Hvem betaler uddannelserne??
Fra : Anne - Marie Jensen

Dato : 03-08-06 06:05

Hej.
Er der nogen her der ved, hvem der betaler uddannelsen for de
udenlandske studerende der er så meget snak om, f.eks. på
lægestudiet og på dyrlægestudiet???
Venlig hilsen
Anne - Marie

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-08-06 07:13

"Anne - Marie Jensen" <anne-marie@husetjensen.dk> wrote in message

Hej.
Er der nogen her der ved, hvem der betaler uddannelsen for de
udenlandske studerende der er så meget snak om, f.eks. på
lægestudiet og på dyrlægestudiet???

Ja, det gør du og jeg.

Det er vist et specielt dansk princip, vi forsøger at komme til at betale
for så mange mennesker som muligt, kinesere, svenskere, grønlændere,
færinger, indvandrere, - og beder så mindeligt de arabiske lande modtage
vores for mange millioner kroner. Vietnam betaler vi millioner af kroner til
"miljøforbedringer", mens vore egne byer er ved at drukne i lort. Vi ER bare
gode mennesker, - men slet ikke nok, hvis det stod til fx De Radikale, vi
burde bruge hundreder af millioner mere.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-08-06 07:24

Anne - Marie Jensen wrote:
> [...]
> Er der nogen her der ved, hvem der betaler uddannelsen for de
> udenlandske studerende der er så meget snak om, f.eks. på

Det er dig som betaler det. I andre lande er det folkselv som må betale,
det vil sige at man må optage lån og/eller bede sine forældre om penge.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 03-08-06 10:33

> Det er dig som betaler det. I andre lande er det folkselv som må betale,
> det vil sige at man må optage lån og/eller bede sine forældre om penge.

Det er ikke helt korrekt. To af mine venner har læst i Edinburg, Oxford
og London. De har ikke skullet betale noget for det i de pågældende
lande. Der har været problemer med at få SU til at slå til i udlandet,
fordi man ikke kan få den i tilstrækkelig lang tid til at man kan
færdiggøre en candidatuddannelse på normeret tid. (mener man kan få 3
eller 4 års SU til en uddannelse der varer 5 år?)

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-08-06 23:32

Jesper Mehlsen skrev:

> [...]
> færdiggøre en candidatuddannelse på normeret tid. (mener man kan få 3
> eller 4 års SU til en uddannelse der varer 5 år?)

Nej, man får skam - i hvert fald til videregående danske uddannelser
normeret til 5 års varighed - maksimalt i alt 72 "klip"
(månedsudbetalinger), hvilket altså vil sige at man ikke bare får til
selve de 5 år (dvs. 60 "månedsklip"), men dertil også yderligere 12
såkaldte "fjumreklip", hvis man skulle kikse en halvårlig eksamen eller
to, som man ikke straks skulle kunne indhente (da adgangen til nogle
fag-elementer ofte er direkte betinget af beståede forudgående eksamener
i andre.)

Problemet skal således bestå i at man allerede hjemmefra har brugt af
sine "klip" og derfor muligvis ikke måtte have nok tilbage i udlandet,
så vidt jeg da ellers kan se.

Anders Peter Johnsen

Fra : JensenDenmark

Dato : 03-08-06 07:28

"Anne - Marie Jensen" <anne-marie@husetjensen.dk> skrev i en meddelelse
Hej.
Er der nogen her der ved, hvem der betaler uddannelsen for de
udenlandske studerende der er så meget snak om, f.eks. på
lægestudiet og på dyrlægestudiet???

For studerende fra EU lande, som ikke selv vil uddanne borgere inden for en
given katagori, betaler de danske skatteborgere. Vores unge kan til gengæld
opsøge udenlandske skoler i andre EU-lande og studere gratis der, hvilket de
nok ikke gør, da papire fra enhver udenlandsk skole ikke kan kontrolleres
ordentlig eller sammenlignes med den høje standard, vi har herhjemme.

Studerende fra de øvrige lande skal fra i år selv betale. Bemærk at de kunne
nasse indtil i år. Det medførte blandt andet, at en række kinesiske
studerende fik penge tilbage fra RUC alt mest som en reaktion på at de blev
overrasket over at der skulle lægges en studieindsats. De troede nok at de
var kommet på højskole.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 03-08-06 08:44

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> wrote in message

> [...]
> studerende fik penge tilbage fra RUC alt mest som en reaktion på at de
> blev overrasket over at der skulle lægges en studieindsats. De troede nok

Var det nu ikke kvaliteten den var gal med? Jeg ved godt det ikke var den
officielle forklaring, men det var triggeren.

Thorkild

Fra : Joakim

Dato : 03-08-06 09:08

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reaktion på at de blev overrasket over at der skulle lægges en
> studieindsats. De troede nok at de var kommet på højskole.

Du er helt galt afmarcheret. Kineserne hører til blandt de mest
flittige og videbegærlige studerende. Ift. RUC var de ganske enkelt
skuffede over undervisningsniveauet og uddannelsens sammensætning. RUC
blev anklaget for at lancere uddannelsen under falsk varebetegnelse og
indvilligede derfor i en refundering af midlerne til de kinesiske
studerende.

Fra : JensenDenmark

Dato : 03-08-06 10:17

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> blev anklaget for at lancere uddannelsen under falsk varebetegnelse og
> indvilligede derfor i en refundering af midlerne til de kinesiske

Det ville nok være lidt svært at stille sig op og kræve pengene tilbage med
den begrundelse at stoffet var lidt svært og man ikke kan forholde sig til
at der kræves selvdisiplin istedet for konstante pisk for at holde
indlæringen igang.

Det er nok derfor at man søgte en anden officiel forklaring.

Vi er kendetegnet ved at man aktivt skal stille spørgsmål istedet for at
vente på at den overordnede giver en kommando. Det er derfor at outsourcing
til Indien giver så mange problemer. En indisk ingeniør gør kun hvad han har
fået besked på. Der sker ingen selvstændig tankevirksomhed og kritiske
spørgsmål og ofte nødvendige spørgsmål finder ikke vejen op igennem
kommandovejen i indiske virksomheder.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Kasper

Dato : 03-08-06 09:23

JensenDenmark wrote:

> [...]
> nok ikke gør, da papire fra enhver udenlandsk skole ikke kan kontrolleres
> ordentlig eller sammenlignes med den høje standard, vi har herhjemme.

Det bliver de nok kede af at høre på Sorbonne eller London School of
Economics... begge to akademiske institutioner, som for en bleg dansker
nærmest er at betragte som trumfkort, skulle man efter endt uddannelse
vælge det danske arbejdsmarked.

Reglerne er det rene slaraffenland for danske studerende, men benyttes
blot for lidt. Da flere udenlandske studerende vælger Danmark end danske
studerende vælger udlandet kan vel næppe skyldes reglerne. Man kan blot
håbe at nogle af de 'fremmede' studerende finder Danmark (og danskerne)
så tiltrækkende, at de vælger at udnytte deres uddannelse netop her.

Kasper

Fra : JensenDenmark

Dato : 03-08-06 10:35

"Kasper" <splonk@dyt.name.fake> skrev i en meddelelse

> [...]
> Economics... begge to akademiske institutioner, som for en bleg dansker
> nærmest er at betragte som trumfkort, skulle man efter endt uddannelse

Ihvertfald kun hvis der er tale om et andet arbejdsmarked. I Danmark
frasorterer vi udenlandsk arbejdskraft, da der er for megen svindel
involveret i det.

I en artikel i Computerworld skrev en personaleansvarlig.

"Omkring en fjerdedel af de ansøgninger, som xxxx får, kommer fra
udlændinge. Men dem har virksomheden opgivet at kalde til samtale.
- Samtlige udenlandske ansøgere, vi har været i kontakt med, har haft
fantastiske cv'er. Men når vi så spurgte ind til specifikke emner, som de
burde vide noget om, så viste det sig at være løgn, siger yyyy
De udenlandske ansøgere lander derfor i en bunke for sig selv, når de søger
job i xxxx.
- Vi er holdt op med overhovedet at kalde dem til samtale. Vi har simpelthen
ikke tid til at screene dem for at finde ud af, om de lyver på deres cv,
fortæller yyyy"

Også undertegnede ignorerer konsekvent eksamner fra udenlandske skoler.
Generelt har jeg dog ikke noget imod at hyre en udlænding, hvis jeg kan få
anbefalinger fra anden dansk virksomhed eller skole eller hvis jobbet ikke
er så krævende at skolepapirene kan tillægges nogen betydning.

> [...]
> håbe at nogle af de 'fremmede' studerende finder Danmark (og danskerne) så
> tiltrækkende, at de vælger at udnytte deres uddannelse netop her.

Jeg ville aldrig anbefale mine børn at forlade det samfund, hvor de har
opnået en hvis social status og social indplacering, for at tage ophold i et
andet land (eller landsdel). De er opdraget som danskere med den indstilling
af det civiliserede samfund afgrænses af Skagen og Gedser. Alt det andet
udenom kan man tage på ferie i, hvis man synes at man vil ydmyges lidt.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Kasper

Dato : 03-08-06 12:07

JensenDenmark wrote:

> Ihvertfald kun hvis der er tale om et andet arbejdsmarked. I Danmark
> frasorterer vi udenlandsk arbejdskraft, da der er for megen svindel
> involveret i det.

Det er en påstand - jeg mener bare, at hvis man som /dansk/ studerende
har mulighed for at tage en del eller hele uddannelsen ved en
(anerkendt) institution i udlandet, så står man med meget gode kort, når
man skal entrere det /danske/ arbejdsmarked. Desuden tror jeg ikke man
som dansker får voldsomme problemer med at finde et arbejde i udlandet -
især ikke hvis man osse har taget en del eller hele uddannelsen i
udlandet. Fx. tror jeg ikke en it-uddannet dansker, som dimiterer fra
fx. MIT eller Stanford vil have store vanskeligheder ved at finde
arbejde i Europa eller Nordamerika.

I min nærmeste familie er både en filosof og en kok - begge har taget
store dele af deres uddannelse i udlandet og den tid brugt er ihvertfald
ikke kommet skidt tilbage (for at sige det mildt!)

> Jeg ville aldrig anbefale mine børn at forlade det samfund, hvor de har
> opnået en hvis social status og social indplacering, for at tage ophold i et
> andet land (eller landsdel).

Det må du om - når muligheden kommer skal mine børn ud i verden, og
opleve noget andet end den nære andedam. Det vil ihvertfald være et
stort nederlag, hvis jeg (og moren med) skulle komme til at opdrage
vores børn som passive tryghedsnarkomaner... men man må jo gøre, som ens
samvittighed byder.

> De er opdraget som danskere med den indstilling
> af det civiliserede samfund afgrænses af Skagen og Gedser. Alt det andet
> udenom kan man tage på ferie i, hvis man synes at man vil ydmyges lidt.

Øhm, jeg er da for såvidt enig i, at det danske samfund og den danske
kultur bestemt ikke er så ringe endda. Til gengæld er verden nu bare så
stor, indbydende og lærerig, at man svært kan ende andet end klogere ved
for en tid at tage ophold i udlandet - gerne i forbindelse med
studierne. Ikke kun fagligt, men da osse personligt vil erfaringer sætte
sig - erfaringer som er guld værd for samfundet og erhvervsliv.
Fx. vil det da være smart, at vide noget om Tyskland hvis man skal sælge
vindmøller til dem - ikke bare viden fra en bog, men viden mærket på
egen krop.

Kasper

Fra : Michael Weber

Dato : 03-08-06 07:39

> [...]
>Er der nogen her der ved, hvem der betaler uddannelsen for de
>udenlandske studerende der er så meget snak om, f.eks. på

Betaling er afhængig af hvorfra den studerende kommer.
Men du tænker nok på svenske og norske studerende.

Overenskomst mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om adgang til
videregående uddannelse,
Artikel 7 :
For de videregående uddannelser i et andet nordisk land,
der er omfattet af Artikel 1, betales for 75 procent af det antal
studerende,
der får studiestøtte fra det land, hvor vedkommende har fast bopæl,
og efter dette lands regler. Den årlige godtgørelse pr. studerende er DKK
22.000.
http://www.norden.org/avtal/utbildning/sk/hogre-utb-dk.asp

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Anne - Marie Jensen

Dato : 03-08-06 08:11

Tak for de mange svar!

Så er det jo ikke så svært at forstå, at eksempelvis Sverige ikke
selv vil investere i at uddanne deres egne læger/dyrlæger.

Det virker lidt underligt, at man udelukker danske unge for i stedet at
fylde pladserne med unge fra andre lande, når regeringen nu så gerne
vil have de unge i gang med at studere hurtigt..... Og endnu mere, hvis
optagelsen, der er baseret på karaktergennemsnit, sker på et ikke
sammenligneligt grundlag. (Jeg har hørt, at det er lettere at få et
højt gennemsnig i sverige?).

Venlig hilsen
Anne - Marie

Fra : Michael Weber

Dato : 03-08-06 08:52

> [...]
>optagelsen, der er baseret på karaktergennemsnit, sker på et ikke
>sammenligneligt grundlag. (Jeg har hørt, at det er lettere at få et

Danskere kan jo også tage til Sverige og studere.
Den virker begge veje og fordi de svenske studerende benytter sig
af gældende lovgivning, kan man ikke bebrejde dem.
De benytter sig af, at karaktere i fag på højniveau tæller mere end
karaktere
på alm. niveau ved beregning af karaktergennemsnit og, svenskere
tilsyneladende har flere fag på højniveau
end danske studerende.
Tilsyneladende er svenske studerende dygtigere end danske studerende. ;)

Sverige erkender skam problematikken.
http://www.norden.org/webb/news/news.asp?id=6268&lang=2

Problemet er bare at danske uddannelsesinstitutioner ikke må skelne
mellem en dansk og europæisk studerende p.g.a. eu-borgernes fri
bevægelighed,
som unionsborgerskabet giver ret til.
http://tinyurl.com/jj7ze
(danmark.dk - EU-borgernes ret og pligt )

Spørgsmålet om optag af svenske og norske studerende blev stillet allerede
i 1999 af DF´s Christian H. Hansen til daværende Undervisningsminister
Margrethe Vestager :
http://www.folketinget.dk/Samling/19981/spor_sv/S1700.htm

Se det som et eksempel på sjusket forarbejde i den lovgivende forsamling,
hvor
man ikke har taget højde for et problem, man allerde havde genskab til, da
man lavede
den nye måde at beregne gennemsnit på.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Michael Weber

Dato : 03-08-06 09:29

"Michael Weber" <michael@FJERNmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor
> man ikke har taget højde for et problem, man allerde havde genskab til, da

Og spørgsmålet om antallet af norske og svenske lægestuderende
blev stillet igen i 20/7 2001 af DF´s Birthe Skaarup til daværende
undervisningsminister Margrethe Vestager :
http://www.euo.dk/dokumenter/ft/paragraf_20/alle/20003335/

Utrolig hvad man kan Google sig frem til, hvilket den lovgivende
forsamling åbenbart ikke er i stand til.
Jeg foreslår et obligatorisk "Google"-kursus til folketingsmedlemmerne.

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-08-06 09:46

Michael Weber wrote:
> [...]
> forsamling åbenbart ikke er i stand til.
> Jeg foreslår et obligatorisk "Google"-kursus til

Det har aldrig været et problem for Dansk Folkepartis MF'ere at stille §
20-spørgsmål, som de allerede kendte - eller burde kende - svaret på, når
det var politisk opportunt.

Fra : Aksel

Dato : 03-08-06 11:28

En væsentlig grund til at svenske studerende kan komme ind på studierne med
meget høje karakterer, er at de i Sverige kan gå til ny eksamen i enkeltfag,
og derved opnå et meget højt karaktergennemsnit.

Hilsen Aksel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-08-06 09:45

Anne - Marie Jensen wrote:
> Tak for de mange svar!

Især så mange forkerte svar. Men sådan er det jo her i gruppen.

> Så er det jo ikke så svært at forstå, at eksempelvis Sverige ikke
> selv vil investere i at uddanne deres egne læger/dyrlæger.

Jeg synes grundlæggende, det er vigtigt at se på fordelene ved dette system,
frem for at ville begrænse det.

Lidt baggrund:

Hvis man ser på de arbejdsmarkedsmæssige aspekter af uddannelsessektoren i
bl.a. Danmark, så vil man hurtigt opdage, at der er tale om et marked, hvor
der konstant er stor forskel på det aktuelle udbud og den aktuelle
efterspørgsel.

Når du bestiller en hotdog, så har du den efter 20 sekunder. Her er der
altså stor overensstemmelse mellem udbud og efterspørgsel.

Men når du bestiller en kemiingeniør, så har du ham tidligst efter 6 år. Og
om 6 år har du måske slet ikke brug for ham længere.

Hvis du har brug for en person med en uddannelse, som slet ikke findes i
dag, går der måske 10-15 år, før uddannelsessektoren begynder at producere
folk med disse kompetencer.

Alt dette er selvfølgelig fortegnet, men det illustrerer alligevel pointen:
Uddannelsessektoren er en supertanker, der hele tiden skal vendes.

Alene derfor har vi en interesse i at fusionere med andre lande, fordi det
skaber stordriftsfordele og dermed forhåbentlig et større match mellem på
den ene side uddannelsesudbud og søgingen til uddannelserne, og på den anden
side arbejdskraftsudbudet og arbejdskraftsefterspørgselen.

Fra : Peter Kirk

Dato : 03-08-06 10:38

<snip>
> [...]
> anden
> side arbejdskraftsudbudet og arbejdskraftsefterspørgselen.

Men trækker Sveriges "supertanker" lige så meget som Danmarks?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-08-06 11:15

Kirk wrote:
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> <snip>

> Men trækker Sveriges "supertanker" lige så meget som Danmarks?

Forhåbentlig hvis man ser det over en lidt længere periode.