Fagligt udygtigt
Fra : @

Dato : 26-08-06 10:06

<<<<<
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3917904
DET VAR NOK ikke meningen, men lederen af Det danske Dokumentations-
og Rådgivningscenter om Racediskrimination, Niels-Erik Hansen, rammer
lige ned i sagens kerne i sin kritik af professor dr. jur. Mads Bryde
Andersen.
»Han får centeret til at fremstå som fagligt udygtigt,« siger
Niels-Erik Hansen som reaktion på, at Bryde Andersen har trukket sig
tilbage fra en suppleantpost i bestyrelsen for det europæiske
racismecenter i Wien, EUMC.
Udtalelsen er tydeligvis ment som en kritik af Mads Bryde Andersen,
men rammer afsenderen og er i virkeligheden en meget præcis
beskrivelse af EUMC.

Det er fagligt udygtigt. I den ene rapport efter den anden har
centeret tordnet mod, hvad det betegner som racistiske tendenser i
Europa og ikke mindst i Danmark.

Der er blot det lille, men ikke ubetydelige problem, at man ikke har
gjort sig den ulejlighed at definere, hvad racisme egentlig er.

Hvordan man skal kortlægge og bekæmpe racismen, når man end ikke har
gjort sig klart, hvad det egentlig er, kan kun skyldes faglig
udygtighed i forening med en god portion politisk korrekt arrogance.

Som protest mod dette lalleri afstod Mads Bryde Andersen fra at skrive
under på centerets årsberetning, og da hans videnskabeligt og sagligt
funderede argumenter ikke vandt genklang i det selvbevidste, politisk
korrekte selskab, valgte han at trække sig tilbage.

Det er al ære værd. Man skal ikke spilde sin tid på folk, som ikke vil
høre, og som ikke vil lade sig påvirke af saglige argumenter.

Måske har centeret i Wien og den danske aflægger, DRC, stirret sig
blind på den definition af begrebet racisme, som Dansk Sprognævn for
tre år siden udarbejdede for Højesteret til brug for Pia Kjærsgaards
injuriesag mod EU-kandidat Karen Sunds.

Dansk Sprognævn meddelte, at udtrykket racisme i moderne sprogbrug
også kan betyde blot afstandtagen fra noget, man ikke kan lide.

Det åbner i al sin tåbelighed vide perspektiver, og det understreger,
at vi kan tage let på al den tågesnak, der kommer fra DRC og fra EUMC
i Wien.

Blot ærgerligt, at våset er finansieret af skattepenge.
<<<<<<<<

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : Kim2000

Dato : 26-08-06 11:49

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> gjort sig klart, hvad det egentlig er, kan kun skyldes faglig
> udygtighed i forening med en god portion politisk korrekt arrogance.

Præcis, en af de første ting man lære på videregående uddannelser er at
bruge tid og energi på at definere begreberne, så man er sikker på at alle
taler om det samme. Racisme er måske ikke det samme i min begrebsverden som
det er i din. Det er et gigantisk problem og fortæller vel egentlig blot
meget tydeligt at EU har for mange penge, når man ikke stiller krav om
dygtighed til forskerne.

mvh
Kim