WW2-gravskandale som Bondam også har arvet~
Fra : Bo Warming

Dato : 03-08-06 16:58

WW2-gravskandale som Bondam også har arvet.

Bispebjerg Kirkegård har ved indgangene opsat metal-skilt-kort fra ca
1945 hvor er i den fra krematoriet fjerneste del er vist stribe på
stribe af krigskrave

1- politi fra kz 2. frihedskæmpere (også danske ) 3. russiske
krigergrave 4. nedskudte britiske RAF-piloter 5. tyskekrigergrave.

Vedr 1-4 er der på arealet individuelle gravsteder, så tætte, at det
må være urnenedsættelser.

Men vedr nazierne er der kun een lille undselig sten for alle de mange
snese der faldt i det besatte land, og jordarealet, der på kortet
angiver stribe på stribe af individuelle tyske grave er nu blevet
benyttet til ny danske grave fra 1950-70.

Jeg tvivler på, at mange tyske pårørende valfarter til stedet og
rystes (som jeg) over Københavns Kommunes anti-kristelige mangel på
fjendekærlighed og sparken på overvundne, der ligger ned.

Tyskerne gav under krigen altid danske faldne fjender en ærefuld
begravelse, og ved befrielsen har der utvivlsom været smukke
i-døden-er-vi-alle-lige forhold, som angivet på metalskilt-kortet.

Men jeg synes, at Bondam skulle reparere lidt på den extremt
skammelige og pinlige udåd fra ca 1950, ved at opsætte en
tekst-planche nær de tyske urner , sådan som der er lange
tekst-plancher om fx frihedskæmperne (hvorom der mindsanten står, at
vor modstandsbevægelse var godt igang allerede i år 1940!).