Ett provokatoriskt felaktigt påstående om ~
Fra : Rolf Martens

Dato : 18-08-06 09:22

Jag har idag lagt till på min hemsida www.rolf-martens.com, i
dess sektion "News with brief comments":

Fredag 18 augusti 2006 (NWBC 197, Swedish) Ett provokatoriskt
felaktigt påstående om "Israel"

2006-08-18, 06:05 GMT:

På brevlistan "mot_krig" har Anders Püschel, Malmö, påstått
att det är "judarna", dvs anhängarna av den judiska religi-
onen, som ligger bakom upprättandet av den rasistiska och
aggressiva staten "Israel", dess ockupation av Palestina
sedan 1948 och dess upprepade aggressioner inklusive den
särskilt brutala mot Libanon nyligen - och inte imperialis-
terna i världen, med de ultrareaktionära sionisterna som
verktyg, som dock alla med minsta kännedom om politiska för-
hållanden vet att det är. Han har försvarat detta påstående
också, trots påpekande om dess felaktighet och skarp kritik
mot det av en annan listdeltagare, Kerstin Johansson, som med
rätta skrev: "...det är nästan så man undrar om Svensk
Israelinformation har beställt texten".

Detta är en relativt allvarlig sak, som det finns skäl att
informera om lite bredare offentligt också, eftersom Anders
Püschel har gjort sig känd som en av organisatörerna av de
många protestmanifestationerna här i Malmö de senaste måna-
derna mot "Israels" angreppskrig och ofta har talat vid dessa
manifestationer. Vad som ligger bakom det att denna också
politiskt välinformerade person i skrift kommer med detta
absurda och provokatoriska påstående kan man bara spekulera
om. Men denna sak gör också att det finns skäl att påpeka att
den breda proteströrelsen, även här i stan, mot aggressioner-
na mot Libanon och mot Gaza ingalunda har varit riktad "mot
anhängarna av den judiska religionen", som några av dess
öppet uppträdande motståndare har påstått för att försöka
misskreditera den, utan just mot förbrytelserna av den
israeliska sionismen, stödd av hela imperialismen i världen.

Om denna sak, se också mitt "FÖRENA ER! Info #261se" av den
11.08.2006, och om bakgrunden till "Israel" även Info #171se,
del 1/2 och del 2/2, från 01.05.2002. För dokumentation av
den återger jag två inlägg av mig själv (inklusive citat) på
brevlistan nyligen:

To: mot_krig@yahoogroups.com
From: Rolf Martens <rolf.martens@comhem.se>
Date: Fri, 18 Aug 2006 07:32:54 +0200
Subject: Re: Hur startade (det senaste)
Libanon-kriget?

Du har rätt, förstås, Kerstin, i din kritik av denna citerade
text (av Anders Püschel). Påståendena där att "judarna"
ockuperar Palestina och att "judarna" ville ha krig mot
Libanon är verkligen så provokatoriskt felaktiga, och så
särskilt skadliga också när de kommer från en person som har
gjort sig känd som en av organisatörerna av protester mot
sionisternas aggression mot Libanon, att man verkligen måste
undra om i själva verket "Svensk Israelinformation" eller
något sådant har beställt texten.

Det är inte första gången heller som denne skribent påstår
sådana saker. Vi kritiserade båda två ett liknande uttalande
av honom för ett par veckor sedan.

Rolf M.

At 23:01 2006-08-17 +0200, you Kerstin Johansson
<kerstin.johansson13@comhem.se> wrote:

[DATE], skrev [NAME] på [ADDRESS] följande:

[Citat av inlägg av Anders P.:]

Var grep Hezballah de två soldater som var den judiska
statens förevändning för dess senaste krig mot Libanon? Var
det i en räd över gränsen till det av judarna ockuperade
Palestina, eller var det i södra Libanon? Principiellt sett
går det att försvara även en gränsöverskidande räd: sedan
1967 ockuperar den judiska staten delar av Libanon som man
aldrig gav upp år 2000, och man håller tusentals libaneser
fångna i sina fängelser, och för övrigt är Israel en illegi-
tim statsbildning som saknar rätt till självbestämmande. Men
det är mycket lättare att få folk att förstå Hezballahs
agerande om det var så att de judiska soldaterna greps i
Libanon. Det framstår i så fall också mycket tydligare att
judarna ville ha krig mot Libanon eftersom deras överskri-
dande av gränsen visar att de försökte provocera fram en
förevändning för kriget, istället för att bara sitta och
vänta på att Hezballah själva skulle överskrida gränsen från
andra hållet och ge dem den nödvändiga förevändningen.
Frågan har nu blivit betydelsefull även av andra skäl: på
uppdrag av boende och näringsidkare i den judiska staten
stämmer nu advokater den libanesiska staten på skadestånd för
Hezballahs krigshandlingar. Nedan gör Trish Schuh troligt att
den judiska statens soldater var de som korsade gränsen.
Oavsett om man finner hennes hållning övertygande eller inte,
kan man i alla fall konstatera att Hezballah fortfarande
officiellt står fast vid att de grep soldaterna i Libanon.

Anders P

CounterPunch, August 15, 2006

[Kerstin J.:]

Jag skulle gärna vilja veta vad som menas med jude och
judisk i den svenska texten ovan? Jag menar att sådan
retorik bara spelar motståndaren i händerna, det är nästan
så man undrar om Svensk Israelinformation har beställt
texten.

Kerstin

To: mot_krig@yahoogroups.com
From: Rolf Martens <rolf.martens@comhem.se>
Date: Fri, 18 Aug 2006 07:47:56 +0200
Libanon-kriget?

Påståendendet nedan (på nytt, och trots påpekande om dess
felaktighet) att det är "judarna", anhängarna av den judiska
religionen, som har stulit Palestina och upprättat den
sionistiska, rasistiska och aggressiva staten "Israel" - och
inte en helt annan grupp människor, nämligen de politiskt
ultrareaktionära sionisterna, som verktyg för imperialisterna
i världen, som alla vet att det är - det är verkligen så
provokatoriskt felaktigt och skadligt att man måste fråga
sig, som Kerstin J. gjorde, om texten är beställd av "Svensk
Israelinformation".

Och vad säger andra på denna lista? Är det bara Kerstin J.
och jag som anser att man måste fördöma sådana uttalanden?

Rolf M.

[Och hon skrev också:

"Jag menar att sådan retorik bara spelar motståndaren i
händerna, det är nästan så man undrar om Svensk Israelinfor-
mation har beställt texten."]

[Anders p.:]

Med jude menas en medlem av den grupp som har stulit Pales-
tina från dess inhemska befolkning och nu som bäst är i färd
med att utplåna densamma som folk för att kunna befästa sin
överhöghet över det stulna landet. Denna grupp finns inte
bara i det ockuperade Palestina, utan också i USA och Europa,
där den bedriver lobbyverksamhet, samlar in pengar och agerar
försvarsadvokat för det folkmord som dess gruppmedlemmar i
Palestina bedriver. Favoritsysselsättningen är att beskylla
alla som kritiserar folkmordet för att vara antisemiter, en
propaganda som varit så förödande effektiv att även de som är
motståndare till folkmordet får blodstörtning om gruppen
benämns med sitt rätta namn: judarna. Judisk är förstås en
adjektivisk avledning av jude. Den judiska staten är just
det: judarnas stat. Alla judar i hela världen har hemortsrätt
under den ockupationsregim som judarna upprätthåller i
Palestina, och alla andra som lever under den utsätts för
officiell grundad diskriminering. Till någon del erkänns ju
faktiskt judestatens judiskhet när massmedia i länder som
Sverige talar om de judiska bosättningarna på Västbanken som
just judiska. I konsekvens med detta kallar jag - men inte
svenska massmedia - statsbildningen som sådan och dess
trupper etc för judiska. Vad har du mot det?

[Kerstin J., tidigare:]
Eftersom jag ändå är uppretad undrar jag vem som har hittat
på transkriptionen Hezballah?

En jude eller en persier, skulle jag tro.

Anders P

Meddelande sänt av:
Rolf Martens
Malmö, Sverige