Kai Sørlander om de to yderpoler i indvand~
Fra : GB

Dato : 25-08-06 12:57

De to fronter i indvandringsdebatten

http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=781796/

Af Kai Sørlander, Filosof og forfatter
To modsatte fløje står over for hinanden i spørgsmålet om indvandring: de
Radikale og Dansk Folkeparti. Filosoffen Kai Sørlander kaster et kritisk
blik på de to partiers begrundelser. Hvad man end mener om Dansk
Folkeparti, synes de Radikale at have spundet sig selv inde i en kokon af
illusioner, skriver han blandt andet.

Det er åbenbart, at de to fløje er politiske modstandere; og at det er
sådan, de ser på hinanden. De har modsatte syn på, hvilken
indvandringspolitik landet bør føre. Den ene hævder, at politikken bør
lempes; og den anden, at den bør strammes. Begge parter påberåber sig
altså et bør. Men hvis bør er stærkest? Det afhænger af de begrundelser,
som de bygger på.

De Radikale begrunder deres "bør" på menneskerettighederne og
asylkonventionerne. For dem er det afgørende, at disse konventioner
kræver, at vi bør føre en liberal indvandringspolitik; og de frygter, at
vi kommer på kant med konventionerne, når vi strammer kravene. De mener,
at det allerede er sket med de stramninger, som den borgerlige regering
har foretaget siden sin overtagelse af magten. For eksempel anser de
stramningerne i retten til familiesammenføring som værende i strid med
retten til et familieliv, som den er givet i den europæiske
menneskeretskonvention.

Dansk Folkeparti begrunder deres "bør" på en anden måde. For dem kommer
hensynet til samfundets sammenhængskraft i første række. De begrunder, at
vi bør føre en stram indvandringspolitik, på det, at vi ellers skaber
grobund for alvorlige sociale problemer med parallelsamfund i særlige
ghettoer. De frygter især en sådan udvikling, hvis der kommer mange
indvandrere med en kultur, som er meget forskellig fra vor egen, og som
ikke anerkender den sekularisering af det politiske, som er en grundpille
for demokratiet. Så undergraves den underforståede forbundethed, som
hviler på en fælles historie, og så tvivler de på, at demokratiet kan
overleve.

GB

Fra : GB

Dato : 25-08-06 15:12

GB <nospam@nospam.invalid> wrote in

> http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=781796/

PS: Jeg kan kraftigt anbefale, at man læser hele artiklen. Den var for lang
til at jeg ville poste den fulde ordlyd.

GB

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 25-08-06 16:27

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 25-08-06 16:30

"GB" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> kræver, at vi bør føre en liberal indvandringspolitik; og de
frygter, at
> vi kommer på kant med konventionerne, når vi strammer kravene.

"Konventionerne" - jeg synes ikke at kunne huske at vi har stemt om
"konventionerne", så det har vist ikke noget med "manden på gaden" at
gøre.

Hvad kan FN i øvrigt? Skrive et vredt brev??

Fra : GB

Dato : 25-08-06 17:41

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
wrote in news:ecn51a$n02$1@news.al.sw.ericsson.se:

> Hvad kan FN i øvrigt? Skrive et vredt brev??

Ja.

GB

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-08-06 19:14

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns982ABDFE181B4Youremail@130.227.3.84...

> Ja.

He he , denne her må være lige noget ,,, 2:33min 'Angry Letter'
http://home19.inet.tele.dk/fs2002/KimII.wmv 3mb

Jeg syntes godt nok ikke at stemmen lyder særlig svensk
men mere som en hilsen til Henry Kissinger.

Jan Rasmussen