Kattes reaktion på babyer
Fra : Mimi

Dato : 20-06-01 16:21

Hejsa
Jeg syynes det kunne være sjovt at høre hvordan jeres kat/katte
reagerede, da i fik jeres første barn, og om der er nogle råd til
hvordan man gør katten mindst jaloux.
Jeg har to katte og venter vores første barns ankomst når som helst,
mvh Mimi

Fra : Maria Fabæch

Dato : 20-06-01 20:52

Hej Mimi

Allerede da jeg var gravid med Rasmus (nu 3½)- og faktisk allerede inden jeg
selv vidste at jeg ventede barn, så viste Lucas tagn på at han havde opdaget
noget sjovt i min mave. Lucas er en sort og hvid huskat, kastreret, og på
det tidspunkt var han omkring 1½ år. Lucas begyndte at ligge meget på min
mave - og det der virkelig undrede mig - han blev vagtkat for mig. Han
plejede ikke at ligge i sengen om natten - måske i fodenden lidt, men det
var Jaffa der havde pladsen under dynen sammen med mig. Det ændrede Lucas
på - han smed simpelthen jaffa væk hvis hun kom for tæt på. Han passede også
på at Claus (Rasmus' far) ikke kom alt for tæt på - han kilede sig
simpelthen ind imellem os.

Da Rasmus kom var der ingen problemer. Begge katte var selvfølgelig
overordentlig nysgerige. Jeg satte liften på gulvet da vi kom hjem fra
sygehuset - og kattene fik lov til at snuse lige så tosset de ville. Der kom
hurtigt et lille piv fra barnet som vågnede, og begge katte kiggede på mig
indtil jeg tog ham op.
Senere fik især Jaffa en vane med at hente mig hvis Rasmus peb eller græd og
hun ikke syntes jeg reagerede hurtigt nok.

MHT kattene. Så var jeg meget opmærksomme på at de ikke skulle have grund
til at være jalous. De fik så meget opmærksomhed som jeg kunne overkomme
(næsten så meget som de plejede) og de blev ALDRIG smidt væk. Heller ikke
når jeg ammede. Da skete det faktisk tit at jeg havde en eller begge katte
siddende på den side af ammepuden der ikke var i brug.
Da Rasmus blev større og mere mobil fik han med det samme at vide at han
ikke skulle røre kattene undtagen jeg holdt hans hånd. Jeg holdt meget øje
med ham, og kom han alligevel til at være hård ved kattene - og de så slog
ud efter ham (aldrig med kløerne fremme!!!! det gjorde de ikke. typisk fik
han et lille dask på hånden ) så fik kattene aldrig skæld ud - De måtte
gerne opdrage ham til at opføre sig ordentligt.

Han bærer aldrig på dem - som de fleste børn i hans alder ellers ville gøre.
Det ved han godt han ikke må - for de skal have lov til at gå væk når de
ikke gider ham. han har dog haft en lille lømmel periode hvor han
(inspireret af en af sine venner) løb efter dem. Ikke for at fange dem, men
fordi det var sjovt at løbe og se dem løbe. Det har han også fået at vide at
han ikke skal gøre!

Forresten har Rasmus givet kattene mad siden han var 1½ år. Det er hans
ting - og det har også givet ham et forhold til kattene. Selvfølgelig giver
jeg dem også mad - og det er mig der siger hvornår det skal gøres, men han
klarer det fint nu, og han ved hvor meget der skal i skålen.

Held og lykke med den lille - og sov godt indtil da
(det sagde alle til mig, men hvem kan sove når man ved at om et par dage
sker der noget stort i ens liv og desuden har man ondt i ryggen og skal
tisse....)
Må du få et dejligt barn!

MVH

--
Maria og Kattene
http://hjem.get2net.dk/maria

Fra : Mimi

Dato : 21-06-01 08:45

Hej Maria
Det er sjovt du skriver at din ene kat nærmest blev beskyttende overfor dig i
din graviditet. Jeg har tit spekuleret på om mine katte kunne mærke at jeg er
gravid, for de har forandret sig meget under min graviditet. Den store kat på 1
år er blevet utrolig kælen og opmærksomhedskrævende i forhold til før, og den
lille på 9 mdr. er også blevet mere kælen. Jeg tænkte at det nok bare var fordi
de bliver ældre, men det er det ikke, kan jeg nu regne ud. De er også meget
forsigtige med at komme til at træde på min mave, som om de ved der ligger noget
derinde. Jeg går tit i chok over hvor kloge katte faktisk er.
Nu må jeg jo så bare håbe der snart sker noget, da jeg er gået to dage over
tiden. Jeg glæder mig virkelig til at se kattenes reaktion.
mvh Mimi

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 21-06-01 10:16

In article <3B31A5E7.8C0A8901@right.com>, "Mimi" <yeah@right.com> wrote:

      Hej Mimi :)

> [...]
> med at komme til at træde på min mave, som om de ved der ligger noget
> derinde. Jeg går tit i chok over hvor kloge katte faktisk er.

   Der findes en bog (Som jeg ikke kan huske navnet på) hvor man kan
intelligensteste sin kat. Jeg har en veninde der har prøvet og hendes kat
opnåede nøsten højeste score - jeg skal prøve den test på de to små
engang. Men uanset hvad så tror jeg godt at katte kan være endog meget
intelligente

> Nu må jeg
> jo så bare håbe der snart sker noget, da jeg er gået to dage over tiden.
> Jeg glæder mig virkelig til at se kattenes reaktion. mvh Mimi

   Du kan trøste dig med at den ikke kan blive derinde

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.