Ukendt Malawi (2)
Fra : Aardvark

Dato : 20-06-01 22:18

Har lige smidt et nyt, lidt bedre billede på binaer...måske det kan
bruges...til hjælp...

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-06-01 23:31

Aardvark <aardvark@aardvark.dk> skrev i en
> Har lige smidt et nyt, lidt bedre billede på binaer...måske det kan
> bruges...til hjælp...

Det hjælp ikke meget, og da det stadig er unger, er det meget svært at
sige hvad de bliver til.

Men du skal nok søge over i Metriclima, Pseudotropheus og Labidiochromis
slægterne.
Du nævnte at den ikke skulle blive større end Lab. caeruleus, det kunne
bringe en del forskellige
Lab. i forum. Da hovedet også er lidt spidst kunne det være en "Hongi"
type eller en "Mbamba".

Melanochromis er det ikke, ingen har den farve og mønster, heller ikke
som unger.

Det kunne være en Cynotilapia, men det kræver lidt at sammenligne med, er
den mere kompakt i
formen end en Pseudotropheus?

Men du købte den vel ikke uden at have fået et navn på den??

Back to Nature bogen er nok den dårligste bog der er på markedet, og
ganske uanvendeligt til andet end
de mest almindelige fisk.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 21-06-01 00:02

Købte dem billigt, netop pga. af han ikke viste hvad det var for en art.
Jeg har observeret dem, og de er IKKE aggressive som fx Ps.'erne er kendt
for...

Er faktisk ret glad for den bog...vi alle kan ikke være perfekte som dig
Carsten.

De er på str. med Labidochromis caeruleus, og virker voksne pga. flere ting.
Er sgu ikke en amatør på det punkt.
Men ok...du køber vel altid velrenommerede fisk...tillykke til dig !

Undskyld at jeg bliver sur, men du må sgu til at fralægge dig din overlegne
holdning, da den er ret irreterende for os andre !

Flere hér har forsøgt at hjælpe, og det er jeg oprigtig for....så det du
skriver er rimeligt destruktivt, og kunne have været udeladt !

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-06-01 00:30

> [...]
overlegne
> holdning, da den er ret irreterende for os andre !

Jeg er sgu ikke perfekt på nogen punkter!

Når jeg køber fisk, sørger jeg altid for at få et navn på dem,
og et navn som virker sandsynlig. For når man ikke kan få et navn på den
fisk
man er ved at købe, er der desværre meget stor chance for at det er en
krydsning.
Grunden til at jeg skrev at det var unger, var bare en opfattelse af det
der havde stået i de andre
indlæg, og når man kigger på farven.

Hvor har du fra at jeg er overlegen?? Fordi jeg kritiserer din bog?
du kan da bare putte mig i dit killfilter, hvis du ikke bryder dig om hvad
jeg skriver,
jeg er ligeglad.

Carsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-06-01 00:18

Uha, jeg skal nok lade være med at komme med et gæt, jeg vil helst ikke lyde
som om jeg ved noget. Den fejl har Carsten åbenbart.
Faktisk syntes jeg ikke at man kan stille spørgsmål og så tillade sig at
svine dem til der bruger tid på at svare.
Jeg er glad for at en person som Carsten gider at komme med sine indlæg her
i gruppen. Hvis man så ikke vil give ham ret er en ting, så kom med
modargumenter. Men at komme med en negativ bedømmelse af ham som person, er
lidt langt ude.

Mvh. Michael

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 21-06-01 06:42

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for...
> Er faktisk ret glad for den bog...vi alle kan ikke være perfekte som dig

Hmmm......Jubiii, så er jeg alligevel perfekt....jamen det har jeg jo altid
vidst ))
Jeg mener lige som Carsten, at det er skod bog. Jeg ærgrer mig stadigvæk
over at have kastet 200 kr. efter skraldemanden.

> De er på str. med Labidochromis caeruleus, og virker voksne pga. flere
ting.
> Er sgu ikke en amatør på det punkt.
> Men ok...du køber vel altid velrenommerede fisk...tillykke til dig !

Om nu Carsten køber fisk på den ene eller den anden måde er i og for sig
ligegyldigt, men én ting er sikkert: Han ender aldrig op med en situation,
hvor han ikke ved, hvad han har i sit akvarium....på den måde.
Lige netop Malawi'er er jo kritiske på det punkt....Uønskede krydsninger
findes i hobetal.

> Undskyld at jeg bliver sur, men du må sgu til at fralægge dig din
overlegne
> holdning, da den er ret irreterende for os andre !

Nix....Mener ikke Carsten er overlegen....Måske er han ikke altid lige
diplomatisk, men jeg tror det er et udbredt Malawi-idiot-syndrom......Kender
det da godt fra mig selv, og jeg ser at heller ikke du, Brian er gået ram
forbi.

> Flere hér har forsøgt at hjælpe, og det er jeg oprigtig for....så det du
> skriver er rimeligt destruktivt, og kunne have været udeladt !

Carsten kommer faktisk med flere konstruktive foreslag. Mere end nogen af de
andre har kunnet opbringe. Hvad med at lade os snakke fisk i stedet for at
kaste mere mudder nu?

Med uoverlegen og venlig hilsen

Renate

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-06-01 08:17

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> wrote in message

> Købte dem billigt, netop pga. af han ikke viste hvad det var for en art.

Denne disposition kunne man nok anfægte visdommen i.

> Er faktisk ret glad for den bog...vi alle kan ikke være perfekte som dig
> Carsten.

Jeg er bestemt ikke perfekt, men har også den opfattelse at det er en smuk
men temmelig værdiløs bog. Får man et godt udbytte af den _er_ man nok at
betragte som begynder - ellers er den først og fremmest frustrerende i sin
mangel på information. Som jeg ser den vil den det hele - og det eneste der
kommer ud af det er en gang flot illustreret sniksnak.

> Undskyld at jeg bliver sur, men du må sgu til at fralægge dig din
overlegne
> holdning, da den er ret irreterende for os andre !

Ulempen ved Carsten er at han nok har ret i det meste af det han skriver -
og det kan selvfølgeligt være irriterende, hvis man selv troede at man
vidste næsten alt, og så får noget andet at vide.

> Flere hér har forsøgt at hjælpe, og det er jeg oprigtig for....så det du
> skriver er rimeligt destruktivt, og kunne have været udeladt !

Er det at hjælpe (jeg tager ikke stilling til den aktuelle tråd) at fortælle
folk, hvad de gerne vil høre eller er reel hjælp at fortælle dem noget, de
ikke var klar over før?

mvh
Jan

Fra : Aardvark

Dato : 21-06-01 00:03

Og hvordan f. ved du at det er unger, når du ikke engang ved hvad art dér er
?
Hvis jeg, for en 'amatør' sendte billeder af Labidochromis caeruleus, ville
flere da også tro at det var ung-fisk...selv om de faktisk er en
Yngle-flok...ikke ?