En potentiel besparels ei det Offentlige..~
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-08-06 16:49

http://newz.dk/forum/item/66550/#

Den statslige centraladministration kan ifølge en ny rapport spare godt
125 millioner kroner over fem år ved at benytte Open Office, frem for
Microsofts 2007-udgave af Office pakken.

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, markedspartiet.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Allan Riise

Dato : 30-08-06 16:53

"Peter Bjørn Perlsø" wrote:
> http://newz.dk/forum/item/66550/#
>
> Den statslige centraladministration kan ifølge en ny rapport spare
> godt 125 millioner kroner over fem år ved at benytte Open Office,
> frem for Microsofts 2007-udgave af Office pakken.

Jeg har *altid* argumenteret for at det off. skulle bruge open source
software, men det er åbenbart umuligt at få "dem" til at se "lyset".

Som det er nu, så er man pisket til at bruge microsoft produkter (hvilket er
grunden til at den PC jeg bruger til nettet er med WinXP) da man ikke kan
bruge f.eks. digital signatur med andet end IE.

--
Allan Riise

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-08-06 16:59

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
> grunden til at den PC jeg bruger til nettet er med WinXP) da man ikke kan
> bruge f.eks. digital signatur med andet end IE.

Welll, jeg fik da FireFox på min Mac til at æde DS, men det var også en
besværlig proces,, skal jeg hilse at sige.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 30-08-06 17:15

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> [...]
ikke kan
> bruge f.eks. digital signatur med andet end IE.

Hvad er formålet med at have en digital signatur udover at ligge endnu
mere på knæ for "systemet"?

Så vidt jeg kan se er det da både ganske praktisk og nyttigt at der er
en vis usikkerhed i forbindelse med hvad man bliver registeret for at
have gjort på nettet.

Fra : Allan Riise

Dato : 30-08-06 17:24

Frithiof Andreas Jensen wrote:
> [...]
>
> Så vidt jeg kan se er det da både ganske praktisk og nyttigt at der er
> en vis usikkerhed i forbindelse med hvad man bliver registeret for at

Jeg bor på "landet" så jeg er fri for lange ture, og ventetider ved at bruge
nettet, ja selv min separation er klaret fra Pc'en, jeg har kunne sidde
herhjemme og klare det hele.

Min e-boks samler mine vigtige skrivelser fra kommune/amt/stat sammen, plus
jeg kan få mine regninger for el, gas og tlf. samme sted.

Alt dette kan jeg komme ind på ved hjælp af et eneste log in, nemlig via DS.

--
Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 30-08-06 17:36

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> plus jeg kan få mine regninger for el, gas og tlf. samme sted.
>
> Alt dette kan jeg komme ind på ved hjælp af et eneste log in, nemlig via

Og staten fejler rent strategisk (vanen tro) ved at have satset så ensidigt
på teknologi der er bundet op på MS, eller som folk har vanskeligt ved at
anvende på ande platforme. Det gælder også svjh 7 ud af 10 offentlige
hjemmesider, der jo nærmest er ubrugelige i andre browsere end IE. En klar
brøler.

Jeg tvivler på man umiddelbart kan hente en større gevinst ved at gå over
til Open Source:

* folk skal uddannes - det er meget dyrt!
* utallige hjemmesider og backend-løsninger skal laves helt om
* en lang stribe fyringer/nyansættelser bliver nødvendige

Der burde overhovedet ikke være problemer (for andre end Perlsø) med digital
signatur ifm Firefox. Læs f.eks denne vejledning
http://www.mozilladanmark.dk/wiki/Firefox/TDC_Digital_signatur

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-08-06 22:50

On Wed, 30 Aug 2006 18:36:00 +0200, Konrad wrote:

> [...]
> * utallige hjemmesider og backend-løsninger skal laves helt om
> * en lang stribe fyringer/nyansættelser bliver nødvendige

Meget ofte strander en overgang til Open Source på alle de applikationer
der skal samarbejde. Bare sådan noget som et ESDH-system vil koste
betragtelige summer at få til at samarbejde med andet end MS Office. Så
er der alle skabelonerne med et utal af mere eller mindre avancerede
makroer, der henter oplysninger fra diverse databaser.Når vi så kommer
til alle mulige fagsystemer, så bliver det endnu mere spændende.

Fra : Konrad

Dato : 31-08-06 10:25

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Meget ofte strander en overgang til Open Source på alle de applikationer
> der skal samarbejde. Bare sådan noget som et ESDH-system vil koste
> betragtelige summer at få til at samarbejde med andet end MS Office.

Nu har jeg selv udviklet ESDH-systemer, så jeg ved, at de ikke per natur
lægger sig op af MSO. De lægger sig faktisk op ad det, som er påkrævet i
udliciteringsmaterialet. Der findes kommuner/amter som f.eks udelukkende
bruger IBM/Groupwise, eller Notes - ELLER bruger Open Office - og så må man
jo tilrette sit produkt efter det.

Det som er grundlæggende forkert er i det hele taget at binde sig op på en
bestemt teknologi, en bestemt platform eller et bestemt firma.

> [...]
> makroer, der henter oplysninger fra diverse databaser.Når vi så kommer
> til alle mulige fagsystemer, så bliver det endnu mere spændende.

Det du omtaler kaldes "legacysystemer", og det er noget helt andet, og samme
problematik ville være ENDNU mere vanskelig under Open Source. Naturligvis
skal man kunne integrere produktet med eksisterende data, og der har MS
altså ingen skyld.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-08-06 12:28

On Thu, 31 Aug 2006 11:25:04 +0200, Konrad wrote:

> [...]
> bruger IBM/Groupwise, eller Notes - ELLER bruger Open Office - og så må man

Vist kan/må man det, men da det ikke er firmaet, der udvikler softwaren,
som skal betale for det, så bliver prisen derefter. Når man ved hvilen
pris de tager for selv små ændringer, så tør jeg slet ikke tænke på
hvad det vil koste med en så markant ændring som et skift af
office-pakke eller OS er.

> Det som er grundlæggende forkert er i det hele taget at binde sig op på en
> bestemt teknologi, en bestemt platform eller et bestemt firma.

Man er jo på en eller anden måde nødt til at bruge de muligheder der
er.

> [...]
> samme problematik ville være ENDNU mere vanskelig under Open Source.
> Naturligvis skal man kunne integrere produktet med eksisterende data, og

Jeg punker skam ikke MS for noget. De sælger nogen (udemærkede)
produkter og det er så det. En masse andre firmaer sælger så noget
software, der er afhængigt af MS' produkter og det er gerne i den ende
man skal starte med at kigge hvis man vil udskifte noget som helst.
Når man så har gjort det, så opdager man at man har 3 muligheder:
1. Blive hos MS' produkter.
2. Køre med en ustandardiseret platform (et mareridt rent driftsmæssigt)
3. Kaste en forfærdeligt masse penge efter nogen udviklere.

Fra : Konrad

Dato : 31-08-06 12:40

> [...]
> pris de tager for selv små ændringer, så tør jeg slet ikke tænke på
> hvad det vil koste med en så markant ændring som et skift af

Det er mere nuanceret end som så. En "lille" ændring kan blive relativt dyr,
i fald kun en enkelt kunde ønsker præcis denne ændring. Men typisk samler
man jo de fælles krav sammen, sorterer de enlige specifikationskrav fra og
udvikler dermed for alle på én gang, hvorved prisen for den enkelte kunde
reduceres. Har man udviklet op imod Open Office én gang, har man til alle de
andre også. Modtagerne er typisk villige til at betale for denne fælles
udvikling, da det - dadaaa! - jo faktisk gør det nemmere for dem at tale
sammen på tværs, når ønsket først er blevet implementeret.

> Man er jo på en eller anden måde nødt til at bruge de muligheder der
> er.

Netop. Og det er jo den store kattepine. Det ville faktisk have været
overordentligt mærkværdigt hvis staten *ikke* havde lagt sig op af MS og
allemandsteknologierne.

> Jeg punker skam ikke MS for noget. De sælger nogen (udemærkede)
> produkter og det er så det.

Ja - de er gode til at *sælge* Generelt er jeg ikke imponeret af MS'
produkter.

>En masse andre firmaer sælger så noget
> software, der er afhængigt af MS' produkter og det er gerne i den ende
> man skal starte med at kigge hvis man vil udskifte noget som helst.

Enig (i sammenhæng med forandringer der har omkostningsreduktion for øje)

> [...]
> 2. Køre med en ustandardiseret platform (et mareridt rent driftsmæssigt)
> 3. Kaste en forfærdeligt masse penge efter nogen udviklere.

Også helt enig, med forbehold for, at der altså eksisterer andre platforme
end MS', der er standardiseret. Problemet med MS er - set over en bred kam -
at de nemlig notorisk ikke følger standarder - hverken dem alle andre
følger, såvel som deres egne. Alt - lige fra SQL over HTML til
netværksprotokoller er blevet ødelagt af MS.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-08-06 19:55

On Thu, 31 Aug 2006 13:40:10 +0200, Konrad wrote:

> [...]
> udvikler dermed for alle på én gang, hvorved prisen for den enkelte kunde

Ja, det er teorien. Men de er skam ikke blege for at tage de fulde
udviklingsomkostninger fra hver enkelt kunde, så der gælder det virkelig
om at få snakket sammen. Det er ikke altid let når kunderne befinder sig
spredt over hele landet og er både offentlige og private virksomheder.

> [...]
> udvikling, da det - dadaaa! - jo faktisk gør det nemmere for dem at tale
> sammen på tværs, når ønsket først er blevet implementeret.

Ja, hvis man altså bruger lige netop det ESDH-system. Og har et ønske om
at kunne dele data med andre.

> Netop. Og det er jo den store kattepine. Det ville faktisk have været
> overordentligt mærkværdigt hvis staten *ikke* havde lagt sig op af MS
> og allemandsteknologierne.

Ja.

> Ja - de er gode til at *sælge* Generelt er jeg ikke imponeret af
> MS' produkter.

Set fra min ende af (drift) er de faktisk pænt imponerende. Alle de
forskellige stykker software er næsten uden undtagelse enkle at få til
at samarbejde og når man først har et godt kendskab til noget af
softwaren, er det ikke forbundet med større vanskeligheder at sætte sig
ind i det andet.

> [...]
> følger, såvel som deres egne. Alt - lige fra SQL over HTML til
> netværksprotokoller er blevet ødelagt af MS.

Det var ikke standadiseret på den måde jeg mente, men at
arbejdspladserne er ens, så det ikke bliver sådan at en arbejdsplads
kører MS Office, en anden kører Open Office, en tredje kører Linux osv.
Det vil blive "interessant" når man skal rulle programmer ud eller bare
når en ansat skal hen og sidde et andet sted for en kort periode.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 31-08-06 13:36

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote in message

> Jeg tvivler på man umiddelbart kan hente en større gevinst ved at gå
over
> til Open Source:

Pointen er at man lægger din og min ejendom i form af dokumenter og så
videre produceret for vores penge ind i proprietære formater som een
enkelt leverandør kontrollerer tilgængeligheden af!

Dobbelt så meget værre når DRM og "secure computing" bliver
"standarden" hvor tilgængeligheden til dit/vores arbejde kan slukkes
på lang afstand.

Staten er nødt til at kunne fungere uafhængigt af ydre forhold.

Fra : Tony

Dato : 30-08-06 17:36

> [...]
> plus jeg kan få mine regninger for el, gas og tlf. samme sted.
>
> Alt dette kan jeg komme ind på ved hjælp af et eneste log in, nemlig via

Samt at der er store besparelser at hente, når man handler på nettet, og
betaler over sin netbank.

Tony

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 31-08-06 13:44

> [...]

at bruge
> nettet, ja selv min separation er klaret fra Pc'en, jeg har kunne

Det kan jeg også - uden digital signatur (jeg har ikke testet
separationen .

> Min e-boks samler mine vigtige skrivelser fra kommune/amt/stat
sammen, plus
> jeg kan få mine regninger for el, gas og tlf. samme sted.

e-boks - det allerværste eksempel!

DU påtager dig ethvert ansvar for mistede/ikke læste dokumenter
samtidigt med at du sparer alle andre for frimærker og konvolutter
uden at få noget til gengæld andet end "glæden" ved at være lænket til
PC'en for at checke posten. Du må virkeligt være glad for at gøre
noget for andre

> Alt dette kan jeg komme ind på ved hjælp af et eneste log in, nemlig
via DS.

Det kan alle andre også med din DS i hånden, de "bliver dig" på alle
systemer din signatur giver adgang til - og det bliver meget hårdere
og dyrere for dig at bevise din uskyld i retten bagefter.

Fra : christian

Dato : 30-08-06 19:10

Allan Riise skrev:

> [...]
> grunden til at den PC jeg bruger til nettet er med WinXP) da man ikke kan
> bruge f.eks. digital signatur med andet end IE.

Jeg bruger DS med firefox og det virker upåklageligt. Ingen bøvlede
opsætninger.

Fra : Kurt Lund

Dato : 30-08-06 20:41

Allan Riise skrev:

> Som det er nu, så er man pisket til at bruge microsoft produkter (hvilket er
> grunden til at den PC jeg bruger til nettet er med WinXP) da man ikke kan
> bruge f.eks. digital signatur med andet end IE.

Sludder og vrøvl. Det fungerer da fint med Firefox.

--
Kurt Lund

Fra : Allan Riise

Dato : 30-08-06 20:59

Kurt Lund wrote:

> Sludder og vrøvl. Det fungerer da fint med Firefox.

Ja, det har jeg så fundet ud af, dengang jeg prøvede virkede det så bare
ikke.

--
Allan Riise

Fra : GB

Dato : 30-08-06 21:54

Kurt Lund <lund@fabel.dk> wrote in

> Sludder og vrøvl. Det fungerer da fint med Firefox.

Det er for avanceret til PC-programmøren Allan Riise...

GB

Fra : Allan Riise

Dato : 30-08-06 22:05

GB wrote:
> Kurt Lund <lund@fabel.dk> wrote in

> Det er for avanceret til PC-programmøren Allan Riise...

Så, smut du nu ned til Jaguaren igen, du skal vel også betale din regning,
og Bente venter stadig med sin flyversjus.

Og da det er over 1 år siden jeg afprøvede D.S. med andet end IE så kunne
jeg ikke vide at problemey var blevet takley.

Men desværre, så er det sådan at der stadig er en masse off. sider og andre
gode sites, der ikke kan bruges optimalt medmindre man har IE.

--
Allan Riise

Fra : Kim2000

Dato : 30-08-06 19:19

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> http://newz.dk/forum/item/66550/#
>
> Den statslige centraladministration kan ifølge en ny rapport spare godt
> 125 millioner kroner over fem år ved at benytte Open Office, frem for
> Microsofts 2007-udgave af Office pakken.

Nu vil 125 millioner ikke batte det helt vilde, men det er nu ikke
begrundelsen til jeg fortrækker officepakken til enhver tid.

Der sker en fejl i Open Office, hvordan udbedres den? Man sætter sig ned og
venter på en venlig mand (m/k) gider gøre noget ved det.

Der sker en fejl i MS office, hvordan udbedres den? 2000 programmøre
arbejder på det og opdateringen kan hentes efter 24 timer - maks.

Derudover har vi på de skoler jeg har arbejdet på altid fået fremragende
kundeservice af MS, fremragende kundeservice og forresten en ventetid på
maksimalt 2-3 minutter i telefonen. Endelig er OO da forfærdelig grimt og
langt mere tungt at danse med end MS office, selvom det sikkert langt hen af
vejen er en smagssag og tilvæning.

Personligt har jeg det helt fint med at have brugt penge på officepakken og
jeg vil mene det er et forkert sted at spare.

mvh
Kim

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-08-06 19:23

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Der sker en fejl i MS office, hvordan udbedres den? 2000 programmøre
> arbejder på det og opdateringen kan hentes efter 24 timer - maks.

Det er lang tid siden jeg har oplevet fejl i enten MS Office eller
OpenOffice.

Fra : GB

Dato : 30-08-06 19:34

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) wrote in

> Det er lang tid siden jeg har oplevet fejl i enten MS Office eller
> OpenOffice.

Siden 2000 har jeg ikke oplevet fejl i Office 2000-2003. Jo, for resten,
mailfunktionen i Office 2003 har gjort lidt knuder, men det har vist sig at
fejlen lå hos min ISP, ikke i programmet.

GB

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 30-08-06 22:13

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> http://newz.dk/forum/item/66550/#
>
> Den statslige centraladministration kan ifølge en ny rapport spare godt
> 125 millioner kroner over fem år ved at benytte Open Office, frem for
> Microsofts 2007-udgave af Office pakken.

Tilsyneladene er både Bent Patentsen og AFR særdeles gode venner med
Microsoft og indædte modstandere af tiltag der kan genere samme, så du
skal nok ikke forvente hverken Open Office eller linux baserede systemer
i det offentlige inden for en overskuelig fremtid.

- cep

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-08-06 23:22

Claus E. Petersen <snurrberget@yahoo.com.removethis> wrote:

> [...]
> skal nok ikke forvente hverken Open Office eller linux baserede systemer
> i det offentlige inden for en overskuelig fremtid.

No surprise. Da Bill Gates var i landet sidste for at mødes med FOgh,
spurgte han AFR hvad han skulle have for en halv time på maven...

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 31-08-06 13:14

Allan Riise skrev:

> Jeg har *altid* argumenteret for at det off. skulle bruge open source
> software, men det er åbenbart umuligt at få "dem" til at se "lyset".

Vigtigere end applikationen er om filformatet er åbent. Det er ok med
mig at bruge kommercielt SW, bare man kan læse og skrive formatet med
f.eks Open Office. Det skubber så også MS Office ud.

> Som det er nu, så er man pisket til at bruge microsoft produkter (hvilket er
> grunden til at den PC jeg bruger til nettet er med WinXP) da man ikke kan
> bruge f.eks. digital signatur med andet end IE.

Det passer så ikke. Jeg bruger DS i Safari på Mac OS X.

mvh

Martin

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 31-08-06 13:41

Kim2000 skrev:

> Nu vil 125 millioner ikke batte det helt vilde, men det er nu ikke
> begrundelsen til jeg fortrækker officepakken til enhver tid.

Går ud fra du mener den fra MS

> Der sker en fejl i Open Office, hvordan udbedres den? Man sætter sig ned og
> venter på en venlig mand (m/k) gider gøre noget ved det.

Hvilket vist ofte er ret hurtigt?

> Der sker en fejl i MS office, hvordan udbedres den? 2000 programmøre
> arbejder på det og opdateringen kan hentes efter 24 timer - maks.

Kommer da an på fejlen, ikke? Der har jo i fortiden været
sikkerhedsproblemer der stod åbne i månedsvis.

> [...]
> langt mere tungt at danse med end MS office, selvom det sikkert langt hen af

Mit forhold til MS Office er blandet. Excel er ok, PowerPoint er jeg
træt af fordi alles præsentationer ligner hinandens, og Word hader
jeg. Jeg har aldrig helt styr på hvordan min tekst bliver formatteret,
Word ved tilsyneladende bedre. Og pakken bærer præg af at der er 2000
mennesker der arbejder på den, selv i nuværende inkarnation.

> Personligt har jeg det helt fint med at have brugt penge på officepakken og
> jeg vil mene det er et forkert sted at spare.

Ok - bare det vil bruge et _ægte_ åbent format.

mvh

Martin

Fra : Konrad

Dato : 31-08-06 13:56

<santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Kommer da an på fejlen, ikke? Der har jo i fortiden været
sikkerhedsproblemer der stod åbne i månedsvis.
---------
Eller fejl der bare aldrig bliver rettet af strategiske/"politiske" dvs
markedsføringsmæssige/konkurrentmæssige årsager.

2000 programmører er i øvrigt fuldkommen overvurderet. Mit gæt er at teamet
bag f.eks Word er på 10-15 personer, max! (den oprindelige bagmand er
stoppet, og er milliardær) Windows 3.11-95-98 blev lavet af under 20
personer - i alt! Windows for Workgroups og det der i dag går under
betegnelsen "Microsoft netværk" er lavet af én eneste person.