Tvangsbehandling
Fra : dktekno

Dato : 19-08-06 11:06

Det er efterhånden almindeligt kendt blandt aspergere, at der findes
grupper, startet af aspergere, og af visse forældrer, der ikke ønsker en kur
imod Aspergers Syndrom eller autisme, idet de anser Aspergers Syndrom og
autisme, som blot en anderledeshed, og ikke som et handicap.

Det er også velkendt blandt aspergere, at det er de færreste, der ønsker en
kur. Jeg husker selv, da jeg første gang hørte om en potentiel kur imod
Aspergers Syndrom. Det var noget med, at nogle forskere mente, at man via en
glutenfri kost kunne kurrere Aspergers Syndrom.

Jeg blev rent faktisk bange her. Jeg vidste ikke rigtigt, hvad det var for
noget, med det her. For det første var der jo det med, at jeg jo altid har
spist brød, pasta osv. og en ændring af dette, ville medføre en enorm
begrænsning i, hvad jeg kan spise.

For det andet, og endnu vigtigere, så jeg faktisk også med meget bange
anelser på denne kur. Da hele min mentalitet, og alle mine politiske,
videnskabelige og moralske holdninger, var opbygget, som følge af min
mentale anderledeshed, så ville mit Jeg blive ændret drastisk, hvis jeg
skulle blive normal. Jeg så det som meget paradokst: Jeg vidste jo, for det
havde diverse eksperter, og mine forældrer fortalt mig, at jeg er
handicappet. Og et handicap er jo noget, som man jo helst vil af med. Men på
den anden side så jeg mig som den jeg var.

Jeg vidste på daværende tidspunkt ikke, at jeg ikke var den eneste. Men så
læste jeg et lille klip i en udenlandsk avis hjemmeside, at der var
demonstrationer i Californien - af aspergere, der demonstrerede imod en kur
imod Aspergers Syndrom. Her blev jeg klar over, at jeg ikke var den eneste
med denne holdning til en potentiel kur imod Aspergers Syndrom, men, at der
faktisk var noget om snakken!

Men jeg anser dette for at være et meget kontroversielt emne, og meget
paradokst.

For hvis Aspergers Syndrom er en sygdom, så skal den jo kurreres. Og hvis
man siger nej til en sådan kur, så skal man jo blive anset som en
samfundsbyrde, en samfundsnasser osv. da man jo så bliver frataget visse
pligter, som man ikke kan magte, men man vil heller ikke have en kur, som
kunne gøre, at man kunne magte dem. Og dermed ville samfundet jo ikke anskue
en holdning imod en kur som primært være baseret på, at man ikke ønsker, at
komme af med sin forskellighed, men at man blot vil slippe for samfundets
pligter.

Omvendt, så ville en successfuld aktion for forståelse af, at folk med
Aspergers Syndrom ikke er syge og handicappede, medføre, at vi, sammenholdt
med, at samfundet respekterer os, som dem vi er, også vil afkræve, at vi
skal udføre de samme pligter, som dem.

Jeg kommer til at tænke på pandabjørnene i Kina og så på det samfund vi har
idag. For istedet for, at diskutere, hvadendten vi er handicappede, syge
eller mennesker på lige fod med andre, med de samme rettigheder - og
pligter - så skal vi istedet anskue Aspergers Syndrom for at være en form
for underart af mennesket.

Pandabjørnene i Kina er fredet. Du må ikke slå dem ihjel. Og man må ikke
bare gå ud, og indfange dem. Derudover skal man reservere plads til dem.
Dette er til trods for, at Pandabjørnene ikke kan bidrage til noget til
samfundet. Alligevel bruger man resourcer på, at beskytte pandabjørnene i
Kina. Dette koster skatteyderne penge.

Man gør det ikke fordi man kan udnytte dem til noget. Man gør det, fordi man
vil respektere forskellighed. Dette betyder ikke, at man så anser
pandabjørnene for, at være mennesker på ligefod med resten af det kinesiske
folkefærd, blot med et anderledes udseende og anden genetik, og mentalitet,
men simpelthen som en helt anden art, der har brug for sine egne særstillede
rettigheder - uden at blive anset for at være hverken en byrde eller sygdom.

Det er nogenlunde sådan, at det foregår i dagens Danmark. Men bliver dette
ved? Vi har det jo kun sådan, fordi der ikke er en kur imod Aspergers
Syndrom. Men hvad nu, hvis der kom en kur. Og så mange aspergere ikke ville
tage imod den. Så ville samfundet jo endten afkræve, at de tog en kur imod
Aspergers Syndrom, så de kunne blive normale, og leve i det normale samfund,
på lige fod med alle andre, eller også skulle de blive respekteret, som dem,
de er, men fortsat udføre de samme pligter og rettigheder, som alle andre,
istedet for særskildte rettigheder/pligter osv.

Dette er ikke aktuelt lige nu, men det er jo værd, at tage diskusionen op
nu, inden forskerne finder en kur imod Aspergers Syndrom. For når de har
fundet kuren, så bliver det aktuelt. Og så er det rimeligt vigtigt, at vi
har dette etisk-moralske spørgsmål på plads.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 19-08-06 11:23

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> imod Aspergers Syndrom eller autisme, idet de anser Aspergers Syndrom og
> autisme, som blot en anderledeshed, og ikke som et handicap.

Det er sjældent at læse et indlæg af så høj en kvalitet i denne gruppe der
mest består af hjernedøde fundamentalister og fanatikere fra begge sider af
det politiske spektrum. Det der så bare undrer mig er? hvorfor har du ikke
postet indlægget i den gruppe hvor dít indlæg hører hjemme nemlig
Her kunne dit indlæg blive besvaret at folk med den korrekte akademiske
baggrund.

Fra : dktekno

Dato : 19-08-06 11:32

Dette er et politisk spørgsmål, da det i sidste ende, er politikerne, der
skal tage stilling til det.

Fra : Vidal

Dato : 19-08-06 11:33

dktekno wrote:

> [...]
> noget, med det her. For det første var der jo det med, at jeg jo altid har
> spist brød, pasta osv. og en ændring af dette, ville medføre en enorm

Du kan jo prøve det, du kan altid begynde at spise
gluten igen, hvis det er for skræmmende ikke at være
asperger.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : dktekno

Dato : 19-08-06 11:53

Heldigvis viste forsøget ingen positive resultater, så jeg har ikke prøvet
det, og er heller ikke blevet opfordret til det. Det var et forsøg i marts
2004, og det gav heldigvis ingen positive resultater.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-08-06 11:43

On Sat, 19 Aug 2006 12:05:42 +0200, dktekno wrote:

> Men jeg anser dette for at være et meget kontroversielt emne, og meget
> paradokst.

Det er vel ikke mere paradoksalt end døve, der jubler når de selv får
døve, i stedet for hørende, børn. Eller døve der nægter deres døve børn
en operation, der får børnene til at kunne høre, selvom den er gratis
for forældrene.

Kan du ikke bare bruge den problemstilling (og -løsning) og overflytte
den til din egen?

Fra : dktekno

Dato : 19-08-06 11:54

Hvis en person er FØDT døv, mener jeg ikke, at man skal kurrere vedkommende.

Hvis man er BLEVET døv, ser jeg ingen problemer i, at blive kurreret.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-08-06 12:22

On Sat, 19 Aug 2006 12:54:19 +0200, dktekno wrote:

> Hvis en person er FØDT døv, mener jeg ikke, at man skal kurrere vedkommende.
>
> Hvis man er BLEVET døv, ser jeg ingen problemer i, at blive kurreret.

Bortset fra at det ville være rart med en begrundelse, så var det i
forhold til at du skrev

> [...]
> de er, men fortsat udføre de samme pligter og rettigheder, som alle andre,
> istedet for særskildte rettigheder/pligter osv.

at du skulle tage stilling til forholdene for døve i dag.

Døve bliver ikke tvunget til behandling/operation selvom der er
muligheder for at få døvfødte børn til at kunne høre. De bliver ikke
frataget muligheder bare fordi de er døve, men bliver *tilbudt*
hjælpemidler.
Døve forældre bliver ikke tvangssteriliseret selvom døvheden er arvelig.
Hvorfor skulle det forholde sig anderledes for aspergere hvis der skulle
komme en behandling?

Fra : dktekno

Dato : 19-08-06 12:53

Fordi samfundet engang i fremtiden bliver et produktionssamfund med
udvikling af idealmennesket med nærmest superkrafter, hvor man anser det
perfekte menneske for at være det, der skal være i samfundet, fordi disse
kan gennemgå tvangsbehandlingen for at blive et supermenneske.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-08-06 13:49

On Sat, 19 Aug 2006 13:52:48 +0200, dktekno wrote:

> [...]
> perfekte menneske for at være det, der skal være i samfundet, fordi disse
> kan gennemgå tvangsbehandlingen for at blive et supermenneske.

Ok, så har det jo ikke noget med aspergere at gøre som sådan, men også
med synshæmmede, hørehæmmede, overvægtige, intellektuelt udfordrede,
folk der mangler lemmer osv.

Hvorfor så lige fokusere på en mulig behandling for aspergere?

Fra : dktekno

Dato : 19-08-06 14:25

Fordi aspergere har en tendens til, at sige tingene som de er, fordi vi ikke
ser verden gennem et filter af sociale regler og indoktrinering, som i andre
ser verden.

Og dermed er vi en meget stor fare for statens sikkerhed.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-08-06 14:56

On Sat, 19 Aug 2006 15:24:32 +0200, dktekno wrote:

> Fordi aspergere har en tendens til, at sige tingene som de er, fordi vi ikke
> ser verden gennem et filter af sociale regler og indoktrinering, som i andre
> ser verden.

Du siger tingene som du tror de er.

> Og dermed er vi en meget stor fare for statens sikkerhed.

Nu er du sjov.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-08-06 20:43

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message
> [...]
> disse
> kan gennemgå tvangsbehandlingen for at blive et supermenneske.

Læger lyver at de en dag vil bidrage til "idealmenneske med
superkræfter" men sådant er ikke sket og vil aldrig ske.

Komputer og gravko giver ekstra tankekraft og muskelkraft, men ikke
psykofarmaka - det er elendig symptombehandling.
Gensplejsning/DNA har ikke helbredt een arvelig sygdom til dato.
Løfter i medier holdes sjældent.
"Kræftens gåde løst" overskriftedes i min barndom men fremskridt er
stadig minimale.

Fra : @

Dato : 19-08-06 13:32

On Sat, 19 Aug 2006 12:54:19 +0200, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>Hvis en person er FØDT døv, mener jeg ikke, at man skal kurrere vedkommende.

hvorfor ikke?

hvorfor forhindre en person i at bruge høresansen hvis muligheden for
behandling foreligger

mener du i ramme alvor at man skal lade folk være handicappede hvis
man har muligheden for at behandle dem?

og det skal jeg som skatteyder bare finde mig i?

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : dktekno

Dato : 19-08-06 14:27

For en person, der har levet hele sit liv ved at være fri for saneindtryk
via øret vil det være en meget negativ omvæltning, at blive udsat for dette.

Jeg kender selv til det, da jeg selv er meget overfølsom over for støj. Jeg
vil dog nødigt undvære min hørelse. Men sæt nu, jeg hele mit liv havde
indrettet min tilværelse og min mentalitet efter, at jeg ikke får disse
sanseindtryk ind i mig. Så ville jeg ikke blive særlig glad for det.

Hvad angår dine skattepenge: Jeg er modstander af, at kapitalen skal
bestemme, hvadendten en person skal være sig selv eller ej.

Fra : @

Dato : 19-08-06 15:42

On Sat, 19 Aug 2006 15:27:06 +0200, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>For en person, der har levet hele sit liv ved at være fri for saneindtryk
>via øret vil det være en meget negativ omvæltning, at blive udsat for dette.

hele sit liv

du henviste til børn som var født døve

hvis de bliver behandlet som bare to-årige håber jeg da ikke at dise
to år betragtes som hele deres liv

>Hvad angår dine skattepenge: Jeg er modstander af, at kapitalen skal
>bestemme, hvadendten en person skal være sig selv eller ej.

man kunne jo også hvis muligt give det spæde barn hørelsen

så kunne barnet når det var blevet voksent jo sev vælge at blive døv
igen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-08-06 18:01

dktekno wrote:
> [...]
> Aspergers Syndrom. Det var noget med, at nogle forskere mente, at man via en
> glutenfri kost kunne kurrere Aspergers Syndrom.

Nå men det kan du da hurtigt teste. Det enste i Danmark som indeholder
gluten i støre mængter er indført hvede.

Fra : Patruljen

Dato : 19-08-06 20:28

dktekno wrote:
> [...]
> noget, med det her. For det første var der jo det med, at jeg jo altid har
> spist brød, pasta osv. og en ændring af dette, ville medføre en enorm

Det er jo en del af at være Asperger, dktekno, at forandringer kan
være svære, det ved du, ikke? Så alene en kostforandring kan være
svær at gemmenføre. Jeg kender folk dktekno, som ikke kan spise ude
af samme grund. Bøffen skal steges på samme måde.
salt og peber må ikke variere. Forskellige mennesker forskellige
variationer over samme tema.

Kender du andre med Aspergers syndrom?

> [...]
> handicappet. Og et handicap er jo noget, som man jo helst vil af med. Men på
> den anden side så jeg mig som den jeg var.

Du er den du er. Det er meget enkelt, ikke

> [...]
> med denne holdning til en potentiel kur imod Aspergers Syndrom, men, at der

Kender du den egentlige bagrund for demonstrationen? Er du nu også
helt sikker på, at det var en kur, der virkelig kunne fjerne aspergers
syndrom ?
Det kunne også være en demonstration imod det faktum, at der
jævnligt introduceres forskellige typer terapi, som lover at fjerne
handicappet i USA, da der er et frit marked på området. Jeg må
advare dig, om at tage disse "mirakelkure" alvorligt, indtil der er
foretaget grundige, videnskablige undersøgelser, i i stil med
undersøgelser foretaget af videnscentret, Center for autisme ved
Lennart Pedersen, Haracops og/eller andre kvalificerede fagfolk.

For et par år siden blev eksempelvis delfinterapi udnævnt til at
nærmest kunne kurere autistiske børn. Hvis det var tilfældet
dktekno, kan du roligt regne med at landsforeningen havde importeret
nogle delfiner og indrettet en pool.

Autisme spektrum forstyrrelser er et livslangt handicap, hvor man kan
have det dårligere eller bedre, alt efter omstændighederne og
funktionsniveau. Og ikke en sygdom.

Der har foregået en vedvarende forskning i adskillige år, og man er
meget langt fra, at kunne forstå de direkte årsager. Der er
statistiske indikationer på arvemassen som en faktor, men genet er
ikke spottet. Der er fragilt x syndrom tilstede på ca 15% autister,
men er af samme grund heller ikke en årsag.

> [...]

> eller mennesker på lige fod med andre, med de samme rettigheder - og
> pligter - så skal vi istedet anskue Aspergers Syndrom for at være en form

Hvem syntes du siger, vi skal anskue mennesker med autisme spektrum
forstyrrelser
som en slags undermennesker?

> [...]
> fundet kuren, så bliver det aktuelt. Og så er det rimeligt vigtigt, at vi
> har dette etisk-moralske spørgsmål på plads.

Du skriver om så mange emner på en gang, at jeg lige stopper ved dem,
jeg har kommenteret.

Venlig hilsen Bruun

Fra : JensenDenmark

Dato : 20-08-06 05:24

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

ikke spottet. Der er fragilt x syndrom tilstede på ca 15% autister,
men er af samme grund heller ikke en årsag.

Blot for at illustrere hvor langt, at man parate til at gå vil jeg blot vise
et par link omkring en ny "banebrydende" behandling, som ser ud til at blive
næste mode fænomen.

http://www.newsday.com/news/local/longisland/ny-lishok0321,0,5515555.story?coll=ny-top-headlines
http://www.boston.com/news/local/articles/2006/06/15/ny_report_denounces_shock_use_at_school/?page=1
http://www.nospank.net/jrc-2.htm

Den behandling har en fremtid. Den kan sikkert kurere alt fra afvigende
politiske handlinger, som ikke passer en diktator uanset politisk observans
til en unge, som ikke gør nok ud af sine lektier.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Bo Warming

Dato : 20-08-06 10:52

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> wrote in message

> [...]
> afvigende politiske handlinger, som ikke passer en diktator uanset
> politisk observans til en unge, som ikke gør nok ud af sine lektier.

Sindsyge har en sund reaktion på et sygt samfund.

Spild ikke skattepenge på denne personlighedsAFVIGELSE og livskunst
og karakteregenskab - sådan forsvarer Thomas sig mod storesøster Trine
når hun kommer med liste over hans FEJL(Radiserne, Charles Schult)
Alt er relativt, Selvmutilation er ikke fejl, hvis tatoveringen el
lign giver fordele nok.

En sydhavsø familie hvor voksen og barn slikker pik på hinanden, som
man har gjort i årtusinder, er ikke pædofil-syg.
Hvis du vil blande dig så forær dem TV og privatiser
programproduktionen og måske du kanlokke dem væk fra
incestmodbydelihederne - det skal være lysten der driver værket. Nej
til forbud.
Vore psykologer er sekteriske og opdigter sygdom, helt som paver
opdigtede kætteri

Fra : Patruljen

Dato : 19-08-06 20:41

dktekno wrote:
> [...]
> ser verden.
>
> Og dermed er vi en meget stor fare for statens sikkerhed.

Kære dktekno.

Inden jeg spørger eller skriver om mine erfaringer på området, må
jeg spørge dig.
Hvor stort et kendskab har du til Aspergers syndrom omkring teorien?
Og kender du andre eller har du mest dine erfaringer fra digselv?

Venlig hilsen Bruun

Fra : dktekno

Dato : 19-08-06 21:26

Jeg har selv Aspergers Syndrom, og blev diagnosticeret da jeg var 11 år
gammel.

Jeg har gået på specialskole, Krabbeshus Heldagsskole i Skive, for folk med
Aspergers Syndrom og autisme, til og med da jeg blev 18 år gammel.

Ja, jeg har meget erfaring med det.

Derudover er jeg skribent på både aspiesforfreedom.com og cyrocore.dk.

Fra : Patruljen

Dato : 19-08-06 20:53

Bo Warming wrote:
> [...]
> Løfter i medier holdes sjældent.
> "Kræftens gåde løst" overskriftedes i min barndom men fremskridt er

Jeg kan kun være enig i synspunktet, dk.tekno. Jeg vil ikke mene, der
er belæg for
at der bliver udviklet supermennesker de første mange generationer.
Hvis nogensinde...

Og dna har ganske rigtigt ikke givet anledning til udsigter til
helbredelse at noget som helst. Det vil vare flere generationer, før
der er grund til at tænke anderledes.

Venlig hilsen Bruun

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-06 20:50

> [...]

> fundet kuren, så bliver det aktuelt. Og så er det rimeligt vigtigt, at vi
> har dette etisk-moralske spørgsmål på plads.
+++++++++++++++++++++
Det etisk korrekte er at enhver selv vælger-eller vælger en behandling fra.

Det gør man ved at vurdere fordele og ulemper og derefter selv træffe
beslutningen.

Tvangsbehandlinger er uetiske.IMHO.

Hilsen
Jens

Fra : @

Dato : 19-08-06 23:35

On Sat, 19 Aug 2006 21:50:07 +0200, "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk>
wrote:

> [...]
>Det etisk korrekte er at enhver selv vælger-eller vælger en behandling fra.
>
>Det gør man ved at vurdere fordele og ulemper og derefter selv træffe

så kan man ikke behandle børn for noget som helst

Fra : Lyrik

Dato : 20-08-06 14:36

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> så kan man ikke behandle børn for noget som helst
++++++++++++++++++++
Der er tale om myndige personer. De bør ikke tvangsbehandles IMHO.

Børn er ikke myndige så længe de er under deres forældres myndighed. Her er
det forældrene der træffer valg.

Lad os nu få det på det rene:
Er du imod tvangsbehandling af myndige voksne danskere?

Hilsen
Jens

Fra : @

Dato : 20-08-06 20:42

On Sun, 20 Aug 2006 15:35:56 +0200, "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk>
wrote:

> [...]
>det forældrene der træffer valg.
>
>Lad os nu få det på det rene:
>Er du imod tvangsbehandling af myndige voksne danskere?

nej, hvis en behandling har meget stor chance for at fjerne et
handicap så vedkommende person kan komme til at fungere på en måde som
betyder at samfundet ikke skal stå for forsørgelsen finder jeg det i
orden at give personen valget mellem enten behandling eller stop for
offentlig forsørgelse

var det svar klart nok?

Fra : Patruljen

Dato : 19-08-06 21:40

dktekno wrote:
> [...]
>
> Ja, jeg har meget erfaring med det.
>
> Derudover er jeg skribent på både aspiesforfreedom.com og cyrocore.dk.

Først og fremmest vil jeg gerne tydeliggøre, at jeg , når jeg
skriver: mennesker med autisme spektrumforstyrrelser. Tænker, at der
er først og fremmest tale om mennesker. Og at mennesker er meget
forskellige. Det gælder også aspergere, selvfølgelig.
Den stereotype eller almindelige forestilling blandt " almindelige
mennesker " er eksempelvis ofte, Rainman eller Valomanden er prodotypen
på en autist.
Virkeligheden er ikke så enkel, vel?

Ok. Så tænker jeg også, at du ved, at der er en vanskelighed eller
modstand mod forandringer indbygget i en aspergers tænkning, som det
er almindeligvis.

Og at mine eksempler omkring madforandringer er korrekte, eller how?

Du må også vide, at der kan være besværligheder ved
forestillingsevnen og at det derfor kan være vanskeligt, at forestille
sig, hvordan en anderledes situation, vil opleves, er det ikke rigtigt?

Du må også vide at for markante forandringer generelt ofte medfører
forvirring og utryghed ?

Jeg tænker, at alt det tilsammen vil give en vis betænkelighed ved at
skulle bevæge sig ind på nye områder, fundamentale livsforandringer.
Syntes du jeg tager helt fejl, der ?

Venlig hilsen Bruun

Fra : Bo Warming

Dato : 19-08-06 22:05

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote in message

dktekno wrote:
> [...]

Jeg tænker, at alt det tilsammen vil give en vis betænkelighed ved at
skulle bevæge sig ind på nye områder, fundamentale livsforandringer.

BW: Asperger og andre autister er vist aldrig farlige og
tvangsbehandling bør adrig ske på gule papirer, altså udfra
behandlingsindikation

Kun farlighed for andre kan berettige tvang

Bæltefixering bør erstattes med gummicelle, men det vil danske
psykiatere ikke, for straf skaber oprørsånd hos patienten, og oprørske
patienter er der flere behandlerjob i.
De har ikke forstand på mennesker og lykke, disse læger.

Måske autister kan sparkes til oprørskhed, men det er noget
gerningsretfærdigt pis - det skal være lysten der driver værket.

Hitlers arbejdslejre helbredte megen psy kose hurtigt og brutalt og
varigt - som krigsforberedelse

En psykiater i provinsen der lod sine patienter lave nyttigt arbejde
blev fyret - det virkede for godt (ca 1980)
Det samme skete med fængselschef i USA, der lod fanger blive rige på
at sælge produktionsresultater ud af huset.

Fra : Patruljen

Dato : 19-08-06 22:24

Bo Warming wrote:
> [...]
>
> BW: Asperger og andre autister er vist aldrig farlige og
> tvangsbehandling bør adrig ske på gule papirer, altså udfra

Nej. Det er fuldstændigt rigtigt.
Aspergere er aldrig lavtfungerende, eller det forekommer meget
sjældent. Altid normalt begavede eller derover. Højtfungerende
mennesker med eksempelvis infantil autisme er stort set aldrig
voldelige. Der er tværtimod tale om dejlige, ærlige og ligefremme
mennesker.

Mennesker med især atypisk autisme, lavtfungerende, kan være voldsomt
udafrettede.
Også voldsomt selvmutilerende. Men det er et helt andet område.

Det psykiatriske system kan komme ind i billedet ved psykiatriske
ledsagediagnoser.
OCD, ADHL, depression. Ellers har psykiatrien intet at gøre, der

> Kun farlighed for andre kan berettige tvang

Ja. Og ved fysisk fare for sigselv.

> [...]
>
> Måske autister kan sparkes t
> gerningsretfærdigt pis - det skal være lysten der driver værket.
´
Udafrettet adfærd hos lavtfungerende mennesker med autisme er som
regel utrykke og i panik når der act

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 20-08-06 14:18

Bo Warming wrote:
> "JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> wrote in message

> Sindsyge har en sund reaktion på et sygt samfund.

Sindsyge er noget andet.

Jeg tænker det er vigtigt, at skelne mellem sindsyge og Aspergers
syndrom, eller andre autisme spektrum forstyrrelser. Aspergers syndrom
mv. har ingenting at gøre med, hvad vi kalder sindslidelser.
Der kan være tale om comorbiditet, dvs psykiatriske ledsage tilstande,
som oftest OCD, ADHD, depression eller psykotiske tilstande eller
gennembrud.
Derudover har tingene ikke ret meget med hinanden at gøre.

> [...]
> når hun kommer med liste over hans FEJL(Radiserne, Charles Schult)
> Alt er relativt, Selvmutilation er ikke fejl, hvis tatoveringen el

Der er ikke tale om fejl, når vanskeligheder afdækkes eller afklares.
Der er tale om en anderledes bevidsthed, andre egenskaber og andre
vanskeligheder. Skal vi respektere andre mennesker, kan vi ikke tale om
fejl.
Eller skyld. Jeg vil mene, vi langt fra har patent på, hvad der er "
rigtigt ". Men blot kan konstatere, at mennesker er forskellige, men
har lige eksistensberettigelse og rettigheder.

Når vi taler selvmutilerende adfærd hos lavtfungerende mennesker med
autisme spektrum tilstande, er tatoveringer et forkert
sammenligningsgrundlag. Der er eksempelvis tale om direkte hovedspring
med panden med i gulvet, sådan at hornhinder løsnes. Dertil fare for
kraniebrud. Eksemplet har udgangspunkt i lydsensivitet og ingen
mulighed for at abstrahere. Dertil en anderledes sanseoplevelse og
fordeling af indtryk, sådan at en centrifuge lyder som noget nær en C
130, Herkules. dktekno vil sikkert kunne forklare, hvordan det opleves
at være lydfølsom, hvis han har lyst?

Mener du, at et sådan menneske skal have den frihed det er, at
foretage hovedspring indtil vedkomende er blind eller har fået
kraniebrud? Vi har muligheden at hjælpe vedkommende.Og ganske
effektivt. Skal vi da undlade, for at spare skattepenge?

> [...]
> til forbud.
> Vore psykologer er sekteriske og opdigter sygdom, helt som paver

Psykologer opdigter ikke sygdomme eller handicaps. Tilstandende
eksisterer, hvad enten der eksisterer psykologer, pædagoger eller
andre. Og har gjort det i århundreder før begrebet psykologer og
pædagoger, specialpædagoger og terapeuter var en del af sproget
overhovedet. Du vil kunne finde beretninger fra tidligere tider og
kulturer. Knud Rasmussen, mener jeg det var beskriver psykiske
vanskeligheder hos individer i eskimokulturen.
Stammen eller eskimosamfundet hjalp vedkommende til en tålelig
tilværelse, accepterede vedkommende som en del af samfundet. De sendte
ham ikke ud på indlandsisen for at spare skattepenge eller sælkød.

Best regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 20-08-06 14:31

Bo Warming wrote:
> [...]
tvangsbehandling bør adrig ske på gule papirer, altså udfra
behandlingsindikation

Kun farlighed for andre kan berettige tvang

Ja. jeg tænker det samme, når vi taler om behandling. Vi har ingen
ret til at krænge en behandling af den type, dktekno beskriver, ned
over hovedet på andre.
Der er flere grunde til mit synspunkt.

Men tvang figurerer også i sammenhæng med magtanvendelse. Og her
findes et magtanvendelsescirkulære, som eksempelvis pædagoger
underskriver og forventes at følge på døgninstitutioner. Her er
kriteriet, at der ved fare for andre eller sigselv kan foretages en
magtanvendelse. Det mener jeg er et etisk forsvarligt udgangspunkt.

Best regards Bruun