Desperatehousewives-indsigt og statusløgn
Fra : Bo Warming

Dato : 23-08-06 19:15

Desperatehousewives-indsigt og statusløgn

Der er spændende fornyelse i visse ny TV-serier, bl.a. denne, med
mange parallelle handlinger og en illusion af overblik og indsigt i en
række spændende menneskers liv - noget man tørster efter i det daglige
og sjældent opnår.

Tænk hvis andre menneskers sind var så gennemsigtige og man kunne
følge med i hvad sker bag ens ryg.

Er løgn og status ikke hvad rigtig optager os, mere end noget andet?

Selv at kravle op af rangstigen og slippe for fald til hakkeordnens
taber-ligaer

- og at overbevise venner om at du er lykkelig dvs værd at
være ven med.

Vi kæmper alle en brav kam, drevet af vor vilje til magt, og tænker
mere på at snuppe en bid af lagkagen nær os og overføre til vort
territorie, end at udvide den fælles lagkages lykkesum.

Vore sejre er vist oftere baseret på at vildlede med blær og
fremmedord og statussymboler, end på reelt at skabe noget der giver
trivsel for en del af verden.

CITATER OM MISUNDELSE

Noget af det sværeste at affinde sig med, er et godt
eksempel. Mark Twain (1835-1910)

Mscc Vær på vagt overfor de gode og de retfærdige. De hader de ensomme
Nietzsche

Msff "Jeg kan ikke lide ham." - Hvorfor? - "Jeg kan ikke måle mig med
ham." - Har et menneske nogensinde svaret sådan? Nietzsche

Msff Man skammer sig over at tilstå, at man nærer skinsyge, men man
sætter en ære i, at have gjort det og i at være i stand til at gøre
det.Rochefoucauld

msff The envious praises me unknowingly. --Kahlil Gibran

Msff Vi har kun afsmag for andres forfængelighed, når vor egen
forfængelighed har afsmag for den. Nietzsche

Mshg Jeg kan godt lide min mand er jaloux. Det giver tryghed.
Inge Hegler

mshg Kvinden tilgiver ikke gerne en mand, at han er jaloux, men
aldrig at han ikke er det. Paul-Jean Toulet

mskå : Alt virkelig produktivt, tager folk anstød af. Nietzsche

Mskå Envy is the most stupid of vices, for it yieds nothing.

mskå Hver gang man udretter noget, skaffer man sig en fjende. Man
skal forblive middelmådig for at være populær. -Oscar Wilde

mskå Intet er mere uudholdeligt end en tåbe, der har heldet med sig.
Marcus Tullius Cicero

mskå Misundelsen nedbrydes af det sande venskab og koketteriet af den
sande kærlighed.La Rochefoucauld

mskå Overfor en andens store fortrin, findes der kun een redning:
kærlighed.Goethe Valgslægteskaber

Mske Menneskets misundelse viser, hvor ulykkelige de føler sig; deres
bestandige opmærksomhed på fremmed gøren og laden, hvor meget de keder
sig. Schopenhauer

Mske Og jeg så, at al Flid og alt dygtigt Arbejde udspringer af den
enes Misundelse mod den anden. Også det er Tomhed og Jag efter Vind.

Mslighed"Vi kan ikke være herrer - så skal der slet ingen herrer
være", således taler den svages vilje til magt. De, der ikke kan
herske, vil, at der ikke skal herskes.Nietzsche:

msmeke The gilded sheath of pity conceals the dagger of envy.
Nietzsche

MSmo Mødre med opofrende sønner kan aldrig lide unge piger
Agatha Christie

msmr Det kaldes umoralsk, når andre gør det, man selv har lyst til at
gøre. Otto Ludwig

msos Jo mere du udfolder dig, jo mindre vil andre tillade at
du udfolder dig. Nietzsche Menneskeligt alt for menneskeligt 1877

msos "Tilgiv os vore Dyder" - sådan skal man bede til menneskene.
Friedrich Nietzsche

Msos De gode er nødt til at korsfæste den, der opfinder sig sin egen
dyd! Dét er sandheden.Nietzsche

Msos Du kom dem for nær og gik dog forbi - det tilgiver de dig aldrig.
Nietzsche

Msos Dyd bærer hævnen i sig selv. E.Y. Harburg (1898-1981)

msos Envy is the most stupid of vices, for it yieds nothing. Balzac

MSos Hvis du vil skaffe dig fjender, så forsøg at forandre
t. -Woodrow Wilson 1856-1924

msos Hvorledes kan man bedst hævne sig på sin fjende? Når man selv
bliver ædel og god. Diogenes

msos Landsbyboerne tilgiver mig ikke at jeg ikke er misundelig på
deres dyder. Nietzsche

MSos Man straffes grundigst for sine dyder. Nietzsche