Endnu en minister bryder loven
Fra : Zeki

Dato : 19-08-06 01:10

Fra : Jesper

Dato : 19-08-06 04:43

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Mvh
> Zeki

Det er noget vrøvl Zeki:

Kapitel 6

Videregivelse af oplysninger til offentlige myndigheder

§ 21. Registrerede oplysninger som nævnt i § 9, stk. 2, må ikke
videregives til anden offentlig myndighed.

Stk. 2. Videregivelse af de i stk. 1 nævnte oplysninger kan dog ske, når

* 1) den, oplysningen angår, har givet samtykke,
* 2) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,
at oplysningen skal videregives,
* 3) videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige
interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der
begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen
angår,
* 4) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en myndigheds
virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal træffe,
eller
* 5) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af videnskabelige
eller statistiske undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning.

Stk. 3. Andre registrerede oplysninger må ud over de i stk. 2 nævnte
tilfælde kun videregives til en offentlig myndighed, når oplysningerne i
forvejen er offentligt tilgængelige, eller når det må antages, at
oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed
eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe, jf. dog § 9, stk. 1, 2.
pkt.

Registerlovens § 21 stk. 2 pkt. 2 giver mulighed for at vidergive
oplysningerne til kommunerne, det er en for dem nødvendig oplysning for
at de kan føre en effektiv kontrol med overholdelsen af
rådighedsreglerne for kontanthjælpsmodtagere. Alternativt: Offentliggør
listen, så er den omfattet af §21 stk 3, så er den skid slået!

--
Jesper

For serious booty shaking:
http://www.youtube.com/watch?v=KUz6S2VFtb

Fra : Allan Riise

Dato : 19-08-06 07:18

Jesper wrote:

> [...]
> rådighedsreglerne for kontanthjælpsmodtagere. Alternativt:
> Offentliggør listen, så er den omfattet af §21 stk 3, så er den skid

Nej, der *skal* gives samtykke fra de der er på listen, og 2..

Man kan ikke off. gøre en sådan liste for at stk. 3 skal være opfyldt, stk.
3 gælder for lister som i forvejen og naturligt er off.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 19-08-06 10:25

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> Nej, der *skal* gives samtykke fra de der er på listen, og 2..
>
> Man kan ikke off. gøre en sådan liste for at stk. 3 skal være opfyldt, stk.
> 3 gælder for lister som i forvejen og naturligt er off.

Sikke noget sludder, listen kan nårsomhelst offentliggøres. Og når den
er det, er den naturligvis frit tilgængelig. Også for kommunerne.

Iøvrigt tog jeg fejl, det var i medfør at §21 stk. 2 pkt 3 eller 4 at
listen også kunne overdrages til kommmunerne.
--
Jesper

For serious booty shaking:
http://www.youtube.com/watch?v=KUz6S2VFtbQ

Fra : Allan Riise

Dato : 19-08-06 10:49

Jesper wrote:

> Sikke noget sludder, listen kan nårsomhelst offentliggøres. Og når den
> er det, er den naturligvis frit tilgængelig. Også for kommunerne.

Vel kan de da ej, det må du gerne finde lovhjemmel for.

> Iøvrigt tog jeg fejl, det var i medfør at §21 stk. 2 pkt 3 eller 4 at
> listen også kunne overdrages til kommmunerne.

Nope, aldrig i livet.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 19-08-06 11:46

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> Vel kan de da ej, det må du gerne finde lovhjemmel for.

Der er ingen forbud mod offentliggørelse i registerloven og når
oplysningerne i forvejen er offentligt tilgængelige, så kan de frit
udleveres til kommunerne.

Alternativt, så kan man jo "komme til" at lække listen til pressen.

> Nope, aldrig i livet.

Hvorfor ikke?

Fra : Allan Riise

Dato : 19-08-06 12:28

Jesper wrote:

> Der er ingen forbud mod offentliggørelse i registerloven og når
> oplysningerne i forvejen er offentligt tilgængelige, så kan de frit
> udleveres til kommunerne.

Det er der da.
Personfølsomme oplysninger må ikke off. gøres, ligesom at man ikke må
overføre personopl. fra f.eks. kontanthjælp videre til børne/unge afd. i
samme kommunale regi, medmindre personen selv har givet skriftlig
tilladelse.

Fordi det er lovstridigt.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 19-08-06 12:57

> [...]

> overføre personopl. fra f.eks. kontanthjælp videre til børne/unge afd. i
> samme kommunale regi, medmindre personen selv har givet skriftlig

Det er da ikke personfølsomme oplysninger.

> Fordi det er lovstridigt.

Iflg hvem?

Fra : Allan Riise

Dato : 19-08-06 13:12

Jesper wrote:

> Det er da ikke personfølsomme oplysninger.

Jo det er at betegne som personfølsomme oplysninger, da der er personnumre
og adresser ibefattet.

> Iflg hvem?

Datatilsynet, i forhold til registerloven.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 19-08-06 13:20

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> Jo det er at betegne som personfølsomme oplysninger, da der er personnumre
> og adresser ibefattet.

Så undlader man at offentliggøre de 4 sidste cifre. Adresser er ikke
personfølsomme oplysning. I de tilfælde hvor den pågældende har
hemmeligt nummer og ikke har ønsket optagelse i telefonbogen kunne man
nøjes med at offentligtgøre bopælskommune.

Fra : Allan Riise

Dato : 19-08-06 13:52

Jesper wrote:

> [...]
> hemmeligt nummer og ikke har ønsket optagelse i telefonbogen kunne man
> nøjes med at offentligtgøre bopælskommune.

Hvad skal kommunerne så med oplysningerne når der ikke er peronnumre og
adresser?

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 19-08-06 14:04

> Hvad skal kommunerne så med oplysningerne når der ikke er peronnumre og
> adresser?

Hvis de kigger på de numre der kan matche med "De sidste fire"som
wildcard, så skal de bare tjekke på navnet.Trés facile!

Fra : Allan Riise

Dato : 19-08-06 14:25

Jesper wrote:

> Hvis de kigger på de numre der kan matche med "De sidste fire"som
> wildcard, så skal de bare tjekke på navnet.Trés facile!

Nope, det er for søgt, og vil som sådan ikke kunne tiltrædes af nogen som
helst juridisk.

--
Allan Riise

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-08-06 23:37

On Sat, 19 Aug 2006 11:49:17 +0200, Allan Riise skrev:

> Vel kan de da ej, det må du gerne finde lovhjemmel for.

Hvad skulle der være i vejen for at offentliggøre, hvem der er
blevet evakueret for skatteydernes regning?

Såvidt jeg kan se, er der intet ulovligt ved det. Protesterne
synes også mest at gå, hvilket formål offentliggørelsen skal
tjene, da listerne så kan samkøres i og af kommunerne.

Beskæftigelsesministeren ser ud til at være på helt sikker
grund. Om kommunerne, der evt. samkører uden tilladelse fra
borgeren, også er det, kan måske nok diskuteres; men
ministeren, kan jeg ikke se, gør noget ulovligt.

--
"How many legs does a dog have if you call the tail a leg?
Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg." - Abraham