Moralpolitiet på vej tilbage til Afghanist~
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 26-08-06 22:25

http://www.polemiken.net/?p=3868

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, markedspartiet.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They
want you to be worn down by taxes until you are dependent and helpless."
- James Dale Davidson, National Taxpayers Union

Fra : Johnny Andersen

Dato : 26-08-06 22:32

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.polemiken.net/?p=3868

Er du for dum til, at komme med din egen kommentar til dit link?

/Johnny

Fra : Bo Warming

Dato : 27-08-06 05:12

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> wrote in message
> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en
> meddelelse

Hvad rager det DK om lovreligion i Afghanistan chikanerer de der har
moral i strid med koranen. Dem om det.
Vi har et Nato-job dernede men skal ikke få op i etik, slør, æresdrab
og lignende

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-08-06 23:33

On Sat, 26 Aug 2006 23:24:31 +0200, Peter Bjørn Perlsø skrev:

> http://www.polemiken.net/?p=3868

Demokrati er en herlig ting.

--
"You can fool some of the people all the time, and those are
the ones you want to concentrate on." - George W Bush

Fra : Konrad

Dato : 28-08-06 11:06

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Demokrati er en herlig ting.

Jeg undrer mig virkelig. Troede at taleban var afsat, Osama Bin Laden var
fanget og der var indført demokrati. Men jeg må have overset et eller andet.

Well. Der kom dog det gode ud af invasionen i 2001, at Hamid Karzai er
blevet valgt til verdens bedst klædte regeringsleder - og det er da stort.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 28-08-06 18:00

On Mon, 28 Aug 2006 12:05:31 +0200, Konrad skrev:

> [...]
>
> Well. Der kom dog det gode ud af invasionen i 2001, at Hamid Karzai er
> blevet valgt til verdens bedst klædte regeringsleder - og det er da stort.

Afghanistan kan ikke "reddes". Økologisk står landet overfor
et fait accomplit og kan ikke brødføde sin befolkning uden at
dyrke opium.

Her nytter "udvikling" intet. Grænsen for befolkningens
størrelse er overskredet og kun en kraftig decimering kan
skaffe landets borgere velstand.

Den historiske epoke med stadig stigende vækst, der kunne
understøtte stadig stigende mængder mennesker, lakker mod
enden. Mange steder er det et overstået kapitel allerede.
Afghanistan er et af disse steder.

Vi til at se mere og mere til den slags, der eller kun skete i
gamle dage - at overbefolkning medfører krige - lige indtil
befolkningstallet er nedbragt.

--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Konrad

Dato : 29-08-06 10:21

> Afghanistan kan ikke "reddes". Økologisk står landet overfor
> et fait accomplit og kan ikke brødføde sin befolkning uden at
> dyrke opium.

Infrastrukturen er jo smadret. Ikke bare efter den nuværende krig, hvor det
Taleban rent faktisk have bygget op, er ødelagt, men også skaderne fra de
foregående krige. Problemet er, at de fine takter fra 2001 ikke er blevet
fulgt op af handling. Man har ganske enkelt ikke leveret varen, og så er det
da klart afghanerne ikke kaster sig i støvet for NATO-styrkerne.

> Her nytter "udvikling" intet. Grænsen for befolkningens
> størrelse er overskredet og kun en kraftig decimering kan
> skaffe landets borgere velstand.

Den køber jeg ikke. Afghanistan har 31 mio indvånere på 647.000km2. Til
sammenligning er vi 5.5 mio på 43.000km2. Vel er der bjergegne etc, men jeg
tror da snarere store afstande, ufremkommelige egne og netop tyndt befolkede
områder etc er et problem.

> [...]
>
> Vi til at se mere og mere til den slags, der eller kun skete i
> gamle dage - at overbefolkning medfører krige - lige indtil

Det er ikke overbefokning, men ressourcer der er afgørende. Overbefolkning
er kun en realitet, såfremt der ikke er ressourcer nok - er der ressourcer
nok, er der ingen overbefolkning. Helt enig i, at vi vil se mange konflikter
fremover der handler om ressourcer, mere end det vl handle om land eller
ideologi.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 29-08-06 11:03

On Tue, 29 Aug 2006 11:21:16 +0200, Konrad skrev:

> [...]
> fulgt op af handling. Man har ganske enkelt ikke leveret varen, og så er det
> da klart afghanerne ikke kaster sig i støvet for NATO-styrkerne.

Helt enig. Besætterne var utilgiveligt uvidende omkring de
lokale forhold. Den lovede vare blev ikke leveret (kan ikke
leveres) og dermed falder hele det moralske grundlag for den
fortsatte besættelse til jorden.

Fraset nærmest uendelig indpumpning af ressourcer i
Afghanistan, så er det kun Taleban, som kan få landet til at
hænge sammen. Sovjet kunne ikke og de efterfølgende korrupte
warlords kunne heller ikke.

Men Afghanistan er jo også en kolonikonstruktion. Som i Irak
er eneste ordentlige løsning at dele landet efter de etninske
brudlinier og så lade de enkelte folk selv stå for at styre
sig.

Afghanistan er ikke et land, der er konstrueret til at kunne
hænge sammen ved moderne styring. Kun ultravold kan få folk
til at rette ind og landet til at fungere. Ligesom Saddam
måtte bruge masser af vold for at få Irak til at hænge sammen
som et land.

> [...]
> tror da snarere store afstande, ufremkommelige egne og netop tyndt befolkede

Tørke er et udbredt fænomen i Afghanistan, der for store
områders vedkommende ikke er andet end bjergørken. Tyndt
befolkede områder er aldrig et problem. Se f.eks. på Canada,
som er et af verdenens absolut tyndest befolkede områder.

Landet mangler grundlæggende økologisk evne til at brødføde
befolkningen, og befolkningen har ikke noget at veje op med,
da der er tale om en i særklasse udygtiggjort befolkning og et
land kemisk frit for industri af nogensomhelst art udover
primitive væve til vævning af tæpper.

Der er bare ikke noget at gøre. End ikke delt vil folkene
kunne klare sig; men så vil de i det mindste ikke ligge og
kriges om magten i Afghanistan.

Ok, der er noget at gøre. Nabolandet Kina viser vejen -
etbarnspolitik. Men Afghanistanerne er religiøse galninge. De
går ikke med til den løsning. De ville ikke kunne håndhæve den
om de så vedtog den i Kabul. Afghanistan er fortabt og bør
opgives og splittes hurtigst muligt.