Cybercity og 2 router
Fra : Jesper Larsen

Dato : 30-08-06 20:30

Jeg har ADSL fra cybercity og har en zyXel 2602 ADSL boks den har dog kun en
udgang men internet derfor har jeg sat min Linksys WRT54GC router til den
fordeler så signale til en stationær Pc, en printer og en bærebar Pc
(trådløs).

Det hele fungere ok der er forbindelse mellem alle enheder men jeg kan ikke
lave port forwarding. Jeg har prøvet på Linksysen uden held.

Jeg har så prøvet at læse lidt rund omkring og synte at have fundet ud af at
de skal "kædes" specielt sammen.

Er der nogle der har nogle gode foreslag til opsætning, da jeg ikke er
særlig stært i netwærk og router m.v.

Jesper

Fra : Henrik Andreasen

Dato : 30-08-06 21:37

"Jesper Larsen" <docone@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en udgang men internet derfor har jeg sat min Linksys WRT54GC router til
> den fordeler så signale til en stationær Pc, en printer og en bærebar Pc

Det er aldrig speciel godt, at have to routere lige efter hinanden, da du så
vil få to gange NAT, før du kommer ind til dine maskiner, eller kommer på
nettet.

> Det hele fungere ok der er forbindelse mellem alle enheder men jeg kan
> ikke lave port forwarding. Jeg har prøvet på Linksysen uden held.

For at det virker, skal du lave det i begge routere.
Først skal du sende det fra din Cybercity router til din LinkSys, som så
skal sende det videre til din maskine.
Har du kun lavet det i din LinkSys, afviser Cybercity routeren det bare, når
den modtager noget på den port, du gerne vil have ind til en af dine
maskiner.

> Jeg har så prøvet at læse lidt rund omkring og synte at have fundet ud af
> at de skal "kædes" specielt sammen.

Ved ikke, hvad du mener med ”kædes specielt sammen”, men for at du kan lave
en port forward, som virker hele vejen igennem, skal du som nævnt, lave den
i begge routere.

> Er der nogle der har nogle gode foreslag til opsætning, da jeg ikke er
> særlig stært i netwærk og router m.v.

Den nemme vej vil være, at forbinde din LinkSys’ LAN side, til Cybercitys
router, og slå DHCP serveren fra i LinkSysen.
På denne måde, vil du kun behøve at lave en port forward i en router, og kan
alligevel bruge din LinkSys som switch/accespouint.

--

Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-06 21:45

It happens that Henrik Andreasen formulated :
> Det er aldrig speciel godt, at have to routere lige efter hinanden, da du så
> vil få to gange NAT, før du kommer ind til dine maskiner, eller kommer på
> nettet.

Det er en lige lovlig generaliserende udtalelse... Det kan *sagtens*
virke med 2 routere lige efter hinanden. Det nemmeste er at lave en
wildcard NAT på den yderste der blot stiller alle porte videre til den
inderste - altså "ægte NAT" :)

Programmers never die, they just go out of scope.