Æren ved "ren samvittighed" og barmfagerhe~
Fra : Bo Warming

Dato : 27-08-06 16:50

Æren ved "ren samvittighed" og barmfagerhed

På et frit marked får man indtægt efter hvor gavnlig en producent man
er - evne til samfundsnyttig kvalitet og prisfastsættelse belønnes.

Men lovreligion påbyder skam og skyld, når synd begås, og folk plages
af dårlig samvittighed og frygt for straf efter døden.

En vej til markedsærlighed er elektronisk registrering, så folk
bedømmes på sandhed og retsvæsenets domme bliver retfærdige - kameraer
overalt forebygger justitsmord.

På internettet er vi en masse skriveliderlige mail-forfattere, der let
kunne kopiere smiley-karakterbog om vor nabo til politiets
straffeatttest-hjemmeside og andre kan modsige, hvis vi roser eller
håner urimeligt

Jo flere data, jo lettere bliver vor respekt og sympati for folk vi
omgås, justeret så retfærdigt som udbud-efterspørgsel-markedet

Pigen med de struttende bryster har stor ære uden at det er særlig
retfærdigt - det må vi leve med. Mænd går jo op i den slags.

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 27-08-06 19:03

> Pigen med de struttende bryster har stor ære uden at det er særlig
> retfærdigt - det må vi leve med. Mænd går jo op i den slags.

Gerne forklar hvad det har med ære at gøre.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-08-06 19:46

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message
>
> Gerne forklar hvad det har med ære at gøre.

Ære og status er cirka det samme, og der står gny om en flot pige -
hun værdsættes helt som den mand, der ærefuldt har reddet en
nødlidende

Som sagt er der ikke meget retfærdighed i ære
De, der aldrig har brug for vold eller løgn - fx kvinder - og mig -
får respekt ved at være dydsmønstre, og ikke nedlade sig til sådant

"Vor forfængelighed ser gerne, at det vi gør bedst, netop skal gælde
for det der falder os sværest, Dette er oprindelsen til mangen
moral". Nietzsche (om at gøre dyd af nødvendighed - er man god med en
hammer, gør man alle problemer til søm)