MS Windows
briani 27239
Formattere en disk med FAT32 i XP Home?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-08-06 09:03

Hvordan formatterer jeg en disk med FAT32 i Windows XP Home? Når jeg vælger
formatter når jeg højreklikker på disken, får jeg ikke et valg som hedder
FAT32 - jeg kan kun vælge NTFS

Nogen der kan hjælpe?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-08-06 09:34

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> [...]
>formatter når jeg højreklikker på disken, får jeg ikke et valg som hedder

Din partition er formentlig alt for stor. Windows kan ikke formattere
FAT-partitioner større end 32 GB.

Du bør anvende NTFS - det er et langt bedre filsystem.

Der kan selvfølgelig være situationer hvor man har behov for en FAT
partition, f.eks hvis man vil dele data med andre operativ systemer som
Linux. Men den bør holdes så lille som absolut muligt....

<mlr>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-08-06 09:40

Den 30-08-06 10.03 skrev .°o.O Thomas O.o°. følgende:

> Hvordan formatterer jeg en disk med FAT32 i Windows XP Home? Når jeg vælger
> formatter når jeg højreklikker på disken, får jeg ikke et valg som hedder
> FAT32 - jeg kan kun vælge NTFS

Der er lavet en begrænsning, så XP ikke kan formatere drev over en vis
størrelse med FAT32 (32 GB). Enten må du boote i en ældre version af
Windows og formatere drevet den vej (pas på, drevbogstaverne er ikke
nødvendigvis de samme), eller du må overveje om du nu også har behov for
at formatere et så stort drev med FAT32. Normalt er det klart bedre at
bruge NTFS.

Hvis du vitterligt har behov for FAT32, kan du overveje, om du kan klare
dig med et mindre drev, så du ikke behøver at finde en gammel Windows
frem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-08-06 14:31

> [...]
> nødvendigvis de samme), eller du må overveje om du nu også har behov for
> at formatere et så stort drev med FAT32. Normalt er det klart bedre at

Så kan jeg bedre forstå det (altså at jeg ikke kan... ikke at Microsoft
vælger at låse for det).

> Hvis du vitterligt har behov for FAT32, kan du overveje, om du kan klare
> dig med et mindre drev, så du ikke behøver at finde en gammel Windows
> frem.

Formatterede den gennem en Synology server i stedet, så nu virker det. Den
skal bruges som en fælles ting mellem Mac og PC, og bruger jeg NTFS, så kan
Mac ikke skrive til den. Det er en 300 GB disk, og det ser ud til at spille
som det skal.

Tak for forklaringen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-08-06 14:55

> [...]

>Mac ikke skrive til den. Det er en 300 GB disk, og det ser ud til at spille

Det forklarer selvfølgelig at du vil bruge FAT - Men du bør nok
alligevel se dig om efter andre løsninger...

FAT blev designet dengang i stenalderen hvor PC'en blev leveret med et
5-1/4" diskettedrev og harddiske kun var noget man drømte om. Selv om
Microsoft har forbedret på systemet, er det slet ikke egnet til
harddiske i GB-klassen.

Rent teoretisk kan FAT32 håndtere diske langt op i TB-klassen, men
ydelsen er så elendig at ingen normale mennesker vil udsættes for den
tortur Årsagen er bl.a. at FAT-tabellerne bliver helt mega-enormt
store på store harddiske. Og FAT-tabellen skal gennemlæses hver
evig-eneste gang operativ systemet skal læse/skrive en cluster.

Så der er særdele gode grunde til at MS har begrænset FAT32 partitioner
til 32 GB på XP.

<mlr>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-06 12:53

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> ydelsen er så elendig at ingen normale mennesker vil udsættes for den
> tortur Årsagen er bl.a. at FAT-tabellerne bliver helt mega-enormt

Jeg forstår ikke at det skulle give specielle problemer (og jeg
kender FAT til bunds og noget til NTFS).

Helt generelt kan man ved filsystemer vælge mellem at allokere
store blokke så man får en lille indekstabel (FAT-tabeller),
eller man kan allokere små blokke som til gengæld kræver en stor
indekstabel.

Hvor er det at FAT laver noget specielt der gør det langsomt?

På mine tidligere computere kørte FAT-systemet noget hurtigere
end NTFS-systemet - begge dele under XP. På min nuværende har jeg
ikke brugt andet end NTFS.

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-06 17:41

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
>På mine tidligere computere kørte FAT-systemet noget hurtigere
>end NTFS-systemet - begge dele under XP. På min nuværende har jeg

Fat er hurtigere end NTFS - Men ** kun ** på små partitioner under ca 10
Gb. For på større partitioner falder FAT's performance dramatisk,
samtidig som performance af NTFS er relativ uafhængig af partitionen
størrelse.

FAT's problem er at der kun er een tabel (FAT-tabellen) der indekserer
disken, hvor NTFS er opbygget helt anderledes med et antal mindre index
tabeller. Det betyder at FAT tabellen vokser til astrononiske størrelser
på store partitioner. For en 300 GB partition med 32 KB cluster op i
størrelsesorden 80 MB. Og husk så at det er en tabel der skal scannes
hver evig eneste gang operativ systemet skal læse/skrive en cluster.

Den enlige index-tabel betyder også at FAT langt mere følsom for for
fragmentering end NTFS. På en halvfyldt disk vil filer fragmenteres ud
over hele disken, hvor NTFS er langt bedre til at holder filer samlet.

Endelig er directory strukturen i FAT ineffektivt, og filsystemet har
derfor problemer med at håndtere directories med mange filer.

<mlr>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-08-06 15:44

Den 30-08-06 15.31 skrev .°o.O Thomas O.o°. følgende:

> [...]
> Mac ikke skrive til den. Det er en 300 GB disk, og det ser ud til at spille

Har du den siddende som en standalone disk? Hvis disken sidder i XP'en,
og der deles via netværk, så er det ikke et problem, at den er
formateret med NTFS.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.