P-Kbh's beføjelser ved parkering i venstre~
Fra : Thomas Makro

Dato : 02-07-06 20:05

Hej alle sammen.

Der var engang hvor p-vagterne i Kbh. ikke havde hjemmel til at
udstede bøder til personbiler, der holdt i venstre side af vejen. Er
det stadig sådan?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-07-06 21:14

Thomas Makro skrev:
> Hej alle sammen.
>
> Der var engang hvor p-vagterne i Kbh. ikke havde hjemmel til at
> udstede bøder til personbiler, der holdt i venstre side af vejen. Er
> det stadig sådan?

Så starter de vel bare i den anden ende af gaden og har nu bilerne på
højre side?

Fra : Thomas Makro

Dato : 03-07-06 11:00

Anders Christensen wrote:
> Så starter de vel bare i den anden ende af gaden og har nu bilerne på
> højre side?
He he så går de altså baglæns?

Der kun en side af vejen, der er korrekt at holde i, nemlig den højre
side. Mit spørgsmål gik på, om de stadig ikke må skrive de biler,
der holder i venstre side af vejen, jvf. kørselsretningen.

--
Mvh.
Thomas Makro

Fra : GB

Dato : 04-07-06 09:30

"Thomas Makro" <tmakro@vip.cybercity.dk> wrote in

> Der kun en side af vejen, der er korrekt at holde i, nemlig den højre
> side. Mit spørgsmål gik på, om de stadig ikke må skrive de biler,
> der holder i venstre side af vejen, jvf. kørselsretningen.

Hvis det er en overtrædelse af færdselsloven, har de ikke hjemmel til at
gøre noget. De må KUN skrive parkeringsbøder ud, overtrædelser af
færdselsloven hører under politiet.

GB

Fra : Jens F

Dato : 05-07-06 10:24

GB wrote:
> [...]
>

> Hvis det er en overtrædelse af færdselsloven, har de ikke hjemmel til
> at gøre noget. De må KUN skrive parkeringsbøder ud, overtrædelser af

Det er ikke korrekt.

<http://www.parkering.dk/p-service/love-og-regler/bekendtgoerelser/bekendtgoerelse-om-kommunal-parkeringskontrol/>

Bekendtgørelse om kommunal parkeringskontrol

I medfør af § 122 a i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 712 af 2.
august 2001, fastsættes:

§ 1. Kontrollen med overholdelse af de bestemmelser, der er nævnt i
færdselslovens § 121, stk. 1, kan foruden af politiet varetages af
kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Kontrollen med overholdelse af færdselslovens § 28, stk. 2,
varetages alene af politiet.
--

Jens F

Fra : GB

Dato : 05-07-06 12:53

Jens F <spam@finds.dk> wrote in

> Det er ikke korrekt.
....(snip)...

Tak - man lærer noget nyt hver dag.

Den oplysning jeg bragte til torvs, fik jeg af en parkeringsvagt jeg
snakkede med for en uges tid siden, men hun kendte nok ikke reglerne.
Betryggende...

GB

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 06-07-06 07:59

"Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 2.
>
> Stk. 2. Kontrollen med overholdelse af færdselslovens § 28, stk. 2,

Heraf kan jo så udledes, at det alene er politiet, der kan udskrive afgifter
hvis biler parkerer i venstre side af vejen, jf. § 28, stk. 2 (Stk. 2.
Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan
standsning eller parkering dog ske i venstre side. -----).

/Peter