Statsejede firmaer er dårlige til indtjeni~
Fra : Allan Riise

Dato : 19-07-06 09:55

Efter at have læst stolpe op og stolpe ned om at privatiseringer er
nødvendige, staten hverken kan eller skal drive virksomheder, det er et levn
fra de "rødes" tid etc. må jeg henlede opmærksomheden på...

"
Københavns Havn, DSB, Dong og Danske Spil A/S havde sidste år i gennemsnit
en overskudsgrad på hele 27 pct.

Det er fire gange så meget som Danmarks 100 største private virksomheder,
der i 2005 nåede en overskudsgrad på 7 pct. i gennemsnit."

Vi kan sørme ikke ha' det, de må til at tabe penge i stedet, ellers får
Thorkild Perlsø og deslige jo aldrig ret, og det har de jo altid, eller?

--
Allan Riise

Fra : Svend Poulsen

Dato : 19-07-06 10:04

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi kan sørme ikke ha' det, de må til at tabe penge i stedet, ellers får
> Thorkild Perlsø og deslige jo aldrig ret, og det har de jo altid, eller?

Nej, det går slet ikke og derfor har den Konservative Transportminister
Flemming Hansen også sørget for at trække penge ud af DSB, så DSB har
underskud i 2005 og dermed har de konservative endnu et argument for at DSB
skal privatiseres.

Svend

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 19-07-06 10:11

Allan Riise skrev:

> [...]
>
> Vi kan sørme ikke ha' det, de må til at tabe penge i stedet, ellers får
> Thorkild Perlsø og deslige jo aldrig ret, og det har de jo altid, eller?

Hvis vi nu lige ser på de fire virksomheder:

DSB: Overskudet afhænger fuldstændig af hvad man politisk beslutter
at tilskudet skal være. Sætter man tilskudet ned vil overskudet også
falde, og det giver derfor i min verden ikke megen mening at
sammenligne med mere almindelig virksomheder. Arriva måske?

Dong: (reelt) Monopol, hvis priser er politisk styret. Beviser intet.

Danske Spil: Lovmæssigt monopol. Hvordan tror du deres overskud ville
have det hvis de fik (lovlig) konkurrence af f.eks britiske bookmakers?
Beviser intet.

Kbhs Havn: Jeg ved ikke hvor meget skyldes egentlig havneaktivitet og
hvor meget er fra ejendomme/grunde, som man muligvis ikke har
erhvervet/betalt skat af på samme vilkår som en privat investor. Her
indrømmer jeg gerne at jeg gætter.

Jeg siger ikke at offentlig drevne virksomheder nødvendigvis er
dårlige, bare at dine eksempler ikke er særligt brugbare.

/Martin

Fra : Allan Riise

Dato : 19-07-06 10:18

santana.sorensen@get2net.dk wrote:

> [...]
> falde, og det giver derfor i min verden ikke megen mening at
> sammenligne med mere almindelig virksomheder. Arriva måske?

DSB får ikke tilskud som sådan, staten køber DSB's tjenester for at kunne
give et tilskud til brugerne.

> [...]

> Jeg siger ikke at offentlig drevne virksomheder nødvendigvis er
> dårlige, bare at dine eksempler ikke er særligt brugbare.

Jeg mener at det er rimelige eksempler, da et overskud jo er barberet for
evt. tilskud og da de afgifter der er pålagt disse firmaer jo ikke er en del
af et evt. overskud.

--
Allan Riise

Fra : @

Dato : 19-07-06 13:33

On Wed, 19 Jul 2006 11:18:28 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

>DSB får ikke tilskud som sådan,

jo

http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doctopic?book=BEVPUBL.FFL04A&topic=15.11.03&searchtype=3

--
Blasfemilove bør afskaffes. Det ville være en sær gud,
som har behov for at blive beskyttet af loven

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 19-07-06 20:04

@ <1@invalid.net> skrev i meddelelsen
<8h9sb2djt3853fdel05of7aok154jgaahf@4ax.com>...

>jo
>
>http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doctopic?book=BEVPUBL.FFL04A&topic=15.1
1.03&searchtype=3

Tilskud ? - det er statens betaling for for rabatterne til pensionister,
studerende, handikappede
osv. Altså en social ydelse som gives til særlige passagergrupper VIA DSB og
ikke penge
der gives TIL DSB for at gøre DSB rigere.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : @

Dato : 19-07-06 20:10

man sætter ølse for og ølse bag

pølsen beholder dog sin smag

--
Hvad kan man svare til en mand, som fortæller,
at han hellere vil adlyde sin gud end sine medmennesker,

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 19-07-06 21:04

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> DSB får ikke tilskud som sådan, staten køber DSB's tjenester for at kunne
> give et tilskud til brugerne.

*HOST* MOMSFRITAGET *HOST*

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-07-06 10:21

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> writes:

> [...]
>
> Det er fire gange så meget som Danmarks 100 største private virksomheder,
> der i 2005 nåede en overskudsgrad på 7 pct. i gennemsnit."

Tallene viser i alt fald at man betaler 27% for meget, når man køber
en ydelse hos et statsligt selskab. Jeg mener at kunne huske flere at
statsmonopol-fortalernes hyppigste argument er "Hvordan kan du få det
billigere, når nogen skal tjene på det?" Jeg ved ikke helt hvad man
skal mene om det...

> Vi kan sørme ikke ha' det, de må til at tabe penge i stedet, ellers får
> Thorkild Perlsø og deslige jo aldrig ret, og det har de jo altid, eller?

Ideelt set burde de virksomheder der ikke i praksis kan privatiseres
drives med et resultat der kommer så tæt på 0 som muligt. Den her
skjulte skatteopkrævning er ikke lige noget jeg er tilhænger af.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 19-07-06 11:16

Allan Riise skrev:

> DSB får ikke tilskud som sådan, staten køber DSB's tjenester for at kunne
> give et tilskud til brugerne.

Så kalder vi det noget andet. Hvis det var er privat selskab der pga
statens "køb af tjenester" havde en overskudsgrad på 27%, ville du
så ikke have aftalen set efter i sømmene?

> Jeg mener at det er rimelige eksempler, da et overskud jo er barberet for
> evt. tilskud og da de afgifter der er pålagt disse firmaer jo ikke er en del
> af et evt. overskud.

Pointen er at de er monopoler - prøv at få fat i en økonomibog og
læs om prissætning under monopoler.

For DONG gælder det svjh at deres salgpris sættes i forhold til
olieprisen - det gør deres købspris muligvis også (jeg ved det
ikke), men de opererer under betingelser hvor der kræves et stort
talent for at tabe penge. Deres salg er ret stabilt og forudsigeligt.

/Martin

Fra : Jesper

Dato : 19-07-06 13:03

> [...]

> Vi kan sørme ikke ha' det, de må til at tabe penge i stedet, ellers får
> Thorkild Perlsø og deslige jo aldrig ret, og det har de jo altid, eller?

Københavns Havn er et monopol der forlængst er betalt fuldt ud.
DSB er kunstigt blevet skilt fra BaneDanmark. Udgifterne ligger i
BaneDanmark, indtægterne i DSB og samlet har de dunrende underskud!
Dansk Spil er også et monopolfortagende beskyttet ved lov.

Så de påstande kommer du ikke langt med.
--
Jesper
"Neither Jewish morality nor Jewish tradition can

Fra : @

Dato : 19-07-06 13:24

On Wed, 19 Jul 2006 10:55:12 +0200, "Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>nødvendige, staten hverken kan eller skal drive virksomheder, det er et levn
>fra de "rødes" tid etc. må jeg henlede opmærksomheden på...

kender jeg ikke nærmere til

men det skulle ikke undre mig om Københavs Havn har en endog meget
gunstig lejeaftale med ejeren(hvadenten ejeren er staten eller
Københavns Kommune)

>DSB,
http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doctopic?book=BEVPUBL.FFL04A&topic=15.11.03&searchtype=3
fik sidste år og igen i år statstilskud på 95,1 millioner kroner
så er det jo nemt at generere overskud

>Dong

monopolforetagende(og staten bestemmer deres købspris for gas)

så ikke relevant

>Danske Spil A/S

monopolforetagende hvis formål det er at støtte idræt og kultur

så ikke relevant

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 19-07-06 21:04

> [...]

> Vi kan sørme ikke ha' det, de må til at tabe penge i stedet, ellers får
> Thorkild Perlsø og deslige jo aldrig ret, og det har de jo altid, eller?

Det er nemt at have overskud når man har monopol!