/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Langt på literen besættelse
Fra : tb


Dato : 22-06-06 22:14

Ja ordet er vitterligt besættelse. Det er så slemt, at min kone der ellers
er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder mig for
morfar


Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20. Når jeg
køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på
22,6-22,95

Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op. Ikke fordi det betyder
så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi
jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi det
er blevet en sport.

Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10% by
(35-50)

De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså
ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500

Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
1100-1500omdr. Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
bakker eller ved friskere acc. Det har så givet knap 23

Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så
spørgsmålet er om der reeelt er forskel.

Og kan jeg komme længere op - hvordan ?



 
 
Kent (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 22-06-06 22:25

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:e7f173$djr$1@newsbin.cybercity.dk...
> Ja ordet er vitterligt besættelse. Det er så slemt, at min kone der
ellers
> er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder mig
for
> morfar
>
>
> Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
> Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20. Når jeg
> køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på
> 22,6-22,95
>
> Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op. Ikke fordi det betyder
> så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi
> jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi
det
> er blevet en sport.
>
> Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10%
by
> (35-50)
>
> De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså
> ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
>
> Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
> 1100-1500omdr. Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
> bakker eller ved friskere acc. Det har så givet knap 23
>
> Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så
> spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
>
> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
>

Skær et hul i bilen bund, så du ka' få fødderne ned på asfalten.

Sørg også for at læne dig godt fremover, når du kører nedad bakke.
Du klemmer derved snuden mere ned, så du mindsker vindmodstanden.

Du kan også smøre bilens front ind i vaseline - igen for at mindske
vindmodstanden.

Kent.

Kent.



Brian S Jensen (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 22-06-06 22:33


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse news:449b0a8c$0$12599>
Du kan også smøre bilens front ind i vaseline - igen for at mindske
> vindmodstanden.
>
> Kent.
>
> Kent.
>
>


Hej

Den med vindmodstanden er ikke helt urealistisk - f.eks. på et almindeligt
5-personers fly kan man godt mærke en god polering / lakforsegling

Så frem med polérkluden og husk at køre med lukkede vinduer og
soltag for at mindske luftmodstanden

Forøvrigt en fin brændstoføkonomi !!

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528iA E39 (har haft den oppe på 12.8km/l
Toyota Previa 2.4i (har lige sneget sig op på 10.1km/l)



tb (22-06-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 22-06-06 22:32

>> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
>>
>
> Skær et hul i bilen bund, så du ka' få fødderne ned på asfalten.
>
> Sørg også for at læne dig godt fremover, når du kører nedad bakke.
> Du klemmer derved snuden mere ned, så du mindsker vindmodstanden.
>
> Du kan også smøre bilens front ind i vaseline - igen for at mindske
> vindmodstanden.


Hmm, så du tror ikke det kan lade sig gøre at komme længere op formoder jeg




Preben Riis Sørensen (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-06-06 23:51


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev >
> Hmm, så du tror ikke det kan lade sig gøre at komme længere op formoder
jeg

Jo, hvis du smører den ind i vaseline
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Stefan (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Stefan


Dato : 22-06-06 22:23

> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
Hvis du hyrer en polak, kan han jo skubbe dig de 10% du kører inde i byen
)

Stef
Der er rigeligt tilfreds med de 18,3 km/l den gamle golf går.
Og som stadigt mangler 4 gamle 13" fælge...dem fra traileren har ikke samme
hul diameter



tb (22-06-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 22-06-06 22:31


> Og som stadigt mangler 4 gamle 13" fælge...dem fra traileren har ikke
> samme
> hul diameter

æv. har lige smidt 8 styk næsten nye på genbrugsen.....
Jeg får nok et sæt til overs igen til vinter hvis det kan vente




Stefan (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Stefan


Dato : 22-06-06 23:10

> æv. har lige smidt 8 styk næsten nye på genbrugsen.....
> Jeg får nok et sæt til overs igen til vinter hvis det kan vente
>
Såen er det jo, det er til sommerdækkene på den nye spand, så til vinter
skulle jeg gerne være dækket ind Jeg spørger huggeren når den gamle
mazda skal skrottes.

Stef



Lars Frandsen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Lars Frandsen


Dato : 23-06-06 04:55

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
news:449b0a26$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
> Hvis du hyrer en polak, kan han jo skubbe dig de 10% du kører inde i byen
> )

Hvad med lillemor?

> Stef
> Der er rigeligt tilfreds med de 18,3 km/l den gamle golf går.
> Og som stadigt mangler 4 gamle 13" fælge...dem fra traileren har ikke
> samme hul diameter

Jeg har 4 liggende i garagen fra den gamle Seat Cordoba.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming
http://nordholm-frandsen.dk



Stefan Jacobsen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 23-06-06 08:22

>> Hvis du hyrer en polak, kan han jo skubbe dig de 10% du kører inde i byen
>> )
>
> Hvad med lillemor?

Det er jo ikke altid man gider have hende med

Stef




Kent (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 22-06-06 22:37


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:e7f173$djr$1@newsbin.cybercity.dk...
> Ja ordet er vitterligt besættelse. Det er så slemt, at min kone der
ellers
> er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder mig
for
> morfar
>
>
> Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
> Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20. Når jeg
> køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på
> 22,6-22,95
>
> Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op. Ikke fordi det betyder
> så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi
> jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi
det
> er blevet en sport.
>
> Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10%
by
> (35-50)
>
> De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså
> ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
>
> Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
> 1100-1500omdr. Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
> bakker eller ved friskere acc. Det har så givet knap 23
>
> Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så
> spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
>
> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
>
>

Der er også nogle rigtigt gode råd at finde her:

http://www.hejbilist.nu/spara/spara.html

Kent.





.J.S... (22-06-2006)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 22-06-06 22:46


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:e7f173$djr$1@newsbin.cybercity.dk...
> Ja ordet er vitterligt besættelse. Det er så slemt, at min kone der
> ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder
> mig for morfar
>
>
> Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
> Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20. Når jeg
> køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på
> 22,6-22,95
>
> Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op. Ikke fordi det betyder
> så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi
> jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi
> det er blevet en sport.
>
> Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10%
> by (35-50)
>
> De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså
> ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
>
> Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
> 1100-1500omdr. Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
> bakker eller ved friskere acc. Det har så givet knap 23
>
> Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så
> spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
>
> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
Der var en udsendelse om Danmarksmesteren i økonomikørsel på et tidspunkt,
og en overraskende ting var hvor hurtigt han kørte om hjørner og gennem
rundkørsler.
Det er jo vigtigt ikke at miste fart man har brugt bensin på at opbygge.

Ellers gik rådene på at holde god afstand og se langt frem i trafikken så
man kan slippe speederen og rulle farten af i stedet for at bremse.



mvh/JS



Preben Riis Sørensen (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-06-06 23:56


".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev
>
> Ellers gik rådene på at holde god afstand og se langt frem i trafikken så
> man kan slippe speederen og rulle farten af i stedet for at bremse.

Et trick er ved den lejlighed at gå i højeste gear og lade den rulle, derved
opnås længst rulning/mindst motorbremsning med fuel-cut-off .
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Henrik Stidsen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 23-06-06 18:02

..J.S... expressed precisely :
> Ellers gik rådene på at holde god afstand og se langt frem i trafikken så man
> kan slippe speederen og rulle farten af i stedet for at bremse.

Hvilket også giver et meget bedre trafikflow - man undgår de kraftige
opbremsninger og efterfølgende accelerationer.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Christian S (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian S


Dato : 22-06-06 22:51

> Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10%
> by (35-50)
>
> De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså
> ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
>
> Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
> 1100-1500omdr. Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
> bakker eller ved friskere acc. Det har så givet knap 23
>
> Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så
> spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
>
> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?

Jeg har selv været ude i den slags uha. har fået min lille honda civic, som
standart
er opgivet til 0-100 på 7.5 til at gå 18.3 km/l på en hel tank.
Det er noget med at koble ud og lade den trille i god tid. Inden
lysreguleringer osv.
Sætte farten lidt op ned af bakker og slække lidt op ad bakker. Ikke for
meget og
ikke for lidt.
Men det der virkligt gav ved mig var at sætte farten længre ned på
motorvejen
find dig en god lastbil at følge efter, så skal du bare se.
Med bilen vil en sænkning også hjælpe, samt smallere dæk.
Alt dette skal selvfølgelig gøre _uden_ at genere andre i trafikken.
Mvh
Christian S



Preben Riis Sørensen (22-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-06-06 23:58


"Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev
> Med bilen vil en sænkning også hjælpe, samt smallere dæk.
> Alt dette skal selvfølgelig gøre _uden_ at genere andre i trafikken.

Det er nu heller ikke så tit den slags ombygninger præsteres midt på
vejen...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Kent (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 23-06-06 05:37


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:449b206d$0$12593$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev
> > Med bilen vil en sænkning også hjælpe, samt smallere dæk.
> > Alt dette skal selvfølgelig gøre _uden_ at genere andre i trafikken.
>
> Det er nu heller ikke så tit den slags ombygninger præsteres midt på
> vejen...
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>

LOL!!!!!!!!!!



bjørn (23-06-2006)
Kommentar
Fra : bjørn


Dato : 23-06-06 04:01


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:e7f173$djr$1@newsbin.cybercity.dk...
> Ja ordet er vitterligt besættelse. Det er så slemt, at min kone der
> ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder
> mig for morfar
>
>
> Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
> Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20. Når jeg
> køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på
> 22,6-22,95
>
> Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op. Ikke fordi det betyder
> så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi
> jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi
> det er blevet en sport.
>
> Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10%
> by (35-50)
>
> De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså
> ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
>
> Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
> 1100-1500omdr. Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
> bakker eller ved friskere acc. Det har så givet knap 23
>
> Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så
> spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
>
> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
>
har du vurderet psykologbistand?
ikke til bilen.....



Klaus D. Mikkelsen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 23-06-06 05:44

tb skriver:
>
> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?

Vær forudseende i trafikken, lad den motorbremse i højeste gear og
overvej en fartpilot.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Karsten Feddersen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 23-06-06 06:06

Hej

tb wrote:
> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?

Jeg hørte engang en af de der køre-langt-på-literen-racer-kørere som
sagde at forbrugets største fjende var ikke speederen, men bremsen. Hver
gang man kunne undgå brugen af bremsen sparede man brændstof.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Ukendt (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-06-06 07:54


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

Hver
> gang man kunne undgå brugen af bremsen sparede man brændstof.
>
Besparelsen bliver "spist op" når bremserne skal udskiftes, de "dør" når der
sjældent bremses i gennem. Værst med skivebremser bag til :(.



Stefan Jacobsen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 23-06-06 08:26

> Jeg hørte engang en af de der køre-langt-på-literen-racer-kørere som sagde
> at forbrugets største fjende var ikke speederen, men bremsen. Hver gang
> man kunne undgå brugen af bremsen sparede man brændstof.
>
Så det gæder simpelthen om at have hornet i bund og så bare køre over alt og
alle Det er lidt lige som at mindske risikoen for uheld, vel at opholde
sig mindst muligt på vejen ad gangen )

Stefan




Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-06-06 12:15

Karsten Feddersen wrote:
> Hej

> tb wrote:
>> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?

> Jeg hørte engang en af de der køre-langt-på-literen-racer-kørere som
> sagde at forbrugets største fjende var ikke speederen, men bremsen.
> Hver gang man kunne undgå brugen af bremsen sparede man brændstof.

Det er jo så også rigtigt til en vis grænse. Det gælder om at køre rundt i
svingene med en vis hastighed (man skal køre i så højt gear som muligt), så
det kunne godt forekomme at man kørte sidelæns på grusvejene.

Men økonomikørsel i konkurrenceform er ikke kun at køre langt på literen,
men at komme frem til en masse poster inden for 1 minut. Kom man 1 sekund
for sent, så koster det strafliter og kommer man 1 sekund for tidligt koster
det strafliter. Man må godt komme for tidligt, men så skal man holde og
vente på at køre hen til posten og så _har_ man jo brugt for meget brændstof
ude på ruten til at komme for tidligt.

Når jeg skriver 1 minut mener jeg at skal man ankomme ved en post 7.02, så
har man fra 7.02.00 til 7.02.59.


--
Per, Esbjerg



Michael Jørgensen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 23-06-06 07:21

[snip]
> Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
> Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20. Når jeg
> køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på
> 22,6-22,95

Meget pæne tal må man sig.

Er de beregnet ved optankninger, eller fra kørecomputeren?

Mvh
Michael



tb (23-06-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 23-06-06 07:59

> Meget pæne tal må man sig.
>
> Er de beregnet ved optankninger, eller fra kørecomputeren?

Optanktninger, da der ikke er kørecomputer....



PetrolHead (23-06-2006)
Kommentar
Fra : PetrolHead


Dato : 23-06-06 07:33


Christian S skrev:

> Jeg har selv været ude i den slags uha. har fået min lille honda civic, som
> standart
> er opgivet til 0-100 på 7.5 til at gå 18.3 km/l på en hel tank.
> Det er noget med at koble ud og lade den trille i god tid. Inden
> lysreguleringer osv.

Så er det faktisk bedre at lade den rulle i gear. Godtnok ruller bilen
så heller ikke så langt, men til gengæld laver motoren så Fuel
Cut-Off, så at motoren ikke bliver "fordret" med benzin til at
omdrejnignerne igen er nede omkring ~1500. Ved at træde koblingen i
bund dykker omdrejningerne under 1500 og moteren vil så have sit
tomgangsforbrug.

Fuel Cut-Off metoden virker så kun på nyere biler, da jeg mener at
EFI er en betingelse for at man kan have det.


Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-06-06 07:53

PetrolHead wrote:
> Christian S skrev:

>> Jeg har selv været ude i den slags uha. har fået min lille honda
>> civic, som standart
>> er opgivet til 0-100 på 7.5 til at gå 18.3 km/l på en hel tank.
>> Det er noget med at koble ud og lade den trille i god tid. Inden
>> lysreguleringer osv.
>
> Så er det faktisk bedre at lade den rulle i gear. Godtnok ruller bilen
> så heller ikke så langt, men til gengæld laver motoren så Fuel
> Cut-Off, så at motoren ikke bliver "fordret" med benzin til at
> omdrejnignerne igen er nede omkring ~1500. Ved at træde koblingen i
> bund dykker omdrejningerne under 1500 og moteren vil så have sit
> tomgangsforbrug.

Ovenstående er forkert.

Først finder du ud af hvor langt din bil ruller med fuelcutoff. Så finder du
ud af hvor langt din bil ruller i frigear. Så regner du ud hvor meget
brændstof du bruger mens bilen går i tomgang over den strækning den kan løbe
i frigear og holder det op imod hvor meget brændstof bilen bruger når den
kører ud ad lige vej på den strækning inden du har tænkt dig at bruge
motorbremsen.

Jeg er ret sikker på at hvis du gør som ovenstående, vil du komme frem til
at det er billigst brændstofmæssigt at sætte bilen i frigear og lade den
løbe farten af.

--
Per, Esbjerg
Tidligere dobbelt DK-mester i økonomiløb i Golf GTD, noget med 28 på literen
(ca.!).



Klaus D. Mikkelsen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 23-06-06 08:07

Per Henneberg Kristensen skriver:
>
> Først finder du ud af hvor langt din bil ruller med fuelcutoff. Så finder du
> ud af hvor langt din bil ruller i frigear. Så regner du ud hvor meget
> brændstof du bruger mens bilen går i tomgang over den strækning den kan løbe
> i frigear og holder det op imod hvor meget brændstof bilen bruger når den
> kører ud ad lige vej på den strækning inden du har tænkt dig at bruge
> motorbremsen.
>
> Jeg er ret sikker på at hvis du gør som ovenstående, vil du komme frem til
> at det er billigst brændstofmæssigt at sætte bilen i frigear og lade den
> løbe farten af.

Nu bor du, hvor der er helt fladt, der skal det nok passe. Men, her hvor
jeg bor er der mange bakker og det går nedad mod mange af
standsningsstederne. Her vil frigear blot betyde at farten accellereres
yderligere og heraf følgende mere slid på bremsen, når der skal
standses. Hvorimod at holde den i gear betyder at der bremses let og
ikke bruges brændstof.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-06-06 08:34

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Per Henneberg Kristensen skriver:

> Nu bor du, hvor der er helt fladt, der skal det nok passe. Men, her
> hvor jeg bor er der mange bakker og det går nedad mod mange af
> standsningsstederne. Her vil frigear blot betyde at farten
> accellereres yderligere og heraf følgende mere slid på bremsen, når
> der skal standses. Hvorimod at holde den i gear betyder at der
> bremses let og ikke bruges brændstof.

Det har du naturligvis ret i. Det er også en af de trick der blev brugt når
man kører økonomikørsel. Problemet er så her at man kommer så meget omkring
i et landskab som man ikke kender at det er svært at forudse :)

Opdager man at man skal have ekstra fart af, skal bilen naturligvis i gear,
hvis det er brændstofbesparelse vi snakker.

Man skal så lige huske at sætte ekstra penge af til vedligeholdelse af
bremserne, som en anden også skriver, især hvis der er skiver bagtil. Det
har jeg og det koster en adskillelse minimum en gang om året, helst lige
inden vintersæsonen.

Bremserne har godt af at blive brugt ganske seriøst ind i mellem. Også af
hensyn til rustbelægninger på skiverne.

--
Per, Esbjerg



tb (23-06-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 23-06-06 07:59


Fuel Cut-Off metoden virker så kun på nyere biler, da jeg mener at
EFI er en betingelse for at man kan have det.


Og EFI er ?



Klaus D. Mikkelsen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 23-06-06 08:02

tb skriver:
>
> Og EFI er ?

Electronic Fuel Injection

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-06-06 08:31

PetrolHead wrote:
> Christian S skrev:

> Fuel Cut-Off metoden virker så kun på nyere biler, da jeg mener at
> EFI er en betingelse for at man kan have det.

Min TDI´er har det - den er fra 97. Jeg kan se det når jeg putter en VAGCOM
på den.

Min 93 Mondeo .. well, hvis jeg kørte ned ad bakke, helst i Alperne, i 1.
eller 2. gear og slap speederen ved 6.000 omdrejninger, så kunne jeg omkring
4.000 omdrejninger (husker ikke lige nøjagtigt hvor) mærke at den lige som
fik et skub og løb lidt lettere - jeg går ud fra at det var ved det
omdrejningstal motoren begyndte at få noget benzin.

På det tidspunkt var der klager over andre biler (husker ikke hvilke, men
det var ikke VW :)), som ved lavere omdrejninger fik et skub fremad,
formentlig fordi disse biler fik denne indsprøjtning ved lavere omdrejninger
og det således var nemmere at mærke.

En anden historie var disse Mondeo´er med klimaanlæg som blev sat i arbejde
så hurtigt at det var irriterende at køre med, også når man kørte ud ad
landevejen, fordi speederen pludselig skulle have ekstra gas for at holde en
given hastighed. Det lavede de så om på hen ad vejen.

--
Per, Esbjerg



Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-06-06 08:01

tb wrote:
> Ja ordet er vitterligt besættelse. Det er så slemt, at min kone der
> ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør,
> kalder mig for morfar

Velkommen i klubben, som jeg også er medlem af det meste af tiden :)

> Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og
> 10% by (35-50)

Hold dig til 90 på motorvejen (så generer du ikke lastbilerne) og 80 på
landevejen.

> De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og
> altså ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
>
> Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
> 1100-1500omdr. Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere
> på bakker eller ved friskere acc. Det har så givet knap 23

Sejtræk er ok, men undgå så vidt muligt at skulle i et lavere gear op ad
bakke ved at give lidt mere gas inden du kommer til bakken.

> Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så
> spørgsmålet er om der reeelt er forskel.

Spørger du brændstof(!)selskaberne, så er der ingen forskel, men jeg oplever
en forskel i det virkelige liv. Om det så er pga. et højere forbrug ved
koldstart eller om der er en forskel i kvaliteten i brændstoffet skal jeg
ikke kunne sige, idet jeg endnu ikke har prøvet at brænde en hel tankfuld af
ved vintertid (det kræver 1000+ km under samme forhold som der køres under
om sommeren). Men i gamle dage - for 20 år siden - var der tydelig forskel
ved overgang fra og til vinter, idet brændstofforbruget pludselig hhv. steg
og faldt fra den ene tankfuld til den anden (dengang kørte jeg i et meget
fast kørselsmønster).

> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?

Som du selv er inde på - så hurtigt i højeste som muligt uden at træde
speederen i bund. Når du så er kommet i højeste gear gælder det om at køre
så langsomt som muligt.

Jeg var engang ankommet til en messe i det nordlige Tyskland som jeg
opdagede var en landbrugsmesse og ikke en biludstilling, så jeg besluttede
mig for at køre hjem med det samme ad små veje med lav hastighed. Jeg husker
ikke hvor langt jeg kom op, men jeg kørte noget mere end de 23-24 km/l som
jeg normalt kørte.


--
Per, Esbjerg



Martin Bak (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 23-06-06 09:19


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:449b91a1$0$90506$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så
>> spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
>
> Spørger du brændstof(!)selskaberne, så er der ingen forskel, men jeg
> oplever en forskel i det virkelige liv. Om det så er pga. et højere
> forbrug ved koldstart eller om der er en forskel i kvaliteten i
> brændstoffet skal jeg ikke kunne sige, idet jeg endnu ikke har prøvet at
> brænde en hel tankfuld af ved vintertid (det kræver 1000+ km under samme
> forhold som der køres under om sommeren). Men i gamle dage - for 20 år
> siden - var der tydelig forskel ved overgang fra og til vinter, idet
> brændstofforbruget pludselig hhv. steg og faldt fra den ene tankfuld til
> den anden (dengang kørte jeg i et meget fast kørselsmønster).
>

Kunne det ikke tænkes at det større strømforbrug i frostvejr har en del af
skylden? El-bagrude, -fuld fart på forrudedefrosteren osv.

Martin



Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-06-06 12:16

Martin Bak wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:449b91a1$0$90506$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> dage - for 20 år siden - var der tydelig forskel ved overgang fra og
>> til vinter, idet brændstofforbruget pludselig hhv. steg og faldt fra
>> den ene tankfuld til den anden (dengang kørte jeg i et meget fast
>> kørselsmønster).

> Kunne det ikke tænkes at det større strømforbrug i frostvejr har en
> del af skylden? El-bagrude, -fuld fart på forrudedefrosteren osv.

Det har selvfølgelig lidt at sige, men det kommer ikke som jeg beskriver
det - fra den ene tank til den anden.

--
Per, Esbjerg



Christian B. Andrese~ (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-06-06 08:54


tb wrote:
> Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
> 1100-1500omdr. Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
> bakker eller ved friskere acc. Det har så givet knap 23

Jeg har hørt at sejtræk er hårdt for toppakningen og et skift af den
koster sikkert meget mere brændstof end man vil spare på flere år.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


tb (23-06-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 23-06-06 09:28

tb wrote:
> Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
> 1100-1500omdr. Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
> bakker eller ved friskere acc. Det har så givet knap 23

Jeg har hørt at sejtræk er hårdt for toppakningen og et skift af den
koster sikkert meget mere brændstof end man vil spare på flere år.


Sejtræk ER hårdt for motoren. specielt hvis den kommer derned hvor den ikke
vil være med. En toppakninger klarer jeg dog nemt selv, jeg er mere
bekymret for hovedlejre mv...



Kent Oldhøj (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 23-06-06 09:18

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in news:e7f173$djr$1
@newsbin.cybercity.dk:

> Og kan jeg komme længere op - hvordan?

Som gammel 2CV ejer kender jeg til betydningen af ordet
"undermotoriseret" Man lærte hurtigt nogle tricks for at holde gyngen
i bevægelse, som i mange tilfælde også kan bruges til at give et lavere
brændstofforbrug.

Nogle råd kan synes banale, eller du har allerede sat checkmærke ved dem,
men jeg bringer nu hele listen alligevel:

1) Sørg for at bilen er tip top mekanisk. Dæktryk er ekstremt vigtigt,
gerne 2-3% for højt men ikke mere.

2) Sørg for at vindmodstanden er minimal. Væk med tagbøjler, dæk
overflødige åbninger til, luk ruderne.

3) Minimér vægten. Ud med overflødige barnestole, sælg de tomme flasker
osv. (og tagbøjlerne skal i garagen!)

4) Kørestil. Det der koster brændstof er acceleration og unødig
hastighed. Det koster mere brændstof at være 5 km om at nå op på
motorvejsfart i højeste gear, end hvis man hurtigt accelererer op og
holder en konstant fart for resten. Men ikke fuld F1 acceleration.
Hellere speederen i bund og gearskift ved maksimum moment.

Er du nødt til at bremse, så kørte du med unødig hastighed... Se frem i
trafikken og tag farten af inden du er nødt til at lave en opbremsning.

5) Læg dig i læ bag en lastvogn. 2CV'en gik normalt 16 på literen og helt
op til 20 km/l ved langture med konstant fart. Men i læ bag en lastvogn
trillede den snildt 22-23 km/l. Alternativt kan du nøjes med at køre i
medvind


tb (23-06-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 23-06-06 09:30

> 4) Kørestil. Det der koster brændstof er acceleration og unødig
> hastighed. Det koster mere brændstof at være 5 km om at nå op på
> motorvejsfart i højeste gear, end hvis man hurtigt accelererer op og
> holder en konstant fart for resten. Men ikke fuld F1 acceleration.

Det var sådan en ting jeg var i tvivl om. kan andre bekræfte den teknik?


> 5) Læg dig i læ bag en lastvogn. 2CV'en gik normalt 16 på literen og helt
> op til 20 km/l ved langture med konstant fart. Men i læ bag en lastvogn
> trillede den snildt 22-23 km/l. Alternativt kan du nøjes med at køre i
> medvind

Jep, det kender jeg fra MC, der har elendige CW værdier. Men jeg ender
oftest med at overhale lastbilen selvom jeg ikke har lyst til at køre
hurtigere, blot for at have lidt at se på undervejs



Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-06-06 12:24

Kent Oldhøj wrote:

> 4) Kørestil. Det der koster brændstof er acceleration og unødig
> hastighed. Det koster mere brændstof at være 5 km om at nå op på
> motorvejsfart i højeste gear, end hvis man hurtigt accelererer op og
> holder en konstant fart for resten. Men ikke fuld F1 acceleration.
> Hellere speederen i bund og gearskift ved maksimum moment.

Ikke gearskifte ved maks. moment - gearskifte ved så lave omdrejninger som
muligt.

--
Per, Esbjerg



Ukendt (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-06-06 10:45

> Ja ordet er vitterligt besættelse. Det er så slemt, at min kone der
> ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder
> mig for morfar

Jeres slags skulle ha taget jeres kørekort !! uden pis !!

Det er jer der får utålmodige billister til at lave overhalinger fordi i er
sådan nogle ufattelige nærrigrøve, som ikke fatter at trafikken skal
afvikles og ikke indvikles !!

Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre
frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50 eller 80
på under 5 minutter?

Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !

Bare min mening.

/Juel



Molnit (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Molnit


Dato : 23-06-06 11:24

Juel skrev:
>> Ja ordet er vitterligt besættelse. Det er så slemt, at min kone der
>> ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder
>> mig for morfar
>
> Jeres slags skulle ha taget jeres kørekort !! uden pis !!
>
> Det er jer der får utålmodige billister til at lave overhalinger fordi i er
> sådan nogle ufattelige nærrigrøve, som ikke fatter at trafikken skal
> afvikles og ikke indvikles !!
>
> Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre
> frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50 eller 80
> på under 5 minutter?
>
> Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !
>
> Bare min mening.

   Et surt opstød for ham der har 10min. cykel tur til arbejdet ;) Men jeg
gir dig ret i, at brændstof økonomi, er ikke vigtigere end trafik
sikkerhed, så det med at snøvle rundt på motorvejen med 70-80km/t er
uhørt tåbeligt(midtersporet og tredje spor, fordi man vil overhale en
lastbil, eller trailer, men ik vil spede op), eller de 50-60km/t på
landeveje osv. Især når vi snakker om at hive 1 ekstra km/L hjem, da
dette er så lidt i øre at det er til at tude over. Vigtigste er at bilen
køre sundt, og fornuftigt, og at man køre fornuftigt og følger
trafikken. f.eks. er inderbanen rigtig god hvis man skal spare
brændstof, især bag en lastbil osv. så er man i læ, og derved køre
ekstra langt literen. Og så længe man er bag en lastbil, så er man ikke
til gene for dem i anden og tredje kørebane.(ser lige bort for lastbiler
der overhaler, men det blir jo snart forbudt i hele dk. hvis vi er heldige).

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
"www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , "www.molnit.com"

Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-06-06 12:19

Juel wrote:

> Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre
> frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50
> eller 80 på under 5 minutter?

> Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !

Hvad med at lade os som har _tid_ til at køre bil (og nyde det) og så kan
_du_ tage cyklen!

--
Per, Esbjerg



Jørgen Nielsen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 23-06-06 22:18

forfanden hvor har Juel ret

I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange uheld

Jørgen


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:449bce29$0$90513$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Juel wrote:
>
>> Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre
>> frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50
>> eller 80 på under 5 minutter?
>
>> Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !
>
> Hvad med at lade os som har _tid_ til at køre bil (og nyde det) og så kan
> _du_ tage cyklen!
>
> --
> Per, Esbjerg
>



Klaus D. Mikkelsen (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-06-06 05:39

"Jørgen Nielsen" skriver:
>
> forfanden hvor har Juel ret

I hvad ?

> I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange uheld

Jeg går ca 20 km/l i en Golf V. Jeg tror ikke engang at du ville opdage
at du kørte efter mig.

At køre økonomisk har meget med at være forudseende at gøre. Faktisk er
vi mere opmærksomme end dig der ræser rundt, blev _du_ hjemme kunne vi
spare mange uheld.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

tb (24-06-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 24-06-06 08:28

>> I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange uheld

Jeg er overrasket over denne drejning. At køre økonomisk har intet med at
køre 50km/t på en motorvej at gøre. Jeg vil nærmest sige det modsatte. Og
jeg gad ihvertilfælde godt at se en reference der kunne underbygge din
påstand!

Og hvorfor skal folk accelerere som sindsyge hen til næste røde kryds for at
holde stille igen. Magen til miljøsvineri, magen til stress faktor, mangen
til unødvendighed


Mvh TB, der nægter at komme under 20km/l selvom det tydligvis irriterer
nogle :)



Per Henneberg Kriste~ (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 24-06-06 16:28

Jørgen Nielsen wrote:
> forfanden hvor har Juel ret
>
> I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange
> uheld

Nu topposter du, så det er lidt svært at se hvad det egentlig er du vil
svare på.

Vi venter alle sammen meget spændt mens du uddyber!


>
> Jørgen
>
>
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> news:449bce29$0$90513$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Juel wrote:
>>
>>> Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre
>>> frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50
>>> eller 80 på under 5 minutter?
>>
>>> Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !
>>
>> Hvad med at lade os som har _tid_ til at køre bil (og nyde det) og
>> så kan _du_ tage cyklen!
>>
>> --
>> Per, Esbjerg



Per Henneberg Kriste~ (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 24-06-06 16:30

Jørgen Nielsen wrote:
> forfanden hvor har Juel ret
>
> I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange
> uheld

Det ser desværre ud til at det er dig der er til fare for trafikken. Du har
selv skrevet:

> Jeg har for 14 dage siden købt en ny bil (KIA RIO (den nye). I følge
> specifikationerne skulle den kunne køre ca. 16,8 km/l ved blandet
> kørsel. Jeg har indtil videre ikke kunnet få den til at køre mere end
> 10,8 km/l. Forhandleren siger jeg skal tage den med ro - det bliver
> meget bedre når den er kørt til - skal jeg tro på ham?.

Speederen i bund hele tiden, ehh?

--
Per, Esbjerg



Leo_Jensen (23-06-2006)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 23-06-06 11:53


tb wrote:
> > 4) Kørestil. Det der koster brændstof er acceleration og unødig
> > hastighed. Det koster mere brændstof at være 5 km om at nå op på
> > motorvejsfart i højeste gear, end hvis man hurtigt accelererer op og
> > holder en konstant fart for resten. Men ikke fuld F1 acceleration.
>
> Det var sådan en ting jeg var i tvivl om. kan andre bekræfte den teknik?

Jeg tror ikke på den. Min 2CV går normalt 14-16 km/l, men efter en
'klemmer' for nylig, hvor motoren stoppede ret brat og lavede grimme
lyde (og stadig klaprer en del) kører jeg forsigtigt, ingen bundgas.
Tændingen står skidt, så jeg justerer speederfoden efter om motoren
tændingsbanker...
Resultatet er 19 km/l og transporttiden er den samme, det er bare noget
mere kedeligt at køre og helt sikkert irriterende for dem der fanges
bagved, når en bakke får mig ned på 70 km/t. Jeg vil holde med Juel
i at man skal følge trafikken i stedet for at køre ultraøkonomisk.

Leo


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408903
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste