Speedbådskørekort?
Fra : Christian Skands

Dato : 20-06-01 17:11

Er der nogen der kan hjælpe mig?
Hvor må stor båd og motor være før det er nødvendigt med speedbådskørekort?
Hvor kan man erhverve sig et? Jeg bor i Hornbæk, Nordsjælland.

Med venlig hilsen

Christian
skands@mail.dk

Fra : Christian Laange

Dato : 20-06-01 18:10

Brug formlen bådens længde (i m) x bådens længde + 3 = X

Hvis din motors ydelse i Kw er større end x skal du have kørekort.

Et eks
Bådlængde 4 meter
Motor 30 hk

(4x4)+3=19 Kw

1Kw = 1,36 hk

19Kw = 19*1,36 = 25,84 hk

Da motoren er større end 25,84 hk skal du have kørekort

Fra : Allan Anonym Nielsen

Dato : 26-06-01 15:45

Christian Skands <skands@mail.dk> wrote in message
> [...]
speedbådskørekort?
> Hvor kan man erhverve sig et? Jeg bor i Hornbæk, Nordsjælland.

Hvad koster det egentlig, hvis man bare skal have det så billigt som muligt?

Reglen gælder kun for danskere i dansk farvand, ikke?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-01 15:51

"Allan Anonym Nielsen" <allan@fantasydomain.fantasyland> skrev i en
meddelelse news:Rd1_6.263$mH3.20462@news.get2net.dk...

KLIP

> Hvad koster det egentlig, hvis man bare skal have det så billigt som
muligt?

Det billigste, jeg har set, er DDK 200,00 incl. afgift og "løn" til
inskruktør. Hertil skal lægges prisen for 1 stk. pasfoto.

mvh
Bjørn

Fra : Allan Anonym Nielsen

Dato : 26-06-01 22:49

> Det billigste, jeg har set, er DDK 200,00 incl. afgift og "løn" til
> inskruktør. Hertil skal lægges prisen for 1 stk. pasfoto.
>
> mvh
> Bjørn

Hmm, det er da ikke så meget. Man kan da ikke lære særligt meget? Hvor kan
man tage det så billigt?

Får man endnu et kreditkort til at slæbe rundt på? Hvem styrer det -
søfartsstyrelsen?

Kan man godt undgå det hvis man har alm. duelighedsbevis el.?

Hvor på WWW kan jeg evt. læse mere om det?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-06-01 23:13

"Allan Anonym Nielsen" <allan@fantasydomain.fantasyland> skrev i en
meddelelse news:Iq7_6.553$mH3.29728@news.get2net.dk...

KLIP

> Hmm, det er da ikke så meget. Man kan da ikke lære særligt meget? Hvor kan
> man tage det så billigt?

Nu har jeg sejle en del år før og da min søn skulle have det, gjorde vi det
sammen.

Hvad mener du med at lære?

Du skal ikke op til den "udvidede navigatør- og kystskippereksamen".

> Får man endnu et kreditkort til at slæbe rundt på? Hvem styrer det -
> søfartsstyrelsen?

Ja og ja.

> Kan man godt undgå det hvis man har alm. duelighedsbevis el.?
>
> Hvor på WWW kan jeg evt. læse mere om det?

Kig på http://soefartsstyrelsen.dk

og

http://www.soefartsstyrelsen.dk/sofartsudd/motordrevne_fritidsfartojer.html

mvh
Bjørn

Fra : Allan Anonym Nielsen

Dato : 27-06-01 16:23

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> KLIP

> Nu har jeg sejle en del år før og da min søn skulle have det, gjorde vi

Når man tager kørekort til bil, lægger myndighederne vægt på at man skal
lære en masse ting. Og man skal skrive under på at man har taget en masse
timer.

Men som jeg forstår det nu, skal man selv finde ud af at lære og kunne finde
ud af tingene, og det er kun selve prøven der er reglementeret?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-06-01 16:28

"Allan Anonym Nielsen" <allan@fantasydomain.fantasyland> skrev i en
meddelelse news:9Tm_6.114$It4.9175@news.get2net.dk...

KLIP

> Men som jeg forstår det nu, skal man selv finde ud af at lære og kunne
finde
> ud af tingene, og det er kun selve prøven der er reglementeret?

Jep - Hvor bor du henad - I Vejle klares det af SP - Dygtig og kompetent
sejler som ikke lige er til at løbe om hjørner med.

Du skal naturligvis selv stille båd mv. til rådighed for prøven.

Alterneativet er een af de mange Sejlerskoler, hvor båd og hele "pivetøjet"
kommer fra skolen. Prisen kan slet ikke sammenlignes med sådan een som SP.

mvh
Bjørn

Fra : Allan Anonym Nielsen

Dato : 27-06-01 23:25

> [...]
"pivetøjet"
> kommer fra skolen. Prisen kan slet ikke sammenlignes med sådan een som SP.

Tak for info og adresser. Jeg bor på Sjælland. Jeg skal måske snakke med
sejlklubben. Jeg har ikke selv en motorbåd, men sejler ind imellem i venner
og bekendtes etc. Selvom det ikke bliver særlig kraftigt håndholdt af
ordensmagten etc., så kan det jo være meget rart at have et kort med
dokumentation for sin kunnen.

Er der forresten et billede af kortet på WWW?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-06-01 23:54

"Allan Anonym Nielsen" <allan@fantasydomain.fantasyland> skrev i en
meddelelse news:43t_6.396$It4.15561@news.get2net.dk...

KLIP

> Jeg skal måske snakke med
> sejlklubben.

Det synes jeg bestemt er en god idé. Måske de også har en "SP".

> Jeg har ikke selv en motorbåd, men sejler ind imellem i venner
> og bekendtes etc.

Instruktørerne tager gerne 3 elever ud af gangen og du behøver *ikke* selv
have båd. Du må gerne låne den af dine venner. I kunne jo lave et
"fællesprojekt". Det er både morsomt, hyggeligt samt ikke mindst meget
lærerigt.

> Selvom det ikke bliver særlig kraftigt håndholdt af
> ordensmagten etc., så kan det jo være meget rart at have et kort med
> dokumentation for sin kunnen.

Jeg kan da fortælle dig at under Rock under (Lillebælts-)Broen, blev der
"stoppet" speedbåde og checkket for Speedbådskørekort. Samtidig var der på
land opstillet måleudstyr som kunne angive, hvor langt fra land bådene
planede.

Jeg skal hilse og sige, der blev udskrevet bøder for begge dele.

> Er der forresten et billede af kortet på WWW?

Det ved jeg ikke; men jeg kan da fortælle dig, hvordan det ser ud.

Grønt kort indsvejset i plastic. Søfarts Styrelsens logo med kongekrone.
Farvebillede af "delikventen". Navn og CPR-nummer på samme. Sted hvor prøven
er udført. Dato og "Prøvemesterens" underskrift.

Jeg bærer det stolte nummer: 572.

På bagsiden verificeres det på 4 sprog, hvad du har tilladelse til i henhold
til paragraf 6 i Bekendtgørelse nr. 184 af 26. marts 1999 om
duelighedsprøver m.v.

Med ønsket om rigelige mængder af billig benzin samt

De venligste hilsner
Bjørn

Fra : S.Arnvig

Dato : 28-06-01 06:40

> [...]
muligt?

> Reglen gælder kun for danskere i dansk farvand, ikke?

Hvis man er 3-4 personer, er det en god ide at lave en studiegruppe.
Lige da speedbådskortet kom frem, var der ikke rigtigt nogen som vidste
hvordan det skulle håndteres med hensyn til undervisning, pensum o.l.
I Gundsø dykkerklub lavede vi en studiegruppe på 6 personer, hvor hver især
fik ansvaret for at gennemgå en del af stoffet for de andre.
En mekaniker blev selvfølgelig motormand, en brandmand i klubben tog sig
af sikkerhed og forebyggelse, jeg selv (gammel spejder) tog kompas og
afmærkninger
e.t.c.
Vi kontaktede en prøvebemyndiget, og han forklarede hvordan prøven skulle
forløbe.
Vi brugte 2 weekender på at træne i praksis, hvor vi sejlede Roskilde fjord
tynd.
Alle bestod prøven og vi var nogen af de første i Danmark, som fik et grønt
"vandførerbevis".

Den samlede udgift var ca 100 kr.til materialer + 180 til prøvebemyndiget +
afgift til SFS ialt ca 300 pr. person.

Jeg har senere holdt kurser for andre i beskedent omfang, og hvis prisen
ligger under ca 800
kr pr. person, er der simpelthen ikke rentabelt, når man medregner
materialer og afskrivninger på båd.
En pris på 1000 - 1100 er en realistisk pris for en let øver person.
http://www.sejlerskole.dk i København har jævnligt kurser.

Jeg vil anbefale hæftet:"Speedbåden" af Hans Villund (bestilles hos ham selv
75 94 17 14)
Den indeholder netop det pensum som er nødvendigt til prøven og er fyldigt
kommenteret.

Søren Arnvig
--
Dive Nitrox. EAN21 : The original strong taste