/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
TV i bilen...
Fra : Ukendt


Dato : 02-07-06 09:44

Kort og godt:

Er det tilladt (lovligt) at have tv i bilen der er synligt for føreren?

Med venlig hilsen

Rune.



 
 
Jens (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 02-07-06 10:48

<Rune Nicolajsen> wrote:

> Kort og godt:
>
> Er det tilladt (lovligt) at have tv i bilen der er synligt for føreren?

Ja, hvis det ikke kan tændes når motoren er i gang.


Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr
BEK nr 9316 af 03/03/2006 (Gældende):

6.07 Radioanlæg, fjernsyn m.v.
6.07.001 Generelle bestemmelser
---snip---
(3) Fjernsynsapparat og lignende skal være
a) således anbragt, at føreren ikke kan se skærmen under kørslen, eller
b) således tilsluttet, at det ikke kan tændes, når motoren er i gang.
Bestemmelsen gælder ikke for fjernsynsudstyr, der alene er indrettet som
supplement til påbudte førerspejle eller til overvågning af passagerrum,
herunder automatiske døre.
--

Jens F

MK (02-07-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 02-07-06 11:00


"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1hhuj99.kinhqzz3pryeN%spam@finds.dk...

> Ja, hvis det ikke kan tændes når motoren er i gang.

Min BMW er typegodkendt med et originalt anlæg (TV/navi),
hvor farten afbryder for billedet, men ikke lyden. Jeg vil tro,
at BJ's Volvo gør det samme...



Jens (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 02-07-06 15:29

MK <no@reply.dk> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
> news:1hhuj99.kinhqzz3pryeN%spam@finds.dk...
>
> > Ja, hvis det ikke kan tændes når motoren er i gang.
>
> Min BMW er typegodkendt med et originalt anlæg (TV/navi),
> hvor farten afbryder for billedet, men ikke lyden. Jeg vil tro,
> at BJ's Volvo gør det samme...

Det ændrer ikke på, at det ikke lever op til kravene i bekendtgørelsen.
Det sker åbenbart, at fejlbehæftede enheder bliver godkendt
--

Jens F

MK (02-07-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 02-07-06 15:39


"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1hhuw8b.1prw5nvx39znkN%spam@finds.dk...

> Det ændrer ikke på, at det ikke lever op til kravene i bekendtgørelsen.

For nye biler !

> Det sker åbenbart, at fejlbehæftede enheder bliver godkendt

Nope - godkendt "dengang" i 2003.

Man ser jo det samme med andre forhold, som kunne være
legale, da bilen var ny, men siden hen ændret, hvilket ikke
ulovliggør tidligere installationer...



Jens (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 02-07-06 16:36

MK <no@reply.dk> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
> news:1hhuw8b.1prw5nvx39znkN%spam@finds.dk...
>
> > Det ændrer ikke på, at det ikke lever op til kravene i bekendtgørelsen.
>
> For nye biler !
>
> > Det sker åbenbart, at fejlbehæftede enheder bliver godkendt
>
> Nope - godkendt "dengang" i 2003.
>
> Man ser jo det samme med andre forhold, som kunne være
> legale, da bilen var ny, men siden hen ændret, hvilket ikke
> ulovliggør tidligere installationer...

Den nævnte bestemmelse er uændret og findes i samme form i 2001, 2002 og
2003.
Så deeet!
--

Jens F

Niels Bengaard (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 02-07-06 16:36

>> Ja, hvis det ikke kan tændes når motoren er i gang.
>
> Min BMW er typegodkendt med et originalt anlæg (TV/navi),
> hvor farten afbryder for billedet, men ikke lyden. Jeg vil tro,
> at BJ's Volvo gør det samme...

Det synes jeg slet ikke man kan se i typegodkendelsen man eks. kan slå op på
biltorvet, hvor er det nedskrevet?

Niels



MK (02-07-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 02-07-06 16:50


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:44a7e7de$0$90509$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det synes jeg slet ikke man kan se i typegodkendelsen

Så kald det noget andet. Tror du da, BMW sender
den på gaden med noget ulovligt udstyr da ?



Niels Bengaard (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 02-07-06 17:20

>> Det synes jeg slet ikke man kan se i typegodkendelsen
>
> Så kald det noget andet. Tror du da, BMW sender
> den på gaden med noget ulovligt udstyr da ?

Næ, jeg ville bare gerne vide, hvor man fandt den slags dokumentation.

Niels



Kent Oldhøj (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 04-07-06 10:09

"MK" <no@reply.dk> wrote in news:iOMpg.7185$E02.2063@newsb.telia.net:

>> Ja, hvis det ikke kan tændes når motoren er i gang.
> Min BMW er typegodkendt med et originalt anlæg (TV/navi),
> hvor farten afbryder for billedet, men ikke lyden. Jeg vil tro,
> at BJ's Volvo gør det samme...

Det samme gælder Mercedes' anlæg. De virker kun når bilen holder stille,
men motoren må godt være igang.

Jens (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 04-07-06 17:02

Kent Oldhøj <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote:

> "MK" <no@reply.dk> wrote in news:iOMpg.7185$E02.2063@newsb.telia.net:
>
> >> Ja, hvis det ikke kan tændes når motoren er i gang.
> > Min BMW er typegodkendt med et originalt anlæg (TV/navi),
> > hvor farten afbryder for billedet, men ikke lyden. Jeg vil tro,
> > at BJ's Volvo gør det samme...
>
> Det samme gælder Mercedes' anlæg. De virker kun når bilen holder stille,
> men motoren må godt være igang.

Jeg véd godt, at det er insekterotik: Motoren _kan_ godt være i gang -
TV'et _må_ ikke virke mens motoren er i gang.
--

Jens F

MK (04-07-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 04-07-06 17:13


"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1hhypus.1hzhog6sxu5pkN%spam@finds.dk...

> Jeg véd godt, at det er insekterotik: Motoren _kan_ godt være i gang -
> TV'et _må_ ikke virke mens motoren er i gang.

Min bil kan rulle max 3 km/t med TV og motor igang.
Og bilen er godkendt med det !



Leonard (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 04-07-06 17:24

"MK" <no@reply.dk> wrote:

>Min bil kan rulle max 3 km/t med TV og motor igang.

Kan du så vælge om det er TV eller motor der slukker når hastigheden
når over 3 km/t ?

>Og bilen er godkendt med det !

Hvordan godkendt?
Står det udtrykkeligt i typegodkendelsen eller er den bare sluppet
gennem et syn?

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

MK (04-07-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 04-07-06 19:48


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:9f5la251ooihc90gcsgakj3poh5l0s8jhd@4ax.com...

> Hvordan godkendt?
> Står det udtrykkeligt i typegodkendelsen eller er den bare sluppet
> gennem et syn?

Bilen er - som mange andre BMW'er med navi/TV - leveret
med dette udstyr monteret ab fabrik. Det er jo ikke eftermonteret



BJ (04-07-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 04-07-06 21:59


"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:9f5la251ooihc90gcsgakj3poh5l0s8jhd@4ax.com...

KLIP

> Står det udtrykkeligt i typegodkendelsen eller er den bare sluppet
> gennem et syn?

Det vil jeg sandelig formode.

Bilen er typegodkendt og kan kun leveres ab fabrik med RTI navigationsanlæg.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Kent Oldhøj (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 04-07-06 22:32

spam@finds.dk (Jens) wrote in news:1hhypus.1hzhog6sxu5pkN%spam@finds.dk:

>> Det samme gælder Mercedes' anlæg. De virker kun når bilen holder stille,
>> men motoren må godt være igang.
> Jeg véd godt, at det er insekterotik: Motoren _kan_ godt være i gang -
> TV'et _må_ ikke virke mens motoren er i gang.

Jeg anfægter ikke lovgivningen. Påpeger blot hvordan virkeligheden ser ud.

BJ (05-07-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 05-07-06 00:42


"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns97F6EF6AD8591kentoldhoj@oldhoj.dk...

KLIP

> Jeg anfægter ikke lovgivningen. Påpeger blot hvordan virkeligheden ser ud.

Virkeligheden er ganske lovlig, da føreren ikke kan se noget billede under
kørslen.

Som tidligere nævnte, frakobles skærmen ved kørsel (3 km/t anses ikke for
kørsel).

a) således anbragt, at føreren ikke kan se skærmen under kørslen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Per Henneberg Kriste~ (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 05-07-06 10:16

BJ wrote:
> "Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns97F6EF6AD8591kentoldhoj@oldhoj.dk...

> KLIP

>> Jeg anfægter ikke lovgivningen. Påpeger blot hvordan virkeligheden
>> ser ud.

> Virkeligheden er ganske lovlig, da føreren ikke kan se noget billede
> under kørslen.
>
> Som tidligere nævnte, frakobles skærmen ved kørsel (3 km/t anses ikke
> for kørsel).

Det burde det heller ikke. Min laveste hastighed i 1. gear er 8 km/t jf. min
navi.

Jeg har dog prøvet en 4-hjulstrækker hvor jeg kørte 6 km/t i 4. gear lav :)

--
Per, Esbjerg



Per Henneberg Kriste~ (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 05-07-06 21:17

Per Henneberg Kristensen wrote:
> BJ wrote:

> Det burde det heller ikke. Min laveste hastighed i 1. gear er 8 km/t
> jf. min navi.
>
> Jeg har dog prøvet en 4-hjulstrækker hvor jeg kørte 6 km/t i 4. gear
> lav :)

Ovenstående skal begge forstås som hastigheden i tomgang.

--
Per, Esbjerg



Jens (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 05-07-06 06:00

Kent Oldhøj <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote:

> spam@finds.dk (Jens) wrote in news:1hhypus.1hzhog6sxu5pkN%spam@finds.dk:
>
> >> Det samme gælder Mercedes' anlæg. De virker kun når bilen holder stille,
> >> men motoren må godt være igang.
> > Jeg véd godt, at det er insekterotik: Motoren _kan_ godt være i gang -
> > TV'et _må_ ikke virke mens motoren er i gang.
>
> Jeg anfægter ikke lovgivningen. Påpeger blot hvordan virkeligheden ser ud.

Jeg anfægter på ingen måde virkeligheden. Jeg påpeger blot den manglende
overensstemmelse mellem virkeligheden og udstyrsbekendtgørelsen.

Kan hænde, at den dybere hensigt er (søgt) opnået ved at koble skærmens
funktion til bilens bevægelse. Bekendtgørelsen handler blot om noget
andet; nemlig om motoren kører.

I betragtning af myndighedernes normale tilbøjelighed til at godkende,
hvad fabrikanterne finder på, ser jeg ikke det store problem - bortset
fra at udstyrsbekendtgørelsen bør rettes til, så den afspejler de
løsninger, der benyttes i virkeligheden.
--

Jens F

BJ (04-07-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 04-07-06 21:57


"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:iOMpg.7185$E02.2063@newsb.telia.net...

KLIP

>> Ja, hvis det ikke kan tændes når motoren er i gang.
>
> Min BMW er typegodkendt med et originalt anlæg (TV/navi),
> hvor farten afbryder for billedet, men ikke lyden. Jeg vil tro,
> at BJ's Volvo gør det samme...

Det gør det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Klaus G. (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 02-07-06 12:21

> Kort og godt:
>
> Er det tilladt (lovligt) at have tv i bilen der er synligt for føreren?
>
Jeg har lige anskaffet mig en HeadUnit(bilradio) med DVD og skærm. Der skal
man montere et kabel på håndbremsen, så den skal være trukket før den vil
afspille DVD film. Men det kan omgåes ved at sætte den på Stel har jeg hørt,
hvilket den også bliver i min bil.


--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



TDN (02-07-2006)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 02-07-06 12:32


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44a7ac1a$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kort og godt:
>>
>> Er det tilladt (lovligt) at have tv i bilen der er synligt for føreren?
>>
> Jeg har lige anskaffet mig en HeadUnit(bilradio) med DVD og skærm. Der
> skal
> man montere et kabel på håndbremsen, så den skal være trukket før den vil
> afspille DVD film. Men det kan omgåes ved at sætte den på Stel har jeg
> hørt,
> hvilket den også bliver i min bil.
>
>
> --
> Klaus G. / Seth-Enoch
>
> www.seth-enoch.dk
>
>

Hmmm.... så du kan køre og se tv, måske også med mobilen håndholdt, også
lige pille lidt ved navigationen samtidig.....

Jeg håber ikke du færdes de samme steder som jeg og min famile...

Men du kan vel ikke tænke så langt at der er en grund til at den kobles på
håndbremsen.

Mvh
Thomas



Kim Persson (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim Persson


Dato : 02-07-06 13:16

> Hmmm.... så du kan køre og se tv, måske også med mobilen håndholdt, også
> lige pille lidt ved navigationen samtidig.....
> Jeg håber ikke du færdes de samme steder som jeg og min famile...

Måske han ikke vil montere det synligt for chaufføren

>
> Men du kan vel ikke tænke så langt at der er en grund til at den kobles på
> håndbremsen.

Men ja, jeg har efterhånden set mange småslingrende biler, hvor føren kigger
lidt for rigeligt på deres smaddersmarte skærm med fx. musikvideoer.
Det er sindsyg farligt. -Oftest kan de dog genkendes på at være formel-1
sænkede hehe

//Kim



Klaus G. (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 02-07-06 13:19

> Hmmm.... så du kan køre og se tv, måske også med mobilen håndholdt, også
> lige pille lidt ved navigationen samtidig.....
Jeps, du har regnet mig helt ud.

> Jeg håber ikke du færdes de samme steder som jeg og min famile...
Det ved man aldrig...

> Men du kan vel ikke tænke så langt at der er en grund til at den kobles på
> håndbremsen.
Det må vel betyde at når der skal køres langt, så kan andre i bilen kun se
DVD når jeg lige skal holde ind for at tisse. Ja det må være det man forstår
ved en hel aftensfilm så.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Ukendt (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-07-06 15:44


"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:44a7ae96$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:44a7ac1a$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Kort og godt:
>>>
>>> Er det tilladt (lovligt) at have tv i bilen der er synligt for føreren?
>>>
>> Jeg har lige anskaffet mig en HeadUnit(bilradio) med DVD og skærm. Der
>> skal
>> man montere et kabel på håndbremsen, så den skal være trukket før den vil
>> afspille DVD film. Men det kan omgåes ved at sætte den på Stel har jeg
>> hørt,
>> hvilket den også bliver i min bil.
>>
>>
>> --
>> Klaus G. / Seth-Enoch
>>
>> www.seth-enoch.dk
>>
>>
>
> Hmmm.... så du kan køre og se tv, måske også med mobilen håndholdt, også
> lige pille lidt ved navigationen samtidig.....
>
> Jeg håber ikke du færdes de samme steder som jeg og min famile...
>
> Men du kan vel ikke tænke så langt at der er en grund til at den kobles på
> håndbremsen.


Hmm så er det ikke nu at jeg skal skrive at mit TV/DVD kan ses mens jeg
kører med 200+(!).
Jeg har så kun brugt det når jeg holder stille og venter. Desuden er TV
signalet total skod når man kører.....så det er næsten kun som MP3 den
bliver brugt.....og synsmanden skal ikke pille ved mit anlæg (skærmen er
også altid kørt ind)

--
Tom



Per Henneberg Kriste~ (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-07-06 16:26

Tom wrote:
> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a7ae96$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:44a7ac1a$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...

> Hmm så er det ikke nu at jeg skal skrive at mit TV/DVD kan ses mens
> jeg kører med 200+(!).
> Jeg har så kun brugt det når jeg holder stille og venter. Desuden er
> TV signalet total skod når man kører.....

Du skal da bare have en digital receiver på, så er du ude over det problem
;)

--
Per, Esbjerg



jan@stevns.net (04-07-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 04-07-06 19:27

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev :

>Du skal da bare have en digital receiver på, så er du ude over det problem
>;)

Jep .... det funker faktisk rimeligt godt.

Vi har sådan noget himstregims i Previa'en - og prøvee da for sjov's
skyld at tage digitaldimsen med på turen.

De kunne da se flimmer hele vejen fra Vordingborg til Ystad

(Alletiders narresut til en stak overtrætte tøser)


-Jan

Pt. udenbys, så det basker ;)



MikLarsen@gmail.com (04-07-2006)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 04-07-06 21:03


Per Henneberg Kristensen skrev:

> Tom wrote:
> > "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> > news:44a7ae96$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> >>
> >> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >> news:44a7ac1a$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Hmm så er det ikke nu at jeg skal skrive at mit TV/DVD kan ses mens
> > jeg kører med 200+(!).
> > Jeg har så kun brugt det når jeg holder stille og venter. Desuden er
> > TV signalet total skod når man kører.....
>
> Du skal da bare have en digital receiver på, så er du ude over det problem
> ;)

Der er desværre ikke fuld dækning i hele landet med det
digitalesignal, så det gør ingen forskel. Har digital tv i bilen og
der er mange steder at man ikke kan se tv, men når der er billed på
er det til gengæld godt, problemet er så lyden enten er den der eller
også er den ikke. Der er det bedre på det analog, der kommer bare
lidt sus på men kan stadig høres.

Mikael


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste