helt Off Topic
Fra : thomas t

Dato : 30-08-06 18:35

Meget undskyld. DETTE INDLÆG HAR IKKE MEGET MED MAC AT GØRE.

Min kæreste har en pc. Den kører Windows 98. Den har nogle småskavanker. Da
den aldrig er blevet defragmenteret eller har fået kørt ScanDisk eller andre
vedligeholdelses værktøjer, tænkte jeg, at jeg lige ville kigge lidt på den
i forsøg på at få lydkortet til at fungere (så vi kunne snakke Skype). Jeg
er selv Mac-bruger. Og burde måske derfor have holdt snitterne for mig selv.

Jeg fandt noget Norton (fra 2002/2003) installeret, som jeg benyttede. Det
kørte udmærket. Defragmenteringen kørte i omtrent to døgn. Diskens tilstand
blev bedre, kunne man jo følge på grafen. Startede med 66% fragmentering.

Så stoppede den pludselig med en fejlmelding. Og siden er computeren
LANGSOMMERE end den var før, meddeler damen.

Jeg vil ikke yderligere trætte læseren med alle mine forskellige forsøg på
at bedre maskinens tilstand. Bundlinien er: hun kan stadig gå på nettet at
checke mail, men langsommere, og hun har decideret problemer med netbank.

Kender du nogen, der véd noget om netop Win98 og som vil være interesseret i
at hjælpe? Jeg kan betale et eller andet rimeligt honorar.

Jeg tror ikke problemet er særlig stort eller vanskeligt, jeg har bare ikke
en kæft forstand på det selv.

Den bor på Nørrebro i København. Jeg kan evnt køre den til dig...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-06 19:13

Hej Thomas

Er det Windows 98 eller 98SE DK/US/IE?
Norton 2002/2003 er nok lige tung nok til Win98. Norton 2000 vil være en
bedre løsning. - Den bedste vil dog være Norton Utilities 8.0(W32), da
dens FileSaver database er bygget på DOS, - og DOS ligger jo stadig
under Win98 som det drivende system...

Problemet med, at den er blevet langsommere er, at NU2002/03 installerer
nogle FileSaver databasefiler, der sløver den gevaldigt ned. Systemet
kalder hele tiden på disse databaser. Norton skiftede basestruktur med
NU2002, og det kniber for Win98 at følge med her...

Hvis I kan finde disse baser, så slet dem ganske enkelt og kør Win98's
eget defragmenteringssystem 'Disk Defragmentering' / 'DiskDefrag'. Sæt
systeets 'Disk Defragmentering' til ikke at scanne medier i første omgang.

Hm, det er lige før, jeg vil mene, at det bedste vil være at slette alt,
hvad der hedder noget med Norton og symantec, - også NortonAntivirus og
så hente antivirusprogrammet Avast! 3.x istedet for. Avast! er lynhurtig
og så er den gratis for private brugere.

Efter at have slettet Norton, bør I køre den sidste Win98 opdatering
igen for at optimere,genoprette og trimme systemet helt.

Det er, hvad jeg lige kan komme på... - Jeg kører selv med en Windows
98sr2/US på min emulator på Mac'en, og jeg giver den jævnligt en omgang
for at holde den optimal...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : thomas t

Dato : 30-08-06 23:00

Erik Richard Sørensen at NOSPAM@NOSPAM.dk ha scritto:

> Hej Thomas
>
> Er det Windows 98 eller 98SE DK/US/IE?

Hm, skal ikke derover igen før næste uge .... det er 98 i en dansk version.
Edition 1, tror jeg.

> NU2002/03 installerer nogle FileSaver databasefiler, Hvis I kan finde disse
> baser, så slet dem ganske enkelt

Jeg véd sq ikke lige, om jeg tør begive mig ud i den slags dybdegående
kirurgi i et system, jeg ikke er hjemme i. Det er enormt fremmed bare at
skulle finde ud af, hvor fx et program eller lignende befinder sig.

Jeg er virkelig fremmed i Windows. Så DET tror jeg altså ikke jeg tør. Jeg
mener, lige nu virker det jo, set fra kærestens synspunkt: hun KAN faktisk
stadig checke mail og surfe lidt. hvad nu hvis jeg laver MERE lort i den ved
at rode med dybtgående sager...

Jeg vil helst finde en kyndig, om muligt.

> og kør Win98's eget defragmenteringssystem 'Disk Defragmentering' /
> 'DiskDefrag'.

Dét har jeg prøvet... diskdefrag står bare og veksler mellem 1% færdig og 0%
igen og igen. Selvom den står hele natten.

> Sæt systeets 'Disk Defragmentering' til ikke at scanne medier i første omgang.

Okay, dét kan jeg prøve.

> [...]
> antivirusprogrammet Avast! 3.x istedet for. Avast! er lynhurtig og så er den

OKay.

> Efter at have slettet Norton, bør I køre den sidste Win98 opdatering igen for
> at optimere,genoprette og trimme systemet helt.

Og den finder man vel bare på Microsofts side, ligesom normalt.. Okay.

Okay, tak. (Tror måske det vil være smartest at finde en butik, hvor nogen
har forstand på det. Er bange for, at jeg kan komme til at dræbe den helt
ellers..)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-06 00:25

Hej Thomas

thomas t wrote:

> Hm, skal ikke derover igen før næste uge .... det er 98 i en
> dansk version. Edition 1, tror jeg.

Hvis det er en Win98 First Edition, så er det vigtigt, at I får slettet
Norton 2002/03 _helt_.

> Jeg véd sq ikke lige, om jeg tør begive mig ud i den slags dybdegående
> kirurgi i et system, jeg ikke er hjemme i. Det er enormt fremmed bare at
> skulle finde ud af, hvor fx et program eller lignende befinder sig.

Det er meget enkelt. Gå til 'Start' menuen og vælg 'Find' (stifinder),
indtast i første omgang bare ordet 'norton' og flyt alle filerne til
papirkurven. Indtast så 'symantec' i stifinder og flyt også alt til
papirkurven. Indtast så 'NUM' - husk store bogstaver - og flyt alt til
papirkurven.

Genstart så fra den system CD, der fulgte med maskinen og kør en
'genopret system' (system rocover) fra Windows installeren

HUSK. Hvis der i nogle af de filer, der skal slettes er indeholdt
Norton_xxxx_ms32.dll eller Symantec_xxxx.MSQ32.dll, må disse filer
_ikke_ slettes, da de er nødvendige for at Win98 overhovedet kan starte.
- Kun hvis I har den orig. system CD og starter fra den ved genstarten,
må I slette disse filer.

> [...]
> laver MERE lort i den ved at rode med dybtgående sager...
>
> Jeg vil helst finde en kyndig, om muligt.

Det forstår jeg godt, men hvis I har den orig. system CD, går det
automatisk med at genoprette systemet i dets originale installering.

> Dét har jeg prøvet... diskdefrag står bare og veksler mellem 1%
> færdig og 0% igen og igen. Selvom den står hele natten.

Ups, - så er der noget, der er blevet blokeret i systemets boot sektion...

Så vil jeg gøre, som Thorkil skriver - tag en backup af alle vigtige
data og dokumenter og formatter disken om med det formatteringsværktøj,
der ligger på system CD'en.

> Okay, dét kan jeg prøve.

> OKay.

> Og den finder man vel bare på Microsofts side, ligesom normalt.. Okay.

Jep, start blot 'opdatér software', så vil den selv finde det, - hvis
ikke de har droppet supporten til Win98 1.Ed, men det mener jeg ikke, de
har.

> Okay, tak. (Tror måske det vil være smartest at finde en butik,
> hvor nogen har forstand på det. Er bange for, at jeg kan komme til
> at dræbe den helt ellers..)

Tja, men det bliver altså ikke billig. - De fleste tager op mod 8-900kr.
i timen + moms. - Men ellers er Windows 98 nu ikke så meget forskellig
fra Mac OS 9.x i udseende, selvom div. filer ligger i mange forskellige
mapper, hvor man ikke regner med, de ellers vil ligge, så det er derfor,
du skal bruge stifinder til at slette/flytte med, og skal der
geninstalleres noget, finder installeren selv ud af det. - Og her ligner
installeren faktisk meget installeren i OS X. - trin for trin
vejledning...

mvh. Erik Richard

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 08:35

Erik Richard Sørensen at NOSPAM@NOSPAM.dk ha scritto:

> Genstart så fra den system CD, der fulgte med maskinen og kør en
> 'genopret system' (system rocover) fra Windows installere

Tak for gode råd.
Men -- kæresten overtog maskinen fra en bekendt. (norton har hun selv købt,
da nogen fortalte hende, at man skal ha' noget virusbeskyttelse. Ud over
det, har hun ingenting). Så der er ikke nogen Windows installations-cd.

Det kan selvfølgelig være, jeg kan finde en. Er der nogen, der har een?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 31-08-06 11:03

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
> det, har hun ingenting). Så der er ikke nogen Windows installations-cd.
>
> Det kan selvfølgelig være, jeg kan finde en. Er der nogen, der har een?

Måske det var noget for Ubuntu?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-06 16:23

thomas t wrote:

> [...]
> da nogen fortalte hende, at man skal ha' noget virusbeskyttelse. Ud over
> det, har hun ingenting). Så der er ikke nogen Windows installations-cd.

Nej, så er det ikke nemt...

> Det kan selvfølgelig være, jeg kan finde en. Er der nogen, der har een?

Hm, kontakt mig lige off-list, - jeg har noget, I måske kan bruge...

mvh. Erik richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 16:56

Erik Richard Sørensen at NOSPAM@NOSPAM.dk ha scritto:

> Hm, kontakt mig lige off-list, - jeg har noget, I måske kan bruge...

Nu HAR jeg faktisk lånt en installations-cd til 98SE. Og kammeraten siger,
at jeg kan bruge følgende model:

Tag en anden HD, formatér den, smid den i hendes maskine. Så har du altid
hendes gamle HD i reserve med en installation, som jo faktisk fungerer.

Sæt den anden HD i maskinen, boot fra cd'en.

Den vil så spørge om nogle koder - som jeg skal ud at finde på nettet I
FORVEJEN, herhjemmefra. At skrive ned på et stk papir.

Evnt downloade en generator på hendes maskine og generere nogle koder, FØR
jeg skifter HD.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-06 20:20

Hej Thomas

thomas t wrote:

> Nu HAR jeg faktisk lånt en installations-cd til 98SE.

OK, - du ku' ellers have fået en Win2000Pro DK...

> [...]
> FORVEJEN, herhjemmefra. At skrive ned på et stk papir.
>
> Evnt downloade en generator på hendes maskine og generere nogle koder, FØR

...hackers way of life... Men den er go' nok.

mvh. Erik Richard

Fra : Jacob Vind

Dato : 31-08-06 10:00

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
>
> Genstart så fra den system CD, der fulgte med maskinen og kør en
> 'genopret system' (system rocover) fra Windows installeren

Usædvanlig dårligt råd! Man risikerer at lave fuckup i den helt store
stil ved sådanne manuelle programsletninger, medmindre man virkelig ved
hvad man gør (udover at man så iøvrigt ikke får slettet programmet helt,
der vil stadig være entries i registreringsdatabasen).

Brug istedet programmets egen uninstallfunktion (kontrolpanel ->
tilføj/fjern programmer).

Og må jeg så istedet foreslå dig, Thomas, at søge råd i
dk.edb.system.ms-windows, hvor der er noget større sandsynlighed for at
finde nogen der kan give kvalificerede råd end her.

En sidste ting er at jeg vil mene at det ikke kan betale sig at kaste
ret mange ressourser efter en så gammel maskine. Og du skal i hvert fald
ikke betale dig fra at få det fixet, det vil hurtigt løbe op i et par
tusinde, og det vil hun næsten kunne få en ny stationær PC for.

/Jacob.

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 12:15

Jacob Vind at news@kabalen.dk ha scritto:

> må jeg så istedet foreslå dig, Thomas, at søge råd i
> dk.edb.system.ms-windows

tak, jeg havde kigget i den forkrete gruppe, før jeg i desperation gik
hertil til Macgruppen. Jeg havde kun opdaget dk.edb.ms-windows, og der var
ganske dødt.

> En sidste ting er at jeg vil mene at det ikke kan betale sig at kaste
> ret mange ressourser efter en så gammel maskine.

Okay. Bare jeg kan få den op samme niveau af raskhed (okay, helst lidt
raskere), som fra før, jeg begyndte at pille ved den. Og ISÆR hvis jeg i
samme ombæring får lydkortet til at virke, så vi kan snakke Skype.
Så skal jeg ikke pille mere ved den.

Tak.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-06 20:25

Hej Jacob

Jacob Vind wrote:

> [...]
> der vil stadig være entries i registreringsdatabasen).
>
> Brug istedet programmets egen uninstallfunktion (kontrolpanel ->

Hvis du bruger Nortons egen uninstaller vil den efterlade _samtlige_
databaser urørt, så man alligevel skal ind og fjerne dem manuelt.

> [...]
> ikke betale dig fra at få det fixet, det vil hurtigt løbe op i et par
> tusinde, og det vil hun næsten kunne få en ny stationær PC for.

Man behøver ikke at smide penge efter en ny og dyr maskine, hvis man fx.
kun skal bruge den til alm. tekstbehandling og lidt mail.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-06 10:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> papirkurven. Indtast så 'symantec' i stifinder og flyt også alt til
> papirkurven. Indtast så 'NUM' - husk store bogstaver - og flyt alt til

Det vil jeg gerne fraråde. Ting i Windows er syltet så grundigt
sammen at det her kan give seriøse problemer - men det virkede fint i
DOS :)

Jeg vil så lige sige at i vore dage er Windows 98 så langt bagud at
med mindre ens maskine er meget gammel, er det bedst med en XP eller
tilsvarende. De 500 kroner er givet godt ud.

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 12:21

Thorbjørn Ravn Andersen at nospam0000@gmail.com ha scritto:

> i vore dage er Windows 98 så langt bagud at med mindre ens maskine er meget
> gammel, er det bedst med en XP eller tilsvarende. De 500 kroner er givet godt
> ud.

- koster Windows XP kun 500 kr, eller misforstår jeg?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-06 12:31

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> writes:

> - koster Windows XP kun 500 kr, eller misforstår jeg?

En home på tilbud. Vistnok normalt 600.

Ellers køb en brugt i markedsgrupperne.

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 16:55

Thorbjørn Ravn Andersen at nospam0000@gmail.com ha scritto:

> En home på tilbud. Vistnok normalt 600.
>
> Ellers køb en brugt i markedsgrupperne.

Okay, tak

Fik dog at vide af klogere kammerat, at en (anslået) ti år gammel maskine
med XP vil være, som når jeg booter i OS X på min 466 G4 *sløøøøv*.
Og det er netop ikke meningen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-06 17:09

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> writes:

> Fik dog at vide af klogere kammerat, at en (anslået) ti år gammel maskine
> med XP vil være, som når jeg booter i OS X på min 466 G4 *sløøøøv*.
> Og det er netop ikke meningen.

Ok, det er jeg enig i at det ikke er så fikst.

Jeg kan dog sige ud fra erfaring at du skal være sikker på at den
Win98 CD du har fundet, skal matche den der ligger på maskinen hvis
duikke vil reinstallere (men det kunne iøvrigt nok være en god ide).

Hvor meget RAM har kræet? Evnetuelt kunne en liveCD med Ubuntu eller
Knoppix eller Damn Small LInux være relevatn?

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 17:16

> [...]

> Win98 CD du har fundet, skal matche den der ligger på maskinen hvis
> duikke vil reinstallere (men det kunne iøvrigt nok være en god ide).

De er ikke ens. På hendes HD ligger 98 1st ED, jeg vil så pille den HD ud og
indsætte en anden, hvorpå installeres 98SE. (hvis jeg kan finde ud af det).

> Hvor meget RAM har kræet? Evnetuelt kunne en liveCD med Ubuntu eller
> Knoppix eller Damn Small LInux være relevatn?

192 MB.
Whut th' fu' er Ubuntu, Knoppix osv?

... Nej, jeg skal ikke begive mig ud i besynderlige nyskabelser. Hun skal
bare have en maskine, der fungerer lidt bedre end før jeg pillede. med
(næsten) samme OS.

Men tak for forslaget, selvfølgelig.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 31-08-06 17:54

> De er ikke ens. På hendes HD ligger 98 1st ED, jeg vil så pille den HD ud og
> indsætte en anden, hvorpå installeres 98SE. (hvis jeg kan finde ud af det).

Jeg har lige været igennem samme øvelse på en ca. 9 år gammel PC.

Jeg installerede HD nummer 2, men lod selvfølgelig den gamle sidde i.
Installerede Win2000Pro på den "nye" HD og flyttede derefter dokumenter m.m.
fra den gamle HD til den nye.

Såre simpelt, bortset fra 2 ting:
1. Jeg skulle ind i bios for at vælge startdisk - adskillige gange. Det
virker dog ok. Men er lidt nørdet.

2. Hold kæft hvor tager alting lang tid på en PC - både installation,
genstart, hente opdateringer hos MS, installation, genstart, installation,
genstart, installation, genstart...

Fandt gratis Antivirusprogrammer på nettet (download, installation,
genstart, installation, genstart)
- Firefox (download, installation, genstart, installation, genstart)
- Flashplayer (download, installation, genstart, installation, genstart)
- Quicktime/iTunes (download, installation, genstart)
Osv. osv. osv.

Pcen er klart hurtigere nu - med 192 MB RAM.

mvh. Mikael Kern

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 19:36

nospamtoMike [8000 C] at nospam@kern.dk ha scritto:

> Jeg har lige været igennem samme øvelse på en ca. 9 år gammel PC.
> Jeg installerede HD nummer 2, men lod selvfølgelig den gamle sidde i.

Det håber jeg, jeg også kan.

> Installerede Win2000Pro på den "nye" HD og flyttede derefter dokumenter m.m.
> fra den gamle HD til den nye.

Kunne du også overføre passwords osv til internet og den slags?

> Såre simpelt, bortset fra 2 ting:
> 1. Jeg skulle ind i bios for at vælge startdisk - adskillige gange. Det
> virker dog ok. Men er lidt nørdet.

Er det noget, der giver sig selv? via meddelelser på skærmen?

> Fandt gratis Antivirusprogrammer på nettet (download, installation,
> genstart, installation, genstart)

Kan du anbefale et godt antivirus?
, når nu alle er enige om, at Norton skal man holde sig fra (på w98).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-06 22:14

> Det håber jeg, jeg også kan.

Det nemmeste er at pille den helt ud mens der installeres, og så
_BAGEFTER_ sætte den på som slave (der skal fedtes med dimser bag på disken).

> Kunne du også overføre passwords osv til internet og den slags?

XP har en "flyt brugerinfo" funktion, som jeg brugte til at flytte min
svigermors data til en ny XP. Det eneste den ikke flyttede, var
adgangskoden til internetforbindelsen. Jeg var godt tilfreds.

> Kan du anbefale et godt antivirus?
> , når nu alle er enige om, at Norton skal man holde sig fra (på w98).

Bruger Symantec på denne maskine (er vist det samme som Norton) og det
kører upåklageligt.

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 22:36

> Bruger Symantec på denne maskine (er vist det samme som Norton) og det
> kører upåklageligt.

Nå? Har du så disablet de andre funktioner? Altså således at ud af hele
Symantec/ Norton bruger du KUN virusbeskyttelsen?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-06 07:00

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> writes:

> Nå? Har du så disablet de andre funktioner? Altså således at ud af hele
> Symantec/ Norton bruger du KUN virusbeskyttelsen?

Æh? Firewall plus antivirus. Kan den mere?

Fra : thomas t

Dato : 01-09-06 12:04

Thorbjørn Ravn Andersen at nospam0000@gmail.com ha scritto:

> Æh? Firewall plus antivirus. Kan den mere?

Hmn, altså kærestens kan en masse ... Scandisk og defrag og andet... Og
efter hvad forskellige personer udtaler (Erik og andre), er det nok disse
funktioner, der laver bæ i systemet.

Jeg aner bare ikke, hvordan man slår dem fra.

Ja, selv om jeg ved flid fandt ud af at fjerne programmer fra mappen Start
(eller menuen Start, kan ikke huske nu, men jeg fulgte Hjælp'ens anvisninger
fuldstændigt),

så hjælper det ikke: Ved boot starter både Messenger og Skype op. Herre
irriterende med sådan en ulydig maskine.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 01-09-06 23:01

> [...]

> så hjælper det ikke: Ved boot starter både Messenger og Skype op. Herre
> irriterende med sådan en ulydig maskine.

Prøv Msconfig

Startes fra kommandolinjen eller Start -> Kør...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : thomas t

Dato : 02-09-06 00:30

Thorkil Olesen at slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk ha scritto:

> Prøv Msconfig
>
> Startes fra kommandolinjen eller Start -> Kør...

Vil jeg prøve når jeg kommer derover næste uge - tak for det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-06 20:33

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det vil jeg gerne fraråde. Ting i Windows er syltet så grundigt
> sammen at det her kan give seriøse problemer - men det virkede fint i
> DOS :)

Tja, jeg har brugt den metode i mange år og har da reddet adskillige
systemer, der var på vej ned. - Og så er DOS stadig grundlaget for
Win98, - men ikke for nyere...

> Jeg vil så lige sige at i vore dage er Windows 98 så langt bagud at
> med mindre ens maskine er meget gammel, er det bedst med en XP eller
> tilsvarende. De 500 kroner er givet godt ud.

Win98 er væsentlig lettere og hurtiger end XP - netop på lidt ældre
maskiner, så jeg vil ikke bruge så meget som en krone på XP til en
maskine under 6-700mhz. - Det vil svare til at køre Mac Os 9.2.2 på en
75mhz PowerMac 7200 - laaaaaangsom men dog stabil. Hvis hun er vant til
kun at bruge Win98, så vil jeg anbefale ikke at gå højere end
Win2000/2000Pro.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-06 22:21

> Tja, jeg har brugt den metode i mange år og har da reddet adskillige
> systemer, der var på vej ned. - Og så er DOS stadig grundlaget for
> Win98, - men ikke for nyere...

Reddet endda? Ok, jeg går ud fra du ved hvad du laver.

At der er DOS nedenunder betyder ikke meget i denne sammenhæng.
Windows er windows, og der piller man ikke ustraffet :(

> [...]
> 75mhz PowerMac 7200 - laaaaaangsom men dog stabil. Hvis hun er vant
> til kun at bruge Win98, så vil jeg anbefale ikke at gå højere end

XP kan sagtens køre på en gammel maskine - det er mest RAM der er et
problem. Fx kører XP i olie på min 800 MHz Pentium III.

Har maskinen under 128 Mb RAM skal man ikke tænke på andet end Windows
98. Har den det eller mere, er der masser af muligheder.

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 22:33

> [...]

> Har maskinen under 128 Mb RAM skal man ikke tænke på andet end Windows
> 98. Har den det eller mere, er der masser af muligheder.

Jeg har ikke fået skrevet ned, hvor kraftig processoren er. Men det var ikke
ret meget. Syns jeg husker noget med 300 eller 400-noget, men ikke sikker.

192 MB ram, Pentium II.

- Jeg vil slet ikke opgradere, bare give den 98SE (fordi det var den, min
kammerat har cd'en til). Der skal ikke ske noget særlig nyt, andet end at
jeg håber at kunne få alting i orden. PLUS at få lydkortet til at virke, så
vi kan snakke Skype :)

Ambitionen er at den skal virke, og at Norton bliver skrottet og at jeg kan
erstatte det med nogle andre virus/ sikkerheds-apps.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-06 23:05

Hej Thomas

thomas t wrote:

> Jeg har ikke fået skrevet ned, hvor kraftig processoren er. Men det var ikke
> ret meget. Syns jeg husker noget med 300 eller 400-noget, men ikke sikker.
>
> 192 MB ram, Pentium II.

Så vil jeg absolut heller ikke gå højere end max Win2000. 98SE vil være
en god og forholdsvis stabil version...

> [...]
> jeg håber at kunne få alting i orden. PLUS at få lydkortet til at virke, så

Lydkortet virker garanteret også under 98 1.Ed., - det er Skype, der
min. kræver Win98SE eller nyere.

> Ambitionen er at den skal virke, og at Norton bliver skrottet og at jeg kan
> erstatte det med nogle andre virus/ sikkerheds-apps.

Vælg så Avast! - Den er hamrende god, og den bruger næsten ingen CPU
kraft. http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html

mvh. Erik Richard

Fra : thomas t

Dato : 01-09-06 12:00

Erik Richard Sørensen at NOSPAM@NOSPAM.dk ha scritto:

> Lydkortet virker garanteret også under 98 1.Ed., - det er Skype, der
> min. kræver Win98SE eller nyere.

Nej, det første døgn brugte jeg på at lokalisere en .DLL-fil, som Skype blev
ved med at spørge om.

Da dén kom på plads, funker Skype fint.

Skype kan bare ikke finde lydkortet. Det kan jeg heller ikke, men jeg fandt
et sted (altså i windows) hvor jeg kunne se, at der ER et lydkort.

Kan bare ikke få det til at acceptere driveren. Er hele tiden i tvivl om,
hvordan man gør de simpleste ting.
Det er første gang i mit liv, jeg beskæftiger mig med en Windows-pc
"seriøst."
På en Mac ville jeg jo ha kunnet lokalisere lydkortet på få minutter. Her
brugte jeg timer...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-06 22:57

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Reddet endda? Ok, jeg går ud fra du ved hvad du laver.

Det må jeg jo så gøre. - Der er ihvertfald ingen af dem, jeg har haft
mellem fingrene, der er kommet klager på...

> At der er DOS nedenunder betyder ikke meget i denne sammenhæng.
> Windows er windows, og der piller man ikke ustraffet :(

Ret så, men i og med, at på Win98 er det stadig en 'overbygning' på DOS,
så er det noget lettere at slette div. filer, uden at det går ud over
selve Windows, - bare man undlader at pille ved de xxxx.MS32.dll og
xxxx.MSQ32.dll filer, jeg tidl. har nævnt.

> XP kan sagtens køre på en gammel maskine - det er mest RAM der er et
> problem. Fx kører XP i olie på min 800 MHz Pentium III.

Det gør OS 9.2.2 skam også på en gl. 7200/75, men stadig langsom...
800mhz + PIII er jo også en rimelig sammensætning, men fx. 700mhz + PII
er en dårlig kombination - sløv som bare det.

> Har maskinen under 128 Mb RAM skal man ikke tænke på andet end Windows
> 98. Har den det eller mere, er der masser af muligheder.

Svjh. skrev Thomas, at den har 192mb, så hvad det angår, burde det kunne
gå, men hvis CPU så ligger nede på de 6-700mhz, så vil jeg stadig ikke
gå højere end Win2000...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-09-06 07:04

> [...]

> langsom... 800mhz + PIII er jo også en rimelig sammensætning, men
> fx. 700mhz + PII er en dårlig kombination - sløv som bare det.

Nejda. Tricket er massere af RAM og et nyere grafikkort.

En Pentium III er faktisk en ret seriøs processor - det er bare de
færreste der har en maskine der matcher den, og det er nok det du
tænker på.

Næh, men det ville jeg godt.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 31-08-06 08:04

> [...]

> har forstand på det. Er bange for, at jeg kan komme til at dræbe den helt

Det vil sikkert være alt for dyrt i forhold til restværdi af dåsen.

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 08:36

Niels Jørgen Kruse at nospam@ab-katrinedal.dk ha scritto:

> Det vil sikkert være alt for dyrt i forhold til restværdi af dåsen.

Ja.
Må kigge mig om efter en Windows98 installations-cd m.h.p. at lave en
formattering og geninstallation.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 30-08-06 22:24

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Meget undskyld. DETTE INDLÆG HAR IKKE MEGET MED MAC AT GØRE.

Det er skrevet på en Mac

> er selv Mac-bruger. Og burde måske derfor have holdt snitterne for mig selv.

Kender det godt

> [...]
> blev bedre, kunne man jo følge på grafen. Startede med 66% fragmentering.

Så lang tid bør det ikke tage. Heller ikke på en gammel sløv Win 98 PC.

Jeg kan forestille mig 3 muligheder:

- Disken er ved at stå af. Det er jo noget, du skal tage alvorligt. Dine
forsøg på at optimere disken kan let blive dens dødsstød...

- Der kører en baggrundsproces, som ændrer lidt på harddisken og derfor
tvinger defragmenteringen til at genstaret hele tiden. Det er et
almindeligt problem på Win 9x, og det behøver ikke være en virus.
Løsningen kan være at genstarte i Fejlsikret tilstand (F8 under start)
og køre reparationen derfra.

- Harddisken er næsten fyldt. Defragmenteringen kræver noget arbejdsrum
for at kunne fungere effektivt.

> Så stoppede den pludselig med en fejlmelding. Og siden er computeren
> LANGSOMMERE end den var før, meddeler damen.

Lyder ikke godt. Erik har allerede foreslået af droppe Norton, så det
behøver jeg ikke gentage.

Jeg vil tage backup af alle vigtige filer, køre en fuld scandisk og køre
Win 98's udmærkede oprydningsguide inden jeg begynder på en
defragmentering igen.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : thomas t

Dato : 30-08-06 23:07

> [...]

> - Disken er ved at stå af. Det er jo noget, du skal tage alvorligt. Dine
> forsøg på at optimere disken kan let blive dens dødsstød...

Det er jo netop lige det, jeg frygter..

> [...]
> almindeligt problem på Win 9x, og det behøver ikke være en virus.
> Løsningen kan være at genstarte i Fejlsikret tilstand (F8 under start)

Altså boote, mens jeg holder F8 nede under HELE opstarten?
Og hvornår/ hvordan kommer man så tilbage til normal bagefter, -giver det
sig selv?

> - Harddisken er næsten fyldt. Defragmenteringen kræver noget arbejdsrum
> for at kunne fungere effektivt.

Nej, der er masser af plads, 4 GB (af 6)

> Jeg vil tage backup af alle vigtige filer, køre en fuld scandisk og køre
> Win 98's udmærkede oprydningsguide inden jeg begynder på en
> defragmentering igen.

Fuld ScanDisk ... altså, hvis det 'bare' er at køre Scandisk, så har jeg
gjort det. Tog måske 10-20 minutter.

Oprydningsguiden kører fint ... lige indtil defragmentering ... dén
arbejder, og når den kommer op på 1%, tror man, alt går fint. Men snart
hopper den ned på 0% igen. Og sådan bliver det ved, hele natten.

Tak indtil nu

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-08-06 12:43

On Thu, 31 Aug 2006 00:06:31 +0200, thomas t wrote:

> Nej, der er masser af plads, 4 GB (af 6)

2 døgn om at defragmentere en disk på 6Gb?
På en eller anden måde tror jeg at kæresten ville blive glad for at alt
relevant data var hevet ud på et andet medie end den indbyggede HD.
Efterfølgende kunne det være en ide at finde den nærmeste havn og teste
PC'ens flydeevne.

Fra : thomas t

Dato : 31-08-06 16:51

Frank E. N. Stein at flatus@mail.is ha scritto:

> [...]
> relevant data var hevet ud på et andet medie end den indbyggede HD.
> Efterfølgende kunne det være en ide at finde den nærmeste havn og teste

Will It Float?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-08-06 19:27

On Thu, 31 Aug 2006 17:50:54 +0200, thomas t wrote:

> Will It Float?

Det kommer vel an på mængden af bloatware i den.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-06 23:59

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> [...]
>
> - Disken er ved at stå af. Det er jo noget, du skal tage alvorligt. Dine
> forsøg på at optimere disken kan let blive dens dødsstød...

Ja, her er MS ScanDisk et rigtig godt dræberprogram...

> [...]
> almindeligt problem på Win 9x, og det behøver ikke være en virus.
> Løsningen kan være at genstarte i Fejlsikret tilstand (F8 under start)

Både Norton FileSaver og Antivirus kører i baggrund hele tiden på Win98.
- Og hvis så også Norton DiskProtection er slået til, går det da helt
galt...

> - Harddisken er næsten fyldt. Defragmenteringen kræver noget arbejdsrum
> for at kunne fungere effektivt.

Ups ja, den tænkte jeg ikke lige på. Norton 2002/03 kræver mindst 1-2gb
fri plads + en største blok på mindst 850mb for at kunne arbejde. -
Ellers vil den, som du skriver, genstarte hele tiden og kun flytte en
ganske lille smule ad gangen...

> Lyder ikke godt. Erik har allerede foreslået af droppe Norton, så det
> behøver jeg ikke gentage.

Ja, eller gå ned i en NU 8.x, den er stadig DOS baseret, og den virker!
- kræver kun 100mb fri plads og ca. 65-70mb i én ledig blok...

> Jeg vil tage backup af alle vigtige filer, køre en fuld scandisk og køre
> Win 98's udmærkede oprydningsguide inden jeg begynder på en
> defragmentering igen.

Og som jeg skrev - så kun med Windows' egen DiskDefragmenter. - Jeg har
lige reddet en 98 C disk på den måde.

mvh. Erik Richard

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 07-09-06 23:02

Okayy ... lykke.

Ved at slukke Norton (alt norton) kunne Windows' egne diskværktøjer
pludselig godt fungere. Så på under en time blev disken
defragmenteret :) Yeahh!

Nå, men så hentede jeg ccleaner.

Den ryddede lidt op på maskinen. Den kunne også fjerne det Norton +
Symantec, som jeg ikke selv turde fjerne. Det ser jo godt ud...

Men der er en hage:

Under opstart siger den nu:

En enhedsfil blev ikke fundet. Denne fil skal muligvis bruges til at
køre Windows eller et Windows-program.

Windows registrerings-databasen eller System.ini-filen refererer til
denne fil, men filen eksisterer ikke længere.

Hvis du har slettet filen med vilje, skal du prøve at fjerne det
tilknyttede program med dets uninstall-program.

( -jeg ved ikke, hvordan man laver backslash på en Windows-pc, så jeg
skriver "/")

C:/PROGRM"1/SYMANTEC/SYMEVENT.386

-----
Inde i ccleaner er der ikke mere Symantec at se. Så hvordan kan jeg
komme til at fjerne det Symantec-program, som den fil må referere til?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-06 02:06

Hejsa

spam.tomcat@pc.dk wrote:
> Okayy ... lykke.
>
> Ved at slukke Norton (alt norton) kunne Windows' egne diskværktøjer
> pludselig godt fungere. Så på under en time blev disken
> defragmenteret :) Yeahh!

Det lyder jo godt.

> [...]
> tilknyttede program med dets uninstall-program.
>
> ( -jeg ved ikke, hvordan man laver backslash på en Windows-pc, så jeg

Hm, svjh. er det den fil, der styrer Norton Antivirus databasen. - Den
hedder noget lignende i OS X, hvis man bruger Norton systemworks 3.x.

Jeg kan desværre ikke på stående fod huske, hvor NAV databasen ligger i
Win98, da jeg jo ikke bruger NAV længere på den...

> -----
> Inde i ccleaner er der ikke mere Symantec at se. Så hvordan kan jeg
> komme til at fjerne det Symantec-program, som den fil må referere til?

Prøv i stifinder at søge på både 'norton', 'norton antivirus',
'antivirus' 'NAVx86' 'symantec' og 'symevent'. Kig også i mappen
'Program', om der ligger noget Norton tilbage dér.

Finder du noget mere, så flyt det manuelt til papirkurven...

mvh. Erik Richard

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 08-09-06 16:38

Erik Richard Sørensen skrev:

> Prøv i stifinder at søge på både 'norton', 'norton antivirus',
> 'antivirus' 'NAVx86' 'symantec' og 'symevent'. Kig også i mappen
> 'Program', om der ligger noget Norton tilbage dér.

Jeg fandt en fire - fem filer med din metode. Slettede dem, men den
laver det stadig ved HVER opstart.

Et måske clue: Inde i msconfig\start figurerer stadig
ccEvtMgr "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec
Shared\ccEvtMgr.exe"
og NPROTECT C:\Programmer\Norton Utilities\NPROTECT.EXE
som elementer, der kan aktiveres ved start.

- Jeg har fjernet fluebenene, men jeg kan ikke lige finde ud af,
hvordan jeg kan få lov at fjerne de 2 muligheder fra listen. Jeg HAR
kigget i mapperne, men den første har jeg selv slettet, og den anden
eksisterer heller ikke længere.

Så det passer altså ikke, at disse startelementer skulle kunne
startes, men det tror Windows åbenbart....

ccleaner kan ikke se dem - den har jo ellers også en funktion til at
slette elementer fra start-listen.

Nogle idéer til, hvor Windows kunne tænkes at ha sin fejlagtige
oplysning liggende?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 09-09-06 11:15

<spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Nogle idéer til, hvor Windows kunne tænkes at ha sin fejlagtige
> oplysning liggende?

Den Berømte Registreringsdatabase

Start -> Kør... -> Skriv: regedit

Programmet har en søgefunktion, hvor du kan søge efter et filnavn.

Jeg har selv pillet meget i regedit uden de store problemer, men man kan
hurtigt smadre systemet fuldstændigt, hvis man gør noget forkert. Så er
du advaret!

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 11-09-06 20:22

Thorkil Olesen skrev:

> Den Berømte Registreringsdatabase
> Start -> Kør... -> Skriv: regedit
> Programmet har en søgefunktion, hvor du kan søge efter et filnavn.

Tak for råd. HAr dog prøvet det (inden foregående indlæg). Jeg
fandt endda også både en regfil med navnet norton og en med Symantec.
Og slettede dem. Men det var åbenbart ikke nok: Der må ligge flere.
.... En af venenrne sagde, at det er fordi regbasen i Windows er SÅ
stor, at det er ikke lige til at finde noget,... jeg skal ha fundet mig
en regbase-editor.

Fra : spam.tomcat@pc.dk

Dato : 11-09-06 21:32

Heyyy :)

Så fung'er det: Nu booter den som den skal. -INGEN fejlmeddelelse.

En menneskelig fejl; jeg havde troet, det var nok at be'
søgefunktionen i reg-basen EEN gang om at finde norton henholdsvis
Symantec. At den så fandt ALLE relevante emner.

Det gjorde den ikke. Man skal manuelt be' den igen og igen (F3), slette
hver enkelt, osv til man har været basen igennem.

Nu opstarter maskinen glilmrende.

Ah. Næste gang jeg besøger kæresten, kna jeg måske få skovlen
under lydkort-fejlfunktionen.

Mange, mange tak for gode råd indtil videre, sov godt alle :)