Her ligger muslimernes moskeer i Danmark
Fra : Torben Østrup

Dato : 29-07-06 10:38

http://images.bm4.metropol.dk//229/229424/229424_original.jpg /
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=771118:fid=100101008/
Religionsforsker Lene Kühle fra Aarhus Universitet har gennem to år
kortlagt Danmarks ca. 115 forskellige moskeer og beskrevet dem i en ny
bog, »Moskeer i Danmark«.

Langt de fleste moskeer ligger i og omkring København, Århus, og
Odense, og Lene Kühle inddeler dem i tre hovedkategorier:

Lægmandsmoskeer:

De fleste af Danmarks moskeer har hverken minaret eller søjler og gør
ikke meget væsen af sig. De ligger ofte på anonyme adresser i anonyme
bygninger og ligner udadtil mere en kaffestue eller en lagerhal frem
for en moske. De fungerer lige så meget som kaffeklub og socialt
samlingspunkt som et bedested, og moskeen ledes af ikke-religiøse
lægfolk. Der er ikke en fast imam tilknyttet moskeen, og bønnen ledes
enten af imamer udefra eller den i moskeen, som ved mest om islam.
Muslimerne, som kommer her, er ikke blandt de mest religiøse og samles
lige så meget for at møde andre muslimer med samme sprog og kultur
som for at bede. Man kan derfor tale om f.eks. bosniske, pakistanske
eller somaliske moskeer, hvor der samles alt fra 20-30 mennesker til et
par hundrede ved fredagsbønnen. I alt er der omkring 59
lægmandsmoskeer i Danmark, hvor mellem 2.400 og 4.000 muslimer samles
ved fredagsbønnen.

Organisationsmoskeer:

En tredjedel af Danmarks moskeer har tilknytning til en udenlandsk
muslimsk organisation og er en dansk afdeling i et internationalt net
af moskeer. De har en stærk organisation i ryggen og er større og
langt bedre organiseret end lægmandsmoskeerne. Imamerne er ofte
veluddannede inden for islam. Organisationsmoskeerne, som de kaldes, er
helt eller delvist finansieret fra organisationens hjemland, der også
sender imamer til Danmark for at lede bønnen. Som i de 21 tyrkiske
Diyanet-moskeer - Danmarks største moskegruppe med over 10.000
medlemmer - hvor imamerne er udsendt af den tyrkiske stat og lægger
stor vægt på adskillelse af religion og politik. De tyrkiske
organisationer Milli Görüs og DMGT har også moskeer i Danmark,
ligesom pakistanske Minhaj og Jamaat Tabligh og den saudiarabiske
Muslim World League. Flere organisationsmoskeer har på dansk vis
stiftet foreninger om moskeen med formand og bestyrelse. De 37
organisationsmoskeer i Danmark er velbesøgte og knap 6.000 muslimer
menes at benytte dem til fredagsbøn.

Sheikh-moskeer:

De syv sheikh-moskeer i Danmark gør ikke meget væsen af sig i antal,
men fylder til gengæld enormt i offentligheden. En sheikh-moske
kendetegnes ved, at en religiøst kvalificeret person, en imam eller
sheik, leder og tegner moskeen både indadtil over for menigheden og
offentligt udadtil.

Sheikh-moskeerne i Danmark ledes af de mest fremtrædende og
omdiskuterede imamer herhjemme; folk som:

I København: Abu Laban, Mohammed Albarazi og Abdul Wahid Pedersen

I Odense: Abu Bashar

I Århus: Raed Hlayhel og Ahmed Akkari i Århus.

Sheikmoskeerne er kendetegnet ved et højt aktivitetsniveau. Her kan
muslimer i modsætning til andre moskeer bede flere gange dagligt og
overnatte, hvis de ønsker. Moskeen fungerer som rådgivningscenter for
muslimer og står for praktiske religiøse ting som vielser og
begravelser. Flere steder undervises der også i islam. De trækker
mange til, også folk der ikke bor i nærheden af moskeen. De syv
sheikh-moskeer har 1.600 medlemmer i alt og trækker op til 5.000 mænd
og kvinder til ved fredagsbønnen.

Torben Østrup

e-mail: eastrup_news (snabel a) hotmail.com

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-07-06 14:21

Keldo skrev i news:44cb2ee4$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk

[ ... ]

citatteknik, min dreng, citatteknik - så var der en chance for at finde ud
hvad du svarede på og hvor dit svar stod.

Se mere i linket i min signatur!

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : Keldo

Dato : 30-07-06 00:40

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> citatteknik, min dreng, citatteknik - så var der en chance for at finde ud
> hvad du svarede på og hvor dit svar stod.

Jeg er ikke din dreng.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-07-06 07:58

Keldo skrev i news:44cbf1d6$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk

[ ... ]
> Jeg er ikke din dreng.

Det har du jo nok ganske ret i.

Fortsat god søndag

Fra : John Degn Jessen

Dato : 29-07-06 11:02

Ja, se det var jo netop den oplysning vi ikke kunne leve uden, hvad er den
dybere mening med denne post ?

/jj

Fra : GB

Dato : 29-07-06 12:18

"John Degn Jessen" <johnxx@degn-xxjessen.dk> wrote in

> Ja, se det var jo netop den oplysning vi ikke kunne leve uden, hvad er
> den dybere mening med denne post ?

Og hvad er den dybere mening med, at du genudsender den - oven i købet
bundquotet? Læs http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

GB

Fra : Kristian Damgaard

Dato : 29-07-06 13:28

At få nemmere adgang til moskeerne, så de kan bombes

Fra : @

Dato : 29-07-06 14:29

On Sat, 29 Jul 2006 14:27:55 +0200, "Kristian Damgaard"
<kdamgaard@privat.dk> wrote:

>At få nemmere adgang til moskeerne, så de kan bombes

kan du ikke sende koordinaterne til IDF
de er tilsyneladende de eneste der ved hvordan man "snakker" med
muhamedanere

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 29-07-06 21:44

[...]

Uddrag:
<De fleste af Danmarks moskeer har hverken minaret eller søjler og gør
<ikke meget væsen af sig.

Det skal vi saftsuseme være glade for. Jeg gad vidst, om en nybygget stor
moske, som der er planer om, vil blive udstyret med minareter, hvorfra der
med megafoner kaldes til bøn
adskillige gange om dagen. Det vil de omkringliggende byområder sikkert
blive glade for !!!
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-06 11:15

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in message
(klip)
> [...]
> med megafoner kaldes til bøn
> adskillige gange om dagen. Det vil de omkringliggende byområder sikkert

Ja, men dem, der synes det er en knaldhamrende god idé at opføre den slags
bor nemlig langt fra de områder, hvor sådanne moskéer kunne blive opført.
Tag fx gedebukken Lenintoft, der ikke kan tåle at der kommer folk og bader
på offentlig strand i nærheden af hans hus i Tårbæk.

Og mon ikke også den talende støvsugerpose Jelved bor i tryg afstand fra de
mennesker, hun synes vi andre skal bo sammen med?

Mvh, Ulrik