MS Windows
briani 27239
Erfaringer med Windows Vista
Fra : Lyrik

Dato : 31-08-06 22:54

Jeg hentede Vista og installerede den på min bærbare som er en 3 gigahertz
Sempron mobile med 512 megaram.
Geforce Go 5200 grafikkort og 40 giga harddisk.
En hurtig bærbar.

Vista var værre end mine værste formodninger.
Det var som at flytte rundt på en 350 kilo tung amerikaner.
Et utal af popop-bokse med tilladelser og anmodninger om ejerens tilladelse
til at installere programmer ,man lige har bedt den om at installere.

Udseendemæssig en mellemting mellem Suse Linux-Mac og Windows XP.

Som Linux kræver den password hvergang.
Timeglasikonen skiftet ud med en lille roterende ring.
Man drukner i tilladelsesvinduer hver gang man skal gøre det mindste.
IE prøver at skifte Google ud med en tilsvarende Microsoft søgefunktion.

Enhver programinstallation udløser vinduer med Windows kan ikke genkende
leverandøren.

Nå til biddet.
Jeg tog det kendte program Alcohol 120% som er en virtuel cd og et
cd-brænderprogram.
Efter godkendelsesvindue og knapper gik den endelig i gang med
installationen.
Da den var næsten færdig brokkede den sig, men da jeg har programmet på XP
og kender det som solidt og godt arbejde trykkede jeg på fortsæt knappen.

Så skete det!! Blå skærm og Vista gik ned med et hult drøn.

Systemet var totalt smadret af denne ene programinstallation!!))
Man prøvede beskyttet tilstand-blå skærm og nyt crash.
Der var ingen recoverymulighed.
Pladen i -ny installation,- og den "gamle Vista" blev placeret som døde
filer i en Windows old-folder på omkring 13 gigabyte!

Nu prøvede jeg Daemon Tools, da man ikke kan undvære denne gode virtuelle
cd-drevfunktion.

Den gik igennem hele installationen, og sluttede af med ikke at have
installeret noget somhelst.

Der gik timer med dissse småting. "Den fede amerikaner" rokkede sig kun
laaa-ngsomt ud af stedet.

Jeg tror man skal have en processor på 6 gigahertz og 3 gigaram hvis man
skal få "Ham" til at steppe hen af gulvet.))

Det er verdens sløveste styresystem. Man føler sig som en der forsøger at
spille Call of Duty 2 på et geforce 2 mx grafikkort.

Ingenting vil den og der er hele tiden forslag til "Microsoft og deres
partneres løsninger".

Fordele???
Et dejligt lille skakprogram med pæn 3d grafik.
Efter den installerede en generisk grafikdriver og jeg ikke kunne finde
nogen på nettet, så jeg at den næste dag skrev nede i systray at der var
opdateringer.
Det var sandelig en lille geforce go 5200 grafikdriver som kom ind som
autoopdatering.

Windows XP slår Vista med flere længder.
Min egen personlige rating af styresystemer:
1.XP Prof
2.XP Home
3.Windows 2000
4.Windows 98
5. Windows ME
6.Windows 95
7.Mac
8.Windows 3.1
9.Windows Vista
10.Suse Linux

Hilsen
Jens

Fra : Peter T.

Dato : 31-08-06 23:55

Lyrik udviste en rettidig omhu og skrev:

> Vista var værre end mine værste formodninger.
> Det var som at flytte rundt på en 350 kilo tung amerikaner.

Som forventet.

> Et utal af popop-bokse med tilladelser og anmodninger om ejerens
> tilladelse til at installere programmer ,man lige har bedt den om at
> installere.

Christ.

> Enhver programinstallation udløser vinduer med Windows kan ikke
> genkende leverandøren.

Jeg håber efterhånden på en warezedition, som hedder "windows vista for
nerds" hvor alskens "vi formoder du er idiot og er du sikker på du vil
gøre dette?"-bokse ikke dukker op. XP er i forvejen et mindre helvede
hvad det angår.

> Så skete det!! Blå skærm og Vista gik ned med et hult drøn.

Det er altså også en beta.

> Min egen personlige rating af styresystemer:
> 1.XP Prof
> 2.XP Home
> 3.Windows 2000

Hos mig ligger win2000 øverst og en vilkårlig Mac OSX klemmer sig ind
imellem w2k og XP, fordi det er så lækkert. :)

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 5. august 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 165/50 (77%). Streaks: wins/losses/current 18/4/1 win

Fra : Rado

Dato : 01-09-06 07:01

On 31 Aug 2006 22:55:16 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

>Hos mig ligger win2000 øverst

Ditto her. Efter Win2000 er det gået støt ned ad bakke for MS.

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-09-06 01:54

Lyrik skrev:

> Min egen personlige rating af styresystemer:
> 1.XP Prof
> 2.XP Home
> 3.Windows 2000
> 4.Windows 98
> 5. Windows ME
> 6.Windows 95
> 7.Mac
> 8.Windows 3.1
> 9.Windows Vista
> 10.Suse Linux

LOL
Hans

Fra : Claus Albæk

Dato : 01-09-06 08:07

Lyrik wrote:

> Det er verdens sløveste styresystem. Man føler sig som en der forsøger at
> spille Call of Duty 2 på et geforce 2 mx grafikkort.

der er tale om et OS der ikke engang i er RC1 endnu, drivere er næsten
native allesammen med få undtagelser, programmerne er ikke tilpasset
endnu osv osv. hvad havde du regnet med??!? jeg er overbevist om at når
vista er kommet igang så bliver det væsentligt bedre end XP... i store
grad pga. 'de popup' bokse du nævner... det er en feature man har set i
*nix verdenen i lang tid at man skal have root/admin rettigheder for at
installere et program eller ændre indstillinger. MS har endda gjort det
så nemt for dig at du blot skal trykke continue og ikke engang angive
kode, jeg bifalder dem for at de har indført den procedure.

jeg vil mht. ydelse lige nævne at på min IBM T43 med 1GB ram kører
Pre-RC1 build 5536 som hans i grethe og med undtagelse af spil kan jeg
faktisk ikke nikke genkendende til alle dine problemer (virtuel CD
software undtaget self. men det kommer nok ret snart. kunne godt
forestille mig at Daemon Tools var i kulisserne)

Fra : Knud S.

Dato : 01-09-06 16:55

"Claus Albæk" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse news:44f7dc07$0$75028$14726298@news.sunsite.dk...

> der er tale om et OS der ikke engang i er RC1 endnu,

Nå - det er den jeg bakser med da ?
Det ser lidt mærkeligt ud, at først arbejder de flere år på en ny
windows for at skrotte det hele. Et år godt og vel efter har de
en RC1 udgave af en ny windows - det ligner Millinium om igen
desværre. De føler sig presset til at komme med noget selv om
vel ingen egentlig har ønsket det og vel heller ikke har brug for
det. Den eksisterende kunne vel sagten "opgraderes" til de nye
krav der måtte være kommet.

Fra : Kosmonauten@msn.com

Dato : 01-09-06 11:28

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Vista var værre end mine værste formodninger.
> Det var som at flytte rundt på en 350 kilo tung amerikaner.

Hehe, nu er der jo også mange store amerikanere ;C)

Mit lille system:
P D 3.2
1 GB DDR2
6600 GT

Det ville slet ikke køre ind til at begynde med, så jeg var ved at smide det
i skraldespanden, men da jeg skiftede fra mit NEC DVD drev til min Pioneer,
ja så gik installationen smertefrit.

Nu havde jeg ikke de store forventninger, da det jo er en pre-udgave.
Men det kører faktisk rigtig godt her, der manglede et par drivere, men dem
kunne jeg installere uden probs.

Det er jo ikke helt færdigt endnu, men hvis det holder linien fra denne
udgave, ja så vil jeg vove den påstand at jeg tilhvertifald har noget at
glæde mig til.

Med ønsket om en god weekend.
Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-06 17:06

> [...]
> Sempron mobile med 512 megaram.
> Geforce Go 5200 grafikkort og 40 giga harddisk.

Det er faktisk en langsom bærbar.
Dine 3000 mhz kører sikkert kun 1800 mhz,
dit grafikkort har sikkert kun 64 mb ram, og
er ikke delte, hvis du er heldig.
Din harddisk er sikkert også en langsom 4200 omdr.
Så dit hardware er nok lige i underkanten for en god
oplevelse med Windows Vista.

Styresystemet er ganske nyt og slet ikke syet færdig.
Ved ikke med dine afprøvede programmer, hvorvidt
de er tilpassede Vista. Der er jo div. udgaver, af
de forskellige programmer man kan downloade.

Men vær sikker på, at alle maskiner kører Vista
inden et par år. Måske ikke din og dem som normalt
er langsommere til at overgå til andet og nyere system,
men de maskiner du vil kunne købe, er helt sikkert
preinstalleret med Vista. Folket kræver det nyeste,
og Vista er helt sikkert lækkert og sikkert at gå
til, til den tid.
Skulle også være hurtigere til at installere og
starte op fra 'kold'. Men ja, det kræver sin hardware,
nøjagtig som de sagde om XP, men jeg tror det
er mere alvor denne gang. HVIS man vil køre
med alt øjeguf sat på max oplevelse.

Fra : Lyrik

Dato : 01-09-06 17:30

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ikke delte, hvis du er heldig.
> Din harddisk er sikkert også en langsom 4200 omdr.
> Så dit hardware er nok lige i underkanten for en god
++++++++++++++++++++++
Vista har faktisk et ratingsystem for pcydelse.
Ifølge denne rating fik min bærbare 1,0, hvilket jeg tolker som hel
Vistakapabel.

> [...]
> starte op fra 'kold'. Men ja, det kræver sin hardware,
> nøjagtig som de sagde om XP, men jeg tror det
> er mere alvor denne gang. HVIS man vil køre
+++++++++++
Det er jeg ikke så sikker på, som du er.
Øjeguf er ikke alt der tæller.
Du kan for øvrigt få øjeguf til de fleste styresystemer. Det er bare at
finde det og gide at downloade det.

Vista stjæler så mange ressourcer at den KRÆVER 512 megaram.
Det er ingen fordel. Det er en bagdel.

Den byder på det ængstelige amerikanere går mest op i, nemlig SIKKERHED.
Sikkerhed for bøhmanden.))

Hilsen
Jens

Fra : Nicolai

Dato : 01-09-06 19:00

> Vista stjæler så mange ressourcer at den KRÆVER 512 megaram.
> Det er ingen fordel. Det er en bagdel.

Æhh, 512 mb ram i dag er jo i den lave ende. Min bærbare har 1 gb og min
stationære har 2 gb. Så den følger vel bare udviklingen, som fra start af
har krævet mere og mere ram.

> Den byder på det ængstelige amerikanere går mest op i, nemlig SIKKERHED.
> Sikkerhed for bøhmanden.))

Tja, vi danskere er også ængstelige for virus, hackere og andet skrammel, så
sikkerheden i Vista er jo ikke fysisk at spærre for terrorister, men at
gardere mod Spam, Virus, Hackere og andre angreb, som i dag er et område
mange firmaer tjener mange penge på, så det er vel naturligt at implementere
det i Vista, som i fremtiden sikkert mere bliver et "dum" bruger OS.

Men mon ikke at man i den færdige version, kan justere på disse sikkerheds
indstillinger? Lige nu er det jo en test, og det er for tidligt at rate og
anbefale.

> Hilsen
> Jens

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 06:57

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stationære har 2 gb. Så den følger vel bare udviklingen, som fra start af

Min Acer har 256 mb. og starter Windows XP på 15 sekunder
fra dvale.. Det er OK, men man skal ikke arbejde med store
billeder eller gøre flere ting på samme tid, så går den i swap-knæ..
Resten klarer den egentlig som min stationære XP-2600 512 mb
gjorde, mht. film, billeder, surfing, office osv osv.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 06:49

> [...]
> Vista har faktisk et ratingsystem for pcydelse.
> Ifølge denne rating fik min bærbare 1,0, hvilket jeg tolker som hel

Måske, men sammenholdt med de krav, de stillede
for max-oplevelse for et par mdr. siden, synes jeg stadig,
dine specs. er under, hvad jeg husker de opgav som minimum.
Og det passer jo faktisk meget godt, med din faktiske oplevelse,
selvom Vista kun er i støbeskeen endnu.

> +++++++++++
> Det er jeg ikke så sikker på, som du er.
> Øjeguf er ikke alt der tæller.

Nej, men det er noget, som alle taler om
blir stort i Vista. Altså en vital del af helheden.

> Du kan for øvrigt få øjeguf til de fleste styresystemer. Det er bare at
> finde det og gide at downloade det.

Nemmelig. Men i Vista er det en del af det basale styresystem.

> Vista stjæler så mange ressourcer at den KRÆVER 512 megaram.
> Det er ingen fordel. Det er en bagdel.

512 mb sælges for ca. 3-400,- idag og bør derfor ikke
være det afgørende.

> Den byder på det ængstelige amerikanere går mest op i, nemlig SIKKERHED.
> Sikkerhed for bøhmanden.))

En fornuftig holdning.
Gælder også i bilindustrien.
Kunderne kræver det simpelthen.

Fra : Nicolai

Dato : 01-09-06 18:56

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ikke delte, hvis du er heldig.
> Din harddisk er sikkert også en langsom 4200 omdr.
> Så dit hardware er nok lige i underkanten for en god

Det er vel lige voldsomt nok at antage de nærmest laveste værdier for
bærbare af i dag, uden at du ved nærmere. Min Dell's harddisk er på 7200
omdr og standard i dag er vel mere korrekt 5400 omdr og ikke 4200.

> Styresystemet er ganske nyt og slet ikke syet færdig.
> Ved ikke med dine afprøvede programmer, hvorvidt
> de er tilpassede Vista. Der er jo div. udgaver, af
> de forskellige programmer man kan downloade.

Ja, det er alt for tidligt og ganske spild af tid, at begynde at rate Vista.
Beta er jo netop til at rette på, ud fra testernes erfaring.

> [...]
> preinstalleret med Vista. Folket kræver det nyeste,
> og Vista er helt sikkert lækkert og sikkert at gå

Jeg har seriøst overvejet at investere i XP 64 og så fortsætte med den de
næste mange år. Når man har været hele rækken af MS os'er igennem, så må man
sige at XP er ganske velfungerende, hvis man ved hvad man laver. Måske Vista
vil være bedre til de brugere, som ikke aner noget om sikkerhed,
installation osv?

> [...]
> starte op fra 'kold'. Men ja, det kræver sin hardware,
> nøjagtig som de sagde om XP, men jeg tror det
> er mere alvor denne gang. HVIS man vil køre

Ja, det passer vel til udviklingen af HW's performance.

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 06:54

> [...]

> bærbare af i dag, uden at du ved nærmere. Min Dell's harddisk er på 7200
> omdr og standard i dag er vel mere korrekt 5400 omdr og ikke 4200.

Husker du kæden og det svageste led ?
Jeg mener stadig, hans system er under,
hvad man kan forvente at afvikle Vista
på en måde, så man får en god oplevelse.

> Ja, det er alt for tidligt og ganske spild af tid, at begynde at rate
> Vista. Beta er jo netop til at rette på, ud fra testernes erfaring.

Rigtigt. Men den basale kode er sikkert på plads,
og der kan næppe findes yderligere 'fart' på dên konto.
Kan ikke forestille mig, Vista blir hurtigere at afvikle
i den endelige udgave.

> [...]
> man sige at XP er ganske velfungerende, hvis man ved hvad man laver. Måske
> Vista vil være bedre til de brugere, som ikke aner noget om sikkerhed,

Jeg valgte en billig Acer bærbar til 4995,- da min stationære
PC med Soltek bundkort stod af. Bla. pga. pladsen og det
jeg kunne blive kørende igen netop til Vista har været her
en rum tid, og min næste bærbar har kræfterne til rigtig
at kunne køre med alt guf slået til i optimal tempo.

> Ja, det passer vel til udviklingen af HW's performance.

Hurtig hardware er irrellevant, sålænge startop rutinerne
er unødvendigt langsomme. Det følges ad, og Vista
skulle være væsentlig smartere mht. installation og
opstart.

Fra : Nicolai

Dato : 02-09-06 16:27

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Husker du kæden og det svageste led ?
> Jeg mener stadig, hans system er under,
> hvad man kan forvente at afvikle Vista
> på en måde, så man får en god oplevelse.

Ja, det kan vi godt nok kun blive enige om. :)

> Rigtigt. Men den basale kode er sikkert på plads,
> og der kan næppe findes yderligere 'fart' på dên konto.
> Kan ikke forestille mig, Vista blir hurtigere at afvikle
> i den endelige udgave.

Ja, men drastiske ting er lavet om i sidste øjeblik før og
forretningshemmeligheder er gemt til den endelige version osv. Det er jo en
forretning, og en ganske indbringende en i øvrigt. Jeg læste dog på Comon at
danskere gerne ville have alternativer til MS OS.

> [...]
> en rum tid, og min næste bærbar har kræfterne til rigtig
> at kunne køre med alt guf slået til i optimal tempo.

Ja, prioriterer man ikke ind imellem, så er det jo bare et økonomisk
bundløst hul.

> Hurtig hardware er irrellevant, sålænge startop rutinerne
> er unødvendigt langsomme. Det følges ad, og Vista
> skulle være væsentlig smartere mht. installation og
> opstart.

Tjo, men det hænger jo også sammen. Mange opstartsprocesser er jo afhængig
af HW performance. Jeg kan i hvert fald betro dig, at min XP starter
hurtigere med min Raptor disk, end med alm. 7200 omdr diske. Om man
softwaremæssigt kan lave den slags uden at bruge HW resourcer på et eller
andet tidspunkt, tror jeg ikke er muligt. Softwaren bliver jo også mere og
mere omfattende.

I øvrigt, så har MS OS jo altid været resource krævende, sammenlignet med
alle andre OS'er som jeg lige kan huske.

Nicolai

Fra : Fjollefrans

Dato : 01-09-06 00:20

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> wrote in message
> [...]
> Et utal af popop-bokse med tilladelser og anmodninger om ejerens
> tilladelse til at installere programmer ,man lige har bedt den om at

En Microsfot Beta har typisk dårligere ydelse end slutproduktet, da der
kører ting der holder øje med om produktet kører. Dengagn Windows 2000 hed
NT5 var det ubegribeligt langsomt i forhold til slutproduktet. (jeg skal dog
ikke sige at Vista kommer til at drøne derudaf)

> [...]

> og kender det som solidt og godt arbejde trykkede jeg på fortsæt knappen.
>
> Så skete det!! Blå skærm og Vista gik ned med et hult drøn.

det software du installerer er ikke lavet til Vista. Nuvel, Microsoft lover
altid god bagud kopabilitet, det er bare ikke altid det holder. Der kommer
helt sikkert en udgave af Alcohol 120 der virker på Vista

> [...]
> autoopdatering.
>
> Windows XP slår Vista med flere længder.
> Min egen personlige rating af styresystemer:

det er også værd at huske at der mangler mange drivere til Vista, og flere
af dem der findes er ikke gode nok endnu.

moralen er; en version af Windows er først brugbar når Service Pack 1 er på
banen. Personligt bliver jeg tvunget til at bruge det på arbejdet
(allerede), men mine egne maskiner bliver på 2000 & XP et godt stykke tid
endnu.

- FF

Fra : Per Riber

Dato : 03-09-06 18:55

Lyrik skrev:

> [...]
> Et utal af popop-bokse med tilladelser og anmodninger om ejerens tilladelse
> til at installere programmer ,man lige har bedt den om at installere.

Mange af dine problemer skyldes, at du har for lidt ram. Vista RC1 kører
aldeles fremragende hos mig.

> Jeg tog det kendte program Alcohol 120% som er en virtuel cd og et
> cd-brænderprogram.

Den slags software kan du ikke påregne at flytte fra XP til Vista. Det
skal sikkert tilpasses Vista.

> Windows XP slår Vista med flere længder.

Absolut uenig. Vista bliver langt bedre end XP, når den er helt færdig.

mvh Per