Antiterrorloven betyder nul internet på ho~
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-08-06 15:37

http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=774064/

Det er slut med internetforbindelse fra hoteller og cafeer,
hvis regeringens antiterrorlov gennemføres.
For ingen af dem har mulighed for at gemme oplysninger
om kundernes brug i et helt år.

Man kan godt glemme alt om at kunne gå på internettet fra
danske hoteller og cafeer fra næste efterår.

Regeringens terrorbekæmpelse betyder nemlig, at ikke
blot teleselskaberne, men også hoteller og cafeer skal holde
styr på, logge, hvem der har brugt telefon- og internetforbindelser,
hvem de har ringet til eller besøgt på nettet, og hvor længe det har varet.
Og disse oplysninger skal gemmes i et år, så politiet
- med en dommerkendelse i hånden - kan bede om at få dem udleveret.

»Det er jo fuldstændigt urealistisk, at vi, der f.eks. stiller computere
i lobbyen til rådighed for gæsterne, skal registrere alt det. Det har
vi ikke en chance for at leve op til. Vi vil blive nødt til at stoppe med
at tilbyde folk netadgang. Det forringer hotellernes og cafeernes service,
og det vil jo være fuldstændigt uforståeligt og ubegribeligt for kunderne.
Folk forventer jo, at der er internetadgang til rådighed,« siger Katia
Knipschildt Østergaard, direktør i HTSI, Danmarks næststørste
erhvervsorganisation med flere end 13.000 medlemsvirksomheder
inden for handel, transport, service og turisme.

HTSI vil reagere skarpt i den høring, som slutter på torsdag.
»Tænk også bare på situationen, at ens personlige data skal
bevares et fremmed sted i et år, fordi man har besøgt et hotel.
Og så er det jo helt besynderligt, når man f.eks. frit kan benytte
netforbindelser fra biblioteker,« siger Katia Knipschildt Østergaard.

Både biblioteker og f.eks. beboerforeninger er undtaget.
Kritikere har derfor peget på, at hvis man er terrorist,
skal man bare gå på biblioteket og kommunikere elektronisk derfra.

Helt umulige at gennemføre
Katia Knipschildt Østergaard ser også problemer, når virksomheder
f.eks. lader gæster eller konsulenter på besøg gå på nettet.
De er nemlig ikke ansatte og skal derfor logges.

Teleindustrien har også protesteret højlydt mod de omfattende
krav i antiterrorlovpakken. Da regeringen fremlagde pakken,
viste det sig, at omkring en tredjedel af forslagene var teknisk
umulige at gennemføre. Kravet om at gemme netbesøg er alene
dansk - EU kræver det ikke. Og efter mange diskussioner er kravene lempet en anelse.

Går længere end EU

»EU vedtog i februar et direktiv, som kræver logning.
Det skal gennemføres senest til september næste år.
Men Danmark går videre end EU-direktivet, som ikke
kræver nogen logning af internetbesøg. Det vil være et
enormt indgreb i privatlivets fred og medføre helt enorme
datamængder, der skal gemmes,« siger jurist Janne Lundin
Vadmand fra TDCs juridiske kontor.

Siden er man gået på kompromis, så teleselskaberne kun skal logge,
når f.eks. en TDC-kunde forlader TDCs net. Samtidig skal ikke
samtlige data gemmes fra besøgte netsider, men kun en slags stikprøve
- rent teknisk hver 500. datapakke. Besøger man f.eks. www.berlingske.dk
vil de mange data, som forsiden består af, udløse en gemt datapakke.
Fem timers arbejde på Berlingskes netværk har for denne artikels forfatter
indtil videre betydet, at 56.500 datapakker er sendt af sted og andre
62.700 datapakker modtaget.

Jan Rasmussen

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-08-06 15:53

On Mon, 7 Aug 2006 16:36:38 +0200, Jan Rasmussen skrev:

> [...]
> om kundernes brug i et helt år.
>
> Man kan godt glemme alt om at kunne gå på internettet fra
> danske hoteller og cafeer fra næste efterår.

Hvad andet kunne man forvente fra en dansk regering, der kan
få sig selv til at slikke Bush i røven i årevis?

--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Sten Schou

Dato : 07-08-06 16:33

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvad andet kunne man forvente fra en dansk regering, der kan
> få sig selv til at slikke Bush i røven i årevis?

Mærkeligt, jeg var i USA i april, og på samtlige moteller, og også en god
del hoteller, var der frit trådløst internet. Tænk, at Bush tillader dette.
Men det skyldes måske, at han sjældent sover på hotel, og derfor ikke er
klar over det?

Hilsen Sten

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-08-06 16:46

On Mon, 7 Aug 2006 17:33:25 +0200, Sten Schou skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Mærkeligt, jeg var i USA i april, og på samtlige moteller, og også en god
> del hoteller, var der frit trådløst internet.

Nu er det jo også sådan, at amerikanerne til forskel for den
danske regering efterhånden hader og afskyr Bush. En mere
hadet og foragtet præsident i Amerikas historie skal man lede
længe efter.

> Tænk, at Bush tillader dette.

Han er jo heller ikke så dum som den danske regering (så kan
man vist ikke være mere uhøflig overfor Fogh og Co). Har du
måske nogensinde hørt om, at han har slikket sig selv i røven?

> Men det skyldes måske, at han sjældent sover på hotel, og derfor ikke er
> klar over det?

Det skyldes måske han har et væsentligt bedre omend til tider
ulovligt fungerende overvågningsapparat af amerikanere og
andres informationsudveksling . Bush behøver ikke bede
hotellerne om at stå for overvågning. Det klarer diverse
amerikanske efterretningstjenester. Et eksempel:
http://www.computerworld.dk/art/16351

--
"If a lie is repeated often enough all the dumb jackasses in
the world not only get to believe it, they even swear by it."

Fra : GB

Dato : 07-08-06 16:22

"Jan Rasmussen" <1@2.3> wrote in

> Det er slut med internetforbindelse fra hoteller og cafeer,
> hvis regeringens antiterrorlov gennemføres.

Du kan da være ligegad - du har ikke råd til at bo på hotel alligevel.

GB

Fra : JensenDenmark

Dato : 07-08-06 17:03

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Jan Rasmussen" <1@2.3> wrote in

> Du kan da være ligegad - du har ikke råd til at bo på hotel alligevel.

Men det har jeg og jeg checker webmail i firmaet hver dag incl. i ferien.

Mvh
JensenDenmark

Fra : GB

Dato : 07-08-06 17:31

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> wrote in news:44d763be$0
$20228$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Men det har jeg og jeg checker webmail i firmaet hver dag incl. i ferien.

Lad os nu lige se, om det går så galt.

GB

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 07-08-06 19:12

"GB" skrev i en meddelelse

> Du kan da være ligegad - du har ikke råd til at bo på hotel >alligevel.

Du har netop diskvalificeret dig fra enhver seriøs debat

--
Med særlig venlig hilsen
Michael Meidahl Jensen