre side af motorrummet set forfra, er der en stor rem som kører
omkring nogle hjul, på ydersiden af denne rem sidder der midre hjul,
hver gang omdrejningerne falder kan jeg se at hjulet trykker ind mod
remmen. Jeg kan af gode grunde ikke se om hjullet også trykker ind mod
remmen, når det rykker i bilen, da den jo er i bevægelse på dette
tidspunkt.

Ligeledes har jeg i dag konstateret at kuldeniveauet svinger frem og
tilbage mellem ikke særligt koldt, og til lidt koldere en gang i mellem.
Når aircon har været slået til i nogle minutter, bør det så ikke være en
forholdsvis jævn kold temperatur som kommer ud hele tiden?

Er punkterne som jeg har beskrevet helt normale, eller kan der være
noget galt?


På forhånd tak for hjælpen.


--
-
--

Med venlig hilsen

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

 
 
MK (05-07-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 05-07-06 05:09


"Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1f14aafb767db41098969e@news.tele2.dk...

> Er punkterne som jeg har beskrevet helt normale, eller kan der være
> noget galt?

Alt er, som det skal være. Dine observationer i motorrummet
er indkobling af kompressoren, som er en relativ "hård" belast-
ning af motoren, hvorfor omdrejningerne falder. Temperatur-
svingninger skyldes, at kølemidlet kva motorens varme opvar-
mes, når kompressoren ikke kører. Derfor går der lige lidt tid
efter kompressorstart, inden der er fuld køling på drengen



Henrik Høy (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Høy


Dato : 05-07-06 06:22

In article <tXGqg.7754$E02.2226@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...
>
> "Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.1f14aafb767db41098969e@news.tele2.dk...
>
> > Er punkterne som jeg har beskrevet helt normale, eller kan der være
> > noget galt?
>
> Alt er, som det skal være. Dine observationer i motorrummet
> er indkobling af kompressoren, som er en relativ "hård" belast-
> ning af motoren, hvorfor omdrejningerne falder. Temperatur-
> svingninger skyldes, at kølemidlet kva motorens varme opvar-
> mes, når kompressoren ikke kører. Derfor går der lige lidt tid
> efter kompressorstart, inden der er fuld køling på drengen
>

Angående den manglende køling, er det også normalt at temperaturen
svinger som jeg har beskrevet, efter 20 km kørsel?

--
-
--

Med venlig hilsen

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

MK (05-07-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 05-07-06 15:36


"Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1f15636be5b96cd79896a1@news.tele2.dk...
In article <tXGqg.7754$E02.2226@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...

> Angående den manglende køling, er det også normalt at temperaturen
> svinger som jeg har beskrevet, efter 20 km kørsel?

Det er jo lidt afhængig af, hvorledes rørføring er lagt i din bil.
Og den er nok lagt således, at varmen fra motoren mm. har
indflydelse på kølemidlet, når kompressoren ikke kører...




Henrik Høy (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Høy


Dato : 05-07-06 16:24

In article <57Qqg.7813$E02.2133@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...
>
> "Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.1f15636be5b96cd79896a1@news.tele2.dk...
> In article <tXGqg.7754$E02.2226@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...
>
> > Angående den manglende køling, er det også normalt at temperaturen
> > svinger som jeg har beskrevet, efter 20 km kørsel?
>
> Det er jo lidt afhængig af, hvorledes rørføring er lagt i din bil.
> Og den er nok lagt således, at varmen fra motoren mm. har
> indflydelse på kølemidlet, når kompressoren ikke kører...
>

Jeg har nu i dag lavet et par observationer, som jeg er i tvivl om er
normale:

På en 25 km's tur onsdag morgen fra 7.30-8.00 var der 19-21 grader
udenfor og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
ventilationsanlægget var 5-8 grader, og det gav ingen ryk i bilen.

På en 25 km's tur onsdag eftermiddag fra 16.00-16-30 var der 30-31
grader udenfor, og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
ventilationsanlægget var 27-32 grader, og det gav et ryk i bilen ca hver
syvende sekund.


--
-
--

Med venlig hilsen

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Brian (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 05-07-06 17:09

Henrik Høy skrev:

> På en 25 km's tur onsdag eftermiddag fra 16.00-16-30 var der 30-31
> grader udenfor, og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
> ventilationsanlægget var 27-32 grader, og det gav et ryk i bilen ca
> hver syvende sekund.

Kunne det ikke være så simpelt som mangel på kølemiddel ?
Jeg ved ikke hvordan sådan en Pug skøjte opfører sig når der mangler
kølemiddel, men måske den vil forsøge at koble kompressoren ind
(det lille ryk du kan mærke) og slukke igen pga manglende kølemiddel.

/Brian



Henrik Høy (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Høy


Dato : 05-07-06 17:17

In article <44abe430$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>, nej@tak.du
says...
> Henrik Høy skrev:
>
> > På en 25 km's tur onsdag eftermiddag fra 16.00-16-30 var der 30-31
> > grader udenfor, og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
> > ventilationsanlægget var 27-32 grader, og det gav et ryk i bilen ca
> > hver syvende sekund.
>
> Kunne det ikke være så simpelt som mangel på kølemiddel ?
> Jeg ved ikke hvordan sådan en Pug skøjte opfører sig når der mangler
> kølemiddel, men måske den vil forsøge at koble kompressoren ind
> (det lille ryk du kan mærke) og slukke igen pga manglende kølemiddel.
>
> /Brian
>

Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.

--
-
--

Med venlig hilsen

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

MK (05-07-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 05-07-06 18:02


"Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1f160482237becdd9896a3@news.tele2.dk...

>> Kunne det ikke være så simpelt som mangel på kølemiddel ?

>Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.

Manglende kølemiddel vil som regel betyde manglende redu-
cering af varmen. Hvor høj af temperaturen målt i luftspjældet
når kompressoren kører? - den skal være meget lav...



Henrik Høy (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Høy


Dato : 05-07-06 18:19

In article <3gSqg.7823$E02.2251@newsb.telia.net>, no@reply.dk says...
>
> "Henrik Høy" <henriknospam@hoey.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.1f160482237becdd9896a3@news.tele2.dk...
>
> >> Kunne det ikke være så simpelt som mangel på kølemiddel ?
>
> >Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.
>
> Manglende kølemiddel vil som regel betyde manglende redu-
> cering af varmen. Hvor høj af temperaturen målt i luftspjældet
> når kompressoren kører? - den skal være meget lav...
>
>
>

Jeg smed denne tidligere i dag, men smider den lige igen

På en 25 km's tur onsdag morgen fra 7.30-8.00 var der 19-21 grader
udenfor og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
ventilationsanlægget var 5-8 grader, og det gav ingen ryk i bilen.

På en 25 km's tur onsdag eftermiddag fra 16.00-16-30 var der 30-31
grader udenfor, og vha af et termometer kunne jeg måle at luften i
ventilationsanlægget var 27-32 grader, og det gav et ryk i bilen ca hver
syvende sekund.

--
-
--

Med venlig hilsen

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Brian (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 05-07-06 19:27

Henrik Høy skrev:

> Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.

Hvis den er købt ved en forhandler, skal du da bare lade ham kigge på det,
og aftale at han lige ringer inden han gør noget ved den.

/Brian



Henrik Høy (07-09-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Høy


Dato : 07-09-06 21:12

In article <44ac045a$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>, nej@tak.du
says...
> Henrik Høy skrev:
>
> > Det vil jeg da følge op på, da jeg kun har haft bilen i to mdr.
>
> Hvis den er købt ved en forhandler, skal du da bare lade ham kigge på det,
> og aftale at han lige ringer inden han gør noget ved den.
>
> /Brian
>
>
>


Der er gået lang tid men jeg vil godt lige følge op på den

Det viste sig at der sidder en 40 amp. sikring pr blæser ude i
motorrummet, den ene var gået sig en tur.

Den forklaring jeg fik var at når det blev meget varmt var systemet ikke
i stand til at klare sig med kun en blæser, så derfor slog ac'en fra.

Efter at de havde skiftet sikringen var problemet væk.

--
-
--

Med venlig hilsen

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste