Pengene fosser ind i statskassen
Fra : Jesper

Dato : 18-07-06 11:50

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/07/18/081651.htm

Olie-milliarderne vælter ind i statskassen
18. jul. 2006 08.22 Penge

Mens oliepriserne slår stadig nye rekorder, så vælter pengene fra
olieproduktionen i Nordsøen ned i statens kasse.
I år kommer der øjensynligt 40 milliarder kroner ind, mod sidste års 24
milliarder, skriver Børsen.

Det siger økonom Martin Windelin fra arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
som vurderer at olieprisen i snit vil ligge på 70 dollar per tønde.

Og hver gang priserne er fem dollar højere, så vil staten få 3,5
milliarder mere ind, viser tal fra Energistyrelsen.

Venstres finansordfører siger, at pengene ikke skal gå til
skattelettelser eller offentligt forbrug, men til gældsafvikling. Han
understreger at de høje olieindtægter er med til at lægge en dæmper på
den økonomiske aktivitet, og derfor ikke kun er at betragte som et gode.
Kommentar:
Jeg tror godt vi kan forlænge skattestoppen, staten fattes i al fald
ikke penge.
--
Jesper
"Neither Jewish morality nor Jewish tradition can

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 18-07-06 12:14

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Kommentar:
> Jeg tror godt vi kan forlænge skattestoppen, staten fattes i al fald
> ikke penge.

Jeg forstår ellers på finansministeriet de er noget bekymrede over
udviklingen i det offentlige forbrug.

Thorkild

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-07-06 14:38

> Venstres finansordfører siger, at pengene ikke skal gå til
> skattelettelser eller offentligt forbrug, men til gældsafvikling.

Idioter. Det bør gå til både skattelettelser og gældsafvikling.
Skattelettelserne vil på sigt gøre at vi kan afvikle gælden endnu
hurtigere.

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-07-06 19:34

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1hio8vg.1qpi3xi85gwaoN%spambuster@users.toughguy.net...

> økonom Martin Windelin fra arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
> vurderer at olieprisen i snit vil ligge på 70 dollar per tønde.

Ja mindst.
Men han er i konflikt med International Energy Agency's scenario

fra http://www.tekno.dk/pdf/projekter/p04_Naar_den_billige_olie_slipper_op.pdf
Det Internationale Energiagenturs (IEA) scenario, World Energy
Outlook 2002, giver et bud på verdens energisituation anno 2030.
IEA forudser en udvikling med et konstant voksende energiforbrug
- ikke mindst i udviklingslandene. Samtidig vil de fossile brændstoffer
fortsætter med at dominere. IEA vurderer, at der selv med en
relativt lav oliepris på ca. 29 $ i 2030 (i år 2000 priser)

Hvad er det IEA ved, som resten af os ikke ved, Virus?, World War 3,
free-energy?, Hvad?

29$ i 2030 er da ikke urealistisk, Vi(EU) skal så bare lige fortælle indbyggerne i
Kina og Indien, og USA at de ikke må forbruge noget.

Jan Rasmussen

Fra : Translat

Dato : 18-07-06 20:31

Jesper wrote:
> [...]
> olieproduktionen i Nordsøen ned i statens kasse.
> I år kommer der øjensynligt 40 milliarder kroner ind, mod sidste års 24

Det er ca. det samme, som de fremmede i Danmark koster os.

Bent

Fra : Anders M

Dato : 18-07-06 21:40

"Translat" <kongaead@my-deja.com> wrote in message

>Det er ca. det samme, som de fremmede i Danmark koster os.

Eller de ældre.
Eller børnene.
Eller de syge på hospitalerne.
Eller den kollektive trafik.
Eller...

Hvor vil du hen? Og for at undgå begrebsforvirring, bedes du venligst
definere begrebet "de fremmede". Min kæreste er færing. Hører hun med
derunder?

-
Anders

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-07-06 23:32

Anders M <a.mogensen@emailFJERNDETMEDSTORT.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor vil du hen? Og for at undgå begrebsforvirring, bedes du venligst
> definere begrebet "de fremmede". Min kæreste er færing. Hører hun med

Ja. De kan sku blive derhjemme og æde deres søpapegøjer, og
finansieringen af deres excesser skal ophøre, prompte.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-07-06 20:48

> [...]

> Kommentar:
> Jeg tror godt vi kan forlænge skattestoppen, staten fattes i al fald ikke penge.

Måske ikke lige nu, men hvad når energi udgifterne begynder at stige for alvor,
( fra 1999 til 2006 er prisen på en tønde olie steget med 450%,
og det forsætter sansynligvis eksponentielt )

Olien produktionen i nordsøen Peakede i 2004¹, så fra nu af
er det kun ned af bakke, så selv om olie prisen stiger, så vil produktionen falde.
og der er kun til 10-15 år i nu (olie og natusgas.)

Alle skoler, børnehaver, fritidhjem, plejehjem, hospitaler, politi og brændstationer, fængelser,
institutioner for evnesvage osv. skal vel opvarmes om vinteren, hvor skal pengene/energien
komme fra til det?

Skal der være varme hjælp i Danmark eller skal vi lade folk dø af kulde i deres private hjem,
er der råd til at investere i energi forbedringer og alternativt opvarmning, når der dårlig nok
er råd til at veligeholde de kommunale bygninger.

Jeg tror der bliver nok at bruge penge på om et stykke tid,
Vi er dog meget bedere stillet, ind mange andre lande på det punkt.

Vores energi afgift politik er lyår foran resten, selvom det ved gud ikke følges sådan
når regningen skal betales.

¹ Richard Heinberg - The Party's Over - side 103
(Many Little Peaks, One Big One)
National Peak Yeak
US - 1970
Canada - 2006
Mexico - 2005
Argentina - 1997
Brazil - 2003
Colombia - 2004
Ecuador - 1997
Peru - 1979
Venezuela - 1970
Denmark - 2004
Italy - 2007/1997
Norway - 2004
Romania - 1976
UK - 2001
Former Soviet Union - 1987
Iran - 1976
Iraq - 2009 !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kuwait - 2010
Oman - 2005
Qatar - 2004/2007
Saudi Arabia - 2017
Syria - 1995
UA Emirates - 2009
Yemen - 2005
Algeria - 2006
Angola - 2002
Camaroon - 1985
Congo - 2004
Egypt - 1993
Australia - 2005
China - 2007
India - 2004
Indonesia - 1977
Malaysia - 2003
Thailand - 2004
Vietman - 2004
----

World Peak 2006

Jan Rasmussen

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 18-07-06 21:47

Jan Rasmussen <1@2.3> skrev i meddelelsen
<44bd3abf$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> [...]
brændstationer, fængelser,
>institutioner for evnesvage osv. skal vel opvarmes om vinteren, hvor skal

Hvorfor skal vi altid høre det hyleri om olie ?

Vi har enorme reserver af KUL som kan bruges til alt det som olie kan bruges
til
- og rigtigt mange boliger i DK opvarmes med kul fra kraftvarmeværkerne.
Og hvis vi virkeligt skulle løbe tør for kul, så kan man også lave
fjernvarme
fra atomkraftværker.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Jesper

Dato : 18-07-06 22:36

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> [...]
> - og rigtigt mange boliger i DK opvarmes med kul fra kraftvarmeværkerne.
> Og hvis vi virkeligt skulle løbe tør for kul, så kan man også lave

Jan Rasmussen har Peak Oil på hjernen, han er en meget monoman net kook.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-07-06 23:18

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:OJbvg.76$M37.60@news.get2net.dk...

> Hvorfor skal vi altid høre det hyleri om olie ?

Fordi at man i 30 år har sovet i timen, og nu skal til at betale prisen,
og den kan være meget høj, du kan roligt påklistre et par amerikanske soldater
på din bils benzin deksel...( glem lige et øjeblik at DK er selvforsynende)

Og fordi det vitterligt er så pisse vigtigt, store nationer drager i krig på
grund af olie, bare vent til Kina annektere Taiwan, for at få udvidet deres
kontinentalsokkel.

> Vi har enorme reserver af KUL som kan bruges til alt det som olie kan bruges til

Ja det har vi da,, hvordan syntes du en benzin pris på 30 kr. literen lyder.

Du skal konkurere med 100 millioner fra Kina, 200 millioner fra Indien, 50 millioner fra USA
osv. der er på samme økonomiske stadie som dig.

***********lidt fra en anden tråd '10.000år' *********

Verden bruger 85 millioner tønder olie om dagen, Get real

> 85 mio tønder? I forhold til alt det kul der findes, er det som at pisse
> i havet.

Sikkert nok, men "Rate of extraction" og "energy return on energy invested "
er ikke de samme, så prisen vil være derefter.
**********************************

> - og rigtigt mange boliger i DK opvarmes med kul fra kraftvarmeværkerne.

Ja en godt udnyttelse af spild varme, som kan lade sig gøre p.g.a Danmarks
små afstande.

> Og hvis vi virkeligt skulle løbe tør for kul, så kan man også lave
> fjernvarme fra atomkraftværker.

Atomkraft, lol , vi kommer næsten op og slås over hvor vi ikke skal have en vindmølle.

Jan Rasmussen

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 19-07-06 20:19

Jan Rasmussen <1@2.3> skrev i meddelelsen
<44bd5dec$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>Ja en godt udnyttelse af spild varme, som kan lade sig gøre p.g.a Danmarks
>små afstande.

De er såmænd ikke mindre end så mange andre steder - som eksempelvis USA,
hvor
langt de fleste mennesker bor i en MEGET lille del af landet.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-07-06 00:05

On Tue, 18 Jul 2006 22:47:04 +0200, Carl Alex Friis Nielsen
skrev:

> [...]
>
> Hvorfor skal vi altid høre det hyleri om olie ?
>
> Vi har enorme reserver af KUL som kan bruges til alt det som olie kan bruges

Kul kan bruges til meget men ikke til alt det, olie og gas kan
bruges til, og kulreserverne er slet ikke så imponerende, hvis
man betragter dem i et perspektiv, hvor de skal erstatte olie
og gas. Kul bliver mere og mere interessant som olien bliver
dyrere; men kun som olien bliver dyrere, og deri ligger en
væsentlig pointe - energi bliver dyrere og dyrere.

Set i sammenhæng med, at der samtidig bliver flere og flere
mennesker, er der dækket op til en særdeles langvarig og
smertefuld recession til vi har fundet den billige afløser til
olie og gas.

--
"You can fool some of the people all the time, and those are
the ones you want to concentrate on." - George W Bush

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-07-06 17:03

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse news:1uomhp36b0jcf.dlg@hrsvendsen.fqdn.th-h.de...

> Kul kan bruges til meget men ikke til alt det, olie og gas kan
> bruges til, og

> kulreserverne er slet ikke så imponerende, hvis man betragter dem
> i et perspektiv, hvor de skal erstatte olie og gas.

Det er rigtigt, tvivlere kan se hvordan Dr. Albert Bartlett i has 'lecture'
Arithmetic, Population and Energy', gennemhøvler eks. National Geographics
og et par andre, for deres utroværdige kul beregninger, eller ikke oplyste
forudsætninger( Zero growth eks.)

Bør ses i sin fulde længde, 60 min.
http://www.globalpublicmedia.com/lectures/461
Der er også et transscript af 'the lecture' på ovenstående side.

Det ligger også på Emule p2p i avi format.

Jan Rasmussen

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 19-07-06 20:16

Henrik Svendsen skrev i meddelelsen
<1uomhp36b0jcf.dlg@hrsvendsen.fqdn.th-h.de>...

>Kul kan bruges til meget men ikke til alt det, olie og gas kan
>bruges til, og kulreserverne er slet ikke så imponerende, hvis

Nævn bare een ting man kan bruge olie eller gas til, som man ikke
kan få ud af kul - bare een.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-07-06 21:41

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:9uvvg.24$Xj6.10@news.get2net.dk...

> Nævn bare een ting man kan bruge olie eller gas til, som man ikke
> kan få ud af kul - bare een.

Jeg syntes at du misser pointen, det handler ikke om en erstatning for olie men prisen på den.

Canada har mere olie ind Saudi Arabien, men det er bundet til sand, og kræver
en masse energi og vand for at blive udnyttet. Nu da prisen er paseret 60$ tønden, så kan
det betale sig at starte produktionen op. Men flowet er peanuts i forhold til bare at pumpe det op
som Saudi.

Jeg går ud fra, at når prisen på en tønde oile stiger så meget at det kan betale sig at
producere oile fra kul, så vil vi se sådanne anlæg blive bygget. Men hvor høj skal prisen
på en tønde olie være før det sker ? og hvor meget kan de finansielle markeder holde til.

Men den nuværende stigning i kul forbruget på 2.8% så har USA kul nok til 80år.
Hvis kul så også skal til at erstatte olien, så går nok rigtigt stærkt.

Jan Rasmussen

http://www.globalpublicmedia.com/lectures/461
Well in the energy crisis about thirty years ago we saw ads such as this (shows slide) This is from the American Electric Power
Company, it's a bit reassuring, sort of saying, now don't worry to much because we're sitting on half of the worlds known supply of
coal enough for over 500 years. Where did that 500 year figure come from? It may have had its origin in this report to the committee
on Interior and Insular Affairs of the United States Senate, because in that report we find this sentence "at current levels of
output***** (27.23) these American coal reserves can be expected to last more than 500 years"

This is one of the most dangerous statements in the literature. It's dangerous because its true, it isn't the truth that makes it
dangerous, the danger lies in the fact that people take the sentence apart, they just say coal will last 500 years. They forget the
caveat with which the sentence started. Now what were those opening words, "at current levels", what does that mean? That means if,
and only if we maintain zero growth of coal production.

So let's look at a few numbers. We go to the annual energy review, published by the dept of energy (DOE). They give this as a coal
demonstrated reserve base in the United States, it has a footnote that says about half the demonstrated reserve base is estimated to
be recoverable. You can not recover and get out of the ground and use 100% of the coal that's there. So this number then, is ½ of
this number. We will come back again to those in just a moment. The report also tells us that in 1971 we were mining coal at this
rate, twenty years later its at this rate, put those numbers together and the average growth rate of coal production in that twenty
years is 2.86% per year. And so we have to ask, well, how long would a reserve last if you have steady growth in the rate of
consumption until the last bit of it is used.

I'll show you the equation here for the expiration time. I'll tell you it takes first year college calculus to derive that equation,
so it can't be very difficult. You know I have a feeling there must be dozens of people in this country who've had first year
college calculus, but let me suggest, I think that equation is probably the best kept scientific secret of the century!

Now let me show you why, if you used that equation to calculate the life expectancy of the reserve base, or the one half they think
is recoverable for different steady rates of growth, you'll find if the growth rate is zero, the small estimate would go about 240
years and the large one would go close to 500 years. So that report to the congress was correct. But look what we get if we plug in
steady growth. Back in the 1960's it was our national goal to achieve growth of coal production up around 8% per year. If you could
achieve that and continue it, coal would last between 37 - 46 years. President Carter cut that goal roughly in half, hoping to reach
4% per year if that could continue coal would last between 59-75 years. Here's that 2.86%, the average for the recent period of
twenty years, if that could continue coal would last between 72-94 years. That's within the life expectancy of children born today.
The only way you are going to get any where near this wild quote, this 500 year figure, is to be able to simultaneously do two
highly improbable things.

Number one, you got to figure out how to use 100% of the coal that is in the ground. Number two, you got to figure out how to have
500 years of zero growth of coal production. Look at those figures, those are facts.

Back in the 1970's there was great national concern about energy. But these concerns disappeared in the 80's, now the concerns about
energy in the 70's prompted experts, journalists, and scientist to assure the American people that there was no reason to be
concerned. So let's go back now and look at some of those assurances from the 70's so we can see what to expect now that the energy
crisis is returning.

Here is the director of the energy division of the Oakridge National laboratory telling us how expensive it is to import oil,
telling us we must have big increases and rapid growth in our use of coal. Under these conditions, he estimates America's coal
reserves were so huge they can last a minimum of three years, probably a maximum of a thousand years. You've just seen the facts,
now you see what an expert tells us and what can you conclude? There was a three hour television special on CBS on energy, the
reporter said; by the lowest estimate we have enough coal for 200 years, by the highest, enough for more than a thousand years.
You've just seen the facts now you can see what a journalist tells us after careful study, and what can you conclude?

In the journal of Chemical education, on the page for high school chemistry teachers in an article by the scientific staff of the
journal, they tell us our proven coal reserves are enormous and they give a figure. These can satisfy present US energy needs for
nearly a thousand years. Well, let's do long division. You take the coal they say is there and divide by what was then the current
rate of consumption, you get 180 years. Now they didn't say, current rate of consumption, they said present US energy needs. Coal
today supplies about one fifth, about 20% of the energy we use in this country, so if you'd like to calculate how long this quantity
of coal can satisfy present US energy needs, you have to multiply this denomination by five. When you do that you get thirty six
years. They said nearly a thousand years. Newsweek magazine, in a cover story on energy, said, at present rates of consumption we
have enough coal for 666.5 years, the point 5 means they think it will run out in July instead of January. (audience laughter)