Det syriske link
Fra : @

Dato : 10-08-06 08:29

<<<
http://www.bt.dk/leder:aid=460358/
Syrien styres af et ubehageligt, totalitært regime, der meget
vidtgående har styret Libanon, indtil en alliance af USA og Frankrig
for to år siden tvang Syrien til et tilbagetog, hvorved de syriske
regulære styrker blev trukket tilbage fra Libanon. Det skete, efter at
en populær libanesisk politisk leder var blevet myrdet af agenter for
den syriske regering. Mordet udløste stærke protester og det, som blev
til cedertræs-revolutionen. Desværre blev den demokratisk valgte
libanesiske regering ikke sat i stand til at hævde sin magt i forhold
til den svært bevæbnede Hizbollah-milits. Resultatet kender vi.

Syriens regering reagerede også mest brutalt og urimeligt mod Danmark
under Muhammed-krisen. Den danske ambassade i Damaskus blev brændt af
- af aktivister, men med det syriske politis passive opbakning.
Danmark reagerede med at kalde hele den diplomatisk stab hjem og
meddele Syriens regering, at man først vendte tilbage, når man havde
fået fuld garanti for stabens sikkerhed og yderligere havde fået fuld
erstatning for ødelæggelserne af den tidligere ambassade.

Efter at have reageret kritisk på den dansk tilkendegivelse gik der
nogen tid, og så accepterede Syrien at yde de krævede garantier og
erstatninger.

Som under Muhammed-krisen i det hele taget viste det sig også her, at
der i sidste ende stod respekt om et land og en regering, der stod
fast på klare principper og universelle rettigheder. De brutale
ødelæggelser af danske repræsentationer og regnen af voldstrusler var
og blev uhyrlige. Måske netop også nogle af verden mest brutale
totalitære regimer alligevel forstår og anerkender, når modstanderen
tydeligt står fast og handler med en konsekvens, der er tydelig og
klar.

Og måske verdenssamfundet har stærkt brug for aktører, der ikke er
>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
bange for egen skygge, men tør træde også nogle af de mest brutale og
>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
usympatiske aktører nær for at yde et bidrag til de forhandlede
>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
kompromiser, der er nødvendige for at begrænse vold og ødelæggelser.
>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
<<<<

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : Zeki

Dato : 10-08-06 13:47

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse
> <<<
> http://www.bt.dk/leder:aid=460358/

Endnu en "jeg gør alt for at forsvare Israel og USA"-artikel fra Erik Meier
Carlsen. Lad os se på nogle af hans argumenter:

> [...]
> for to år siden tvang Syrien til et tilbagetog, hvorved de syriske
> regulære styrker blev trukket tilbage fra Libanon.

Libanons tilstedeværelse i Libanon var velsignet af USA, lige indtil
Irak-krigen. Desuden har USA jo selv tradition for at støtte diktaturer, så
hvad er hans pointe?

> Syriens regering reagerede også mest brutalt og urimeligt mod Danmark
> under Muhammed-krisen. Den danske ambassade i Damaskus blev brændt af
> - af aktivister, men med det syriske politis passive opbakning.

Klart. Syrien er en slyngelstat fordi en håndfuld politimænd var bange for
nogle vrede aktivister og valgte at forholde sig passive. Det må være hans
konklusion.

Mvh
Zeki

Fra : Sten Schou

Dato : 10-08-06 15:55

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Libanons tilstedeværelse i Libanon var velsignet af USA, lige indtil
> Irak-krigen. Desuden har USA jo selv tradition for at støtte diktaturer,
> så hvad er hans pointe?

He-he...jeg går ud fra, at flertallet, måske undtagent Syrien og Iran
velsigner Libanons tilstedeværelse i Libanon?

> Klart. Syrien er en slyngelstat fordi en håndfuld politimænd var bange for
> nogle vrede aktivister og valgte at forholde sig passive. Det må være hans
> konklusion.

Jeg tror mange andre end EMC mener Syrien er en slyngelstat. Der er vel en
årsag til, at vi har taget en del syriske flygtninge til os.

Hilsen Sten